افسوس امید کوکبی دانشجوی زندانی از اقرارهای اجباری


افسوس امید کوکبی دانشجوی زندانی از اقرارهای اجباری

امید کوکبی هنگام خروج از ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد

امید کوکبی دانشجوی فوق دکترای فیزیک که قرار است پس از پنج ماه حبس به زودی تحت محاکمه قرار گیرد، در نامه ای به رئیس قوه قضاییه از اینکه تحت فشارهای بازجویان خواسته های آنها را بر کاغذ آورده "افسوس" خورده است.

همزمان وکیل آقای کوکبی در نامه ای، که آن نیز خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته شده، می گوید که به امید کوکبی دسترسی ندارد و بنابراین نمی داند دادگاه چگونه برگزار خواهد شد.

به گزارش "پارلمان نیوز" وبسایت خبری فراکسیون نزدیک به اصلاح طلبان در مجلس، سعید خلیلی وکیل آقای کوکبی در نامه خود نوشت "متاسفانه قریب یک ماه است که درخواست ها و پیگیری های مکرر ما جهت ملاقات با امید به نتیجه نرسیده و علیرغم دستور مساعد شعبه ۱۵ دادگاه، تاکنون اجازه ملاقات با موکل" را نداشته است.

او می گوید که با توجه به این شرایط و شکایات موکلش درباره شرایط نگهداری "معلوم نیست که دادگاه چگونه برگزار شود."

آقای خلیلی درباره اظهار نارضایتی رئیس قوه قضاییه از مصاحبه وکلاء با رسانه ها گفت: "در برابر این همه بی قانونی و تضییع حقوق اولیه زندانیان و بی تفاوتی و جوابگو نبودن مسئولین، وکلاء غیر از مصاحبه و اطلاع رسانی چاره دیگری ندارند و نباید از این بابت از ایشان گله کرد."

امید کوکبی، 29 ساله، در مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا تحصیل می کرد.

او روز دهم بهمن ماه هنگام ترک کشور در فردوگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.

به گزارش وبسایت "کلمه" نزدیک به میرحسین موسوی از رهبران مخالفان ایران، آقای کوکبی سنی و ترکمن است.

آقای کوکبی، که می گوید رتبه 39 کنکور سراسری و رتبه سوم المپیاد علمی آزمایشگاهی شیمی ایران را به دست آورده است، دوره دکتری را در بارسلون به اتمام رساند و برای تکمیل تحصیلاتش به دانشگاه تگزاس دعوت شد.

او که متولد سال ۱۳۶۱ است در آستانه محاکمه به رئیس قوه قضائیه چنین نوشته است: "در فرودگاه با اتهام شوک آور اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی کشور بازداشت شدم و ۳۶ روز در انفرادی بودم".

او نوشت که "کل فرآیند بازداشت، اتهام زنی و بازجویی" را غیرقانونی می داند و از اینکه که هنوز در بازداشت موقت به سر می برد شکایت می کند.

او می گوید که در شرایط "خوف و ترس و اکراه و تهدید و سلول انفرادی" از او بازجویی شده است و در نتیجه اقرارهایی که از او گرفته شده اعتباری ندارد.

او نوشت: "بازجویان که در هنگام نوشتن مطالب را سطر به سطر از دستم گرفته و می خواندند، بارها جواب های نوشته شده من را با خشم و تهدید و فریاد کنار گذاشته و با در اختیار گذشتن برگه ای دیگر اجبار می کردند که مجددا آنچه را که آنها می گویند و نظر و برداشت آنهاست بنویسم که صدافسوس من نیز چنین می کردم."

امید کوکبی می نویسد که بازجویان گفته اند هیچ مدرکی ارائه نخواهند کرد و تاکید کرده اند که "باید خودت بگویی و اقرار کنی تا راستی آزمایی شود".

او از جمله می نویسد: "بارها به من مطالبی به اجبار دیکته و القاء می شد و اغفال و اکراه و اجبار به وفور وجود داشت."

به علاوه او می گوید که هیچ دلیل و مدرکی علیه او ارائه نشده است.

آقای کوکبی در بخشی از این نامه به تهدیدهایی که شده اشاره کرده است: "بازجویان با اشاره به اینکه پدرم جراحی باز داشته و به دلیل بازداشت من روانه بیمارستان شده می گفتند آنقدر من را در شرایط بازداشت و سلول انفرادی و قطع روابط کامل با خانواده نگه می دارند که وی را هرگز نبینم".

