طرح سئوال از احمدی نژاد با امضای یکصد نماینده مجلس ارائه شد


طرح سئوال از احمدی نژاد با امضای یکصد نماینده مجلس ارائه شد

یکصد تن از نمایندگان مجلس طرح سئوال از احمدی نژاد را امضا کرده اند

گروهی از نمایندگان مجلس ایران طرح سئوال از رئیس جمهوری را ارائه داده اند.

روز دوشنبه، ۶ تیر (۲۷ ژوئن)، گزارش شد که یکصد تن از دویست و نود نماینده مجلس ایران طرح سئوال از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری را در مورد تخلفات دولت در اجرای قانون امضا و آن را به هیات رئیسه مجلس تسلیم کرده اند.

در عین حال، امیدوار رضایی میرقائد، عضو هیات رئیسه مجلس، گفته است که آقای باهنر طرح سئوال از رئیس جمهوری را دریافت کرده اما این طرح "به صورت رسمی به هیات رئیسه مجلس تحویل نشده است."

آقای میرقائد به خبرگزاری خانه ملت - سایت اطلاع رسانی مجلس - گفته است که قرار است قبل از تحویل رسمی طرح سئوال از رئیس جمهوری، نایب رئیس مجلس مشورت هایی را با نمایندگان سئوال کننده صورت دهد تا مشخص شود این طرح باید به کدام کمیسیون مجلس ارسال شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس گفته است که طبق قانون، موضوع سئوال از رئیس جمهوری باید در کمیسیون مربوطه بررسی و سپس اعلام وصول شود و افزوده است از آنجایی که متن طرح حاوی چند موضوع است، در حال حاضر مشخص نیست که این طرح باید به کدام کمیسیون ارجاع شود.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی که دست کم یک چهارم نمایندگان مجلس سئوالی را در مورد یکی از وظایف رئیس جمهوری مطرح کنند، وی موظف است در مجلس حاضر شود و به سئوال نمایندگان جواب دهد و این جواب نباید بیش از یکماه به تاخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس.

مطهری طرح سئوال در مورد تخلفات دولت را باعث تضعیف دولت نمی داند

ماده ۱۹۶ قانون آئین نامه داخلی مجلس نیز مقرر می کند که نمایندگان امضا کننده طرح، باید سئوال خود را به طور صریح و روشن و مختصر به رئیس مجلس تسلیم کنند، و رئیس مجلس نیز این موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد.

در ادامه این ماده آمده است که کمیسیون موظف است ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سئوال کنندگان تشکیل جلسه دهد و در این جلسه، نماینده رئیس جمهوری پاسخ مقتضی را از طرف او ارائه خواهد کرد تا به نمایندگان سئوال کننده منتقل گردد.

پس از یک هفته اگر هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس که طرح سئوال را امضا کرده اند از سئوال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس آن را به اطلاع رئیس جمهوری می رساند و طبق ماده ۱۹۷ همین قانون، رئیس جمهوری موظف است حداکثر ظرف یک ماه در جلسه علنی حضور یابد و به سئوال پاسخ گوید.

سئوالات نمایندگان

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس و از منتقدان دولت محمود احمدی نژاد، از مدتها پیش، ضمن انتقاد از برخی سیاست های دولت، موضوع طرح سئوال از آقای احمدی نژاد را دنبال می کرد اما، به گزارش خبرگزاری مهر، "پیش از این به خاطر جلوگیری از بر هم زدن آرامش کشور، از اقدام در این زمینه خودداری کرده و آن را به شرایط مناسب محول کرده بود."

این خیرگزاری افزوده است که مهمترین محورهای طرح سئوال از رئیس جمهوری عدم اجرای مصوبه تامین نیاز ارزی شرکت مترو، خودداری از معرفی وزیر وزرش در مهلت قانونی و کوتاهی در مسایل فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب است.

