زندگی به سبک آلمانی از مهد کودک تا دیپلم


زندگی به سبک آلمانی از مهد کودک تا دیپلم

زندگی جوانان آلمانی، متنوع و سرشار از تضادها و هماهنگی‌هاست. در حالی‌ که برخی از آنان اغلب وقت خود را صرف ابداع وسایل جدید برای راحتی انسان‌ها می‌کنند، شماری هم عمر را به خوشگذرانی و مست‌کردن تا سر حد بیهوشی می‌گذرانند.

بچه‌ها در آلمان از سه سالگی به مهد کودک می‌روند

زندگی اجتماعی بچه‌های آلمانی به‌طور رسمی از سن سه سالگی آغاز می‌شود. در این سن حدود  ۷۴ درصد کودکان ساکن غرب آلمان و ۹۰ درصد کودکان ساکن شرق این کشور به مهد کودک‌های دولتی و خصوصی می‌روند. این مهدکودک‌‌ها برای آموزش و پرورش کودکان برنامه‌های ویژه‌ای تنظیم کرده‌اند: آموزش زبان خارجی، موسیقی یا یکی دیگر از رشته‌های هنری و تغذیه‌ی سالم با مواد غذایی طبیعی از جمله‌ برنامه‌های این مهد کودک‌هاست.

دوره‌های آموزش

بچه‌های آلمانی در سن پنج ـ شش سالگی وارد مدارس ابتدایی می‌شوند. این دانش‌آموزان پس از گذراندن چهار یا شش سال تحصیلی، (بسته به قوانین آموزشی ایالت‌های مختلف این کشور) باید بین سه نوع مدل "دوره‌ی دبیرستان"، یکی را انتخاب کنند: هاپت‌شوله (Hauptschule)، رآل‌شوله (Realschule) و گیمنازیوم (Gymnasium).

دوره‌ی ابتدایی برای کودکان از چهار تا شش ساله است


دوره‌ی آموزشی در هاپت‌شوله، تنها  ُنه‌ سال است. دانش‌آموزی که از این مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود، از شانس زیادی برای ورود به بازار کار برخوردار نیست: از هر سه فارغ‌التحصیل این نوع مدرسه، تنها یک نفر موفق به یافتن دوره‌ی کارآموزی می‌شود. از این رو اغلب مادران و پدران مایلند که فرزندانشان امکان ورود به رآل‌شوله یا گیمنازیوم را به‌دست آورند. یک سوم کل دانش‌آموزان آلمانی، موفق به دریافت دیپلم می‌شوند. دیپلم، آخرین مدرک دوره‌ی آموزشی در رآل‌شوله است.

راه اخذ دیپلم ولی طولانی و دشوار است. بیشتر جوانان آلمانی برای این‌ که این راه را با موفقیت بپیمایند، "سرگرمی‌های" دیگری برای خود دست و پا می‌کنند: عضویت در یک کلوپ ورزشی، فراگیری یک آلت موسیقی یا شرکت در فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی از جمله‌ی این برنامه‌هاست. حدود ۸۴ درصد جوانان آلمانی بین ۱۱ تا ۱۷ سال، به ورزش رو می‌آورند. "دیدار دوستان"، در ردیف دوم  سرگرمی‌های جوانان آلمانی قرار دارد که از چند سال پیش نه تنها در خیابان و کافه، بلکه هم‌چنین در "اتاق‌های گفت‌وگوی" اینترنت صورت می‌گیرد.

گریز از مسائل سیاسی

جوانان آلمانی در حال حاضر، علاقه‌ای به مسائل سیاسی نشان نمی‌دهند. طبق آخرین نظرسنجی‌ها، تنها یک سوم جوانان آلمان وارد "میدان سیاست" می‌شوند‌. این تعداد در سال‌های دهه‌ی ۱۹۸۰، بیش از دو برابر بود. البته شرایط آن دوران نیز با وضعیت امروز تفاوت داشت: در دهه‌ی هشتاد، هنوز وحدت بین دو آلمان غربی و شرقی صورت نگرفته بود، پیمان‌های ناتو و ورشو فعال بودند و خط مشی احزاب، روشن‌تر و مشخص‌تر جلوه می‌کرد. نسل جوان آلمان در دوره‌ی کنونی، به ارزش‌های سنتی بیشتر وابسته است: نظم و ترتیب، امنیت، پشتکار و جاه‌طلبی. خانواده، دوستی و داشتن زندگی مشترک، به این نسل احساس اطمینان و ثبات می‌بخشد.

