ایران: عراق را شریک اول تجاریمان می کنیم


ایران: عراق را شریک اول تجاریمان می کنیم

روابط ایران و عراق پس از سقوط حکومت صدام رو به توسعه گذاشته است

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران که برای سفر رسمی سه روزه وارد بغداد پایتخت عراق شده، گفته است که هیات ایرانی برای گسترش روابط با عراق "اختیار ویژه" دارد.

معاون اول رئیس جمهوری ایران در روز اول این سفر با نوری مالکی نخست وزیر عراق دیدار و در کمیسیون مشترک دو کشور شرکت کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری ایران همچنین گفته است که هیات ایرانی در این سفر تلاش می‌کند با افزایش حجم مبادلات دو طرف، عراق را در سال‌های آینده به شریک اول تجاری خود تبدیل کند.

ایران و عراق مدتی پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران وارد جنگ خونینی شدند که هشت سال به طول انجامید.

'پایان روابط تاسف بار'

دو کشور حدود ۲۳ سال پس از پایان این جنگ به لحاظ حقوقی در مرحله "آتش بس" قرار دارند و هنوز قرارداد صلح امضا نکرده اند اما روابط سیاسی آنها دوستانه است.

پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق و سقوط حکومت صدام حسین، روابط دو کشور به سرعت رو به بهبود گذاشته است.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز با اشاره به جنگ ۸ ساله ایران و عراق، با ابراز تاسف از اینکه قبلا "روابط تاسف‌باری" میان دو کشور حاکم بود، گفته است که دو کشور اکنون آن مسائل را پشت سر گذاشته و آماده اند "گام‌های استواری" برای تحکیم روابط بردارند.

بسیاری از شخصیت های سیاسی عراق که در زمان حکومت صدام در ایران زندگی می کردند، در حال حاضر در این کشور مسئولیت هایی دارند و زمینه ساز روابط عمیق تر دو کشور شده اند.

از زمان سقوط حکومت صدام حسین در عراق، مقام های بلندپایه ایرانی از جمله رئیس جمهور این کشور به عراق سفر کرده اند اما دیدار سه روز محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران از عراق، به دلیل اهداف اقتصادی این سفر، از سوی رسانه های دولتی ایران یکی از مهمترین دیدارها توصیف شده است.

در روز اول سفر هیات ایرانی، دو کشور شش سند همکاری امضا کردند.

 

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، مطابق قانون اساسی ایران پس از رئیس جمهور این کشور مهمترین مقام اجرایی کشور است

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید توافقنامه ای با عنوان "اجتناب از اخذ مالیات مضاعف" بین ایران عراق به امضا رسیده است.

این توافقنامه را شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد ایران با همتای عراقی اش امضا کرده است.

همکاری 'راهبردی' ایران و عراق

علاوه بر این توافقنامه، پنج یادداشت تفاهم نیز با عنوان های همکاری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی، همکاری های بهداشتی - درمانی، همکاری های فناوری و ارتباطات، همکاری های فرهنگی و همکاری در زمینه علوم و فن آوری به امضای دو طرف رسیده است.

وزیران علوم، فناوری و تحقیقات، ارتباطات، اقتصاد و معاون وزیر بهداشت و درمان ایران و همتایان عراقی آنان پنج یادداشت تفاهم را امضا کردند.

در جریان سفر معاون اول رئیس جمهور ایران، همایش اقتصادی ایران و عراق با حضور مدیران اقتصادی، سرمایه‌گذاران و مدیران بنگاه‌های اقتصادی بخش دولتی و خصوصی دو کشور در بغداد آغاز به کار کرده است.

حسن کاظمی قمی، دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفته است که بیش از ۴۰۰ فعال اقتصادی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی دراین همایش حضور دارند.

آقای قمی که پیش از این سفیر ایران در عراق بوده، می گوید "با توجه به بهبود نسبی شرایط امنیتی و اولویت دولت عراق در مساله سازندگی و توجه به زیرساخت‌های اقتصادی و آمادگی ایران برای ورود به بازار عراق، شرایط برای افزایش مناسبات اقتصادی دو کشور افزایش یافته است."

به نظر می رسد رکود داخلی و تحریم های بین المللی که بر وضعیت اقتصادی ایران تاثیر منفی گذاشته، این کشور را تشویق به حضور اقتصادی در عراق به عنوان همسایه خود کرده که نیازمند سرمایه گذاری خارجی با هدف توسعه است.

در جریان حضور هیات ایرانی در عراق قرار است بر سر انتقال نفت و گاز ایران به اروپا از طریق خاک عراق و سوریه، مذاکره شود.

مذاکرات ابتدایی تاسیس این خط که به "خط لوله اسلامی" معروف شده است، از چند ماه پیش میان مقام های وزرات نفت سه کشور در جریان است.

قرار است در پایان سفر هیات ایرانی هم، سند راهبردی همکاری‌های تهران و بغداد به امضا برسد.

