نقویان : نه به جوان شخصیت داده‌ایم، نه مشکلش را حل کرده‌ایم، فقط چسبیده‌ایم به بدحجابی!


نقویان : نه به جوان شخصیت داده‌ایم، نه مشکلش را حل کرده‌ایم،
فقط چسبیده‌ایم به بدحجابی!

حجت الاسلام ناصر نقویان معتقد است که در بررسی وضعیت حجاب در جامعه نباید یک بعدی نگر بود بلکه باید همه جوانب را توامان با هم نگریست.

وی در گفت و گو با "سیاست نامه" خانواده را اصلی ترین رکن در تربیت نسل ها می داند و نقبی هم به رفتارهای صدا و سیما و برخورد نیروی انتظامی می زند.بخشی از این گفت و گوی تفصیلی را می خوانید:

*ما نه مشکل فرهنگی را حل کرده ایم، نه به جوان شخصیت داده ایم و نه مشکل مسکن و مشکل ازدواج او را حل کرده‌ایم. یکسره رفته ایم آخر خط را گرفته‌ایم که آقا نگاه به دختر نامحرم کردی چشمت را درمی‌آوریم.

*نصفه نیمه نمی‌شود خدا را قبول کرد. چون می‌شود لحاف چهل تکه ای که فرهنگ آن هالیوود است و دینش اسلام امریکایی.

*معتقدم کلاس درس، هیأت نیست که بگوییم فقط بچه‌هیأتی‌ها و چادری‌ها بیایند بلکه هر کس با تیپ خودش سر کلاس می آید یعنی کسی را مجبور نمی کنم که برود و تیپش را عوض کند و با ظاهر مذهبی سرکلاس بیاید.

*اگر نگاه انسان‌ها عوض شد قطعاً علاج می‌کنند و می‌روند به سمت درست کردن آن، اما اگر با آن ساده برخورد کردند و حجاب را مثل این که اگر بچه من سه تا کفش دارد و باهر کدام که دلش خواست، بدود دانستند به یک بیماری بزرگ تبدیل می‌شود.

*شما در فروشگاه‌های ولی‌عصر می‌بینید که پارچه زده‌اند از پذیرش خانم‌های بدحجاب معذوریم و بعد می‌بینیم فروشنده‌ای که داخل مغازه است، از همه بدتر لباس پوشیده.

*نیروی انتظامی و نهادهای دولتی می‌خواهد زود نتیجه بگیرند ولی به این سبک نتیجه نمی‌گیرد. وقتی نیروی انتظامی می‌تواند نتیجه بگیرد که چند نیروی دیگر در کنار خودش داشته باشد؛ نیروی فرهنگی رسانه در کنارش باشد، نیروی اقتصادی که رسیدن به نیازهای یک انسان را تسهیل می‌کند در کنارش باشد، نیروی فکری پاسخگو و منطقی به سؤالات یک جوان و حتی نیروی قوه قضائیه که باید قاطعانه برخورد کنند در کنار او قرار بگیرد.

*بعضی مواقع به اداره و یا مثلاً به فرودگاهی می روم و می بینم کلی تخلف و پارتی بازی در آنجا می شود و یا در همان فرودگاه، تابلوی اعلانات از تأخیرهای چند ساعته در پروازها خبر می دهد از طرفی زیر همان تابلو می نویسند لطفاً حجاب اسلامی را رعایت کنید. در شرایطی که این قدر اعصاب مردم به هم ریخته من از این شعار احساس تنفر می کنم چه رسد به خانم ها.

bita tehrani - کانادا - ونکوور
حاجی دنبال رایی یاد جوونا افتادی دیگه! جوونای نازنین مثل مرغ شدن.هم تو عزان هم تو عروسی!
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

m_h_gol - ایران - تهران
هر چند از تمام آخوندها متنفرم ولی اینجا به تو می گویم دمت گرم که جرات کردی یک کلمه حرف حساب بزنی ! از حکومت طالیانی آخوندها منزجرم ولی چطور می شود به این غاصبان فهماند که حجاب زورکی چه فایده ای برای شما دارد ؟ ! چه هدفی دارید از اینکه می خواهید همه را با زور و اجبار روانه بهشت کنید ؟ !
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

sora.sefid - ایران - تهران
خدا وکیلی!!!!!!!!!!! معلومه زیر اون عمامه ای که عقل و میگندونه یه جو عقل براش هنوز مونده ها...
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

