بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۱۹ تیر


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۱۹ تیر



بیشتر روزنامه های امروز صبح تهران سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر ایران درباره "مهدویت" و این که "تطبیق علائم ظهور بر اشخاص انحراف است" را به صورت مشترک در صدر اخبار و تیترهای صفحه نخست خود قرار داده اند.

تاکید مجدد محمود احمدی نژاد بر اجرای طرح باغ ویلاهای ۱۰۰۰ متری و همچنین گزارش ها و مقاله هایی درباره چالش های انتخاباتی رییس دولت و اصولگرایان نیز از دیگر موضوعاتی است که به آنها پرداخته شده است.

اعلام خبر "شلیک دو موشک دوربرد به دهانه اقیانوس هند" از سوی فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز بصورت مشترک از سوی روزنامه ها مورد توجه قرار گرفته است.

یک گام به پیش

رسالت در سرمقاله امروزش نوشته نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری یکی از میدان‌های اصلی نبرد نرم دشمن علیه انقلاب است. غرب و بویژه آمریکا پس از شکست در جنگ سخت، محاصره اقتصادی و تهاجم فرهنگی، اخلال در امر انتخابات به منظور اثر گذاری در نتایج آن واعلام حمایت صریح از یک ضلع رقابت‌ها در ایران را در دستور کار خود دارد.

محمدکاظم انبارلویی در ادامه این مقاله نوشته کسانی که ضرب شست مردم را در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیدند و با یک نفرت عمومی روبه‌رو شدند، وقیحانه برای بازگشت به صحنه رقابت، شرط و شروط در انتخابات آینده گذاشته‌اند.اولا نهادهای نظارتی دیگر به آنها اجازه این حضور را نخواهند داد. ثانیا اگر آنها از سد نهادهای نظارتی و قانونی رد شدند مردم دوباره با بصیرت و آگاهی دست رد بر سینه آنها خواهند زد و سپهر سیاست ایران را از لوث عناصر وابسته به دشمن پاک خواهند ساخت.

نویسنده با این مقدمه سراغ اختلافات اصولگرایان رفته و نوشته نخبگان اصولگرا به خوبی به این نقشه و نیرنگ واقف هستند. لذا تحرکاتی را که برای اخلال در این روند وجود دارد رصد می‌کنند. اصولگرایان یک بار در ساز وکار ۶+۵ نشان دادند این استعداد را دارند که روند همگرایی و وحدت میان خود را مدیریت کنند. بی‌تردید در سازو کار جدید تجربه گذشته را یک بار دیگر می‌آزمایند.

سرمقاله نویس رسالت سپس با اشاره به طرح اخیراصولگرایان برای رسیدن به یک ائتلاف انتخاباتی افزوده نقش مهم سازو کار حقوقی۸+۷ علاوه بر تضمین روند همگرایی و وحدت، مقابله با نبرد نرم دشمن علیه ملت است . ماموریت دوم سازو کار۸+۷ مهمتر از مأموریت اول آنهاست. چرا که اولی متضمن کارآمدی اصولگرایان در اداره بهینه کشور است ودومی استقامت در برابر دشمن و جلوگیری از اخلال در نظام سیاسی و استقلال وآزادی ایران اسلامی است.

روزگار غریب یک زندان

روزگار در گزارشی به بازخوانی حوادث روی داده در بازداشتگاه کهریزک در تیرماه سال ۱۳۸۸ که به مرگ چند تن از معترضان پس از انتخابات منجر شد پرداخته و در کنار این گزارش روایت سه تن از اعضای کمسیون امنیت ملی مجلس از روند رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در این حادثه را نیز برجسته کرده است.

این روزنامه به نقل از پرویز سروری در این باره نوشته پرونده کهریزک از افتخارات جمهوری اسلامی است. بعد از حوادث انتخابات زمانی که فتنه گران در خیابان ها فتنه گری می کردند و نیروی انتظامی درگیر شده بود، تخلف برخی از ماموران از چشم نظام دور نماند و همه عوامل متخلف کهریزک از خرد و کلان از سرباز تا فرمانده دستگیر شدند.

به گفته پرویز سروری تنها نقطه ابهام این پرونده وضعیت مقام قضایی است که ما در جایگاه نمایندگی پیگیر این مساله هستیم. پرونده کهریزک مفتوح است و رییس قوه قضاییه هم قول داده است که پیگیر این مساله باشد و ما مطمئن هستیم این پرونده به نتیجه مطلوب می رسد.

روزگار از قول محمد کرمی راد دیگر عضو کمسیون امنیت ملی اما نوشته در رابطه با حادثه کهریزک بزرگنمایی و سیاه نمایی شده است. البته کمسیون امنیت ملی به یکسری از مسایل رسیدگی کرد اما برخی از ادعاها هم دروغ بود. چند نفر در این زندان فوت کردند که البته این مرگ ها بر اثر بیماری بوده است.

