بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ چهارشنبه ۱۵ تیر


بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ چهارشنبه ۱۵ تیر


روزنامه های امروز صبح تهران با چاپ عکسی از زیردریائی نیروهای ایران از بازگشت این وسیله از آب های فرامنطقه خبر داده و گزارش ها و تحلیل هائی درباره احتمال یا عدم احتمال شرکت اصلاح طلبان در انتخابات دارند و در عین حال از ساماندهی نیروهای دولت برای پیروزی در انتخابات آینده مجلس نوشته اند. ادامه نقد طرح هزار مترمربع زمین برای هر خانوار ایرانی و مقالاتی درباره وعده های بی سرانجام رییس دولت و گرانی ارز و مسکن و طلا از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست.

تردید اصلاح طلبان و عزم دولت برای انتخابات مجلس

"نفی اصلاحات، نفی واقعیت" عنوان اصلی روزگار است، شرق به نقل از رییس مجلس نوشته "نفی اصلاح طلبان نفی واقعیت هاست، آرمان از "استعفای انتخاباتی ۵۳ مدیر دولتی" خبر داده و ابتکار در صدر اخبار خود از "خروج از دولت برای ورود به مجلس"

شرق با عنوان "دستگیری عوامل جریان انحرافی به صلاحدید قوه قضاییه برعهده سپاه گذاشته شد" سخنان سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران را نقل کرده که در گفت‌وگویی اعلام کرد: با توجه به اینکه سپاه ضابط قوه قضاییه است، براین اساس به صلاحدید قوه قضاییه سپاه اقدام به دستگیری و بازداشت این افراد نموده است.

این روزنامه نوشته سردار جعفری در شرایطی خبر از واگذاری پرونده برخورد با جریان انحرافی به سپاه داده که پیش از این مسوولیت پیگیری و برخورد با جریان انحرافی با وزارت اطلاعات اعلام شد که به یکباره این مسوولیت از وزارت اطلاعات سلب شد. وزیر اطلاعات در تاریخ ۳۱ اردیبهشت گرچه برخورد با جریان انحرافی را از وظایف این وزارتخانه دانست و گفت: «این‌گونه فعالیت‌ها، یکی از اقدامات این وزارتخانه است و در برابر جریانات انحرافی و گروه‌های منحرف، فعالیت و با آنان مقابله می‌کند.» اما به یکباره تنها به فاصله چند روز فاش ساخت که وی مسوول این موضوع نیست.

فرزانه آیینی در گزارشی در اعتماد نوشته با کلید خوردن فعالیت‌های احزاب برای رقابت در انتخابات آتی مجلس، مجتبی ثمره‌هاشمی مجددا مامور ساماندهی برنامه‌های انتخاباتی حامیان دولت شد. هر چند که ثمره‌هاشمی در مقام مشاور ارشد رییس‌جمهوری همچنان در جلسات هیات دولت حضور می‌یابد و همراهی‌‌اش با رییس جمهور به قوت خود باقی است اما آغاز رقابت‌های انتخاباتی سبب شده است که وی در این ایام همچون یک دهه گذشته مشاورتش با رییس‌جمهوری را روی مسائل انتخاباتی محدود کند.

به نوشته این گزارش تمرکز او روی مسائل انتخاباتی سبب شده است، با وجود نزدیکی‌اش به احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی- رییس دفتر و معاون اجرایی رییس‌جمهور- وی از حواشی‌ای که علیه جریان خاص در دولت مطرح می‌شود در امان بماند و موج انتقادات تند و تیز اصولگرایان که چند صباحی است عملکرد دولت بویژه مشایی و بقایی را نشان گرفته است، متوجه او نشود.

اعتماد گزارش داده مشاور ارشد رییس جمهوری در این ایام به جای ورود به این حواشی یا تهیه و تنظیم برنامه و جلسات دولت، بر روی گزینش کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس و تنظیم فهرست انتخاباتی جریان متبوعش متمرکز شده است. هر چند که هنوز رسما خبری از سبک ورود حامیان احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات منتشر نشده است اما تایید اخباری مبنی بر اینکه این جریان قصد دارد دوسوم کرسی‌های مجلس نهم را در اختیار بگیرد، موید ورود حامیان دولت به انتخابات و جدا از جبهه اصولگرایان است.