او می گوید که در مواردی برای رهایی از فشارها مطالب مورد دلخواه بازجویان را بر کاغذ می آورده است:

"وقتی مشاهده می کردم که هر وقت مطالبی را که بازجویان دوست دارند می نویسم و یا آنچه آنها دیکته می کنند مکتوب می کنم، روند تحقیق سریعتر و با فشار کمتری پیش می رود، تهدید و ارعاب کمتر است به طور خود به خودی به این نتیجه رسیدم که مطالبی بنویسم که خوشایند بازجویان باشد و در بسیاری مواقع خودم برای جلب رضایت و خشنودی بازجویان آنچه را فکر می کردم آنها دوست دارند یا دیکته می کنندمی نوشتم."

به نوشته آقای کوکبی بازجویان از او خواسته اند جزئیات افرادی که مثلا در سفارتخانه ها یا کنفرانس ها دیده است را بنویسد و به او گفته اند که بعضی از این افراد کارمند سفارت یا استاد دانشگاه نبوده بلکه ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا بوده اند.

آقای کوکبی می گوید سوالات طوری طراحی شده بود که "جواب دادن به سوالات آنها در ازای ویزا 'همکاری اطلاعاتی' نام دارد."

او نوشت که با توجه به اینکه نه خودش و نه خانواده اش سیاسی نیستند از دلیل بازداشت خود خبر ندارد و از رئیس قوه قضاییه خواست تا امکان دفاع عادلانه در دادگاه برایش فراهم شود.

bita tehrani - کانادا - ونکوور
مافیای کثیف متوهم سادیسمی نخبه کش....تعریف ج.ا.
جمعه 24 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
امید تنها گناهت این است که ترکمن سنی هستی! اگه مذهبت را عوض کنی و با لاشخور و کفتار ها همکاری کنی رئیس سازمانی خواهی شد! برادر من قوی باش, پایان شب سیاه سپید است. امیدوارم روزی برسه که طعم ازادی را بچشی برادر ترکمنم.
جمعه 24 تیر 1390

siamaktg - ایران - تهران
آدم ربایی دیگه شاخ و دم نداره که .. نه دادگاهی .. نه حکم جلبی ... همینجوری مثل موش و سوسک میریزن تو خونه های مردم .. نه از در منطق .. از در توالت وارد میشن ...!!!!!!!!!!!. متاسفانه وضع فعلی خفقان و ارعابه!
جمعه 24 تیر 1390

romano - ایران - تهران
من موندم .. به شقیقه چه ربطی داره او ترکمن و سنی است!؟!!؟؟ بابا بچه ایرانه پدر ملت رو با همین شاخه بندیها درآوردید. ترکمن و سنی یعنی چی ما نفهمیدیم یکی به ما بگه. خلاصه خبر اینه یک ایرانی بدبخت تحصیل کرده با ارزش پدر مادر دار مثل هزار تا خانواده آبرومند و باشخصیت این کشور به زندان ابلیس افتاده
جمعه 24 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
romano-تهران: درسته در ایران اکثریت زیر فشار هستند اما اگر سری به مناطق سنی نشین (سیستان و بلوچستان- ترکمن صحرا- کردستان) بزنید مشاهده خواهید کرد که ظلم در این مناطق چندین برابر میباشد. در زمان قبل از انقلاب ترکمنهای تحصیل کرده درمقام های عالی دولتی بودند اما بعد از انقلاب, ترکمن نتوانست فرماندار- رئیس اموزش پرورش و.. جایی پیدا کند. شاید ندونی چندین سال پیش بعد از قبولی در کنکور, گزینش میشدی خیلی از جوانان ترکمن با وجود قبولی از گزینش رد میشدند ! چند سالی است که زمینهای ترکمن از دستشان گرفته میشود و به زابلی ها داده میشود! به این صورت جمعیت زیادی از زابلی ها بین مناطق ترکمن نشین اسکان داده شده تا تعداد کمتری نماینده ترکمن وارد مجلس شود! ازاول انقلاب طرح معتاد کردن ترکمن ها اجرا شد چونکه فرد معتاد غیرت ندارد! و.. حالا متوجه شدی ترکمن و سنی بودن در ایران یعنی شهروند درجه 2 حتی 3. میدونی یک سنی حق کاندید شدن برای ریاست جمهوری نداره! چونکه اولین شرط کاندید شدن, شیعه بودن میباشد!
جمعه 24 تیر 1390

