بررسی روزنامه‌های صبح تهران: شنبه ۱۱ تیر


بررسی روزنامه‌های صبح تهران: شنبه ۱۱ تیر



روزنامه های صبح اول هفته تهران (یازده تیر) با چاپ عکس هایی از تظاهرات و اعتصاب در بریتانیا و تظاهرات مردم خشمگین یونان، سخنان رهبر جمهوری اسلامی را نقل کرده اند که دست آمریکا و اروپا را در ناآرامی های سوریه در کار دیده اند.

در صدر گزارش های داخلی تهدید رئیس دولت نسبت به بازداشت اعضای کابینه منعکس شده که در مقالاتی مورد انتقاد قرار گرفته اند.

"اعتصاب های ضد دولتی انگلیس را فلج کرد" تیتر رسالت است، "دست آمریکا و انگلیس در حوادث سوریه آشکار است" در صدر اخبار سیاست روز و جام جم آمده، "آمریکا سوریه را به آشوب می کشد تا قیام های منطقه را منحرف کند" عنوان اصلی کیهان است.

انتقاد از خط قرمز احمدی نژاد، فغان از گرانی

"کابینه خط قرمز من است" از زبان محمود احمدی نژاد تیتر اول ابتکار، شرق و اعتماد است، مردم سالاری از قول رئیس دولت نوشته بازداشت ها سیاسی است و از زبان آملی لاریجانی اضافه کرده "ضعیف کشی نمی کنیم" و خراسان از قول رهبر جمهوری اسلامی گزارش داده "همکاری متقابل دولت و مجلس باید با جدیت دنبال شود".

این سخن در حالی مهم ترین عنوان روزنامه های اول هفته را به خود اختصاص داده که شرق در صفحه اول خود از قول حمید بقایی معاون اجرائی رییس دولت نوشته خطر بازداشت را احساس نمی کنم" و روزنامه های مختلف در مقالات اصلی خود به خاطر همین سخن از احمدی نژاد انتقاد کرده اند.

روزنامه جمهوری اسلامی با تاکبد بر این که فیلم این بخش از اظهارات رئیس‌جمهور از هیچ یک از رسانه‌های رسمی پخش نشد نوشته پس از نومیدی جریانی خاص از پخش این اظهارات تبعیض‌آمیز رئیس‌جمهور از رسانه ملی، این بخش از اظهارات محمود احمدی نژاد از سایت رسمی دولت و به دنبال آن از برخی رسانه‌های بیگانه منتشر شد. تاکنون سابقه نداشته است فیلم برنامه‌های رسمی رئیس‌جمهور که در فضایی کنترل شده و محدود انجام می‌شود خارج از رسانه ملی پخش شود و انتشار این فیلم می‌تواند تکمیل کننده این باشد که در همین مصاحبه وی تصریح کرد مسائل را با مردم در میان خواهد گذاشت.

همین روزنامه از قول یک سایت خبری نوشته درحالی که روز گذشته خبر دستگیری قریب الوقوع حمید بقایی منتشر شد، به‌زعم برخی سخنان غیرمنتظره دکتر احمدی نژاد در حاشیه جلسه هیات وزیران و تهدید و خط قرمز خواندن کابینه‌اش و سیاسی خواندن احکام قضایی برخلاف توصیه‌های اخیر رهبر انقلاب، ناشی از تصمیم به دستگیری بقایی بوده است.

اکنون باید منتظر بود و دید آیا تهدید آقای احمدی نژاد مانع اجرای حکم مذکور می شود و مسئولان قضایی و امنیتی برای اتخاذ تدابیر مناسب، اجرای حکم را به تعویق می‌اندازند یا آنکه این حکم اجرا می‌شود.

محمد صفری در سیاست امروز با اشاره به گفته های بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر فعلی نوشته رئیس‌جمهور در سخنان خود از هجمه‌ها و اتهامات گلایه کرده است، هر چند باید به این موضع رئیس‌جمهور حق داد که وارد کردن اتهام بدون ارائه اسناد ومدارک محکمه‌پسند، در راستای تضعیف دولت است و برخی هجمه‌ها را می‌توان در همین راستا تلقی کرد.