حرف زدن چه آسان!


مصطفی ایزدی در سرمقاله شرق با عنوان "حرف زدن چه آسان" به وعده های دولت اشاره کرده و از جمله وعده یک میلیون تومان برای هر نوزاد که با تبلیغات بسیار پر سروصدایی هم با امکانات رسانه‌های گوناگون، از جمله رسانه ملی که مجانا در اختیار دولت است، اعلام شد اما حالا اعلام شده حساب‌هایی که برای بچه‌های تازه متولدشده در بانک ملی باز شده بود، بسته شده است و دولت نه پولی دارد به حساب بچه‌ها بریزد و نه اجازه چنین کاری را داشته است. چند نفر از شنوندگان رادیو گفتند، خودمان نیز مبلغی به آن حساب‌ها ریخته بودیم که حالا مسدود است. یک نماینده مجلس هم گفت: دولت ملزم بود برای پرداخت پول به نوزادان از مجلس اجازه بگیرد که نگرفته است. خلاصه اینکه، آن وعده و وعیدها، همه حرف بود و تبلیغات.

موضوع دیگری که مقاله شرق بدان پرداخته مانور اخیر رییس دولت بر هزار متر زمین برای هر خانوار ایرانی است تا در ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر آن را در دو، سه طبقه ساختمان درست کند و بقیه‌اش را هم به باغ تبدیل نماید اما باید پرسید اگر رییس قوه مجریه با آپارتمان‌نشینی مخالف است و خود را ملزم می‌داند مردم را ویلانشین کند برای چه هزاران میلیارد پول مملکت را در ساختمان‌های چهار تا ۱۵ طبقه به نام مسکن مهر هزینه کرد. چه کسی می‌داند این همه ساختمان‌های بلند که در بیابان‌های شهر جدید پرند و در بیابان‌های پردیس و هشتگرد و شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشور تحت عنوان مسکن مهر ساخته‌اند، بدترین نوع آپارتمان با کمترین امکانات ممکن است؟

در ادامه این مقاله آمده فرض کنید رییس دولت بخواهد به هر خانواده ایرانی هزار متر زمین بدهد تا همه در باغ ویلا سکونت کنند. در این فرض، برای ۲۰ میلیون خانواده ایرانی، دو میلیون هکتار زمین لازم است؛ زمینی که بتوان در آن سبزیجات و صیفی‌جات کاشت. اگر منظور باغات موجود است که همه مالک دارد و تبدیل زمین‌های کشاورزی به مسکونی، بدترین سیاست است؟ اگر منظور واگذاری دو میلیون هکتار کویر به مردم است، با کدام آب و امکانات در کویر ویلاسازی میسر است؟

و خلاصه مقاله شرق این که آن تعداد از مردم که در شهرهای کوچک یا روستاها در حیاط منزلشان چهار تا درخت کاشته‌اند، آب ندارند که از خشکیدن همین درخت‌ها جلوگیری کنند، چگونه می‌توانند – حتی با آبیاری قطره‌ای – برای هفت، هشت نفر در یک زمین هزار متری، نیازهای سالانه خود را برطرف کنند؟ اگر رییس دولت علاقه‌مند به بهبود زندگی مردم است مشکلات کشاورزان را برطرف کند.

باغ شهرها، خیالی با مخالفان بزرگ

علی محقق در ابتکار نوشته رئیس دولت تجارب متعدد و متفاوتی را از سر گذرانده است. در این مدت باوجود اقدامات و طرح‌های پایه ای و اثرگذار قوه‌مجریه، بسیاری از طرح‌ها و ایده‌هایی که رئیس‌جمهور به شیوه غافلگیری و با ضرباهنگ چکشی اعلام کرده یا در همان گام اول متوقف و به فراموشی سپرده شده، یا در میانه راه رها گردیده، یا بدون هیچ نتیجه‌ای، همچنان مصرانه پیگیری می‌شود.

