بورسیه شربینی دانشگاه تهران برای زنان محجب محروم از تحصیل


بورسیه شربینی دانشگاه تهران برای زنان محجب محروم از تحصیل

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با تلویزیون سی.بی.اس آمریکا، عکس مروه شربینی را نشان می‌دهد.

دانشگاه تهران بورسیه‌ای بین‌المللی به نام «مروه شربینی» به زنان دانشجوی مسلمانی که «به دلیل رعایت حجاب اسلامی مورد اذیت و آزار دولت‌های مختلف قرار می‌گیرند»، اعطا می‌کند. نهادهای بین‌المللی بارها درباره محرومیت بهائیان و فعالان سیاسی از تحصیل در ایران اعتراض کرده‌اند.

در اطلاعیه این دانشگاه که روز ششم تیر ماه منتشر شده، آمده است که محدودیت‌های اعمال شده بر پوشش اسلامی توسط برخی دولت‌های غربی، «مخالف اصول و ارزش‌های انسانی و نشانه‌ای از گسترش فضای تنفر از اقلیت‌های نژادی» است.

بر اساس این اطلاعیه، دانشگاه تهران این بورسیه را در حمایت‌های مادی و معنوی از «زنان مظلومی که با وجود همه فشار‌ها همچنان به اصول اعتقادی خود پایبندند» قرار داده و شامل زنان مسلمان مهاجر و ساکن خارج است که در دنیا به دلیل رعایت «ارزش‌های اسلامی و مذهبی» از تحصیل محروم شده‌اند.

مروه شربینی زن مسلمان مصری بود که به سبب داشتن حجاب در آلمان توسط یک شهروند آلمانی روس‎تبار به نام «آلکس دابلیو»، «تروریست» خوانده شد. خانم شربینی از این فرد شکایت کرد و دادگاهی او را جریمه کرد.

این زن دو سال پیش، بعد از این ماجرا و در دادگاه تجدید نظر حکم‌اش که در شهر درسدن آلمان برگزار شد، مروه شربینی را با هجده ضربه چاقو کشت.

چندین روز پس از گذشت این ماجرا مقام‌های جمهوری اسلامی با اعتراض به این حادثه و احضار سفیر آلمان، آن را «مصداق نقض حقوق بشر در جوامع غرب» و «نمونه دیگری از گسترش موج اسلام ستیزی در غرب» دانستند.

محمود احمدی‌نژاد در دوم مهر سال ۱۳۸۸، به خبرنگار شبکه سی. بی. اس آمریکا، درباره ندا آقاسلطان، زنی که در اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری کشته شد، عکسی از مروه شربینی، نشان داد و ادعا کرد که رسانه‌های غربی ندا آقاسلطان را به شهید تبدیل کردند اما داستان خانم شربینی را نادیده گرفتند.

نزدیک به یک ماه بعد از این مصاحبه، دادگاه محاکمه قاتل خانم شربینی برگزار شد و به شدید‌ترین مجازات ممکنه، یعنی حبس ابد، محکوم شد و درخواست تجدید نظر وی نیز رد شد. با این حال هنوز دادگاهی برای محاکمه عامل قتل ندا آقا سلطان برگزار نشده است.

آقای احمدی نژاد در آن مصاحبه بدون اشاره به بازداشت، ضرب و شتم و شکنجه مخالفان خود در رویدادهای پس از انتخابات، از ندا آقاسلطان به عنوان «قربانی اغتشاش» نام برد و گفت: این اغتشاش با حمایت برخی سیاستمداران آمریکایی، «شبکه رادیو آمریکا» و بی. بی. سی در ایران به راه افتاد.

دانشگاه تهران در حالی به زنان مسلمانی که «به خاطر داشتن حجاب اسلامی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و حقوق بشر درباره آن‌ها نقض شده» بورسیه می‌دهد که شهروندان بهائی به عنوان یک اقلیت دینی در ایران و همچنین دانشجویانی که فعالیت سیاسی می‌کنند از تحصیل محروم‌اند.

برآورد شده است که در ایران حدود ۳۰ هزار بهایی زندگی می‌کنند اما جمهوری اسلامی آن‌ها را به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت نمی‌شناسد و شماری از آنان در سی سال گذشته و پس از استقرار جمهور اسلا به جرم‌هایی نظیر «جاسوسی» یا «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و محاکمه می‌کند.

همچنین از تابستان ۱۳۸۵ دانشجویانی که به فعالیت‌های سیاسی در راستای مخالفت با جمهوری اسلامی می‌پردازند با عنوان دانشجوی «ستاره‌دار» دچار «محدودیت» یا «محرومیت» از تحصیل می‌شوند.

روز گذشته در جریان بررسی پرونده حمله نیروهای لباس‌شخصی و نظامی به کوی دانشگاه تهران که در اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اتفاق افتاد، برای ۱۴ دانشجو احکام قضایی مانند حبس، جریمه، شلاق و محرویمت از تحصیل صادر شد در حالی که بسیاری از تشکل‌های دانشجویی خواستار محاکمه «آمران و عاملان» حمله به کوی شده‌ بودند.

