باغ شاهزاده ماهان کرمان


باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ زیبای شاهزاده ماهان که به گوشه ای از بهشت در کویر کرمان شهرت یافته است به عنوان یکی شاهکارهای باغ های سنتی پارسی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.

به گزارش مهر، باغ شاهزاده ماهان که یکی از مهمترین مناطق گردشگری کرمان محسوب می شود به گواه بازدید کنندگان این باغ منحصر بفرد ایرانی یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران محسوب می شود که همچون جواهری در دل کویر می درخشد.

پیش از این نیز ارگ قدیم بم و منظر این شهر ثبت جهانی شده بود که نشان از غنای فرهنگی و تاریخی استان پهناور کرمان دارد.

در باغ شاهزاده کرمان که شامل ده ها حوضچه طبقانی از دامنه کوه به سمت پائین است تکنیک خلاقانه ای در زمینه مهندسی آب بکار گرفته شده است بطوریکه آب از آبنماهای این حوضچه ها بدون استفاده از انرژی مصنوعی فواره می زند.

در حقیقت این باغ تلفیقی از درختان ایرانی، معماری منحصر بفرد پارسی و استفاده از آب در زیبا سازی باغ است که بخوبی در این باغ به هم گره خورده اند.

باغ شاهزاده ماهان در چند کیلومتری کرمان واقع شده است و دارای قسمت های مختلف از جمله شاه نشین و حجره های مردم عادی و چندین برج است در این باغ از درختان منحصر بفرد ایرانی و میوه های سردسیری و گرمسیری استفاده شده است.

معماری خاص و شرایط اقلیمی این باغ را در شرایطی قرار داده است که در فصول مختلف سال از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار است و در واقع باغی چهار فصل است.

این باغ در جوار آرامگاه عارف بزرگ کرمان «شاه نعمت الله ولی» قرار گرفته است در زمان سلطنت عبدالحمید ناصرالدوله فرمانفرما در اواخر دوران قاجار و در مدت 11 سال بنا شده است اما قسمتهایی از باغ به خصوص نمای ورودی نیمه کاره مانده است.

دلیل نیمه کاره ماندن این قسمت از باغ مرگ حاکم بوده است که پس از انتشار این خبر معمار باغ شبانه فرار می کند و باغ نیمه کاره می ماند.

این باغ 5.5 هکتار مساحت دارد  و قسمت شاه نشین باغ هم اکنون به محلی برای پذیرایی از میهمانان تبدیل شده است این عمارت دو طبقه و از زیبایی منحصر بفردی برخوردار است.

معاون سازمان میراث فرهنگی که هم اکنون در اجلاس کمیته جهانی یونسکو شرکت کرده است از ثبت این بنای زیبای کرمان در فهرست آثار جهانی خبر داد.

مسعود علویان صدر با تبریک این مسئله به مردم استان کرمان گفت: باغ شاهزاده ماهان از باغ های منحصر بفرد ایران محسوب می شود که در نشست شب گذشته اجلاس یونسکو ثبت جهانی شد.

وی افزود: این باغ تلفیقی از هنر خلاقانه، معمای اصیل و سیستم آبرسانی منحصر بفرد و جانمایی مطلوب گیاهان است. در کنار این باغ که در یک پرونده زنجیره ای به یونسکو داده شده بود باغ های پاسارگاد و ارم استان فارس، پهلوان‌ پور و دولت‌ آباد استان یزد، فین و چهل‌ ستون استان اصفهان، اکبریه استان خراسان جنوبی و باغ عباس‌ آباد استان مازندران با دارا بودن پنج معیار از شش معیار لازم سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیدند.

معاون سازمان میراث فرهنگی در خصوص روستای دوازه هزار ساله میمند نیز گفت: پرونده این روستا که بسیار مورد توجه یونسکو نیز هست آماده شده است و با رفع برخی چالش های موجود در این روستا به زودی ثبت جهانی می شود.

باغ زیبای شاهزاده ماهان که به گوشه ای از بهشت در کویر کرمان شهرت یافته است به عنوان یکی شاهکارهای باغهای سنتی پارسی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت است.

