طعم عکاسی از الیزابت تیلور


طعم عکاسی از الیزابت تیلور

 

 

 


بی بی سی : چندی پیش نمایشگاهی از عکس های فیروز زاهدی یکی از مهمترین عکاسان هالیوود در لاکما، موزه هنر لس آنجلس بر پا شد. این عکس ها، حاصل سفری هستند که او ٣٥ سال پیش همراه الیزابت تیلور به ایران کرد.

 

فیروز زاهدی از ده سالگی خارج از ایران زندگی می کند. او در جوانی و بنا به سنت در خانواده زاهدی، برای تحصیل سیاست خارجی وارد دانشگاه جورج تاون در واشنگتن شد و یکی دو سالی هم در سفارت ایران کار کرد. با این حال قلب او برای هنر می زد، پس، سیاست را رها کرد و به تحصیل هنر پرداخت.

دوستی با تیلور

عکس هایی ساده

"آن موقع من فکر نمی کردم عکس معروف‌ترین هنرپیشه سینما را می گیرم. داشتم عکس یک دوست را می گرفتم"

فیروز زاهدی

او در همان ایام در یکی از میهمانی های سفارت ایران با الیزابت تیلور آشنا شد و به مرور دوستی عمیقی بین آنها ایجاد شد. بعدتر تیلور از طرف اردشیر زاهدی به ایران دعوت شد و فیروز را هم با خود به این سفر برد.

به گفته زاهدی در آغاز سفر، معروفیت الیزابت تیلور مانع از آن می شد که او بتواند آزادانه و همچون یک جهانگرد از ایران دیدن کند. به همین دلیل سفرش را تمدید کرد و به دیدار شهرهای مختلف ایران رفت.

در این سفر، فیروز زاهدی که مدتی بود عکاسی را آغاز کرده بود تعدادی عکس از الیزابت تیلور گرفت. عکس هایی که به نظر خودش بسیار ساده بودند: "این عکسهایی که از او گرفتم، ابتدا خیلی عکس های معمولی به نظر می آمدند و چون با او دوست بودم هیچ برای من فوق العاده نبود که مثلا الیزابت تیلور به خاطر من لباس محلی تنش کرده و گذاشته عکسش را بگیرم".

عکس های زاهدی از الیزابت تیلور به رغم همه موفقیت هایی که او طی سال ها فعالیت به عنوان عکاس کسب کرده، همچنان برایش رنگ و بوی متفاوتی دارند. به گفته زاهدی آنها عکس های ساده ای هستند که به دور از معیار های حساب گرانه عکاسی حرفه ای، داستانی را تعریف می کنند، داستانی درباره یک مملکت، یک فرهنگ و یک دوستی: "آن موقع من فکر نمی کردم عکس معروف ترین هنرپیشه سینما را می گیرم. داشتم عکس یک دوست را می گرفتم".

 

الیزابت تیلور برای رفتن داخل یک مسجد چادر به سر کرد

به گفته زاهدی با وجود اینکه الیزابت تیلور به گوشه و کنار دنیا سفر کرده بود، ایران و فرهنگش را پر رمز و راز می دید و همین حالت معماگونه، این کشور را برایش جذاب تر کرده بود. شاید به همین خاطر بود که حتی بعد از گذشت سال ها از آن سفر، همواره جزئیاتش را به یاد می آورد و خاطره خوشی از آن داشت.

 

جاده ترقی
 

در بازگشت به آمریکا اندی وارهول، هنرمند مشهور آمریکایی که از دوستان زاهدی بود از مجموعه عکس های او خوشش آمد و پیشنهاد کرد آنها را در مجله اش، "اینترویو مگزین" چاپ کند. فیروز زاهدی به تشویق الیزابت تیلور موافقت کرد و به این ترتیب پایش به دنیای حرفه ای عکاسی باز شد.

 

عکس های فیروز زاهدی بر پوستر فیلم های مشهور هالیوودی نقش بسته اند

زاهدی سال ١٩٧٨ تصمیم گرفت به ایران بازگردد. تیلور از او خواست تا قبل از بازگشت، به عنوان عکاس برای فیلمی که بازی می کرد همراه او به هالیوود برود. فیروز زاهدی که همیشه به دنیای سینما علاقمند بود این فرصت را غنیمت شمرد و همراه تیلور به لس آنجلس رفت. این سفر مسیر زندگیش را کاملا تغییر داد: عکاسی حرفه ای را پیشه کرد، مقیم لس آنجلس شد و دیگر هرگز به ایران باز نگشت.

