بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۶ تیر


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۶ تیر

روزنامه های امروز صبح تهران ضمن آن که خبر از رای اعتماد راحت و بی دردسر مجلس به وزیر جدید راه و مسکن داده اند، از ارجاع پرونده رییس دولت توسط کمیسیون اصل نود به قوه قضاییه خبر داده و از قول مقامات قضائی نوشته اند دستگیری های دیگری از مقامات دولتی در راه است. ابراز نگرانی از مواضع تازه ترکیه و ابراز نومیدی از خروج آمریکا از افغانستان از جمله گزارش های خارجی است. در عین حال در میان گزارش های اقتصادی همچنان اخباری از گرانی و تورم به چشم می آید.

هشدار رییس قضا، دستگیری های دیگر در راه و گرانی و تورم

"هشدار شدید دستگاه قضا به اشرار" تیتر اول جوان، تهران امروز و حمایت است.

"غرب نگران حکومت اسلامی در یک قدمی اروپاست" عنوان اول روزنامه های مختلف امروز از جمله کیهان و رسالت است که این جمله رهبر جمهوری اسلامی را در صدر اخبار خود آورده اند.

صادق زیباکلام در سرمقاله روزگار به سخنان معاون اول قوه قضا ئیه درباره حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران پرداخته که گفته بود حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران با فتنه همراه است زیرا آنها می خواهند با هدایت ضدانقلاب پس از حضور در ایران جنجال درست کنند.

نویسنده تاکید کرده واقع مطلب آن است که استدلال ایشان در مخالفت با آمدن گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران نه از بار و چارچوب سیاسی برخوردار است، نه حقوقی و نه بین المللی. برای یک لحظه به استدلال جناب رئیسی نگاه مجددی بیفکنیم و خود را جای سخنگوی قوه قضائیه، وزارت خارجه یا نماینده ایران در سازمان ملل بگذاریم که مجبور است استدلال جناب رئیسی را به انگلیسی ترجمه کند. هر جور که آن را ترجمه کنیم و هر قدر که مترجم در زبان انگلیسی استاد و مسلط باشد، باز هم در ترجمه استدلال ایشان به زبان انگلیسی با مشکل مواجه می شود. طرفه آن که اگر هم ترجمه شود، هیچ مخاطب انگلیسی زبانی آن را نخواهد فهمید.

این استاد دانشگاه در ادامه مقاله روزگار نوشته معلوم نیست مقصود ایشان از "فتنه" چیست و "آنها" کیستند؟ آیا سران فتنه در ایران هستند که می خواهند با آمدن احمد شهید در ایران جنجال به راه بیندازند یا سران کشورهای غربی و استکباری هستند که می خواهند پس از آمدن احمد شهید با هدایت ضدانقلاب در ایران جنجال به راه بیندازند؟ در هر دو صورت اگر سران فتنه یا سران استکبار این قدر قدرت دارند که به تعبیر شما با هدایت ضدانقلاب در ایران جنجال درست کنند، چه لزومی دارد که منتظر آمدن احمد شهید بمانند؟ آیا این قدر عقلشان نمی رسد که ایران به احتمال زیاد به او اجازه ورود نخواهد داد و بدون آمدن او به ایران برنامه هایشان را به اجرا در آورند؟ مگر احمد شهید از چه نیروی قاهره و ظرفیت بالقوه برخوردار است که تا او نیاید به ایران "آنها" نمی توانند دست به کار شوند؟

کیهان در سرمقاله خود نوشته ترکیه به دلیل آسیایی- اروپایی بودن و به دلیل برخورداری از سطحی از پیشرفت اقتصادی و برخورداری از سطحی از مردم سالاری از بسیاری از کشورهای مسلمان دیگر جلوتر است ولی با این وجود برای ایفای نقش رهبری جهان اسلام از موقعیت لازم محروم است. دین طی سال های ۱۳۰۲ که آتاتورک سر کار آمد تا همین دهه اخیر به شدت در این کشور سرکوب شده، خط عربی از بین رفته، مراکز فقهی از میان رفته اند، میراث مسلمانان در این کشور به تاراج رفته تا جایی که از نظر مذهبی اسلامبول - مرکز اسلام گرایان ترکیه- به قاهره وابسته شده است. امروزه قم، قاهره و مدینه به عنوان کانون فقهی مذاهب اسلامی شناخته می شوند و در این چرخه ترکیه جایگاهی ندارد.