جوانانی که از "هاپت‌شوله" مدرک می‌گیرند، شانس زیادی برای یافتن دوره‌ی کارآموزی ندارند



سفر و پژوهش  

با این حال سفر به سراسر جهان هم یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه‌ی این نسل است: گذراندن آخر هفته‌ای در جنوب فرانسه یا سفری یک ماهه‌ برای کشف قاره‌ی آمریکا، از مسافرت‌های "رایج" جوانان آلمانی است. این نسل همان‌گونه که مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردد، گاه مرزهای اخلاقی را هم در هم می‌شکند: مصرف بیش‌از اندازه‌ی الکل تا مرز بیهوشی، اعمال خشونت در مدارس و عدم رعایت موازین اجتماعی و انسانی از پی‌آمدهای منفی این مرزشکنی است.

در کنار این جوانان "ناآرام"، کسانی‌ هم هستند که در کمال نظم و آرامش به تحقیق و پژوهش می‌پردازند: اشتفان دوگه و بئاتریس دیتز از جمله‌ی این افراد هستند: این دو جوان مبتکر، نوعی چراغ خوراک‌پزی با سوخت چوب برای استفاده‌ی مردم کشورهای در حال توسعه ابداع کرده‌اند که خطر استنشاق گازهای سمی هنگام آشپزی روی اجاق‌های روباز را منتفی می‌سازد. این دو برای ساخت این چراغ خوراک‌پزی، به دریافت جایزه‌ی "جوانان تحقیق می‌کنند" وزارت حفاظت از محیط زیست آلمان نائل آمده‌اند.

porharfi - هلند - آرنم
فرقشون با بچه های دیگر کشور های اروپایی (غیر شرقی)چیه؟؟؟...در حالیکه با اتحاد ِبیجا و مسخره به اروپا گــــَند ! زدند!!!...
دوشنبه 13 تیر 1390

عرق سگی - ایران - تهران
دوستایی که المان زندگی میکنن کدوم مدرسه درس خوندید /
دوشنبه 13 تیر 1390

josephi - ایران - تهران
لذت بردم--آموزش و پرورش در قالب چنین سیستمی به حد اعلای رسالت خودش خواهد رسید حال آنکه در جامعه آفت زده ما پشیزی برای این مهم قائل نیستند و سرمایه های ایران زمین که همانا کودکان و نوجوانان هستند در منجلابی از معارف اسلامی و روشهای آمادگی دفاعی(عملیات تروریستی ) غرق شده اند .کاش بدانید چه نسل بیسوادی در حال رشد است و مصیبتی بزرگتر در انتظار این سرزمین.
دوشنبه 13 تیر 1390

ezatdf - ایران - تهران
چه جالب سیستم آموزشی شون رو دقیقا از روی ایران کپی کردند فقط یه تفاوت کوچولو با ایران داره - نماز جماعت و بینش اسلامی و کلاس قرآن و احکام و حسین فهمیده و .. ندارند.
دوشنبه 13 تیر 1390

siya48 - آلمان - کلن
نباید هم برن دنبال سیاست.چون سیاست ریشه از تاریخ داره،و تاریخ آلمان حکایت درخشانی نداره.
دوشنبه 13 تیر 1390

alexxx - اتریش - وین
اکثرا در سه سالگی با زندگی اجتماعی اشنا میشن ودر سی سالگی منزوی میشن.!
دوشنبه 13 تیر 1390

shirzan48 - بلژیک - بروکسل
این همه امکانات و پز الکی , فقط مفت خور بار میان. از سن 3 سالگی همه جور امکانات دارند میبینم چقدر مبتکر و دانشمند در میان. بچه های ما از سن6 سالی با هیچ امکانی هر روز یک نواوری دارند. همه کارمنداشون که اینقدر چسان فیسان دارند به زور دیپلم استخدام شدند انوقت ماها که فوق لیسانس و لیسانس داریم عقب موندابم و حق حرف زدن نداریم. خدایا زرق وبرق الکی این خارجیها تمومی نداره.خدایا دولت عقب مانده ما را نابود کن تا ایران و ایرانی خودش به تمام دنیا نشون بده که چیه و کیه . مرگ بر حکومت دیکتاتوری و وحشی جمهوری اسلامی که همه چیزمان را نابود کرد.
دوشنبه 13 تیر 1390

lidia - سوئد - گوتنبرگ
دختر من از یک سالگی مهد کودک رو شروع کرد، الان دو سال و سه ماهشه قربونش برم شعرهای قشنگ برام میخونه. کاش این خوشبختی هم نصیب بچه های ایران و سایر کشورهای بدبخت دیگه بشه
دوشنبه 13 تیر 1390