SnakeEater - ویران - تهران
شباهت آخوند و بارباپاپا اینه که هر دو میتونن به اقتضای شرایط، به هر شکلی درآن.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

msforugh - ایران - تهران
حاجی مثل اینکه میخوای کهریزکی بشی . حیف افکار تو که تو لباس اخوندی است چون مردم دیگه به جماعت اخوند اعتماد نداره
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
اخوند قرتی به این میگویند ! عجب حرفهای عجیب و غریب میزند ! سرش بوی قورمه سبزی میده ! شاید هم هوس کهریزک را کرده که چنین حرفی زده ?!
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

feminism - انگلستان - لندن
مطلبی که به روانی و شفافی از طرف ایشون مطرح شد این بود که : " الان آدم های نیازمندی داریم، به شدت آدم هایی داریم که برای نان شبشان محتاجند. آقای رئیس جمهور چند وقت پیش گفتند خدا را شکر کشوری داریم که هیچ گرسنه ای نیست.حالا گرسنه نیست یعنی چه؟ این باید تحلیل شود، آقای رئیس جمهور هم بیخود حرف نمی زنند، بالاخره اطلاعاتی دارند آیا همه تحقیقات شده و همه مردم {بررسی شده اند}. الان طرف آمده - معذرت می خواهم- به خود فروشی تن می دهد.. من می دانم فقط فقر آن را به اینجا رسانده است. فقط فقر. خوب بگویم الحمد لله خودت را فروختی خانم، الحمدلله گرسنه نیستی؟ خدا را شکر، خدا را شکر، یک پولی داری امشب بخوری و ببری پیش شوهر و بچه ات ؟! خب آدم اشکش در می آید، ناراحت می شود، بهش فشار می آید در این کشور ". خود من شخصأ با آخوند و کشیش جماعت مخالف هستم و حتی دیدگاه و عقیده هایشان را هم نمیپذیرم , ولی بی پرده و صریح سخن گفتن ایشون مورد تحسین است .
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

palmera - ایران - اصفهان
آقای نقویان هر هفته یکشنبه ها ساعت 13:30 شبکه 3 برنامه دارن که دیگه از این به بعد فکر نمی کنم داشته باشن.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
یکی به این آخوند که شیادی از سر و روش می باره بگه که جمهوری اسلامی بهتر از تو رو تو آستین نداشت که رو کنه؟ این حرفها رو خاتمی 8 سال تمام به خوردمون داد و خیلی بهتر از تو هم سرمون رو شیره مالید و آخرش گفت من فقط تدارکاتچی بودم و نظام فقط جمهوری اسلامی و ولی فقیه. چقدر این جوونها رو خر تصور می کنه این جمهوری جهل و دروغ که ماشالله بی نهایت عروسک هم تو آستین داره که هر زمانی به نسبت شرایط یکیشو میذاره تو ویترین نمایش عروسکی مسخره سی ساله اش. تنها راه حل جوونها و مردم ایران آخوندسوزیه. هر آخوند رو باید برد به نزدیکترین امامزاده بست و نفت ریخت و به آتیش کشید که اون روز هم زیاد دور نیست
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

Sappho - ایران - اصفهان
اماااااان از این با پنبه سر بریدن ها !!!
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

avareh swed - سوئد - بوروس
بفرمائید .شما هم میخواهید کاندیت شوید .همانطور که خمینی گفت ما میرویم به مسجد ومنبر .قدیمی شده جدید بگو .
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
خاک تو سر اون خدا بی عرضه کنن که موجود ناقصی ساخته که باید این انگلش عمامه بسر نقص موجودش رو تعمیر کنه و دهتر وزن رو لای حجاب کنه !!. مرتیکه عباپوش مفت خور تازی زاده تو خیابون تهرون چیکار می کنی ؟برو تو اون خراب شده دهاتت و عقیدت رو با کسانی درمیون بزار که با خر و گاو توی راهرو می خوابن !! پول نفت باد آورده تبدیل شده به آب هرزی که باعث رشد علف و خوارشده !!
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
تازه بعد از سی و دو سال فهمیدی همتون ح...زاده هستید مردم دیگر گول حرفهای قشنگ را نمیخورند.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ماله کشی و وانمود کردن به دگر اندیشی و باز اندیشی. اما همه تان از یک حوضه (حوزه) می آیید و یکسان هستید.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