به نوشته این روزنامه خاطره تلخ مردم عرب از دوران امپراتوری عثمانی نیز به ایفای نقش مذهبی ترکیه رضایت نمی دهد و به همین دلیل هر نوع تحرک سیاسی و مذهبی ترکیه اگر در ائتلاف با سایر مسلمانان نباشد با شکست مواجه می شود. با این وصف بسیاری از تحلیلگران سیاسی از جمله تحلیل گران ترکیه با شروع تحولات عربی معتقد بودند ایران، مصر و ترکیه با هم می توانند سرنوشت بسیاری از تحولات را رقم بزنند و هیچ تحلیلگری برای ترکیه جایگاه مستقلی قایل نبود.

سرمقاله کیهان بسیار بعید دانسته که مقامات ترکیه آنقدر ساده لوح باشند که تصور کنند با موافقت آمریکا و عربستان می توانند تعیین کننده معادله ای در منطقه باشند چرا که مهمترین دشمن روابط صمیمی میان ترکیه و منطقه و بخصوص روابط فعال تهران - آنکارا غرب و رژیم صهیونیستی است و از این رو در کنار بروز بعضی از رفتارهای غیرمنطقی در دولت ترکیه، غرب با برجسته سازی بعضی از عبارات و سپس تمرکز شدید روی آن ها تلاش می کند تا ترکیه را به نقطه مقابل مسلمانان و علیه خیزش دینی آنان کشیده و جهان اسلام را تضعیف کند.

گرفتاری های بیشتر رییس جمهور، ادامه دستگیری ها

"تکذیب دخالت دولت در انتخابات" تیتر اول مردم سالاری است، "احتمال دستگیری های بیشتر در دولت" در صدر اخبار روزگار آمده و اعتماد از "پس لرزه های یک دیدار سیاسی" نوشته است.

فرزانه آیینی در گزارشی در اعتماد نوشته روزهای اخیر حامل خبر‌های خوشایندی برای پاستور‌نشینان نبوده‌ است. در این ایام هجمه‌‌ها و حملات ریز و درشتی از سوی جمعی از اصولگرایان که پیش‌تر از حامیان شاخص محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند علیه برخی اقدامات دولت و بعضا به صورت مشخص علیه برخی دولتمردان صورت گرفته است. هر چند که داستان مقابله با اسفندیار رحیم‌مشایی سابقه‌ای به اندازه عمر ۶ ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دارد و به امری کلیشه‌ای تبدیل شده است اما وسعت یافتن دامنه این تقابلات به دایره یاران او که به حلقه نزدیکان احمدی‌نژاد تعبیر می‌شوند رنگ و بوی این قصه را از نکوهش و سرزنش به حملات تند و بازداشت‌های زنجیره‌وار تبدیل کرده است.

گزارشگر این روزنامه بعد از این به تغییر شعارها و سبک استقبال مردم در سفرهای استانی و غیبت‌های معنا‌دار احمدی‌نژاد خبر داده و نوشته احمدی‌نژاد با وجود تاکید‌ش بر اینکه موضع دولت در قبال این تخریب‌ها سکوت الهام‌بخش است، مدتی است که واکنش‌های عملی را چاشنی این سکوت کرده است و از حضور در محافل و مجالسی که انتظارش را می‌کشند سر باز می‌زند، مصداق این امر نیز غیبت وی در جلسه دیروز رای اعتماد مجلس به علی نیکزاد برای تصدی وزارت راه و شهر‌سازی بود.

و خلاصه این که به نظر گزارش اعتماد احمدی‌نژاد از اصولگرایان جدا شده و کنار مشایی مانده. اصولگرایان که خود نیز متوجه این دست واکنش‌های احمدی‌نژاد شده‌اند، این تغییر رفتار آشکار را نیز به حمایت‌های وی از جریان خاص و شخص مشایی تعبیر می‌کنند و معتقدند آنها از احمدی‌نژاد جدا نشده‌اند بلکه این احمدی‌نژاد است که آنها را به خاطر مشایی ترک کرده است. حمید رسایی از چهره‌های‌حامی دولت در تشریح این ادعا تاکید کرد فعلا احمدی‌نژاد از ما جدا شده و کنار مشایی مانده.