سازمان عفو بین‌الملل در پنجاهمین سالگرد تاسیس این نهاد در گزارش سالانه خود در زمینه حقوق بشر روز ۲۳ اردیبهشت اعلام کرد که محرومیت از تحصیل دانشجویان فعال معترض و نقض آزادی دینی به صورت‌های مختلف از جمله محرومیت از تحصیلات عالی برای جامعه بهائی نمونه بارز نقض حقوق بشر در ایران است.

khosh bavar - ایران - یزد
فقط خواهان پرورش دادن افکار اسلامی هستند که کسیکه توسری برسر دارد, مسلمان واقعی تر و از خانواده " باغیرتر " میباشد ( قابل توجه دوستان )https://iranianuk.com/article.php?id=64945 که شایسته تحصیل بدون حد و مرز میباشند ! ( قابل توجه دوستان ) https://iranianuk.com/article.php?id=64858 !
شنبه 11 تیر 1390

ezatdf - ایران - تهران
کمپین برای مبارزه با طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها - اگر دولت بر اجرای تفکیک جنسیتی اصرار دارد چرا تفکیک جنسییتی فقط در کلاسها باید اجرا شود؟ چرا کادر آموزشی و اداری دانشگاه را شامل نمی شود؟ پیشنهاد می کنم کمپینی راه بیاندازیم تا اگر استاد مردی وارد کلاس دختران شد دختران کلاس را ترک کنند و پسران هم وارد سیستم اداری دانشگاهی که در آن کارمند زن هست نشوند.
شنبه 11 تیر 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
نیست دانشگاه تهران اصلا تحفه ایه و سطح علمیش در جهان خیلی بالاست (مثل هاروارد) همه دوست دارن اول برن ایران زندگی کنن و ثانیا دست و پا میشکنن برن تو دانشگاهی درس بخونن که زیر چمنش مرده دفن می کنن و حال می کنن. برید جمع کنید بابا مرده پرستهای جسد دزد
شنبه 11 تیر 1390

sanazsarmad - آلمان - برلین
من 16 سالم بود که برای تحصیل در به در کشور های اروپای شرقی شدم، دریغ از کمی کمک حکومت ایران به مردم ایران. حتی غذا برای خوردن نداشتم. راه برگشت هم نداشتم. وقتی این خبر ها را می خوانم احساس می کنم که هیچ حق حمایتی از طرف حکومت ایران ما نداریم. انگار ما را پرت کردن بیرون. انگار ما دختر خوانده ایران هستیم (البته اضافه کنم که این برای 10 سال پیش بود و الان وضعیت مالی من بسیار خوب شده و نیازی به کمکی هم ندارم)
شنبه 11 تیر 1390

klopatra7 - آلمان - دوسلدورف
جوانان بهایی را از تحصیل محروم میکنند بعد برا لچک به سرها بورس میگذارند هیچ چیزتون به آدم نرفته
شنبه 11 تیر 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
و دانشجویان بورسیه ایرانی خارج از کشور را تحت فشار میگذارند,به بهانه های مختلف کارشکنی میکنند....بابا مجریان عدالت کارتان درست!!
شنبه 11 تیر 1390

SherenAsal - قطر - دوحه
ای بابا اینا خودشون توی مصر اینقدر راه وچاه دارن از ایران خیلی ازادترن هر جور بخان دانشکاه برن چه باحجابا چه بیحجابا -یارو بلند شده رفته اونجا بخاطر امتیازا ومدرک دانشگاه کجای کاریم همه اونورا میرن ومیدونن باید خودشون به اب واتش بزنن کسی که پاش تا دانشکاه اروبا وامریکا میرسه توی اسیا حقوق هم بهش بدن نمیاد -واقعا که...
شنبه 11 تیر 1390

Royan - آلمان - آلمان
من میگم جمهوری اسلامی مثل جاروبرقی میمونه و آشغالها را جمع میکند تو خودش بفرمائید. از فردا هرچی دختر دریده عرب هست وارد دانشگاه تهران میشه و چون بچه باباس برای دختر ایرانی ها که بچه زن بابا هستن شاخ وشونه هم میکشه سوگلی احمدی نژاد هستند دیگه.
شنبه 11 تیر 1390

رستگار501 - سوئیس - برن
من خیلی متاسفم که زنی را در دادگاه بخاطر اعتراضش کشته می شود. اما قاتل او یک روس مقیم آلمان بود . روسیه هم که دوست مموتی است . پس مموتی احمق از کی دفاع و علیه کی این انتر بازی رو درآورده؟
شنبه 11 تیر 1390

saeed85 - ایران - تهران
برای دهمین بار می گویم که دولتهای جهان سوم حقوق بشر و ازادی را برای ملتهای خود قائل نیستند و دولتهای غربی برای دیگر ملتهای جهان.
شنبه 11 تیر 1390

Don Mario - کلمبیا - بوگوتا
چطور یک زن بد حجاب (از دید حکومت ) مجرم است باید بازداشت شود؟ ولی وقتی‌ از ورود یک محجبه به دانشگاه‌های اروپا ممانعت میشود شما صداتون در میاد ؟ شما قانون ایران را وضع میکنید و آنها قانون آنجا را . نه‌ کار آنها درست است و نه‌ کار شما ولی شما متقلب تر هستید به خاطر همین سیاست مزورانه
یکشنبه 12 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.