عرق سگی - ایران - تهران
اقای نقویان انقدر حرص نخور شیرت خشک میشه این رفیقات همون کاری که دوست دارن انجام میدن همه اینو میدونن.////
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

آینه - انگلیس - لندن
SnakeEater - ویران - تهران ..avareh swed - سوئد - بوروس دوستان عین واقعیت رو گفتید و به نظر من یک اخوند خوب اخوند مرده هست که نفس و صداش هوا رو الوده نکنه. این هم مثل خاتمی می خواد بیاد و سر مردم رو گرم کنه
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
وقتی یه اخوند با دیدن و شنیدن این کلمه (حجاب) حالش به هم میخوره , یه زن و یک دختر جوون چی میکشه? حالا ما مردا کم و بیش از بیرون به قضیه نگاه میکنیم, همین کافیست که مخمون سوت بکشه, وقتی سعی میکنم از دریچه چشم یک زن به این حرکت نگاه کنم واقعا" دردناکه, نه فقط سردرد میگیرم ....! بلکه این احساس رو میکنم که اگر من یه زن بودم و با یکی از این افتابه ها روبرو میشدم که میخواست به من یاد بده چجوری "باید" لباس بپوشم,! کاری با این کپنک میکردم که اگه اون رو بنویسم این کامنت دیگه قابل درج نخواهد بود.! همین تصورش به تنهایی لذت بخشه چه برسه به واقعیتش. رویای ادمیزاد حد و مرز نداره
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

yagoot - ایران - ممقان
عاشقشم.این با اونای دیگه فرق میکنه.همیشه برنامه هاشو نیگاه میکنم.دمت گرم نقوی .بازم گلی به جمال تو
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
حرف خوب و منطقی را هر کس بزند خوب است و ارزش دارد.این سخنان را برای مخاطبانش میزند که افراد کم سوادی هستند و بیشتر اطلاعات وحتی اعتقاد خود را از سخن اخوندها میگیرند.نیروهای انتظامی و بسیج مثل سگ اخوندها هستند و با اشاره اینها پاچه میگیرند یا رها میکنند بنابراین این یک حرف خوب است و به بسیجیها پوزبند میزند.دو سال قبل هم حرکت خودجوش و میلیونی مردم بخاطر ازادی نیم بندی بود که خاتمی و جناح چپ بوجود اوردند. با انکه خود خاتمی ادمی ترسو و جبون است ولی روش و عملش در این 32 سال از همه موثرتر بود و از همه کم هزینه تر .قرار هم نبود که او کاری بکند قرار بود ما کاری بکنیم رژیم را سرنگون کنیم که نکردیم همه زرنگ بودند و دنبال موج سواری که این شدنی نیست
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
شرم بر کسایی که به این آخوند گفتن دمت گرم، حرف حساب زدی!! بنازم به حافظه تاریخی مردم ایران. بعد از 1400 سال توحش به معنای واقعی با دوکلام یک آخوند که باد هواست چه زود فراموش می کنید که آخوند چه موجودیه و چی به سر ما میاره. مگه همین دیروز خاتمی با همین حرفها 8 سال سمون شیره نمالید و ماسک حقوق بشری به جنایات حمهوری اسلامی نزد؟؟؟؟ آخوند حرف نمیزنه مگر شیادی. کدوم آخوند به فکر مردم بوده که این دومیش باشه. خجالت بکشید
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

فریدون شیرازی - ایران - شیراز
ehsan_2nd_time - یوکی - لندن /تو باز هم قرص زردها را خوردی.نگفتم ابی کمرنگها را بخور.تو نبودی همین چند هفته پیش خودت را برای احمدی نژاد جر میدادی .یکی این کامنت را میگذارد که احوالاتش خوش باشد. فرزندم قرص ابی کمرنگها یا صورتی ها را بخور .نهایتش قرمزها را بخور. زردها خوب نیستند و به تو نمیسازند.مثل ان ابی پررنگها که دکتر ممنوع کرد.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