به نوشته این مقاله او زمانی شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» را به چالش کشید و از رؤیای پرجمعیت‌شدن خانواده‌ها و ایران ۱۵۰میلیون‌نفری سخن راند. روزی از ارائه سهام کارخانجات و شرکت‌های معظم دولتی به همه مردم در قالب سهام عدالت سخن گفت. یک روز از صفرکردن قیمت زمین در معاملات مسکن با اجرای طرح «مسکن مهر» داد سخن داد و روزی دیگر ایده «هر نوزاد ایرانی یک‌میلیون تومان» را پیش کشید. چند ماه بعد، از خروج وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اداری دولت از پایتخت و توزیع آن در شهرهای مختلف کشور سخن گفت و متعاقب آن جمعیت ده‌میلیونی تهران را به چالش کشید و با هشدار درراه‌بودن زلزله بزرگ، طرح دولت برای کاهش پنج‌میلیون‌نفر از جمعیت تهران را مطرح کرد. بسته‌شدن پرونده هسته‌ای برای همیشه، اعلام علنی اسامی مفسدان اقتصادی، دورکارشدن بیست ‌تا پنجاه ‌درصد کارکنان دولت و دوبرابرشدن مبلغ یارانه نقدی مردم هم طرح‌ها و وعده‌های بعدی بود، به‌گونه‌ای‌که در این شش سال سیکل اعلام وعده‌ها تقریباً هیچ‌وقت متوقف نشد.

ابتکار نوشته تجربه شش‌هفت‌ساله نشان داده است که آقای رئیس‌جمهور همواره هنگام طرح ایده‌ها و برنامه‌های جدید یا راهکارهایش برای حل موضوعی، از پشت تریبون صورت مسئله و راه حل را آن‌چنان صریح و ساده و قطعی مطرح می‌کند که مخاطب حتی فرصت تعجب‌کردن و غافلگیرشدن هم پیدا نمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر تقریباً می‌توان گفت که اصل غافلگیری اصلی‌ترین شگرد و شیوه عمل محمود احمدی‌نژاد برای پیشبرد امور و عملیاتی‌کردن دیدگاه‌ها و برنامه‌هایش به‌عنوان رأس قوه‌مجریه کشور بوده است.

جام جم در همین زمان گزارش داده رهبر جمهوری اسلامی در اسفندماه گذشته از طرح باغشهرها اظهار نگرانی جدی کرده بود.

به نوشته این روزنامه آیت الله خامنه ای در جمع مسئولان بخشهای مختلف منابع طبیعی، محیط زیست به توصیه مؤکد به دولت و مجلس برای در اولویت قرار دادن مسائل محیط زیست و حفظ منابع طبیعی در برنامه ریزیها، از طرح باغ شهرها اظهار نگرانی جدی کرد و گفت این موضوع که اخیراً مطرح شده است، زمینه را برای ورود افراد سوءاستفاده کننده و تخریب جنگلها و منابع طبیعی فراهم خواهد کرد.

وعده محال اشتغال، گرانی ارز، طلا و مسکن

جهان صنعت از زبان یک اقتصاددان نوشته "هر اقدام مخل ثبات ضد تولید است"، دنیای اقتصاد از "پیامدهای انبساط نقدینگی" گزارش داده، اعتماد از قول یک اقتصاددان نوشته "برای ۵ / ۲ میلیون شغل رشد ۲۵ درصدی لازم است" و روزنامه جام جم در گزارش اصلی خود از "گام بلند اهدای عضو" نوشته است.

مهران دبیرسپهری در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته بعد از آنکه بحران مالی سال ۲۰۰۸ بخش بزرگی از جهان را در بر گرفت، بسیاری از این کشورها برای رهایی از بحران، دست به دامن سیاست انبساط پولی شدند. با تاسف در همان زمان، دولتمردان ما از این موضوع بسیار ذوق زده شدند و احساس کردند کشورهای مهم دنیا به همان روش آن ها روی آورده‌اند ؛ بنابراین راه درست همین است و باید در پایبندی به سیاست بسط شدید پول، ثابت قدم باشیم. در صورتی که سیاست انبساط پولی از راه انتشار پایه پولی همچون مرفین، شاید هر ۴۰ سال یک بار آن هم از سر ناچاری مورد استفاده قرار گیرد.