gol andam - سویس - زوریخ
برای آدم نابینا شیشه و الماس فرقی نداره .. پس اگه کسی قدرتو ندونست فکر نکن که شیشه ای . اون نابیناست امید عزیز
جمعه 24 تیر 1390

siamaktg - ایران - تهران
asiai - ایران - تهران .. داداش درسته تو ایران به این قشر خیلی فشار آوردن ولی من بهت قول میدم اگه اون سنی هم دستمال به دست باشه و با آقا یه کم ...بشه .. رییس جمهورم میشه ... همه چی به ...آقا ربط داره. .. تصمیمات مملکت در حال حاضر این شکلیه
جمعه 24 تیر 1390

monairan - ایران - تهران
حیف و صد حیف از این جوان ایرانی این نابغه .همه جای دنیا چنین فردی را میذارن رو. سرشون اونوقت این حیوونهای اشغال این جوان ارزشمند را انداختن سلول انفرادی بیچاره خانواده اش .حقشه مردم بندر ترکمن قیامت به پا کنن وشورش کنن. اخه چرا. مردم تحمل میکنن ?این نابغه فیزیک چه گناهی داره رژیم حق نداره به جرم داشتن . عقیده مردم را زندانی کنه .چه اسمی هم داره این جوون :امید کوکبی یعنی . روزی که پدر و مادرش اسمش را امید میذاشتن میدونستن که امید کوکب ها از. اوج نبوغ و درایت و دانش سر از سیاهچاله های یک نظام فاسد در میاره?. اگر می دانستن یک دقیقه در این مملکت نمی ماندند. مرگ بر خامنه ای فاسد و کل اخوند ها با اسلام من در اوردی شان .خائن ها ننگتان. باد .به امید ازادی همه امیدها . ایران تهران
شنبه 25 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
siamaktg-تهران: تنها دستمال بدست گرفتن کافی نیست, اگر مذهبش را عوض کنه همه مشکلاتش حل میشه! :)
شنبه 25 تیر 1390

marka - گرگان - ایران
واقعا از صمیم قلب دلم لرزید و بخدا قسم بغض گلویم رو فشرد چون خودمن بیست سال پیش جزء شاگرد اولیها و در المپیادها رتبه داشتم یه خانواده بسیار ضعیف از نطر مالی با یک پدر بیمار (خدا رحمتش کنه ) ولی همین نامردها منو به خاک سیاه نشوندن ولی خدارو شکر با هزار. جونکندن نا امید نشدم و الان فوق مدیریت دارم امثال اقای کوکبی زیادن به مدهب ربطی نداره برا اینا اصلا مدهب معنایی نداره ما ( سنی و شیعه ) خیلی خوب باهم و در کنار همیم و اگه اختلافی هم باشه مال این مزدورانه که به نام دین سر دینو میشکنن به امید ازادی امید عزیز .
شنبه 25 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
marka- گرگان: برای اکثریت مردم مذهب مشکل بزرگی نیست. اما برای دولت مشکل بزرگی است (به قول siamaktg اگه دستمال بدست باشی که همه درها به روت بازه!) من امید را دورادور میشناسم نه تنها خودش بلکه خانواده اش نیز کاری با سیاست ندارند (از ان خانواده های بی ازار و بی سروصدا). به امید ازادی
یکشنبه 26 تیر 1390

siamaktg - ایران - تهران
asiai - ایران - تهران .. جیگر خیلی معذرت میخوام ولی در این مملکت همه چی به اونجای آقا ربط داره .. اگه دستمال به دست گیر خوبی باشه .. حتما به همه جا میرسه .. اصلا لائیک باشه .. چون بیشتر مردم ایران شیعه هستن .. اینا هم شدن شیعه وگرنه خود خامنه ایش هم شیعه نیست و دین و مذهبی نداره
یکشنبه 26 تیر 1390

asiai - ایران - تهران
siamaktg-تهران: نظرت کاملا درسته :) .
دوشنبه 27 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.