بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه ۲۳ تیر


بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه ۲۳ تیر



روزنامه های صبح امروز افتتاح بورس نفتی در تهران را در صدر اخبار خود قرار داده اند. در این میان چند روزنامه این مساله را شکستن انحصار تجارت نفت قلمداد کرده اند اما باقی روزنامه ها عدم موفقیت بورس نفت در روز نخست و به فروش نرفتن اولین محموله نفتی در این روز را با تیترهایی نظیر "امیدی که ناامید شد" گزارش کرده اند.

لایحه دولت برای افزودن 20 نفر دیگر به تعداد نمایندگان مجلس و گزارش هایی درباره رسیدگی های نهایی به پرونده بازداشتگاه کهریزک از دیگر موضوعاتی است که در صفحات نخست به چشم می خورند. همچنین مقالات و تحلیل هایی درباره آخرین تحولات انتخاباتی در میان اصولگرایان نیز از عناوین برجسته روزنامه های امروز است.

اصولگرایان و مسولیت عملکرد احمدی نژاد


صادق زیباکلام طی مقاله ای در روزگار با دستمایه قرار دادن برخورد کنونی اصولگرایان با محمود احمدی نژاد فهرست بلندبالایی از عملکرد دولت وی و حمایت های اصولگرایان را برجسته کرده و نوشته شش سال همه توش و توان شان را به کار گرفتند تا آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. درچهارسال نخست رییس قوه مجریه منتخبشان از هر سیاستی که ایشان اتخاذ کردند، از هر تصمیمی که گرفتند، از هر عزل و نصبی که کردند، ازهر موضع گیری بین المللی کردند، از هربرخوردی که با مخالفان، منتقدان و معترضانشان کردند و... یکپارچه و تمام قد دفاع کردند.

نویسنده ادامه داده که درجریان انتخابات 22 خرداد هم هر آنچه از دستشان بر می آمد برای وی هزینه کردند و در دوسال بعدی هم باز همچنان برای وی هلهله و دست افشانی کردند اما حالا دارد معلوم می شود چه بر سر مملکت در این شش سال نرفته است. اگر ونزوئلا، لبنان و سوریه انقلابی را مستثنی کنیم، تقریبا با همه کشورها و قدرت ها، در منطقه و عرصه بین الملل اگر خصومت نداشته باشیم خیلی هم رابطه گرم و صمیمانه ای نداریم. تورم و گرانی، رکود بخش خصوصی، بیکاری و... رشد اقتصادی نزدیک به صفر، تصویر وضعیت اقتصادی کشور بعد از شش سال مدیریت اصولگرایان و رییس جمهور منتخب شان است.

صادق زیبا کلام با فهرست کردن مسایلی مانند برکناری مدیران ارشد کشور از زمان دولت هاشمی و خاتمی، توقیف و بستن روزنامه ها، عدم پاسخگویی رییس دولت در قبال مسایل مهمی چون موجودی صندوق ذخیره ارزی و برنامه هسته ای و... اضافه کرده اکنون همان اصولگرایان که تا دیروز احمدی نژاد را بر روی سر گذاشته و حلوا حلوا می کردند، به گونه ای با او برخورد می کنند کانه اساسا نه او را می شناسند. نه نقشی در بروی کار آمدن وی داشتند، نه از او حمایت می کردند و نه هیچ ارتباط و مرواده دیگری با وی داشته اند.

نویسنده مقاله با اشاره به پیشروی برخی اصولگرایان در این باره و ادعای این که "جریان انحرافی" در پی اتحاد با اصلاح طلبان بوجود آمده است در پایان به کنایه نوشته البته از حق و انصاف نباید گذشت، این فقره را کاملا درست می گویند، جریانات اصولگرا نه نقشی در به روی کار آمدن احمدی نژاد داشتند و نه حمایتی از او می کردند. هاشمی رفسنجانی، خاتمی، اصلاح طلبان، ملی- مذهبی ها و دفتر تحکیم وحدت در اصل عوامل به روی کار آمدن احمدی نژاد بودند، نامزد اصولگرایان در انتخابات 84 و 88 اساسا فرد دیگری بود. از همه جالب تر اساسا عین خیال اصولگرایان نیست که دولت نهم و دهم دستپخت آنها بود برای مملکت و خوب و بد آن نیز بر گردن آنهاست.

همه یاران مشایی در معرض بازداشت

اعتماد در گزارشی احتمال بازداشت حمید بقایی، معاون محمود احمدی نژاد را مورد توجه قرار داده و نوشته جلسه دیروز هیات دولت دو غایب ویژه داشت؛ یکی اسفندیار رحیم‌مشایی بود که دو ماه است در این جلسات حضور نمی ‌یابد و دیگر حمید بقایی، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و یار قدیمی مشایی. غیبت این دو دوست قدیمی اما تفاوتی بزرگ داشت و آن اینکه نیامدن مشایی به استمرار غیبتش تعبیر شد و عدم حضور بقایی به تقویت شایعه بازداشتش.