بنده ی تنهای خدا - قطر - دوحه
به به چه جای باصفایی. جوون میده واسه دختر پسرهای عاشق..ولی امیدوارم این رو هم مثل بقیه آثار خراب نکنن!!
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

raha1984 - المان - هامبورگ
چقدر زیبا و دوست داشتنی !!
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

pelle - سوئد - استکهلم
اگر جمهوری اسلامی شرش را از سر ایران میکند چقدر ایران زیباتر بنظر میرسید، وجود ملاها مانند چرک و کثافت چهره ایران را آلوده و سیاه کرده و زیبائیهایش را آن زیر پوشانده .
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

afshin7174 - ایران - تهران
ایران زیباتریی کشور دنیاست. حتی از آمریکا و اروپا هم زیباتر است. ( به خارج نشینان بر نخوره جایی که توش زندگی میکنین که یه تیکه نون جلوتون بندازن جا نیست جهنمه)
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

Hengameh Abri - هلند - انسخده
باغ بهشت در دل کویر ، از این زیباتر چی باید داشته باشیم. افسوس که خودمون لگد به بخت خودمون زدیم و افتخاراتمونو به دست دشمن زیباییها سپردیم
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

pelle - سوئد - استکهلم
. afshin7174 - ایران - تهران - بنابراین ساندیس خورها یک جهنم واقعی دارند ،چون جلوی آنها هم یک تکه نون می اندازند تا مزدوری و تعریف و تمجید این رژیم آدمکش از خدا بیخبر را بکنند . بهت بر نخوره ، گربه دستش بگوشت نمیرسه میگه بو گند میده .
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

لرستان سرزمین شاپور - ایران - خرم اباد
زیبا بود اما همواره این سوال برام پیش اومده که چرا ما وقتی میگیم "ایران" یاد شیراز و اصفهان و شاید تبریز و کرمان بیافیم اما حرفی از جاهای دیگر این سرزمین پهناور و کهن نمیزنیم چرا کسی نباید قلعه فلک الافلاک خرم اباد با ان عظمت و تاریخ 2000 ساله در وسط شهر یا سایر مکان های تاریخیش که به دوره عظمت ساسانیان برمی گردد بشناسد از مقامات داخلی که اشتیاقی به معرفی این اماکن قبل از اسلام ندارند انتظاری نیست پس از مسئولان سایت خواهش دارم لرستان با ان طبیعت زیبا و سرزمین ابشارها و کوهستان های زیبا را به دیگر هم وطنانمان و دیگر مردم بشناسانند.ممنون
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
چقدر زیبا و تو دلبرو بود حض کردم
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

odin - بلژیک - انتورپن
بزودی یا خرابش میکنن یا اسمش رو چون شاهزاده داره عوض میکنن میذارن باغ امامزاده نرگدای استخون بدست
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

alireza.ch - سوییس - نوشاتل
afshin7174 - ایران - تهران . این چیزی که تو گفتی دقیقا تعریف ایران بود. البته در ایران به جز اینکه یک تکه نان جلوی تو پرت می کنند، تو دهنی هم می خوری، باتوم هم..:-)
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

neda2oo7 - ایران - شیراز
سلام و درود به همه کرمانی های عزیزم. واقعا این تصاویر چه زیبا و وسوسه انگیز بودن برای آماده کردن مقدمات یه سفر تابستونی به کرمان . حیف و صد حیف که من یکی نمی تونم همچنین افتخاری داشته باشم.
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
afshin7174 - ایران - تهران- اقای پورفسور چه فایده یک مشت اراذل و اوباش ایران را اشغال کردند و دارند مثل حیوانات موزی انجا را نابود میکنند و اگر مدیریت دست یک مشت بی سواد دزد تازه به دوران رسیده نبود فقط از توریست میتوانستیم اقتصاد ایران را شکوفا کنیم ولی افسوس که ایران ایرانستان شد. در ضمن تو قصه ایرانیان خارج را نخور ما اینجا عشق و حالمان را میکنیم با پاسپورت المانی و پول قوی سفرهایی میرویم که تو باید خوابش را ببینی هیچ کس هم مزاحم خواهر و مادر ادم هم نمیشود و با خیال راحت کیف میکنیم جهنم ایران است که حتی مرد بدبخت هم نمیتواند با خیال راحت تو دریا شنا کند چه برسد به بانوان بیچاره تازه میخوای یک سفر بری ترافیک دیوانه کننده بیچاره ات میکنه تازه اگر تصادف نکنی و زنده برسی باید گوسفند قربانی کنی و یا تو صف بنزین ساعتها بمانی خلاصه زندگی با اعمال شاقه . تو تقصیر نداری سطح اگاهیت اندازه بسیجی است
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

sankari - فنلاند - هلسینکی
زنده باد ایران بدون ملاهای مفتخورحراف.....
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

irane eslami - دبی - دبی
pelle - سوئد - استکهلم ::::زیبایی ایران چه ربطی به اخوند داره.چرا چرت میگی خب.عجب ...این دبی
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

katrina - اسکاتلند - گلاسگو
afshin7174 - ایران - تهران-...فکرکردی همه مثل خودتون گداگشنه جیره خورهستند???جهنم واقعی همونجاست که به خاطردوتارمو دست میشکنند بروخودت روجمع کن..
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