شیر بیشه مازندران - ایران - ایران
سردسته دزدها رفته تو کشوری که هشت سال با ما جنگید و به خاک و ناموسمان تجاوز کرد و یک ریال غرامت جنگی نداد رابطه تجاری ببنده.ای تف به روی شما بی غیرتها.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
تجارت مرگ...تنها کالای ج.ا
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
باج سیاسی ! فقط حرف و ادعا پوچ ! کمترین و بدترین بازار اقتصادی عراق که از لحاظ اقتصادی " حجم " کمتری داشت, به ایران رسید, زیرا ایران از یک طرف امکانات انچنانی را ندارد که بر عهده بزرگترین مسئولیت اقتصادی بر اید و از طرفی لقمه " چرب و نرم " به شیران ( بزرگان ) اقتصادی رسیده و ایران مانند کفتار چیزیکه جلویش انداخته شده, بعنوان لقمه " چرب و نرم میبیند !
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

gol andam - سویس - زوریخ
ای تف به گوره پدرت که مملکت رو به حراج گذاشتی میمون اشغال ...بچه ها بیان یه کم بارت کنن من کیف کنم
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
کارخانه های نیمه ورشکسته ایران با تولیدات غیر استاندارد و ماشین آلات تولیدی 50. 60 سال پیش با مخارج کذاف مواد اولیه و برق و آب و حقوق کارگری چی تولید میکنه که در عراق با جنس صد برابر ارزونتر چینی و هندی و بمراتب بهترش رقابت کنه؟؟ از عراقی نپرسید که به امریکا و غربی ها قرامت جنگی پرداخت می کنید ولی قرامت جنگی با ایران چی میشه ؟. حالا که رئیس جونونهور اسلامی "عنتری نژاد" با دارودستش گندشون دراومده هرروزه خودشون خودشون رو به کشورهای همسایه ایران دعوت می کنند ..بفرمائید این پول هدیه عنتری نژاد و تاپاله های رفقایش رو بگیرید سالن ورزشی و هتل و مسجد باهاش درست کنید...بفرمائید تازی ها این پول هم بهتون میدیم که تروریست ها رو برای کشتن ایرانی ها در اروپا تعلیم بدید ....!! بانک های ترکیه دیگه بهمون حال نمیدن میشه شاید بشه از طریق بانک های عراقی یه کاری کرد بدو بریم عراق بپرسیم ؟
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
جمهوری اسلای که با باج دادن به ترکیه و برزیل و چین و هند (که خودش از گدایی می میره) نه تونسته رفیقی حتا پولی واسه خودش دست و پا کنه و نه تحریم ها رو دور بزنه. حالا هم ته مونده پول نفت رو بریز تو حلقوم برادران عراقی که شاید اونها بذارن برادران قاچاقچی عزیز، از عراق جنس و اسلحه وارد کنن. بنازم به این اقتدارت فرزانه
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

siamaktg - ایران - تهران
ای بابا .. هرچی کشور جنگ زده و داقونه .. حمالیاش مال ایرانه!!. هرچی کشور خوب و درسته .. تف و لعنتشون مال ایرانه .. گندی که اینا دارن میزنن تو تاریخ میمونه
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
1-تجارت زائران حسن و حسین را بیشتر میکنند و پول بیزبان نفت را تو جیب ماکسی پوشها خالی میکنند.2-مهمات و اسلحه برای تروریستهای شیعه نجف و کربلا.3-مصالح زیرساختی و ساختمانی از طرف کمیه امداد. گوربه گورشده
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
شما غلت میکنید! چرا از ایران زمین , سرزمین پارسی مایه میزارین? عربزاده های تازی صفت این همه کشورهای عرب هست, چرا اینا واسه هم نژادهای خودشون کمک نمیکنن? عربا همیشه با پارسیان سر دشمنی داشتن. چون احساس حقارت میکنن در برابر ایرانیان. حالا شما دستمال بدستا کاسه داغتراز اش شدین? کافی نیست ناروهایی که تا حالا بهتون زدن این کپر نشینای سوسمار نشان? به هر صورت دست از سر این کشور و این ملت بردارین دیگه !!!
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

aziz iran - دانمارک - کپنهاک
اخوند جنایتکار برای باج دادن و حراج مملکت از هیچ چیزی فرو گذاری نمیکند , اراذل و اوباش جنایتکار شیعه ی حاکم بر عراق مالکی و باندش که سالهای سال دارند خون ملت ایران را میمکند و با گونی گونی دلار ها از خزانه ملت ایران بسویشان سرازیر است انقدر فربه شده اند که حالا با باندهای برادران قاچاقچی وزارت اطلاعات و امنیت رژیم آخوندی سعی در غارت دو ملت بیجاره ی عراق و ایران دارند , و لاکن اینها دیری نپاید که هر دو رژیم جنایتکار مالکی و سید علی جانی بوسیله ی قیام ملتهای ایران و عراق سرنگون شوند لعنت بر هر چی مفت خور...
جمعه 17 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.