lidia - سوئد - گوتنبرگ
shirzan48_ بلژیک بروکسل. حواست هست چی داری میگی؟؟؟؟ تو اروپای غربی مربی بچه های مهد کودم کمتر از لیسانس نباید باشه چون آموزش پایه هست باید مربیهای دانا و باسواد داشته باشند حداقل سوئد اینجوریه و باید 4 سال تحصیلات دانشگاهی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان داشته باشی تا بتونی مربی مهدکودک بشی. انگار داری از سیستم ایران حرف میزنی خوبه یه کم اطلاعات کسب کنی بعد بیای نظر بنویسی. شاد باشی رفیق
دوشنبه 13 تیر 1390

fampam - آلمان - دوسلدورف
متاسفانه در چند سال اخیر از تمام بچه های در مهد کودک تست زبان آلمانی میگیرند و تا نود در صد بچه های ملیت غیر آلمانی را از ورود به دبستان معمولی محروم میکنند. در نتیجه آنها را به دبستان ویژه میفرستند تا در آینده از شانس ورود به مدارس عالی یا همان Gymnasium محروم شوند. این سیاست از زمانی شکل گرفت که طبق سنجش آموزش بین المللی , بچه آلمانها جزو خنگ ترین و کودن ترین محصلین شناخته شدند ولی بچه خارجی های همدوره تحصیل آنها از هوش و سرعت عمل بالاتری برخوردار بودند و این نقطه سیاهی برای آلمانها بود تا با این حربه بچه آلمانها شانس بیشتری برای خودی نشان دادن داشته باشند. کارمند ادارت هم که تا نود و نه درصد آلمانی استخدام میشوند و تنها دغدغشان قهوه صبحگاهی شان است. کارشان هم مثل یک ربات از حفظ شده است که اگر خودکار روی میزشان را جابجا بکنی اغتشاش در هفته کاریشان به وجود آوردی
سه‌شنبه 14 تیر 1390

afshin7174 - ایران - تهران
البته اگر جامعه جهانی مراقب آلمان نباشند ممکنه که جنگت جهانی راه بیاندازند. پس بهتره که مراقب این جامعه نا آرام و ناراحت بود.
سه‌شنبه 14 تیر 1390

shirzan48 - بلژیک - بروکسل
lidia - سوئد - گوتنبرگ ...از نظر ورزشی هم که سابقه دیرینه در جهان داریم. بچه شما باید با اون امکانات بیشتر از اینها بداند نه اینکه شما دلتان را خوش کنید به یاد گرفتن چند کلمه شعر . شاید هم در اینده با استعداد شعرخوانی که داره برای ایران بدرخشه ومثل شایان جعفرقلی که همگان را در مرگ مایکل جکسون حیرت زده کرد بچه خوبی از اب دربیاد.ضمنا اگر منظورت از کشورهای بدبخت بجز افریقا, هند و پاکستانه(پزشکان و دانشمندان و علم کامپیوتر)بازم المپیادهای اونا خیلی بهتر از سوئده.
سه‌شنبه 14 تیر 1390

shirzan48 - بلژیک - بروکسل
lidia - سوئد - گوتنبرگ . معلومه لیسانس نداری اینفدر با اب وتاب ازش اسم بردی شما که درمرفه ترین کشور دنیا زندگی میکنی میشه تاریخچه ای از موفقیتها و دستاوردهای علمی(المپیادو..)هنری(سینماو..)ورزشی سوئد را ذکر کنی.اطلاعات من در این حد است که سوئد این اواخر موفق به ساخت همسر مصنوعی(یک نوع عروسک زن صرفا برای همبستر شدن با مرد)شده وفقط میزبان بعضی مسابقات انهم درسال 1999 و یا برگزارکننده مراسم برای اهدا جوائز بوده همین و بس .همگان به دستاوردهای جوانان ایرانی در جهان واقفیم.به دستاوردهای اواخر باشروع تحصیلی کودکان 6سال به بعد نگاه کن تیم المپیاد دانش آموزی ریاضی ایران با کسب مدال طلا و پنج مدال نقره با هفت پله صعود نسبت به سال گذشته به رتبه پنجم المپیاد جهانی ریاضی دست یافتند. در سال ۲۰۱۰ در چین، تیم المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ایران به مدال طلا ۴ مدال نقره ۴ مدال برنز شد. ایران رتبه اول در منطقه و در جمع 10 کشور اول دنیا در المپیادهای علمی است. بماند که در سینما که ربطی به علم و . نداره کیارستمی,جزو چند کارگردان اول جهان و جعفر پناهی و این اواخر هم اصغر فرهادی درخشید.
سه‌شنبه 14 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
خوب سیستم اموزشی خوبی دارد و نظم و انضباط را از بچگی به انها اموزش میدهند و نتیجه ان پیشرفت مملکت سربلندی کشورشان میشود
سه‌شنبه 14 تیر 1390