این روزنامه همچنین به نقل از علی اسلامی پناه نیز در این باره نوشته حادثه کهریزک حادثه تلخی برای نظام جمهوری اسلامی بود، همین که مقام معظم رهبری در این قضیه وارد شدند نشان از وخامت آنچه در کهریزک اتفاق افتاده بود داشت اما متاسفانه آنچه به درستی مشخص نشد این بود که پرونده کهریزک نهایتا به کجا رسید و عاملان حادثه چه کسانی بودند.

واکنش به فیلم تنبیه دانش آموزان


تهران امروز در گزارشی نوشته چند روز پیش فیلم کوتاهی از تنبیه بدنی تعدادی از دانش‌آموزان در یکی از مدارس کشور، در برخی از وب سایت‌های خبری اینترنتی منتشر شد که در آن معلم مدرسه ضمن تنبیه دستی دانش‌آموزان، در اقدامی غیر انسانی از آنها می‌خواهد که خودشان هم همدیگر را کتک بزنند. انتشار این فیلم که بسیاری از بیننده‌ها را تحت تاثیر قرار داد و برخی از کارشناسان پرورشی را هم وادار به واکنش کرد.

این روزنامه سپس واکنش حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پروش را در این باره منعکس کرده و از قول او نوشته تنبیه بدنی و فیلمی که پخش شده است، دروغین و مشکوک بوده، ضمن آنکه این فیلم منتسب به زمان وزارت من نیست. به نظر من این یک برنامه ساختگی نه برای آموزش و پرورش، بلکه علیه نظام بود... این یک حرکت سیاسی بود که درست در زمانی که جلسات در سطح بین‌الملل برای محکومیت و توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران شکل می‌گیرد یک امر طبیعی است.

تهران امروز نوشته البته این برای اولین بار نیست که وزارتخانه آموزش و پرورش و شخص حمیدرضا حاجی بابایی اتفاقات حاشیه‌ای را تکذیب می‌کنند. همین چند روز پیش بود که والدین دانش‌آموزان ایرانی با معضلی به نام پرداخت شهریه ثبت نام در مدارس درگیر بودند حمیدرضا حاجی بابایی در اقدامی شتابزده دریافت شهریه در تمام مدارس ایران را تکذیب کرد و گفت که انتشار این اخبار در جهت خدشه دار کردن چهره آموزش و پرورش است.

زمان برای جبران اشتباهات اندک است


جمهوری اسلامی در سرمقاله امروزش با اشاره به موج گرانی و افزایش قیمت مایحتاج عمومی را پایان ماه عسل هدفمندی یارانه ها دانسته و نوشته آنچه این روزها در حوزه‌های مختلف اقتصاد کشور شاهد هستیم، پیش و بیش از آنکه محصول و پیامد خطاهای راهبردی در برنامه‌ریزی‌های تئوریک هدفمندی یارانه‌ها باشد، نتیجه اشتباهات گاه عامدانه‌ایست که غلبه اولویت‌های سیاسی بر توجیهات کارشناسی در مسیر اجرای این قانون باعث آن شده است.

این روزنامه با طرح این پرسش که اکنون چه باید کرد؟ در ادامه افزوده بی‌تردید توقف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی، خطایی به مراتب بزرگتر از اشتباهاتی است که تاکنون در مسیر اجرای آن صورت گرفته است چرا که تمامی آحاد جامعه از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و... بخش عمده‌ای از هزینه‌های این جراحی بزرگ را متحمل شده‌اند و توقف اجرای این قانون معنایی جز بازگذاشتن زخم‌های جراحی و رهاساختن بیمار ندارد.

جمهوری اسلامی نوشته در عین حال نباید تردید کرد که ادامه این مسیر هم نیازمند بازنگری‌های ویژه در چند موضوع است که بازنگری در سیاست‌های پولی یکی از عمده‌ترین آنها می‌باشد... یکی از مهمترین اقداماتی که دولت به عنوان متولی اصلی تنظیم سیاست‌های پولی در چارچوب ساختاری اقتصاد ایران باید انجام دهد، بازگشت از برخی سیاستهای انبساطی در حوزه پولی مانند اصرار بر پایین نگهداشتن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات، حفظ گلخانه‌ای نرخ برابری ریال در برابر ارزهای رایج و دخالت پرحجم در تعرفه‌های بازار پول است.