فرزانه آیینی در این گزارش اضافه کرده اگر شایعه بازداشت بقایی- معاون اجرایی رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری- صحت داشته باشد وی پنجمین یار اسفندیار رحیم ‌مشایی و البته نخستین عضو کابینه است که در کمتر از یک ماه گذشته به اتهام ارتباط با جریان خاص بازداشت شده است. اهمیت صحت خبر بازداشت بقایی به عنوان یکی از اعضای کابینه به دو دلیل است؛ یکی نادیده گرفتن خط قرمز محمود احمدی‌نژاد و دومی نزدیک شدن موعد برخورد با مشایی.

گزارش نویس اعتماد همچنین به بازداشت های پیشین نزدیکان دولت اشاره کرده و افزوده پیش از بقایی، محمدشریف ملک‌ زاده، علی‌اصغر پرهیزکار، علیرضا مقیمی و آزاده اردکانی که به ترتیب دبیری شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، روسای مناطق آزاد اروند و ارس و مدیریت موزه ملی را بر عهده داشتند و از منصوبان مشایی در دولت هستند یکی پس از دیگری از نیمه دوم خرداد امسال به جمع 22 بازداشت شده جریان خاص پیوسته اند.

اعتماد در این گزارش سپس ضمن اشاره به سکوت مجتبی هاشمی ثمره مشاور ارشد احمدی نژاد درباره بازداشت بقایی نوشته که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز در پاسخ شایعه بازداشت بقایی گفت، این خبر را از قوه قضاییه بپرسید و بدون رد این شایعه که موجب طرح حواشی بسیاری در رسانه‌های داخلی و خارجی شده، خبرنگاران را به دستگاه قضا ارجاع داده است.

روایت آمانو از نشست وین

سیاست روز در سرمقاله اش با دلخوری از روایت یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی از مذاکرات اخیر با وزیر خارجه جمهوری اسلامی نوشته هرگاه مذاکراتی میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و آژانس یا گروه 1+5 انجام می‌شود، ابتدا اخباری مبنی بر مثبت بودن مذاکرات و ثمربخش بودن آن منتشر می‌شود. رسانه‌های داخلی هم براساس آن گفته‌ها تحلیل‌های خود را ارائه می‌دهند و روزنه‌ای برای گفت‌وگوهای هدفمند و مثمر ثمر باز می‌شود. اما بلافاصله رسانه‌های غربی و اروپایی اخباری را منتشر می‌کنند که خلاف آن چیزی است که در ابتدا اعلام شده است.

سیاست روز سپس این تفاوت روایت از نتیجه مذاکرات را علت سفارشی بودن آن دانسته و نوشته وزیر امور خارجه کشورمان هم که روز سه‌شنبه به وین رفته بود و با آمانو دبیر کل آژانس دیدار و گفت‌وگو کرد، پس از پایان گفت‌وگوها در وین اظهار داشته بود که "مذاکرات بسیار ثمر‌بخشی با مدیر کل آژانس داشت و دو طرف موافقت کردند که به کمک یکدیگر برای حل مسائل باقی مانده تلاش کنند." اما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان مذاکرات صالحی و آمانو بیانیه‌ای را منتشر کرد که، به خوبی نشان می‌دهد بیانیه‌ای سفارشی و دیکته شده است.

خراسان هم در سرمقاله امروزش همین موضوع را مورد توجه قرار داده و نوشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روایت خود را از مذاکراتش با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در وین باز گفت؛ روایتی که با اظهارات صالحی پس از این گفت وگوها بسیار متفاوت است و ثمربخش بودن آن را از منظر نتایج و توافق ها و نه اصل مذاکرات در معرض تردید و تشکیک جدی قرار می دهد.

بهروز بیهقی در این مقاله با اشاره به این که "سابقه عملکرد آمانو در کسوت مدیرکلی آژانس احتمال انطباق روایت وی را با آن چه واقعا در وین گذشته است، تقویت می کند" با انتقاداتی از مدیرکل آژانس در پایان خاطرنشان کرده علی القاعده مسئولان سیاست خارجی کشور باید به صورتی نتایج مذاکرات خود را در عرصه های گوناگون بین المللی اعلام کنند که افکار عمومی حاجتی به مقایسه نتایج اعلام شده با مواضع طرف مقابل پس از مذاکرات نداشته باشند.

امیدی که ناامید شد

سیاست روز در گزارش نخستش مانند بیشتر روزنامه ها افتتاح بورس نفت را منعکس کرده و نوشته بعد از چندین بار به تعویق افتادن افتتاح بورس نفت از ابتدای سال، این افتتاح روز گذشته با حضور وزیر اقتصاد و سرپرست وزارت نفت اتفاق افتاد اما اینبار به دلیل عدم وجود خریدار این افتتاح منتفی و بی سرانجام ماند.