به نوشته این مقاله اما اگر اقداماتی از سوی یک مرکز و مرجع قانونی و قضایی صورت می‌گیرد آن را نمی‌توان به عنوان دست‌اندازی در کابینه دانست و یا اعمال فشار علیه دولت تلقی کرد. چون آن مرجع یک دستگاه مستقل است که بر حکم وظیفه به اعمال قانون پرداخته است و نمی‌توان این دستگاه را متهم به سیاسی‌کاری کرد.

ابتکار نوشته ادعای اینکه کابینه خط قرمز است، با شعار عدالت‌خواهی سازگار نیست و در وظایف رئیس‌جمهور نیز نمی‌گنجد. بدیهی است که خط قرمز ایشان باید قانون باشد و تخلف از آن درخصوص هر شخصی، نقض خط قرمز رئیس‌جمهور محسوب شود و در آن صورت است که انتظار واکنش از ایشان هم وجود دارد. اگر همه عادت می‌کردیم که قانون را ملاک و معیار حقوق قرار دهیم و رفتارها حول آن شکل می‌گرفت و قطار اداره کشور بر ریل آن حرکت می‌کرد، در بزنگاه‌های مختلف، هرکس به ظن خود، خویش را در معرض تعرض و بی‌قانونی نمی‌دید.

ابتکار افزوده انتظار مردم از احمدی‌نژاد، این است که در مقابل تعرضات ناموسی که این روزها به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده، فریاد برآورده و مقصران را به مردم معرفی کند. انتظار این است که رئیس‌جمهور مسئولان خاطی بخش‌های مختلف را در حوزه‌ مفاسد اجتماعی که شامل اعتیاد، بیکاری، گرانی و... می‌شود، به مردم معرفی و به‌عنوان ناقضان خطوط قرمز برکنار و برای برخورد به دستگاه‌های مربوط معرفی کند.

آرمان هم تحت عنوان خط قرمز همکاران یا قانون به همین گفته احمدی نژاد اشاره کرده و نوشته اصل حمایت از مدیر زیر دست ارزشمند است.

محمد حسین روانبخش در ستون طنز مردم سالاری اول اشاره کرده که: منتسکیو یک غربی بوده که برای اولین بار نظریه تفکیک قوا را ارائه کرده و به این ترتیب باعث شده که قوه مجریه از قوه مقننه و قوه قضائیه جدا شود و به همین مناسبت هم خیلیها در طول تاریخ ، روزی چند وعده منتسکیو را نفرین می کنند و امیدوارند او جز جیگر بگیرد! چون اگر او نبود، خیلی راحت رئیس یک قوه می توانست همه کاری بکند مثلا رئیس قوه مجریه می توانست خودش قانون گذاری کند و به این ترتیب نه تنها دیگر مجلس در راس امور نبود، بلکه در هیچ جای امور نبود، یا رئیس همین قوه می توانست به جای مدعی العموم و دادستان و قاضی و هیات منصفه و دادگاه تجدید نظر عمل کند و هر کس را که می خواست به عنوان مجرم به مردم معرفی کند و هر کس را که نمی خواست، داخل خط قرمز کند تا دیگر دست احدالناسی به او نرسد.

به نوشته طنز نویس مردم سالاری متاسفانه منتسکیو تا همه جا نفوذ کرده و مانع از این اقدامات بزرگ شده است و امروز کار به جایی رسیده که ... می بینید!
در این راستا ، شعارهای زیر به عنوان شعارهای جدید به جای شعارهایی که تاریخ مصرفشان تمام شده، پیشنهاد می شود:
۱.منتسکیو بی سوات - برو بشین سر جات!
۲- منتسکیو بزغاله است (۲ بار )
۳-می شود بزنیم دهان منتسکیو را درب و داغون کنیم و می توانیم!

گریه از گرانی و فغان از سرنوشت تولید

"تشکیل دو وزارت خانه جدید" گزارش اصلی جهان صنعت است، قدس از زبان وزیر بازرگانی نوشته "برای حضور در بازار جهانی به وزارت خارجه ۲ نیازمندیم"،در گزارش اصلی تهران امروز آمده "لیسانسیه های مجلس از انتخابات باز می مانند"، آرمان در تیتر اصلی خود نوشته "بیکاری مردم را آزار می دهد" و دنیای اقتصاد از "فاز دوم هدفمندی یارانه ها" خبر داده است.

