اکثر خودروهای ایرانی غیر استاندارد هستند


اکثر خودروهای ایرانی غیر استاندارد هستند

آقای شجاعی فرد نگاهها در ایران به بحث ایمنی خودروها را دارای اشکالات اساسی دانست

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ایران گفته است تمام خودروهای تولید ایران به جز دو سه مورد غیراستاندارد هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا محمدحسن شجاعی‌فرد، امروز در نشستی ضمن غیر استاندارد دانستن اکثر خودروهای ساخت داخل ایران افزوده "پیش از این بارها به خودروسازان و همچنین مجلس، وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده‌ایم که بسیاری از خودروهای تولید داخل غیراستاندارد هستند."

خبرگزاری ایسنا هم با انعکاس این خبر از قول آقای شجاعی فرد نوشته "در اروپا حدود ۵۵ استاندارد برای خودروهای سواری و ۳۵ استاندارد برای خودروهای سنگین تدوین شده است، خاطرنشان کرد: با این حال امکان اجرای برخی از تست‌های این استاندارد‌ها در ایران وجود ندارد که این تست‌ها یا باید در خارج انجام شده یا اصلا انجام نمی‌شود."

به گزارش ایلنا، آقای شجاعی فرد نگاهها در ایران به بحث ایمنی خودروها را دارای اشکالات اساسی دانسته است. وی گفته "بسیاری از انتقادات مطرح شده در حوزه خودرو عمدتا فاقد پشتوانه علمی است. مثلا در مورد ایربگ که بخش کوچکی از ایمنی خودرو را تشکیل می دهد، به نوعی بزرگنمایی شده که انگار مهمترین عامل نجات یک خودرو محسوب شده و خودرویی که مجهز به این سیستم است ایمن تلقی می شود. "

 

رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت: طی این سال ها همواره نشسته ایم تا ببینیم قیمت کدام خودرو در جهان ارزانتر است که آن را برای مونتاژ وارد کشور کنیم

رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت چنین نتیجه گرفته که "در شرایطی‌ که برخی از خودروهای داخلی حتی تست تصادف را نگذرانده‌اند، اجبار به نصب یک یا دو ایربگ روی خودروهای تولید داخل جز اضافه‌کردن قیمت خودرو و دور ریز سرمایه هیچ دستاوردی ندارد."

وی در خصوص سیستم ترمز ABS نیز گفت "نباید با مردم به گونه ای صحبت شود که تصور کنند یک خودرو با تجهیز به سیستم ABS دچار هیچ مشکلی نخواهد شد."

این مقام مسئول دانشگاهی در ایران وجود منفعت طلبی را ریشه بسیاری از مشکلات صنعت خودروی ایران دانسته است.

آقای شجاعی‌فرد با بیان این‌که در دنیا سود خودروسازان بین سه تا هفت درصد است، خاطرنشان کرده که سود خودروسازان داخلی نجومی بوده و در مقاطعی حتی به ۳۸ درصد نیز رسیده بود. به گفته آقای شجاعی فرد "طبیعی است که در این شرایط فساد‌هایی در خودروسازی ایجاد شود."

رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفته "یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت خودرو ایران عدم ارتباط با مراکز دانشگاهی و بی توجهی به فارغ‌التحصیلان این رشته است. به عنوان مثال در حال حاضر پرسنل مرکز تحقیقات خودرو از ۷۰۰ به ۱۰۰ نفر کاهش یافته و مرکز نوآوری سایپا تقریبا تعطیل است."

آقای شجاعی فرد در اظهاراتش که خبرگزاری ایسنا از آن با عنوان "اظهارات تکان دهنده" یاد کرده انتقادات صریحی را به مدیریت صنایع خودرو سازی وارد کرده است.

به گزارش ایسنا آقای شجاعی فرد گفته "به دلیل عدم کار علمی، طراحی خودرو سمند نیز با وجود هزینه بالا با شکست مواجه شد، زیرا نوع کار سلیقه‌ای بود. در نهایت نیز دیدیم که بخشی از کاربری این خودرو تاکسی شد. هزینه‌ای که برای آزمایش خودرو سمند در ایران انجام شد، دو برابر هزینه طراحی یک خودرو در اروپا بود، زیرا این خودرو باید برای تست‌های مختلف به خارج از کشور ارسال می‌شد. اگر از سال ۱۳۷۰ طراحی برند ملی را براساس روند علمی اجرا می‌کردیم، وضعیت فعلی ما متفاوت بود."

طی چند سال اخیر بحث های زیادی بر سر صنایع خودروسازی ایران در گرفته که از جدال بر سر کیفیت خودرو و عدم شماره گذاری برخی از آنها تا اتهام حضور دستهای سیاسی در این صنعت در نوسان بوده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران هم در گزارش سخنان آقای شجاعی فرد از قول وی این انتقاد را مطرح کرده که "طی این سال ها همواره نشسته ایم تا ببینیم قیمت کدام خودرو در جهان ارزانتر است که آن را برای مونتاژ وارد کشور کنیم، این رویکرد نشان دهنده مدیریت بیمارگونه صنعت خودروسازی ما است."

zartusht67 - المان - فرانکفورت
چیزی به نام استاندارد در ایران وجود ندارد این بر میگردد به بی سوادی مدیران کشور
سه‌شنبه 14 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
چیش استاندارده? دولتش?
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

Pezhman - اتریش - وین
رهبر تریاکی ,کشور غیر استاندارد
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.