به گزارش این روزنامه روز گذشته عرضه 600 هزار بشکه نفت خام سنگین صادراتی در تالار بین‌المللی بورس کالا بدون خریدار باقی ماند و منجر به فعال شدن بورس نفت نشد. این عرضه تا چندین ساعت هم منتظر خریدار باقی ماند اما با عدم تمایل خریداران به معامله، این افتتاح منتفی شد. این در حالی بود که در هفته های گذشته نیز نفت کوره در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد اما به‌دلیل بالابودن قیمت، خریداری برای آن پیدا نشد و متقاضیان قیمت محصول عرضه‌شده را گران‌تر از حد معمول دانستند، در نتیجه معامله‌ای انجام نشده بود.

همشهری هم در گزارش خود از افتتاح بورس نفت درباره جزییات معامله انجام نشده در آن نوشته شرکت ملی نفت ایران در تالار بین‌المللی کیش، 600 هزار بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران را با قیمت 112.65 دلار عرضه کرد که برای آن 6 تقاضا در تابلوی معاملات ثبت شد.رقابت خریداران ابتدا با قیمت 100دلار در هر تن آغاز شد که خریداران در ادامه رقابت خواستار تخفیف شدند و سرپرست وزارت نفت یک دلار قیمت آن را کاهش داد اما در نهایت عرضه‌کننده و خریداران برای مابه‌التفاوت دو دلاری به توافق نهایی نرسیدند.

همشهری با اشاره به این معامله نافرجام در ادامه نوشته دومین محموله 600هزار بشکه‌ای نفت سنگین ایران نیز هفته آینده بار دیگر در تالار بین‌المللی کیش عرضه می‌شود. مقصد نخستین محموله نفت خام سنگین ایران مناطق شرق، مدیترانه، شمال غرب اروپا و تحویل آن در روزهای 20 تا 30 آگوست سال 2011 است.

فواید اصلاح پول ملی

اعتماد با انتشار مقاله ای به قلم سیدمحمد جهرمی موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را مورد توجه قرار داده و نوشته اصلاح پول ملی یا پروژه حذف صفرها اگرچه ممکن است بخشی از خرید و فروش‌های خرد را با افزایش قیمت روبرو کند، اما در مجموع مفید است. نخست آنکه ارتباطات معاملاتی مردم را سهل می‌کند... دومین حسن این طرح سرعت در گردش پول، کاهش هزینه‌های نشر اسکناس و سکه وسرعت در گردش نقدینگی کشوراست. ضمن آنکه سرعت کار بانک مرکزی را افزایش می‌دهد. البته این طرح ممکن است ایراداتی در عمل داشته باشد اما چندان اهمیت ندارد.

وزیر کار سابق و مدیرعامل بانک صادرات در ادامه نوشته هرچه تعداد صفرهای اضافی زده شود، به همان میزان انتشار اسکناس هم کمتر خواهد شد و اسکناس درشت از چرخه معاملات پولی حذف می‌شود. از سویی چاپخانه بانک مرکزی باید در مدت اجرای طرح بتواند اسکناس‌های جدید منتشر کند و هیچ محدودیت زمانی برای حذف صفرها از پول ملی وجود نداشته باشد. نکته دیگر درباره اجزای خرد پول جدید کشور است... تجربه سکه‌هایی که در گذشته ضرب شدند، نشان می‌دهد که اگر ارزش فلز سکه بیشتر از خود سکه باشد به سرعت از بازار جمع شده و به دست سودجویان می‌افتد تا آن را ذوب کنند.

نویسنده مقاله همچنین یادآور شده که اجرای سیاست حذف صفرها از پول ملی باید در شرایطی اجرا شود که مردم دچار مشکل نشوند و پول‌های در گردش مردم بتواند تعویض شود. اکنون نزدیک به 19 سال از تولد یورو به عنوان پول واحد اروپایی می‌گذرد، اما هنوز هم اگر مارک واحد پول قدیمی آلمان را به بانک‌های این کشور ببرید با برابری امروز این ارز آن را می‌پذیرند. بنابراین باید برای تبدیل پول‌های قدیمی و جدید طوری عمل کرد که اطمینان در وهله اول برای مردم ایجاد شود که پول‌های خود را به بانک‌ها ببرند و مطمئن باشند که حساب‌های غیربانکی آنها قابل تبدیل خواهد بود.

اردلان عطارپور هم در سرمقاله جهان صنعت همین موضوع را مورد توجه قرار داده اما از زاویه ای دیگر و با طرح پرسش های مختلف نوشته اگر قرار است چهار صفر را از ابتدای پول ملی برداریم، بهترین زمان آن کی است؟ آیا بهتر نیست در زمان کاهش بیکاری این کار را انجام دهیم؟ آیا بهتر نیست در زمان کاهش تورم این کار را انجام دهیم؟ آیا بهتر نیست در زمان رشد اقتصادی این کار را انجام دهیم؟ آیا بهتر نیست در زمان افزایش صادرات این کار را انجام دهیم؟ آیا بهتر نیست در زمان کاهش واردات این کار را انجام دهیم؟... اگر جواب منفی است دست به کار شوید که زمان مناسبی است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.