punisher - ایران - شیراز
نمیدونم چرا تا به انتخابات مجلس و این کوفت و زهرمارها نزدیک میشیم از این دست سخنرانی های مجلس پسند زیاد میبینیم و میشنویم.درست یاد 6 سال پیش افتادم که از ا.ن پرسیدند ک با مساله ی حجاب و .. چه میکنی ؟ گفت : ما اونقدر مشکلات داریم که این مسایل توش گم ه ....!!!. البته بعدها همه فهمیدن که چگونه عمل کرد و میکند....!
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
1400سال پیش.ahsan uk دین زرتشت چنان مردم ایران راموبدان تقسیم بندی کرده بودند,,پیشه وران,,دهقانان,,کارمندان,,که هیچ کسی نمیتوانست.گروهش راتغییردهد.فرزندمیبایست کارپدرش راادامه بدهد.راه دیگری نداشت.خانمهاراکه وای به حالشان بود.افراد کم درامدگیرشان نمیامد.وپولدارها بیستایی میگرفتند.وباخانمهاتجارت میکردند.اگرازیکی شان خسته میشد.انرابه جای بدهی به طلبکارمیداد.,,البته قانون اولی رادرکتاب تاریخ زمان شاه خوانده ام.ودومی رااکراه ازنوشتنش داشتند.ومردم ایران ازان به ستوه امده بودند.که دین اسلامراذیرفتند.حالاعده ای مبلغ ان هستند.خیییییلی خیییییییلی متاسفم وبایدبه .....شک کرد.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

Royan - المان - المان
_h_gol - ایران - تهران ــ agoot - ایران - ممقان اخه چقدر شماها ساده اید مگه یادتون رفته احمدی نژاد هم همین .. ها را خورد, این مردتیکه را بهش اجازه دادن اینطوری حرف بزندتا دل ملت را بدست بیاورد مردم را پای صندوقهای رای بکشآند بعد که رای جمع کرد دهن همه را صاف کند (بذار خودمو جا کنم انوقت ببین چه ها کنم) خام این افراد نشید و اصلا رای ندهید.
جمعه 17 تیر 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
حرف درستی زده در این خفقان.ایول
جمعه 17 تیر 1390

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
دوستان گول این اراذل و اوباش آخند را نخورید آخوند نجس تر از این است که بتواند چیزی بفهمد, این ها همه اش فیلم جدید آخوندی که دیگه ملت تحویلشان نمیگیرد حالا سوپاپ اطمینان باز کرده اند اینها سراپا یه قماش هستند و ملت ایران درختهای خیابان های تهران را برای اینان سر سبز و تازه نگاه میدارد . هر کجا که اخوندی دیدید جلویش تف بیاندازد و رو ازش برگردانید تا بفهمد که ایل و تبارش چقدر مورد نفرت ملت ایران هستند. لعنت بر خمینی و ایل و تبار جنایتکارش چه علیل و چه ذلیل
جمعه 17 تیر 1390

shaanxi1 - ایران - تهران
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت. مهم تفکر انسان است. ای کاش دارو دسته ای که ایران رو اداره میکنن مثل حاجی نقویان فکر میکردن .
جمعه 17 تیر 1390

hovakhshatare - ایران - تهران
این آخوندهای روباه‌صفت می‌دونند که اگه قرار باشه همیشه سفت بگیرند بالاخره صدای مردم در میاد برای همین شل کن سفت کن در میارن. یکی به نعل میزنن یکی به میخ. یه روز شطرنج و بوکس و بیلیارد رو ازاد می‌کنن که مردم بگن خدا پدرشون رو بیامرزه یه بار هم اول چو میندازن که قراره دانشگاه تک‌جنسیتی بشه بعد احمقی‌نژاد میگه من مخالفم که مردم دلشون خوش بشه که هنوز بعضی‌ها تو این نظام بیشتر از یابو سرشون میشه. اگه یه زمانی خطر سقوط نظام جدی بشه اینها کازینو و دیسکو و مشروب‌فروشی رو هم آزاد میکنن تا چند روز بیشتر سر کار باشن و مملکت رو بچاپن. آخوند خوب آخوند مرده است.
جمعه 17 تیر 1390

soheil rad - ایران - بابل
کسانی که این آقا رو نمیشناسند لطفا زر مفت نزنند
جمعه 17 تیر 1390