(_JuSt MujiZ_) - پاکستان - لاهور
به به عجب "مکان" با صفایی .. جون میده برا عکاسی ...!!!
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

feminism - انگلستان - لندن
afshin7174 - به سلامتی و میمنت کِی از سفر فلسطین برگشتید !! مدتی بود که از نبودِ سایۀ سوزان شما در سایت کاربران آرامشی داشتند . خوب افی جان هر وقت خواستند ویزای اروپا رو برات بفرستند پافشاری کن و بگو که افی هیچ جائی جز غزه و لبنان سوریه بهش حال نمیده . راستی اروپا رو از روی نقشه دیدی که اظهار نظر میکنی !! اگر جلوی ما تکه نانی میاندازند جلوی تو که جنازۀ مردم را میاندازند که نشخوار کنی ! اگر تنت برای کامنتهای اینچنینی تنگ شده بگو تا برایت قشوی سفارش سوریه بفرستند !
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

sankari - فنلاند - هلسینکی
irane eslami - دبی - دبی. مثلما ربطش را امثال تو با این ای کیو بالا هرگز نمی فهمند. ماهی تا فسفور مغزت بره بالا.....
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

razmandeh - سوئد - استکهلم
afshin7174 - ایران - تهران دوست ګرامی ما خارج نشین نیستیم که دنبال یک تکه نون باشیم این کار مردورانی هست که از خودشون هیچی ندارند وهمیشه باید از خون دیګران مثل زالو بمکند و بخاطر بوا ادم میکشند و تجاوز میکنند ږ برای اطلاع شما افراد کوته فکر باید بګویم هم اکنون ۱۴۰۰۰ایرانی بالای مدرک فوق لیسانس در خارج ازکشور داریم که اګه این اخوند های احمق مګذاشتند ایران ایران باشه این افراد با جان دل به ایران باز میګشتند . امام خائن هندی زاده تان همان اول انقلاب وقتی مهدی بازرګان به فرار مغزها از ایران به خمینی دجال هشدار داد و ان دجال در جواب بازرګان ګفت بګذارید این مغزهای فاسد بروند و ان شد که میبینید اخوند یعنی عقب مانده اخوند یعنی نادان اخوند یعنی احمق اخوند نمیتونه از زیر شکمش بیشتر فکر کنه اخوند اومده تا ایران را نابود کند
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

pelle - سوئد - استکهلم
irane eslami - دبی - دبی-جوابت را دوست عزیزمان بهت داد ،ولی فقط بهت میتونم بگم واقعا دلم برایت میسوزد ،چون بقدری در مه زندگی کردی که نور و روشنائی خورشید را فراموش کردی .امیدوارم یک روز تو هم بلاخره ربطش را بدانی .
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

astara - ایران - استارا
afshin7174-ایران-تهران----من نمیدونم شما کی هستید یا چی هستید , اما خداوکیلی اینم حرف بود که شما زدید???
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

بهدین - آمریکا - نشویل
ماهون زادگاهمە، تا پنج سالگی خونەمون اونجا بود، خیلی دلم میخواد یە بار ببینمش.
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

zebelkhan - آمریکا - لوس آنجلس
afshin7174 - ایران - تهران. بسیجی ساندیس خور! تو که پا تو از قم و بیت سگ علی عظمی اونورتر نگذاشتی بیخود میکنی در مورد آمریکا و اروپا نظر میدی! مگه تو آمریکا و اروپا رو دیدی که مقایسه میکنی؟ کور که نیستی اینترنت هم داری. توی همین وب سایت ایرانیان انگلستان قسمت عکسها رو ببین و بعد حرف بزن. در ضمن اون ایرانه که جلوی شما عقب مونده های ذهنی یک تکه نون میندازن و باید صبح تا شب بدوید و یکی تو سر خودتون بزنید و یکی تو سر زن بچه تون. اینجا کسی جلوی کسی نون پرت نمیکنه. در آمریکا و اروپا اگر دانش و سواد و فن و عرضه نداشته باشی کسی بهت یک پنی هم نمیده. ما اینجا به کوری چشم هر چی ساندیس خوره زندگی مرفهی داریم و این رو مثل شما بسیجیها ار راه نوکری و مزدوری بدست نیاوردیم. زحمت کشیدیم, دانشگاه رفتیم و شغلهای عالی هم داریم. ایرانیها اینجا 2 تا 3 تا ماشین و جت اسکی و قایق و هواپیمای شخصی دارن. برو دق بیار دلقک خامنه ای!
پنج‌شنبه 9 تیر 1390

