محمدرضا خاتمی به فرمانده سپاه: خط و نشان نکشید


محمدرضا خاتمی به فرمانده سپاه: خط و نشان نکشید

خاتمی رفتار فرمانده سپاه را به حکومت کودتا تشبیه کرد

محمد رضا خاتمی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت و برادر رئیس جمهوری سابق ضمن انتقاد از سخنان اخیر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران درباره شرایط شرکت محمد خاتمی در انتخابات، به او درباره "خط و نشان کشیدن" برای سیاستمداران هشدار داد.

محمد رضا خاتمی در نامه ای خطاب به محمدعلی جعفری، دخالت سپاه پاسداران در امور سیاسی را "خلاف راه" آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست و رفتار او را به "حکومت نظامیان کودتا" تشبیه کرد.

سرلشکر محمدعلی جعفری در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر که این هفته منتشر شد، امکان شرکت محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران در انتخابات را به موضع گیری او مشروط کرد.

آقای جعفری گفت: "افرادی از جریانات اصلاح طلب که از خط قرمزها عبور نکرده اند، طبیعی است که در رقابت های سیاسی می توانند شرکت کنند، اما این که آقای خاتمی تا چه اندازه می تواند موفق شود، بستگی به موضع گیری های او دارد."

حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی هم در واکنش به موضع آقای جعفری، بر سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی در منع شرکت نظامیان در امور سیاسی تاکید کرده است.

به گزارش سایت کلمه، آقای خمینی نوشت: " سردار عزیز (محمد علی جعفری) مگر شما خود و ارگان وابسته به خود را ملتزم به اصول انقلاب و دستورات امام نمی دانید؟"

"حکومت کودتا"

 

محمد خاتمی آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت نظامیان از میدان سیاست را حداقل خواسته اصلاح طالبان دانسته است

سرلشکر جعفری در سخنان خود گفت "آقای خاتمی در جریان فتنه، امتحان خوبی نداد و به هر حال جزء همراهان سران فتنه بود و حمایت و پشتیبانی زیادی از آنها کرد و در حال حاضر نیز موضعی مبنی بر برائت از آن حرکت ها اتخاذ نکرده است."

او افزود:"اگر ایشان (خاتمی) بخواهند با سیاسی کاری جلو بیاید، فکر نمی کنم مردم او را ببخشند ولی افراد دیگری که در این صحنه، از خط قرمزها عبور نکرده اند، می توانند همچنان در رقابت های سیاسی به صورت فعال شرکت کنند."

محمدعلی جعفری در این مصاحبه همچنین به نقش سپاه پاسداران در فعالیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین مواضع این ارگان نظامی در جناح بندی های سیاسی کشور اشاره کرد.

محمد رضا خاتمی در نامه خود به محمد علی جعفری هشدار داده است که "نه قانونا و نه شرعا و نه عرفا و نه مصلحتا" در جایگاهی نیست که برای سیاستمداران "خط و نشان" بکشد.

محمد رضا خاتمی نامه خود خطاب به سردار جعفری را این گونه آغاز می کند: "نمی دانم جنابعالی را باید با چه سمتی خطاب کنم. فرمانده سپاه پاسداران؟ مسئول سازندگی کشور؟ مسئول فرهنگ و اخلاق جامعه؟ رئیس دولت یا رئیس حکومت نظامی؟"

محمد رضا خاتمی ضمن اشاره به موضع گیری های متعدد آقای جعفری درباره " همه امور ریز و درشت کشور"، گفت قصد پاسخگویی به همه این سخنان را ندارد و تنها به آن بخش از اظهارات او درباره آقای خاتمی و اصلاح طلبان جواب می دهد.

آقای خاتمی در نامه خود از سردار جعفری درباره جایگاه او برای تعیین شرط برای شرکت شهروندان در انتخابات سوال کرده است.

آقای خاتمی نوشت: "این موضع شما در کنار همه مداخلات سیاسی دیگر بر خلاف راهی است که امام برای نیروهای مسلح بیان فرمودند و اگر شما واقعا به امام معتقد هستید باید بدون درنگ از این موضع گیری ها دوری کنید ودر غیر این صورت طبعا نه فقط فرماندهی شما برسپاه بلکه عضویت شما در این نهاد حتی به عنوان یک عضو ساده نیز محل مناقشه خواهد بود."

به نوشته محمد رضا خاتمی، رفتار آقای جعفری "به عنوان یک فرمانده نظامی در عرف سیاسی دنیا یک تعریف بیشتر ندارد و آن هم حکومت کودتا است."