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
این آخوندک دَغَل؛ همان کسی است که با "ول" خواندن عموم دختران ایرانی، بخاطر حضور چشم‌گیر زنانِ طرفدار نابودی حکومت خون و جنون اسلامی دوشادوش با مردان آزادۀ وطن در حرکت میلیونی دو سال قبل، یکایک دلاور بانوان ایرانزمین را مورد ناسزاترین اهانت‌ها قرار داد: https://www.youtube.com/watch?v=zDun-sDRfUU. این دَغَلک؛ زمانی به اجرای برنامه‌ها توسط مجری زن در برابر شرکت‌کنندگان مرد، معترض به شیوۀ مدیریتی پشم و شیشۀ آخوندی (صدا و سیما) بود. این دَغَلُ‌الاسلام؛ خواندن رُمان عشقی را منتج به انحراف جنسی درونی و بیرونی جوانان ارزیابی کرده: https://www.youtube.com/watch?v=FSrmIuqkbzA. تا زمانی که محمود کوتوله‌واویلا برای خلیفه آسدعلی‌آقا سوگلی بود، این پَشمکُ‌الاسلام‌های عربزاده، در خصوص شخصیت و بد حجابی و مشگلات جوانان و یا خودفروشی و فحشاء بخاطر فقر در ایران اسلام‌زده لالمونی گرفته و تمرگیده بودند ولی الآن با وجود عبور از هزارخان رستم در تلویزیون پشم و شیشۀ آخوندی، این قِر و قَنبیله‌ها‌را برای مردم بلازده به نمایش می‌گذارند؟... سرنگون باد حکومت خون و جنون اسلامی
جمعه 17 تیر 1390

salarkhan - آمریکا - لس آنجلس
سادگی هم حدی داره!!بعضی کسان احساساتی شدن و به به چه چه می کنند!بابا اینا همش فیلمه!اینم یه بازی جدیده بقول خودشون واسه گرم کردن تنور انتخابات!
جمعه 17 تیر 1390

Dionysos - فرانسه - پارسی
فریدون شیرازی - ایران - شیراز، من به خاطر نمی یارم که احسان یوکی در موافقت با سیاست احمدی نژاد چیزی نوشته باشه. اما تو که حافظه تاریخیت خیلی خوبه مقاله مربوط به جاسوسی کارمندان سفارت ایران در آلمان رو خوندی؟ به خاطر می یاری جایی نوشته بودی با یکی از دوستان سفارتیت در آلمان خیلی صمیمی هستی و هر بار مهمونش هستی برات آبجو می یاره؟ حالا تو نزدیکتر به عمال خامنه ای هستی یا کاربرهای سکولار مخالف خامنه ای این سایت که مدام فحش و انتقاد نامربوط از تو می شنوند؟
جمعه 17 تیر 1390

morid - ایران - بوشهر
سخن خوب از هر دهانی شنیده شود زیبا ونا مکرراست.چرا افراد را با شاخص های سطهی مثل لباس ترکیب صورت و... می سنجیم.میشود اظهار نظر کرد وفحش نداد .اخر ما داریم اصول دمکراسی را از شما هموطن خارج نشین ئاد میگیریم.
جمعه 17 تیر 1390

morid - ایران - بوشهر
سخن خوب از هر دهانی شنیده شود زیبا ونا مکرراست.چرا افراد را با شاخص های سطهی مثل لباس ترکیب صورت و... می سنجیم.میشود اظهار نظر کرد وفحش نداد .اخر ما داریم اصول دمکراسی را از شما هموطن خارج نشین ئاد میگیریم.
جمعه 17 تیر 1390