Royan - آلمان - آلمان
حالم از مدارس آلمان بهم میخورهartusht67 - المان - فرانکفورت دوست عزیز تنها چیزی که تو مدارس آلمان نیست نظم و انظبات است . یه نگاهی به دانش آموزان بکن . با اون ریخت و قیافه ای که میرن مدرسه با سیگارهای زنگ تفریح . تاتو و پیرسینک و موهای اجق وجق وآریش و خلاصه خودت دیدی و رفتار سر کلاس و رفتار با معلم.
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

chaman - آلمان - بوخوم
در ادامه اگر نیم نگاهی بندازیم می بینیم اینجور هم که شما می گویید نیست چطور ممکن است که یک کشور پیشرفته دانش آموزانش کودن باشند پس این کشور را کی ساخته وخواهد ساخت.این همه نوآوری همین جوری الکی که نیست .هنوز هم من بد از چند سال با ایران مقایسه می کنم افسوس می خورم من خودم در ایران کارمند اداره دولتی بودم ادارات اینها را که می بینم با خودم می گویم مگر می شود این همه تفاوت. در هر صورت از همه چیز بگیر وحساب کن همه پشتش فکر و عقل سالم است نه این حاکمان بیسواد و خرافاتی ایران از جمله روانی زاده.
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

chaman - آلمان - بوخوم
fampam عزیز این تست را هم بچه های من هم دادند و من اصلا ناراحت نشدم که هیچ خوشحال هم شدم چون با بچه ای که در یک محیط زبانی دیگر رشد کرده گروه بندی می کنند و مربی مخصوص دارند در بعضی روزها و خیلی در پیشرفت زبانشان موثر است دختر من الا در مدرسه عادی می رود و هیچ مشکل زبانی ندارد ولی ممکن بود که اگر این روش نبود برای مدرسه فیت نباشند.و مشکل پیدا کنند ولی بچه دوم من چون محیط زبانی اش به خاطر خواهرش بهتر بود در این تست قبول شد و هیچ ناراحتی نباید داشته باشد .من فکر می کنم شما از ضد آلمانیها یک چیزی شنیدی وگرنه این جور که شما داری می گویی نیست .من هر کسی را که می شناسم و در دوره مهد این تست را دادند بچه هاشان همه در مدارس عادی میروند.در هر صورت همه کارشان با برنامه است و پشتش کلی علم است نه مثل ایران که هر کی از راه می رسد هر مزخرفی را به خورد ملت ما می دهد.موفق باشی.
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
Royan- المان - المان بعضی گفته هایت درست است من منظورم امکاناتی که اینها برای بچه های المانی میگذارند است عزیز
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

fampam - آلمان - دوسلدورف
chaman - آلمان - بوخوم ؛ عزیز جان منظور من از این مطلب بچه های خاص یا افراد گروه خاصی نبود بلکه منظور من تبعیض نژادی است که آلمان طی چند سال اخیر نسبت به بچه های خارجی ایفا داشته وگرنه طی چهل سال اخیر تمامی بچه ها از مهد اتوماتیک به دبستان وارد شدند و هیچ مرجعی هم یک بار سؤال نکرد که آیا این بچه ها آلمانی بلد هستند یا نه?. من خودم نه با ضد خارجی نه با ضد آلمانی رابطه ای داشتم که از آنها اطلاعات کسب بکنم ولی این تغییر سیستم کاملاً عیان است. در مورد سیستم کارمندی هم من ایران را با آلمان مقایسه نکردم بلکه آلمان را با کشورهای درخور خودش مقایسه کردم. به هر صورت امیدوارم بچه ایرانیها لااقل در این مملکت همیشه سربلند باشند
چهار‌شنبه 15 تیر 1390

Royan - آلمان - آلمان
hirzan48 - بلژیک - بروکسل من با شما موافقم همه شون زیر دیپلم هستند و اگر این دوره های کاری نبود هیچی از آب در نمی امدند و یه دیپلم میگیرند 3 سال روی ماشین شون مینویسند آبیتور سال مثلا 2002 بعد ایرانیها با هزار بدبختی وارد دانشگاه میشوند با هزار بدبختی درس میخوانند آخرش هیچی فقط سیستم درست آلمان و بقول دوستمون زرتشت فرانکفورت امکانات فراوانیی هست که از این گاو ها رباط بار آورده که خوب کار میکنند واقعا من احترام دارم به سیستم کاری در ادارجات آلمان نمره 1.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
دوستان جریان این است المان 90 درصد واقعا خنگ هستند ولی 10 درصد واقعا باهوش هستند که مملکت دست انها هست ولی ایران 95 درصد با هوش هستند متاسفانه ایران افتاده دست 5 درصد که به گاو و گوسفند گفتند زکی برای همین است که ایران به این حال و روز افتاده.
پنج‌شنبه 16 تیر 1390

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.