نتیجه غایب خصوصی سازی

دکتر موسی غنی نژاد در سرمقاله امروز دنیای اقتصاد نوشته اکنون مدت‌ها است که در کشور ما سپردن فعالیت‌های اقتصادی به بخش خصوصی و کوچک‌سازی دولت به گفتار غالب محافل کارشناسی و فراتر از آن دستگاه‌های سیاستگذاری و مسوولان اجرایی، تبدیل شده است، اما متاسفانه در عمل نتایج ملموسی از این تحول فکری مثبت نمی‌توان مشاهده کرد.

نویسنده مقاله در ادامه نوشته درست است که در سال‌های اخیر میزان واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی رشد چشم‌گیری داشته، تعداد زیادی بانک خصوصی جدید تاسیس شده و برخی بانک‌های بزرگ دولتی واگذار شده‌اند، اما رشد فعالیت‌های اقتصادی که هدف نهایی همه این واگذاری‌ها است نه تنها بیشتر نشده بلکه ظاهرا دچار وقفه جدی نیز شده است.

نویسنده سپس افزوده به نظر می‌رسد که گره اصلی مشکل در تصور نادرست تصمیم‌گیران از نظام اقتصادی و چگونگی عملکرد آن نهفته باشد. اغلب تصور می‌شود که رمز موفقیت اقتصاد‌های خصوصی در مقایسه با اقتصاد‌های دولتی صرفا منحصر به موضوع مالکیت حقوقی است، یعنی به محض واگذاری یک واحد اقتصادی دولتی به بخش خصوصی، شرط لازم و کافی برای فعالیت بیشتر و کارآمدی بهتر فراهم آمده است، اما واقعیت پیچیده‌تر از این تصویر ساده شده است. ریشه این مشکل به کج فهمی و ابهام در مفهوم بخش خصوصی و کارکرد آن در نظام اقتصادی برمی‌گردد.

دکتر غنی نژاد در پایان این مقاله یادآور شده اگر واقعا خواستار حاکمیت بخشیدن به مردم در عرصه اقتصادی هستیم و می‌خواهیم از مواهب نظام اقتصادی مبتنی بر بخش خصوصی، یعنی رشد اقتصادی بالاتر و رفاه بیشتر، بهره‌مند شویم، ناگزیر باید به مداخلات دولت در نظام اقتصادی پایان دهیم و گرنه با واگذاری حتی کلیه واحدهای اقتصادی دولت به بخش خصوصی، صرفنظر از کیفیت این کار که پیش از این اشاره شد، راه به جایی نخواهیم برد.

دستورهایی که چاره ساز نیست

محمدحسین مهرزاد در سرمقاله جهان صنعت تبعات افزایش قیمت حامل های انرژی را مورد توجه قرار داده و نوشته پیش‌بینی‌ها در حال تحقق است. حامل‌های انرژی که گران شدند کمتر کارشناسی بود که قبول کند قیمت حمل‌ونقل افزایش نمی‌یابد. ماه‌های اول دولت با اجبار و دستور قیمت‌های رسمی را ثابت نگه داشت تا خوان اول هدفمندی را به سلامت پشت سر بگذارد. هزینه‌های این تصمیم اما دامان حمل‌ونقلی‌ها را گرفت تا آنها در کنار صنعتگران، دو قشری باشند که بیش از بقیه متضرر شده‌اند.

نویسنده خاطرنشان کرده چندی پیش بی‌سر و صدا قیمت بلیت قطار گران شد و دیروز هم خبر آمد که به زودی بلیت هواپیما هم با افزایش ۱۴ درصدی روبه‌رو می‌شود. ناوگان جاده‌ای هم که تعیین بلیت را بر دوش استان‌ها می‌بیند و هر تصمیمی که کمیته‌های استانی بگیرند، لازم‌الاجرا می‌شود. با این حال هنوز هم فعالان حمل‌ونقل معتقدند هزینه‌های سرسام آور کنترل نشده است و تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیش از آن است که دولت اعلام می‌کند. ایرلاین‌ها هر روز ضرر روی ضرر انباشته می‌کنند تا اهداف دولت تامین شود در حالی که قیمت‌ها باید آزاد شود تا هم از ورشکستگی نجات یابند و هم رقابت رونق گیرد.

به نظر نویسنده اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد دور نیست روزی که ایرلاین‌ها به مرز ورشکستگی برسند گو اینکه همین حالا هم آنها معتقدند سایه سنگین ورشکستگی را بالای سر خود می‌بینند. اگر بناست به اهداف سند چشم‌انداز توسعه دست یابیم و حمل‌ونقل بستری باشد برای توسعه، راه کنونی به منزل مقصود نمی‌رسد. خرج کردن دولت از جیب حمل‌ونقل هرگز نمی‌تواند رشد و بالندگی این صنعت که سهم بالایی در رشد اقتصادی دارد، محقق کند.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.