در لس آنجلس فیروز زاهدی به مرور به عنوان یک عکاس شناخته شد. با هنرپیشه های زیادی کار کرد و تا آنجا پیش رفت که در کنار عکاسان مشهور آن زمان در مجله "ونیتی فر" به کار مشغول شد.

مجله مشهوری نبود که عکس هایش را چاپ نکرده باشد. کارهایش در مجلات آمریکایی و اروپایی چون تایم مگزین، ووگ و جی کیو به چاپ رسیدند یا بر پوستر فیلم های مشهوری چون پالپ فیکشن، ادوارد دست قیچی، مرد کابلی و خانواده آدامز نقش بستند. او که از اغلب ستاره های مشهور سینما عکاسی کرده، اینک به عنوان یکی از اصلی ترین عکاسان هالیوود شناخته می شود.

فیروز زاهدی در نوجوانی مدتی را در لندن زندگی کرد.

فیروز زاهدی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در واشنگتن زندگی می کرد.

عکس فارغ التحصیلی فیروز زاهدی

الیزابت تیلور در مراسم ازدواج فیروز زاهدی

فیروز زاهدی در حال عکاسی برای پوستر فیلم ''مرگ برازنده اوست''، ساخته رابرت زمکیس

فیروز زاهدی از ساندرا بولاک هنرپیشه هالیوود عکس می گیرد.

فیروز زاهدی در حال عکاسی از جنیفر لوپز

عکس فیروز زاهدی از لئوناردو دی کاپریو

عکس فیروز زاهدی از هل بری

عکس فیروز زاهدی از اوما ترومن برای پوستر فیلم پالپ فیکشن

عکس فیروز زاهدی در پوستر فیلم خانواده آدامز

عکس فیروز زاهدی از جانی دپ برای پوستر ادوارد دست قیچی

فیروز زاهدی و جانی دپ

داستین هافمن و فیروز زاهدی

 

 

 

bache shapoor - سوئد - یوسدال
جناب فیروز زاهدی امیدوارم همیشه در کارهایتان و زندگیتان موفق و پیروز باشید.
شنبه 4 تیر 1390
 
اقتدار - دانمارک - هالته
آفرین بر شما.
شنبه 4 تیر 1390
 
venoosi - بلژیک - ورویر
افرین بر شما که بعد از این همه سااااال اینگونه فارسی رو خوب صحبت میکنید قبل از اینکه فیلم رو ببینم فکر کردم حتما کسی هستید که فارسی رو نمیتونه صحبت کنه. و افتخار ما ایرانیها هستید به دلیل هنر عکاسی خوبتون از هنرپیشه های بزرگ
شنبه 4 تیر 1390
 
bineshan - هلند - امستردام
پاینده باد ایران و ایرانی......
یکشنبه 5 تیر 1390
 
irane eslami - دبی - دبی
کدوم یک از کاری ایشون افرین داشت?اینکه با ها عکس گرفته?خاک تو سرتون بدبختای گدا
یکشنبه 5 تیر 1390
 
ARTEMIS-SW - فرانسه - /پاریس
بدون هیچ تردید//ویویان لی..اواگاردنر..الیزابت تیلور// زیباترین چهره های کلاسیک سینما بودند و هر سه هنرمند
یکشنبه 5 تیر 1390
 
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
irane eslami - دبی - دبی . تو ی اسلامی افلیج فکری انقدر زنان ریش و سبیل دار فاطی کماندو با بوی گند عرق دیده ای که همین اظهار نظر خل و چلی تو کم بود/
یکشنبه 5 تیر 1390
 
siamaktg - ایران - تهران
خوش به حال من که با آدمای معروف عکس داری و عکس انداختی!!!!
یکشنبه 5 تیر 1390
 
Pezhman - اتریش - وین
هزارآفرین
یکشنبه 5 تیر 1390
 
karaji - سوئد - گوتنبرگ
این با پسر هاشمی وجه اشتراکی هم میتونه داشته باشه ??!!
یکشنبه 5 تیر 1390
 
alexxx - اتریش - وین
irane eslami- دبی واقعا" که حیف خاک ایران, خاک همون دبی بر... که اینقدر حسادت ...در تو جمع شده که موفقیتهایی مثل اقای زاهدی را, که ارزوی هر عکاس و هر هنرمندیست که به این درجه برسه, کتمان میکنی. ... روزی چند بار توی دبی مورد حقارت و احانت قرار میگیری ? توهین های عربها رو بزار ..و با خودت ببر خونه و البومش کن. اونا افرین داره, نه قدردانی و ابراز تملقهایی که در هالیوود به اقای زاهدی میشه نه? لایق چیزی غیراز حقارت توسط عربای سوسمارخور نیستی. والا این دیدگاهت نبود.
دوشنبه 6 تیر 1390
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.