دومین جشنواره فیلم های ایرانی در لندن


دومین جشنواره فیلم های ایرانی در لندن در گفتگو با پژمان دانایی

 

دومین جشنواره فیلم های ایرانی در لندن از ۱۸ تا ۲۶ نوامبر برگزار خواهد شد.

به گفته پژمان دانایی، مدیر جشنواره، تا امروز حدود ۲۰۰ فیلم از ایران و کشورهای دیگر که عمدتا اروپایی هستند، به دفتر جشنواره ارسال شده است.

بر اساس برنامه جشنواره، فیلم های برگزیده در سه سینما در مرکز لندن و یک سینما در شمال لندن به نمایش در خواهد آمد.

سال گذشته، در نخستین دوره جشنواره فیلم های ایرانی در لندن، ۴۷۱ فیلم به دفتر جشنواره رسید که هیئت انتخاب، ۳۴ فیلم را برای نمایش برگزیدند.

به گفته پژمان دانایی، نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در طول جشنواره سال گذشته شرکت کردند.

در میان فیلم های سال قبل، دو فیلم بلند سینمایی درباره الی (ساخته اصغر فرهادی)، بی پولی (ساخته حمید نعمت الله)، فیلم کوتاه آکاردئون (ساخته جعفر پناهی) و فیلم بلند مستند تینار (ساخته مهدی منیری) به چشم می خوردند.

اعضای هیئت انتخاب در سال گذشته، کامبوزیا پرتوی (فیلمساز)، مجتبی میرطهماسب (مستندساز)، پاتریک تاکر (کارگردان) و زوران ولجکویک (مدیر فیلمبرداری) بودند.

شرایط شرکت

به گفته پژمان دانایی، یکی از شرایط شرکت فیلم ها این است که به نحوی با ایران و فرهنگ ایران مرتبط باشد.

آقای دانایی در گفت و گو با بی بی سی درباره تفاوت های جشنواره امسال با سال گذشته گفت: "سال گذشته فیلم هایی که در فاصله سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ساخته شده بودند، امکان شرکت در این جشنواره را داشتند ولی امسال یکی از شرایط شرکت فیلم ها این است که در سه سال گذشته ساخته شده باشند."

به گفته او برآورد می شود که امسال حدود ۳۰ فیلم در لندن به نمایش درآیند.

 

پژمان دانایی، مدیر جشنواره

با این حال مهم ترین تفاوت جشنواره امسال، رقابتی شدن جشنواره و وجود هیئت داوران است. پژمان دانایی در این باره گفت: " امسال در کنار هیئت انتخاب، هیئت داوری در چهار بخش انیمیشن، فیلم کوتاه، فیلم بلند و مستند برندگان را اعلام خواهند کرد."

به گفته او ریاست هیئت داوران این جشنواره بر عهده رخشان بنی اعتماد خواهد بود و مسئولان جشنواره در حال مذاکره برای انتخاب سایر اعضای هیئت انتخاب و داوری هستند.

بخش های جنبی

بخش جنبی نخستین جشنواره فیلم های ایرانی، رقابت در زمینه عکس و تصویرسازی بود. به گفته آقای دانایی در سال گذشته، حدود ۴۵۰ عکس و تصویرسازی دریافت شد و هیئت انتخاب همزمان با برگزاری جشنواره امسال، برندگان را اعلام خواهند کرد.

بخش جنبی جشنواره امسال برگزاری کارگاه های فیلمسازی، مستندسازی و فیلمسازی برای نوجوانان خواهد بود.

برگزارکنندگان این جشنواره در طول سال، در برنامه ای با عنوان "شب های ایرانی من" که در روزهای پنجم و بیست و پنجم هر ماه برگزار می شود، یک فیلم ایرانی را در یک سینما در لندن به نمایش می گذارند. تاکنون سه فیلم ایرانی از جمله "جدایی نادر از سیمین" اکران شده و تا پایان سال جاری میلادی، ۱۰ فیلم دیگر نیز به نمایش درخواهد آمد.

فیلم هایی از ایران

جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد، اوایل سال گذشته (اردیبهشت ۱۳۸۹) در نشست خبری خود گفته بود: "هرکس فیلمی را بدون اجازه ما در خارج از کشور نمایش دهد، کمترین جریمه اش این است که یک سال ممنوع‌الکار می‌شود."

پژمان دانایی در پاسخ به این سوال که "آیا برای فیلمسازانی که سال گذشته برای این جشنواره فیلم های خود را فرستادند، مشکلی از سوی وزارت ارشاد پیش نیامد؟" گفت: " ما خوشبختانه گزارشی نداشتیم که با فیلمسازان برخورد شده باشد یا مقاومتی در مورد برگزاری جشنواره از ایران یا هیچ کشور دیگری صورت گرفته باشد. همه فیلم ها از راه مرسوم (پست) به دست ما رسید. امسال هم بالغ بر ۶۰ درصد از ایران و بقیه از کشورهای عمدتا اروپایی به دست جشنواره رسیده است."

او دلیل این امر را "عدم وابستگی جشنواره به نهادهای دولتی یا گروه های سیاسی" ذکر کرد.

در وبسایت این جشنواره آمده است: "برگزار کنندگان فستیوال ایرانی لندن به هیچ گروه و دسته سیاسی تعلق ندارند و تنها هدفشان ایجاد فضایی مناسب برای تجلیل از سینمای ایران است. این فستیوال کوشیده است فرصتی برای فیلمسازان حرفه ای و نیمه حرفه ای فراهم آورد تا با نمایش فیلم هایشان در معرفی فرهنگ ایرانی سهیم باشند."

به گفته پژمان دانایی، تاکنون یک شرکت، سه وبسایت و یک شبکه تلویزیونی برای حمایت مالی از جشنواره ابراز علاقه کرده اند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.