محمد حسین روانبخش در مردم سالاری نوشته چند وقتی است که هوگو چاوز به ایران نیامده و برای همین ما واقعا نگران سلامتی ایشان شدیم، چون ایشان عادت نداشت که این همه در ایران غیبت داشته باشد و هر جوری شده بود (ولو پیاده) دو سه ماه یک بار خودش را به ایران می رساند. ما هم که به مهمان نوازی معروف و مشهور هستیم دیگر. پس چرا چاوز ترک مودت و برادری کرده و در روزهایی که احتیاج به برادری که آدم را دلداری بدهد و قوت قلب بدهد وجود دارد، خبری از او نیست؟ اتفاقا روز گذشته چشممان به خبری خورد که نشان می داد نگرانی ما بیجا نبوده است!

برادر هوگو چاوز به دلیل ایجاد "آبسه لگنی" دو هفته پیش در کوبا مورد عمل جراحی قرار گرفته و حال و روز مساعدی ندارد و وزیرخارجه ونزوئلا گفته که چاوز در حال "مبارزه" برای به دست آوردن سلامت خود است. البته واضح و مبرهن است که هوگو چاوز در طول این مدت همیشه در حال مبارزه بوده و برای همین عادت دارد که با هر چیزی حتی آبسه لگنی هم مبارزه تن به تن داشته باشد که امیدواریم با نتیجه پر گل بتواند بر آبسه لگنی پیروز بشود. ولی متاسفانه باید گفت که با این آبسه فعلا نمی تواند حتی پیاده هم به کشور ما بیاید و گرفتارتر از این است که بیاید و سر دوستان را روی شانه اش بگذارد و به درد دلشان گوش کند، بلکه شاید انتظار دارد که دوستان سری به او بزنند و او را در این مبارزه نفس گیر کمک کنند.

مردم سالاری در پایان به طعنه نوشته: حالا فقط باید چشم انتظار مورالس بود که اتفاقا او هم مبارز خوبی است و مثلا می تواند در مهمترین روزها به ایران بیاید و گل کوچک بازی کند. باید امیدوار باشیم که او سالم بماند و همین روزها شاهد حضور دوباره او در کشور و یک بازی گل کوچک فوتبال برای رو کم کنی استکبار جهانی باشیم.

از گرانی ها تا جایزه گم شده صادرات


"تعرفه های پزشکی فقط روی کاغذ" عنوان اصلی جام جم است، "گرانی خودروها با کدامین مجوز" در صدر اخبار جهان صنعت آمده، "کارت انرژی به‌جای یارانه نقدی" خبر اول ابتکار است و دنیای اقتصاد خبر داده "بورس تهران در مسیر تعدیل".

مصطفی سعیدی‌پور در سرمقاله جهان صنعت نوشته ۲۹ مهر سال ۸۸ روزی بود که رییس‌جمهور برای تجلیل از صادر‌کنندگان نمونه به میان آنها آمد و به آنها وعده داد که از این پس جوایز صادراتی به روز پرداخت می‌شود. از آن روز تا امروز هیچ فرجی در باب پرداخت این جوایز نشده است. به قول یکی از صادرکنندگان اگر رییس‌جمهور می‌خواهد ما را سورپرایز کند بهتر است زودتر دست به کار شود چون در این مدت چند تن از صادر‌کننده‌ها یا از کار بیکار شدند یا اینکه دار فانی را وداع گفتند.

به نوشته این مقاله نه تنها مطالبات به‌روز پرداخت نشده بلکه کسی رنگ معوقات سال‌های گذشته را هم ندیده و این یعنی بلا‌تکلیفی محض! از قرار معلوم سازمان توسعه تجارت هم مسئول پرداخت جوایز صادراتی است اما وقتی پای پرداخت سهام به صادر‌کننده‌ها به میان آمد، طلبکاران از طرف جدیدی به نام سازمان خصوصی‌سازی هم شاکی شدند. اما از آنجا که در بودجه سال ۹۰ نیز به صورت مشخص به اعتبار جوایز صادراتی اشاره نشده بود، نتیجه کسب شد که مقرر نیست بدهی صادرکنندگان پرداخت شود‌ به همین دلیل تکلیف‌ وعده‌ای که قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ماه روشن شود، روشن شد.