او نوشت: "من البته گمان نمی کنم شما به این سادگی خواسته باشید با این گفتار نسنجیده ،همه ادعاهای منتقدان و معترضان در دو سال گذشته را به اثبات رسانده باشید."

به نوشته محمد رضا خاتمی، رئیس جمهوری سابق و اصلاح طلبان "نگران آینده کشور" هستند. او از آقای جعفری خواسته است که اگر در پی "بهبود وضعیت کشور" و "مشارکت سیاسی ملت" است، بخشی از شرایط مطرح شده به وسیله محمد خاتمی را که در عرصه اختیارهای اوست، به اجرا بگذارد.

محمد خاتمی چندی پیش آزادی همه زندانیان سیاسی و بازگشت نظامیان از میدان سیاست و واگذاری آن به سیاستمداران را به عنوان بخشی از "خواسته های حداقلی" اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس عنوان کرده بود.

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران در آستانه دوم خرداد ابراز امیدواری کرده که حکومت "به عنوان گام اول به سوی رفع حصرها، حبس ها، ایجاد و تامین آزادی های اساسی و مدنی" حرکت کند.

آقای خاتمی همچنین تاکید کرد که باید از "دخالت نیروها و نهادهایی که شرعا و قانونا در امور سیاسی و بخصوص انتخابات منع شده اند، نظیر نیروهای نظامی و امنیتی جلوگیری به عمل آید."

siamaktg - ایران - تهران
در مملکتی که چوپان رهبر میشود .. نظامی علاوه بر قتل و خونریزی .. سگ رهبر هم میشود
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

karaji - سوئد - گوتنبرگ
تو گفتی و او هم گفت بچشم , زهی خیال باطل ...
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

رضا عطار - اسنرالیا - ملبورن
مثل س و .... به جون هم افتادتد
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

haghighatgo - آلمان - برلین
بزارید این اوباما دکان سیاست بازیش مدتی دیگه تعطیل بیشه و جمهوری خواهان و یهودی ها که باید میلیاردها دلار به داخل بانکهای ورشکسته امریکا پمپ کنند واروپائی ها هم دیگه محلشون نمی زارن و نمی زارن هم امریکا سر کیسشون کنه بهمین دلیل هم شده میریزن تو ایران و خدمت پاسدارچی های سرسپرده خونخوارمنه ای که پوشک هاشون از ترس خیس و زرد خواهند کرد میرسن !! متاسفانه از یارانه خوران و یارانه پرستان داخلی جژء چاقوکشی برای همدیگه فحاشی دهنی به همدیگه و جیب همدیگر زدن و فلسفه بافی بخار داغ که بسوزنه بلند نمیشه !
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

avareh swed - سوئد - بوروس
حالا مگر چی شده .8سال رئیس دولت بود چکار کرد که حالا بعدا بخواهد بکند .همه از سر و کول هم بالا میروند برای چپاول ودزدی .کدام یکی از این روسیاهان تاریخ کاری برای ملت کردند که این اغا سید خوش خنده .دوباره بخواهد بکند.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

firozi - عراق - بغداد
شاید همگی وضعیت دوران رفسنجانی را بیاد داشته باشید قدرت نیروهای سرکوبگر در حد اله کرم و ده نمکی بود یعنی هاشمی اجازه جولان را به سپاه رهبر هم نمیداد در دوران خاتمی همچی به همه سواری داد و پشت مردم و دوستانش را خالی کرد که به این فلاکت افتادیم حالا هم زرت و پرت میکنند خودش و داداش بیعرضه ترش .شما قدرت هم بدست بگیرید غلطی نمیکنید
جمعه 17 تیر 1390

razmandeh - سوئد - استکهلم
ایرانیان با غیرت هرګز خیانت خاتمی به جنبش دانشجویی را فراموش نخواهند کرد / اخوند = خیانت جهل نکبت بدبختی ادم کشی و ادم فروشی و چباول و غارت
جمعه 17 تیر 1390

gogoli - ایران - تهران
دولت آقای خاتمی در زمینه سیاست، فرهنگ و اقتصاد یکی از موفقترین دولتها در تاریخ ایران بوده و بر خلاف گلواژه های کینه توزانه جمعی از فراریان خارج نشین (جیره خواران مسعود جون و رضا نیم وجبی)، ایشون همچنان بین مردم محبوب و محترم هستند.
شنبه 18 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.