شیر در تهران ۲۵۰ تومان گران شد


شیر در تهران ۲۵۰ تومان گران شد

در پی اجرای برنامه حذف یارانه ها قیمت شیر امروز یک شنبه نوزدهم تیر (۱۰ ژوئیه) ۶۰۰ تومان تعیین شد.

نعمت الله ترکی، معاون برنامه ریزی استاندار تهران با اعلام این خبر گفت دیگر شیر یارانه ای و نیمه یارانه ای نداریم و قیمت شیر برای استان تهران با توافق اتحادیه دامداران و کارخانه داران از امروز ۶۰۰ تومان تعیین می شود."

موضوعات مرتبطاقتصاد ایرانقیمت پیشنهادی شیر از سوی دامداران ۶۴۰ تومان بود اما آقای ترکی می گوید که "ما اجازه نداریم به یکباره مبلغ ۶۴۰ تومان را لحاظ کنیم و در نتیجه توافق شد که قیمت تولید شیر ۵۲۰ تومان باشد و شیری که در بازار عرضه می شود، با وزن ۹۰۰ گرم به قیمت ۶۰۰ تومان باشد."

برخی گزارشها نشان می دهد که دولت برای قانع کردن کارخانجات و دامداران موافقت کرده که آنها بسته شیر را کمی کوچکتر کنند و به جای یک کیلو ،۹۰۰ گرم شیر در آن بریزیند و آن را با قیمت ۶۰۰ تومان بفروشند.

معاون برنامه ریزی استاندار تهران در خصوص تاثیر حذف شیر یارانه ای در طرح ارگان هایی نظیر وزارت آموزش و پرورش که اقدام به توزیع شیر یارانه ای می کردند، گفت :"شیر یارانه ای کماکان به قیمت سابق به آنها عرضه می شود و توزیع شیر یارانه ای امسال نیز در مدارس کشور ادامه خواهد داشت."

قیمت شیر پیش از ۳۵۰ تومان بود که با تصمیمات جدید با رشد بیش از ۷۱ درصدی مواجه شده است.

به اعتقاد کارشناسان تغییر شیوه ارائه یارانه شیر برای حمایت از تولید کننده موجب افزایش قیمت نهایی آن شد. محمد رضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی با اشاره به اینکه شیر یارانه ای سهم چندانی در مصرف کشور ندارد گفت تنها دو میلیون لیتر از ۹ میلیون لیتر شیر مصرفی در کشور یارانه ای است.

آقای فرزین گفت که از این پس قیمت شیر در هر استان به صورت مستقل اعلام خواهد شد،چرا که قیمت تمام شده شیر در استان های مختلف متفاوت است و با میزان تولید در آن استان تناسب دارد.

براساس ماده ۴ قانون "هدفمند کردن یارانه ها" دولت موظف است به تدریج و حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به حذف یارانه گندم، برنج، روغن، شیر، شکر، دارو، خدامت پستی و ریلی و نهاده های کشاورزی(بذر، کود، نهال) اقدام کند.

پیشتر نیز رادیو و تلویزیون دولتی ایران به نقل از دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفت که با حذف یارانه مصرفی شیر، کمک دولت به این صنعت از طریق حمایت از تولید کننده صورت خواهد گرفت.

در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی می گوید که سالانه ۹ میلیون تن شیر خام تولید می کند در مقابل بخش صنعت می گوید که سالانه بیش از ۵.۵ میلیون تن قدرت جذب شیر را ندارد. اما به اعتقاد برخی از کارشناسان مشکل در تولید شیر نیست و مسئله مهم جمع آوری و فراوری این محصول است.

توزیع شیر به قیمت یارانه ای از دهه ۱۳۶۰ و دوره کمبودهای شدید زمان جنگ آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.

axlll - امریکا - سانتا مونیکا
بهبههههههه . خلایق هرچه لایق .
یکشنبه 19 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
اینو به من بگید چی گران نشده این روش !!
دوشنبه 20 تیر 1390

bache shapoor - سوئد - یوسدال
این بیشرفها دارن جدی جدی ایران رو تیکه پاره میکنند!!! این یعنی چه که قیمت در هر استان باید متفاوت باشد? و لابد فردا هم میگید قانون در هر استان باید متفاوت باشد!
دوشنبه 20 تیر 1390

afshin-manchester - انگلستان - منچستر
اتل متل تتوله,گاو امام حسن چطوره...
دوشنبه 20 تیر 1390

دل نازک - ایرلند - کابل
فقط یه راه دزدی دیگه واسه اونایی که باز شد . مگه نی نی کوچولو هستم که اگه شیر نخوریم گریه کنیم
دوشنبه 20 تیر 1390

Royan - آلمان - آلمان
بیچاره ملت! رهبر غاصب ,دولت نالایق, نیروی انتظامی وحشی مردم ستیز, گرانی, زور , چپاول , ...... واژگون بشه این جمهوری نکبت اسلامی.
دوشنبه 20 تیر 1390

kili_patilaki - قطر - دوحه
من شیر نمیخورم.از این به بعد همه مثل من نخورند. عزیزان این بهترین کار است.اگر نمیخواهید اعتراضی کنید،تظاهراتی به راه اندازید،بهترین کار همین است.شیر نخورید.
دوشنبه 20 تیر 1390

nader46 - انگلیس - لندن
afshin-manchester - انگلستان - منچستر :ای ول داری ,,کارت درست.با حال بیید!!!!!
سه‌شنبه 21 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.