فنچها "دستور زبان" دارند !


فنچها "دستور زبان" دارند !

محققان به تازگی دریافته اند فنچها از قدرت ذاتی پردازش "نحوی" ساختارهای زبانی خود برخوردارند و می توانند خطاهای دستوری را در آوازهای خود تشخیص دهند.

شاید پرنده ها فعل، اسم و یا اسم مفعول نداشته باشند اما به نظر می آید چالشها و درگیریهایی که انسانها برای توسعه قوانین دستوری زبان پشت سر گذاشته اند را تجربه کرده اند.

 
به گفته محققان ژاپنی دانشگاه کیوتو، فنچهای بنگالی قوانین دستوری ویژه خود را دارند، قوانینی که به "نحو" شهرت دارند. به گفته این محققان فنچها از توانایی بی اختیار پردازش ساختار نحوی آوازهای خود برخوردارند. ژاپنی ها برای نشان دادن قدرت پردازش نحوی در این پرنده ها، ترکیبی از آوازهای درهم و بدون قاعده فنچها را برای گروهی از این پرندگان پخش کرده و واکنش آنها را در قالب آواز بررسی کردند.

 
با وجود اینکه در حیواناتی مانند سگها، طوطی ها و میمونها قابلیت ترجمه و بازسازی جملات و شناسایی واژگان انسانی و ارتباط دادن آنها با اجسام شناسایی شده است، محققان ژاپنی اعلام کرده اند تنها فنچهای بنگالی در زبان خود دارای نوعی دستور زبان هستند.

 
در طبیعت وحشی، فنچهای بنگالی با شنیدن صدای ناآشنا به ویژه از جانب فنچهای مزاحم به شدت شروع به صدا کردن و آواز خواندن می کنند. محققان اعلام کردند آزمایشهای آنها در راستای این بوده است تا دریابند آیا فنچهای بنگالی توانایی تشخیص آوازهای نادرست و بی قاعده را دارند یا نه. از این رو محققان در مرحله اول برای فنچها آوازهای ناآشنایی را پخش کردند و تا اندازه ای به این کار ادامه دادند که آوازها برای فنچها عادی شد. سپس بخشهایی از آوازها را با یکدیگر ترکیب کرده و در قالب چهار بخش دوباره آنها را برای فنچها پخش کردند.

 
نتایج این آزمایش نشان داد فنچها تنها نسبت به یکی از بخشهای موسیقی که از برخی از قوانین دستوری یا ترتیب عادی آواز فنچها در آن رعایت نشده بود از خود واکنش نشان دادند و این می تواند نشاندهنده وجود قوانینی خاص در توالی ترتیبی بخشهای مختلف آواز فنچها باشد.

 
بر اساس گزارش نیوساینتیست، همچنین آزمایشهای بیشتر نشان داد این قوانین ذاتی نبوده و فنچها آنها را می آموزند. محققان بخشی از مغز تعدادی از فنچها به نام "نیودوپالیوم" را دچار اختلال کردند تا بتوانند بخش مرتبط با درک دستور نادرست زبانی را بیابند. اختلال در این منطقه نشان داد نیودوپالیوم در مغز فنچها نقشی بسیار کلیدی در ثبت خطاهای دستوری دارد. محققان معتقدند مطالعه دقیق بر روی این بخش از مغز فنچها می توان اطلاعات جدیدی را از منشا دستور زبان در مغز انسان ارائه کند.

leila leila - سوئد - گوتنبرگ
ای جانممممم
سه‌شنبه 7 تیر 1390

khosh bavar - ایران - یزد
پرندگان بخاطر سر و صدای محیط زیست که از طریق صدای ماشین و بوق ان ایجاد میشود, باعث خطر " بد اوازی " و " بد مکالمه " کردن انان با هم شده که بمرور زمان ( در نسلهای اینده ), بخاطر بد اوازی باعث " سوتفاهم " داشتن انان با همدیگر را به ارمغان دارد !
سه‌شنبه 7 تیر 1390

love-iran - ایران - چابهار
اخی الان اون فنچه عکسه چه نازه قربون اش بشم من منم میخوام اینجا که همه اش سیاه وسفیده من میخوام
سه‌شنبه 7 تیر 1390

بنده ی تنهای خدا - قطر - دوحه
چقدر نااااازه چه خوشررررررنگه بخورمش جووون
سه‌شنبه 7 تیر 1390

بیگلی بیگلی - ایران - چناران
ای جان . چقدر من دوست دارم این پرنده رو . یه چیز جالب در مورد این فنچها اینه که وقتی مثلا واسه یک ماه توی یک اتاق در بسته نگهشون داری و بهشون آب و دون بدی بعد اون دیگه اگه در اتاق رو هم باز کنی از اتاق نمیرن بیرون . تو خونه طبقه بالا یه چند تا از این فنچها داریم ( 6 تا ) که همینجوری آزاد توی پذیرایی پرواز میکنن . دیگه عادتی شدند فرار هم نمیکنن . تازه اگه یه جا آروم بشینی میاد کنارت هم میشینه ولی هیچ وقت ندیدم رو خود آدم بشینه .فقط هر یک هفته باید با یه دستمال کثیف کاریاشون رو تمیز کنی که اون هم خیلی خیلی کمه . حیوونکیا خیلی ریزن چیزی خیلی پس نمیدن ...
سه‌شنبه 7 تیر 1390

feminism - انگلستان - لندن
چقدر زیباست این پرندۀ خوشخوان و خوش نقش . من عاشق پرندگان بخصوص مرغ عشق و فنچ هستم ! گفته میشود که فنچ ها به بوهای تند و سیگار حساس هستند و گاه باعث مرگ آنها میشود :( خیلی دوست داشتم که یه جفت فنچ یا مرغ عشق در خانه ام داشتم. از تماشا کردن آنها سیر نمیشوم .
سه‌شنبه 7 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
چه رنگ و برنگ اونم از ترکیب بهترین رنگ خدایی واااااای فوق العاده خوشگله نازی
سه‌شنبه 7 تیر 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
feminism - انگلستان - لندن آفرین منم مثل شما عاشق پرندگانی مثل فنچ و مرغ عشق و قناری و بلبلم ..پرنده مثل قناری وقتی دم صبح میخونه و چح جح میزنه آدم لذت خاصی میبره ..یعنی ممکنه بوی سیگار باعث مرگ فنچها یشه ؟؟چه تلخ .. *بیگلی بیگلی - ایران - چناران*چه جالب فکر کنم به خاطر مهربونی و محبت و خوش برخوردی که عادت میکنن ..خوب یکی از فنچهاتو بده به من دیگه ;) آره اینو خوب گفتی فقط تمیز کردن جاشون دردسر داره ..
سه‌شنبه 7 تیر 1390

feminism - انگلستان - لندن
*Fanoos * فانوس جان قناری و بلبل هم خیلی زیبا و دوست داشتنی هستند. آره عزیز من در مطلبی خواندم که فنچ ها به بوهای تند و بوی سیگار حساس میباشند بطوریکه باعث مرگ آنها خواهد شد درست و یا نادرست بودنش را نمیدانم . دروغ چرا تا قبر آ آ آ آ :)
چهار‌شنبه 8 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.