در همانحال، آقای مطهری در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس، تایید کرده است که طرح سئوال از رئیس جمهوری با یکصد امضا روز یکشنبه تحوبل محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شد که "ایشان تایید وصول کردند و در واقع، سئوال از رئیس جمهور به جریان افتاد."

موج حملات به احمدی نژاد پس آشکار شدن اختلاف او با آیت الله خامنه ای به راه افتاده است

آقای مطهری افزوده است که این طرح شامل سه سئوال اقتصادی، سه سئوال درباره اجرای قانون، سه سئوال سیاسی و دو سئوال فرهنگی است.

علی مطهری در این مصاحبه، طرح سئوال از آقای احمدی نژاد را اقدامی "خوب و روشن و به نفع مردم و نظام و موجب رفع سوء تفاهمات و تفاهم بیشتر دولت و مجلس" دانسته و گفته است که سئوال از رئیس جمهوری به منزله گامی برای تضعیف دولت نیست.

این نماینده مجلس در مورد طرح سئوال در مورد تخلفات دولت گفته است: "سئوال از رئیس جمهور مانند سئوال از وزیر برای روشن شدن ابهامات و زدودن گرد و غبارها از روی واقعیت و نزدیک شدن افکار به یکدیگر و یافتن راه حلی برای معضلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است."

آقای مطهری از رسانه ها خواسته است تا سئوال از رئیس جمهوری را "طبیعی جلوه دهند و نباید بزرگتر از آنچه که هست معرفی کنند" و اقدام نمایندگان مجلس را نشانه استحکام دموکراسی در جمهوری اسلامی دانسته است.

وی توضیح داده است که این طرح صرفا با منظور پرسش و پاسخ ارائه شده و افزوده است که بحث قانع شدن یا نشدن مجلس و رای گیری هم مطرح نیست هرچند "این کار باعث اقتدار مجلس و تمکین بیشتر دولت از قانون خواهد شد."

طرح سئوال از آقای احمدی نژاد در حالی تسلیم هیات رئیسه مجلس شده است که پس از انتشار اخبار اختلاف بین محمود احمدی نژاد و آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر سر برخی انتصاب های دولتی، آقای احمدی نژاد هدف انتقادها و حملات تند شماری از اصولگرایان، از جمله تعدادی از حامیان قبلی خود قرار گرفته است.

روز گذشته، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت که گزارش "تخلف" دولت در مورد عدم معرفی به موقع وزیر کشور را تهیه کرده و به هیات رئیسه مجلس تحویل داده است.

alexxx - اتریش - وین
نماینده ها مثل یه گله گاو , کاسه داغتر از اش شده اند. و میخوان احمدی نژاد رو کله پا کنند چون در برابر سیدعلی شاخ شد. ولی این مسئله ایست بین این دو. ( سیدعلی و مموتی ) و در این موقعییت بت بزرگ صلاح نمیدونه پوزه مموتی رو بزنه چون منجر به ابرو ریزیهای بزرگی خواهد شد. ولی این نمایندگانی که گاو بدنیا امده و خر از دنیا خواهند رفت از ذاویه دیگری به قضیه نگاه میکنند. الان رهبر طی نشستی به اینها میگه ساکت شوید, فعلا صلاح نیست و این دولت باید تا اخر دوره بماند. و این دغدغه خاموش میشود. و اب از اب تکان نخواهد خورد. شاد باشید.
دوشنبه 6 تیر 1390

ARTEMIS-SW - /فرانسه - پاریس
100 گوسفند فریبکار از اغل اسلامی می خواهند سوالاتی را از..خر بزرگ بپرسند جواب بع بع ها..عر عر است./ البته با پوزش از گوسفندها قربانی شکم انسانها و الاغ نازنین//وقتی خدای دینی پاداش جهان بعدش هدیه های زیر شکمی و شتر فراوان!!!!!!!!!!!باشد مجلس اسلامیش نیز چنین/
دوشنبه 6 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.