مرتضی شاملی در مقاله ای در اعتماد نوشته ایستاده بودم توی لبنیاتی سر کوچه که فروشنده گفت ۲۲۰۰. مشتری گفت: اما اینجا نوشته ۱۷۰۰. فروشنده گفت که گران شده و مشتری گفت: یعنی ۵۰۰ تومان ؟! حرف سر یک بسته ۴۰۰ گرمی پنیر بود. پنیر را از مشتری گرفتم و نگاه کردم. به فروشنده گفتم اینکه ۱۷۰۰ تومانه. گفت بله اما چند روزه شده ۲۲۰۰ تومان. گفتم اما اینجا اینطور نوشته. گفت: کاری ندارم، من می‌دهم ۲۲۰۰ تومان.

به نوشته این مقاله با شروع حذف یارانه‌ها، دولتی‌ها چپ و راست مصاحبه می‌کردند که نبض بازار در اختیار آنهاست و از افزایش قیمت‌ها جلو‌گیری خواهند کرد. الحق که گزارشگرهای تلویزیون هم برایشان کم نمی‌گذاشتند. کجا هستند همه آنها این روزها؟! رییس‌جمهور در تلویزیون به مردم اطمینان داد که نگران نباشند که او با آنهاست و طرف آنهاست. چه شد آن حرف‌ها؟! مقام و حرف ارزش دارد و محک اعتبار مقامات یک کشور به ارزشی است که می‌توان به حرف و عمل آنها داد.

نویسنده اعتماد در پایان مقاله خود تاکید کرده برای اکثریت این مردم پول ارزش دارد، چراکه ما به ازای رنج و دوندگی‌های آنهاست. سخت است برایشان که یک شبه بابت یک بسته پنیر ۱۷۰۰ تومانی از جیبشان ۲۲۰۰ تومان برداشته شود. آن هم پنیری که در طول همین چند ساله از حدود ۳۰۰ تومان، خرده‌خرده به ۱۷۰۰ تومان رسیده است؛ ولی حالا فقط در عرض یک شب ۵۰۰ تومان اضافه می‌شود!

علی دهقان در مقاله ای در شرق با اشاره به روز صنعت و معدن نوشته در اقتصاد امروز ایران نوشته که سود با آن هاست که سایه‌‌نشینی در حوزه واردات، کارت پیروزی را برای‌شان به ارمغان آورده است. صنعتگر بودن اکنون تبدیل به یک تاوان شده است؛ تاوانی که تاول اقتصاد را به رخ می‌کشد. این جملات را کسانی می‌گویند که آفریدگاران اقتصاد هستند و ساخته‌های دست، اندیشه و سرمایه‌شان می‌خواهد نامی به بزرگی برای اقتصاد و تولید ایران به ارمغان آورد، اما در تصویری واژگون شده از اقتصاد کارشان به جایی رسیده است که باید برای آخرین نفس‌های تولید ثانیه‌شماری کنند.

در ادامه مقاله آمده می‌گویند، همه چیز خوب است. این را البته تولید‌کنندگان نمی‌گویند، برنامه‌ریزان حاضر در اقتصادی می‌گویند که ۸۰ درصد آن در زمین دولت لم داده است. از نگاه خوشبین آنها حالا، یعنی همین حالا که بزم تولید را جشن گرفته‌اند، صنعتی‌بودن برای اقتصاد ایرانی آغوش باز کرده است و ما به آسودگی در بستر توسعه صنعتی آرام گرفته‌ایم، ولی تولید‌کنندگان به نامرادی‌های تولید اشاره می کنند و می گویند این صنعتی‌بودن چگونه است که کمتر نشانی در بازار دارد و بخش بزرگی از طول و عرض بازارهای وطنی را کالاهای چینی و دیگر کالاهای وارداتی به نام خود ثبت کرده‌اند؟

نویسنده مقاله شرق افزوده نمی‌دانیم شادکامی صنعتی را باور کنیم (که وعده مسوولان اقتصادی است) یا دست‌های لرزان تولید‌کنندگان را واقعیت بدانیم که در پیچ و خم فرامین اقتصادی سیاه و کبود شده‌اند. گیج شده‌ایم. رشد صنعتی واقعیت دارد یا تعطیلی بنگاه‌های صنعتی به دلیل فقدان نقدینگی، آن هم در روزگاری که نقدینگی غیرمولد ۳۰۰ میلیارد دلار را نیز بلعیده است.