astara - ایران - استارا
katrina-اسکاتلند-گلاسگو---و همچنین شما !!!! کی میخواست به شما عرق سگی بده که زود خودتونو لوس کردین.?? تازه تا وقتیکه اخلاقتون تنده از اوزون بورونم خبری نیست. از اون گزشته میخواستم شمارو یه سریهم به گردنه حیران ببرم و یه کاسه اش دوغ داغو مرغ محلی بدم که به خاطر بداخلاقی بیجاتون کنسل میشه.بداخلاق
جمعه 10 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
afshin7174 - آن تکه نان و ساندیس را هم در ایران جلوی بسیجی سینه زن پرتاب میکنند، تازه برایش هم سر و دست میشکنند، ویدئوهایش هم در یوتیوب هست. آخه بسیحی ، شما که پایتان را از پایگاه بسیج آنورتر نگذاشته اید، چگونه به خود رو میدهید اینگونه درباره ایرانیانی که با بدبختی و رنج ودردسر خود را بالا کشیده اند، دشنام و ناسزادهید؟ اگر راست میگویید و ایراندوست هستید که باید از پیروزی ایرانیان خارج شادمان باشید، نه اینکه دشنام دهید. برای آگاهی، ایرانیانی در اینجا بویژه در کالیفرنیا هستند که کفش پایشان از چند ماه جیره و مزد شما بسیجی ها گرانتر است، پولها و ویلاها و ماشینها و سر و وضع اینها را در خواب هم ندیده اید.
جمعه 10 تیر 1390

Royan - آلمان - آلمان
واقعا جای قشنگی است فقط آدم همش دلهره داره که با معرفی اینها باعث از بین بردنشان بدست کثیف خائن آخوندا بشیم درضمن از همه دوستانی که جواب این ساندیس خور afshin7174 - ایران - تهران را دادن ممنون هستم .
جمعه 10 تیر 1390

katrina - اسکاتلند - گلاسگو
astara - ایران - استارا-مرسی من نه اش دوغ دوست دارم نه اوزون برون نه مرغ محلی خاویارهم همینطور,,عرق سگی هم که گفتی جز منونبود..من وقتی چرت وپرت میشنوم قاطی میکنم دیگه ..به هرحال ازمهمان نوازیتون ممنونم.
جمعه 10 تیر 1390

h.k - دانمارک - اودا
باکمال خوشبختی.وتاسف ازبعضی,,کامنتها,,کشورماواقعابینظیره.هرجای ایران,درفصل خاص,جذاب وزیباست.موادغذایی بسیار لذیزوخوشمزه.دریاوساحل ,کوهستانهای مرتفع,کویر,دشت,جلگه,همه نعمتهاراداریم.اما جعل وتقلب ادم راکلافه میکنه.مثال,صاحب باغ,,فرمانفرما,,سبک ساختمان نظیر,عالی قاپو ودیگراثار,صفویه,,وقاجار,,صاحب باغ از,شاهزادگان,قاجار,,این یک کلمه,,پارسی,,اصلا همخوانی ندارد.اگرهم ازکلمه,ترک,خوشت نمی اید.حداقل ,,ایرانی,,نامگذاری کنید.که هم دروغگومحسوب نشوید.وهم,جاعل,,حتمااثارباستانی ,اصفهان,هم راودیگراثر ایران راهم,پارسی,,مینامید?دنبالش نگرد که نیست.شادمان باشیدوصادق.
یکشنبه 12 تیر 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - بسیجی رهبر دشمن ایران که تاریخ ایران را به ناسزا گرفتی، تویی که نمیدانی طاق بستان در کرمانشاه است و جایی نوشتی در عراق است! بهتر است درباره آثار باستانی ایران نظر ندهی و خودت را بیشتر از این خنده زار نکنی.
یکشنبه 12 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.