سرمقاله جهان صنعت تاکید کرده توقف پرداخت جوایز صادراتی که در سکوت کامل اجرا شده آن هم بعد از این همه وعده، طلبکاران را به وجد آورده. به گفته آنها حال که قرار نیست بدهی‌ها پرداخت شود چه خوب که بعد از دو سال آب پاکی را روی دستمان ریختند. فکر کنید در حال حاضر صادرکننده‌ها از توقف پرداخت جوایز صادراتی خوشحال‌تر از وعده‌وعیدهای تکراری هستند.

محبوبه علی پور در گزارشی در قدس نوشته بی تردید شما هم پدربزرگ یا مادربزرگی داشته یا دارید که با یک زمین خوردن معمولی، استخوان دست و پا یا لگن خاصره اش شکسته و تا آخر عمر مجبور شده با سختی بنشیند و بلند شود و راه برود. خوب! حالا بد نیست بدانید که من و شما به احتمال زیاد، بسیار زودتر از اینکه به سن پدر و مادربزرگهایمان برسیم، با اولین زمین خوردن استخوانهایمان می شکند!

به نوشته این گزارش اکنون که قرار است همان شیر یارانه ای هم کیمیا شود و به دفترچه خاطرات کودکی مان بپیوندد، بهتر است خودمان را برای دردهای زودهنگام پیری آماده کنیم!

براساس داده های جدید پزشکی، سن پوکی استخوان در ایران به ۴۵ سالگی رسیده در حالی که این سن در دنیا، ۷۰ سالگی است. البته این آمار مربوط به زمانی است که «شیر یارانه ای» در دسترس مردم بوده است. خدا پس از اینش را به خیر کند!

قدس در نهایت نوشته در تازه ترین خبر رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفته است: وزارت بهداشت نگران آن است که با حذف یارانه شیر، مقدار مصرف شیر در نزد اقشار کم درآمد کاهش یابد.

وعده رییس جمهور

پوریا عالمی در ستون طنز کاناپه در اعتماد از قول روزنامه ها نقل کرده که آقای احمدی‌نژاد به وزیر کشور دستور داد اولویت اشتغال و مسکن در تمام استان‌ها با جوانانی باشد که اعتیاد به مواد مخدر را ترک کرده‌اند. و اضافه کرده:

در همین رابطه، جوانان اعلام کردند: اول اینکه ما شش، هفت ساله توی صف ایستادیم، صف رو به هم نزنید.

دوم اینکه اگه اولویت با کسانی است که اعتیاد را ترک کرده‌اند، ما حاضریم در عرض یک هفته معتاد شویم، فقط شغل و مسکن ما فراموش نشود.

سوم اینکه قبول نیست، حتی اگه ما معتاد شویم و بعدش هم ترک کنیم، آن وقت می‌گویید اولویت خانه و شغل، با معتادانی است که قهرمان المپیک بشوند.

لابد وقتی هم که قهرمان شویم، می‌گویید اولویت با معتادان ترک‌کرده قهرمانی است که همسر داشته باشند.

لابد وقتی هم که همسر بگیریم می‌گویید اولویت با معتادان ترک‌کرده قهرمان متاهل نیست، چون دولت برای اشتغال و مسکن جوانان مجرد برنامه‌ریزی کرده نه معتادهای زن و بچه‌دار.

[...]

وی خطاب به جوانانی که موفق به ترک اعتیاد شده‌اند اظهار داشت: شما کار بزرگی کرده‌اید، قدر این کار را بدانید، ما هم قدر شما را می‌دانیم و بدانید که احمدی‌نژاد به عنوان یک برادر تا حل همه مشکلات در کنار شما خواهد بود.

[...]

طنز نویس اعتماد در نهایت نوشته در همین رابطه جوانان گفتند: دست شما درد نکنه. خودمان خیلی خوب می‌دانیم که شما همیشه تا حل همه‌ مشکلات کنار ما خواهی بود. برای همین خودمان داریم سعی می‌کنیم مشکلات را حل کنیم.

توضیح: محل هائی که با سه نقطه مشخص شده اثر دست دبیران روزنامه است.
shapur - ایرلند - دوبلین
چه جهنمی درست کردند این جانوران اخوند در ایران!
دوشنبه 6 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.