بازگشت شیخ

اعتماد در گزارش اصلی خود نوشته ناطق‌نوری بعد از مناظره جنجالی سال ۸۸ که اتهاماتی به وی و خانواده‌ا‌ش نسبت داده شد موضع سکوت در پیش گرفت و حتی در جلسات جامعه روحانیت مبارز که خاستگاه حزبی‌اش محسوب می‌شود شرکت نمی‌کند. وی سال گذشته در گفت‌وگوی کوتاهی با باشگاه خبرنگاران جوان از علت عدم شرکتش در جلسات جامعه روحانیت پرده برداشت و گفت: به دلیل رعایت نشدن قواعد و ضوابط تشکیلاتی در جامعه روحانیت مبارز و افشای مواضع و رای‌های مخفی در این تشکل، به نشانه اعتراض در جلسات آن شرکت نمی‌کنم.

به گزارش این روزنامه رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب روز پنجشنبه در زادگاهش از رواج دروغ و باندبازی در جامعه گلایه کرده و گفته بود: مردم توقع دارند باندبازی، ریا، رشوه، دروغ و فامیل بازی‌ها در دستگاه‌ها نباشد. سبک گلایه ناطق‌نوری همچون انتقادات اخیر سیدحسن خمینی، هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی است که نسبت به گسترش فضای دروغ و تهمت در جامعه هشدار داده بودند.

اعتماد نوشته ناطق‌نوری در مراسم سی امین سالگرد کشته شدن برادرش در نور گفت: مردم توقع دارند وقتی به من آخوند می‌رسند اسلام را در من ببینند. مردم توقع دارند باندبازی، ریا، رشوه، دروغ و فامیل بازی‌ها در دستگاه‌ها نباشد. بنده به مسوولان عرض می‌کنم که مردم حال قیافه گرفتن مسوولان را ندارند، اینکه ما گمان کنیم وقتی مسوولیتی گرفتیم حریمی برای خود قائل شویم.

طنز برای دولت سازنده

پوریا عالمی در ستون طنز کاناپه در اعتماد نوشته: دولت، دولت سازنده‌یی است. البته منظورمان این نیست که دولت با دیگران می‌سازد، بلکه این دیگران هستند که باید با دولت بسازند.
این دولت سازنده‌ترین دولت‌ها بوده است بطوری که تا چند وقت دیگر در تولید حزب به خودکفایی می‌رسیم و به صادرات حزب به جهان روی می‌آوریم. البته به شکل غریبی در تولید ازدواج جوانان و دیگر کارهای گروهی نیز خودکفا شده‌ایم.

دولت، دولت سازنده‌یی است. البته سازنده یعنی ساز می‌زند. ساز هم طوری می‌زند که همه به صورت هماهنگ و موزون، با سازش به حرکت در می‌آیند.

علاوه بر احزاب دولتی، مکتب دولتی هم داریم. مکتب دولتی را به اسم مکتب ایرانی می‌شناسیم. البته مکتب ایرانی برای ما نیست، برای ایرانیان خارج از کشور است.

اصولا دولت به صنایع دستی و چیزهای دست‌ساز علاقه دارد. یکیش متن سخنرانی آقای علی‌آبادی در اوپک. همین‌جا برایتان تعریف کنم که خبرنگار انتخاب از علی‌آبادی پرسیده: "شما به عنوان رییس کنفرانس وزرا، جلسه را چطور اداره کردید؟" علی‌آبادی پاسخ داده: "من رییس جلسه بودم. هر کس می‌خواست صحبت کند از من وقت می‌گرفت و من هم وقت می‌دادم. نظراتش را می‌داد و بعد به نفر بعدی وقت می‌دادم."

طنزنویس اعتماد افزوده: راهکار ما این است که حالا که حزب دست‌ساز دولتی برای اداره کشور ظرفیت ندارد، کشور ظرفیتش را برای احزاب غیردست‌ساز دولتی بالا ببرد.

راهکار دیگر اینکه اگر حزب دست‌ساز دولتی خوب نیست، چرا با [...] (بخاطر مشکلات فنی، این جمله درست چاپ نشده!)

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.