gol andam - سویس - زوریخ
برو بابا بساطتو جایه دیگه پهن کن ...اینا همش فیلمه..سرنگون باد حکومت خون و جنون اسلامی..شرم بر کسایی که به این آخوند گفتن دمت گرم، حرف حساب زدی...انقدر حرص نخور شیرت خشک میشه مردم دیگه خام این اراجیف نمی شن ...
جمعه 17 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - بسیجی، تو که به کامنت بیربط نوشتن شناخته شده ای، لازم نکرده دریاره دین زرتشت یاوه گویی کرده و چرندیات ملاهای بیسواد را تکرار کنی. برید پای همان منبر روضه خوانهایی مانند منصور عر.زی یا همان ارضی سینه تان رابزنید و به دینهای دیگر دست درازی نکنید!
جمعه 17 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
یک مشت حزب الهی که روشن نیست از کجا امده اند، و در همین سایت بارها و بارها از دستورهای خشن اسلامی مانند اعدام و دست بریدن و .. و صیغه پشتیانی کرده و از بودن آزادی در ج.ا اسلامی دم میزنند، به خودشان رو داده اند درباره دین زرتشتی چرند پراکنی کنند. این اچ کی بیسواد به هرچه که به فرهنگ و تاریخ و زبان و اقوام ایرانی مربوط است، ناسزا میگوید و از جو لیبرال این سایت بهره برداری کرده تا اندیشه های فاشیستی اسلامی و ضد ایرانی اش را گسترش دهد. هر سایت دیگر بود اکانتش را بسته بودند. این سایت مال ایرانیان است و کسی نباید اجازه داشته باشد به فرهنگ و تاریخ و زبان و مردم ایران دشنام و ناسزا گوید.
جمعه 17 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
مطابق قوانین اوستا۱- زن حق مالکیت داشته و می توانسته دارای خود را مستقلا اداره کند....2- زن می توانسته ولی و یا قیم و نگهدار فرزندان خود باشد....۳- زن می توانسته مطابق قانون از طرف شوهر خود وارد محاکمه شود؛ و به نام او امور را اداره نماید(در صورت بیماری شوهر) . ....۴- زن می توانسته از شوهر ستمگر و بدرفتار خود به دادستان شکایت کند و سزای او را بخواهد....۵- شوهر حق نداشته است بدون اجازه زنش دخترخود را شوهر دهد...۶- در دادگاه گواهی زن پذیرفته می شد....۷- زن می توانسته است داور یا وکیل شود...۸ – زن می توانسته وصی قرار گیرد و تمام اموال خود را وصیت کند.....مقایسه کنید با وضع زن در دستورها و کشورهای اسلامی!!!!.
شنبه 18 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
از کتاب ماتیکان هزار دادستان در بند ۳ و ۴ می گوید: « دختران را بدون رضایت خودشان نمی توان به ازدواج مردی درآورد.» در بند ۲۹ از فصل ۲۸ همین کتاب می گوید: « پسران و دختران پس از ازدواج در پرداخت قروض و دیون پدر و مادر متوفی خود سهیم و شریکند» ؛ و از این دستور اینگونه برداشت می گردد که دختران نه تنها در حقوق که در کارها و مسئولیت ها نیز در ردیف پسران خانواده بوده اند. قانون خانواده حق نظارت مرد را در خانواده تعیین کرده بود و مرد وظیفه داشت که همسر و فرزندان خود به خوبی و مهربانی رفتار کند. پدر و مادر و فرزندان در برابر یکدیگر مسئولیت مشترک داشتند. اگر کسی اموال خود را به اشخاص بیگانه می بخشید و ارث برندگان قانونی خود را محروم می کرد؛ این عمل قانونی نبود؛ و به اجرا در نمیامد. پس از درگذشت پدر خانواده حق سرپرستی با مادر بود؛ و ریاست خانواده به او داده میشد. چنانچه میان زن و مرد جدایی صورت میگرفت؛ زن می توانست مهریه درخواست کند؛ و تا زمانی که شوهر نکرده و درآمدی از خودش نداشت؛ همسر پیشین باید نفقه او را بپردازد.
شنبه 18 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
..ادامه....بارتلمه بر بنیاد کتاب ماتیکان هزار دادستان درباره حد نصاب ارث چنین می نویسد: « بهر کردن ارث در حقوق ساسانی پس از درگذشت پدر خانواده به این گونه بود که زن و پسران هر یک سهم برابر از ارث داشتند. دختران چنانچه که اروسی کرده و از خانه پدر جهیزیه به خانه شوهر برده بودن نیم؛ و در غیر این صورت یکسان با برادران ارث می بردند.
شنبه 18 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
..ادامه....بارتلمه بر بنیاد کتاب ماتیکان هزار دادستان درباره حد نصاب ارث چنین می نویسد: « بهر کردن ارث در حقوق ساسانی پس از درگذشت پدر خانواده به این گونه بود که زن و پسران هر یک سهم برابر از ارث داشتند. دختران چنانچه که اروسی کرده و از خانه پدر جهیزیه به خانه شوهر برده بودن نیم؛ و در غیر این صورت یکسان با برادران ارث می بردند.
شنبه 18 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.