به نظر این مقاله بر اساس اطلاعات موجود، بانک مرکزی سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان خط اعتباری در اختیار بانک مسکن قرار داد تا در قالب مسکن مهر به کار گیرد. این مقدار پول با ضریب فزاینده ۳/۴، خالق بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی است. این میزان عظیم از نقدینگی هم می‌تواند در هر حرکت رفت و برگشتی از بانک‌ها وارد هر بازاری شده و آن را متلاطم کند و مجددا به بانک بازگردد. چیزی که در بازارهای طلا، ارز و مسکن قابل وقوع است. ضمن آنکه شتاب بیش از حد طرح مسکن مهر را نیز باید در تزریق این پول‌ها دانست.

جهان صنعت گزارش داده مدیرعامل جدید بانک توسعه صادرات اختلاس در بانک ایران و ونزوئلا را تاکید کرد و در عین حال پذیرفت که کوبا و آذربایجان به این بانک بدهی معوق دارند.

این مقام بانکی با بیان اینکه فعالیتهای بانک ایران و ونزوئلا به دلیل همکاری نکردن سیستم بانکی مبتنی بر پشتوانه آمریکایی فقط محدود به پروژه های ایرانیانی است که در آنجا حضور دارند گفت: اخیرا در بازرسی هایی که از شعبه بانک ایران و ونزوئلا از سوی هیات ایرانی به عمل آمد، مشخص شد که رییس شعبه بانک ونزوئال رقم ۲۰ هزار دلار از منابع بانک را برداشت کرده که وی در حال حاضر در زندان به سر می برد.

به نوشته جهان صنعت بهمن وکیلی گفته قرار بود سرمایه بانک از ۴۰ میلیون بولیوار [حدود ۱۸ میلیون دلار] به ۱۷۰ میلیون بولیوار افزایش پیدا کند که این امر فعلا متوقف شده است.

همه در باغ

پوریا عالمی در اعتماد پیرامون هزار متر مربع زمین برای هر خانوار چند راهکار ارائه داده است:

وقتی زمین دادند، آبش را هم می‌دهند یا باید خود مردم آب بدهند. مثلا چاه بکنند، یا لگن بگذارند در هزار متر زمین‌شان تا باران ببارد. بعد هم، اگر قرار بشود خود مردم دسته گل دولت را آب بدهند، می‌دانید چقدر تشت و لگن لازم است تا در هزار متر زمین بگذاریم تا بتوانیم یک پارچ آب به دست بیاوریم؟ نمی‌دانید دیگر. اگر این طوری بخواهیم آب شرب به دست بیاوریم، مملکت را تشت و لگن برمی‌دارد.

آیا برق و گاز هم می‌دهند؟ یا باید با نور خورشید زندگی کرد؟ یا باید در این هزار متر زمین، تنور درست کنیم؟ آیا اگر در هر هزار متر زمین، یک تنور داشته باشیم، تنور انتخابات هم گرم می‌شود؟

اگر هزار متر زمین به هر خانوار ایرانی داده شود، فردا با شهرداری و وزارت راه تنش ایجاد می‌شود. خب دولت عزیز، نفری ده متر از این هزار متر را کم می‌کردید. که اتوبان و خیابان و کوچه و پس‌کوچه درست کنید. طبیعی است که ایرانیان تا آخر عمر در آن هزار متر که نمی‌مانند، ممکن است بخواهند گاهی بیایند توی کوچه راه بروند. اما کدام کوچه؟

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های دولتی برای این هزار متر زمین، خبر از «باغ‌شهر» و «باغ‌نشینی» می‌دهد، آیا، خیلی خوب فکر کنید، آیا با توجه به اتفاق‌هایی که این اواخر در باغ‌ها افتاده است، تولید این همه باغ در کشور، امنیت مردم را پایین نمی‌آورد؟ [ما نمی‌دانیم]

اصولا تکلیف باغ قلهک چه می‌شود؟


اگر هزار متر زمین یک خانوار بیفتد در محوطه‌ منار جنبان اصفهان، و آن خانوار اجازه ندهند کسی منارها را بجنباند، آیا کشور دچار خمودگی نمی‌شود؟

در پایان طنز اعتماد آمده: برخلاف باقی اقتصاددانان ما موافق باغ‌شهر شدن کشور هستیم. چون حسن بزرگ «باغ‌شهر شدن» این است که مردم به هر حال می‌آیند توی باغ.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.