رییس قوه قضاییه ایران: سیاست ما پذیرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر نیست


رییس قوه قضاییه ایران: سیاست ما پذیرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر نیست

در ادامه واکنش های مقامات جمهوری اسلامی به انتخاب گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران از سوی  شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه گفته است:« سیاست ما پذیرفتن گزارشگر ویژه حقوق بشر نیست.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، صادق لاریجانی در گفت وگو با شبکه دو تلویزیون دولتی ایران همچنین گفته است:«در بحث حقوق بشر، حتما تعامل هایی با سازمان ملل خواهیم داشت لیکن در چارچوب های منطقی نه به عنوان ابزاری علیه کشورمان.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز جمعه  ۲۷ خردادماه سال جاری احمد شهید، وزیر امور خارجه سابق مالدیو، را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران معرفی کرد

  شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست چهارم فروردین خود در ژنو با صدور قطعنامه ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی داد. آمریکا و سوئداین قطعنامه را پیشنهاد کرده بودند.

از زمان سرکوب خونین اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، موضوع نقض حقوق اساسی شهروندان ایرانی از سوی حکومت جمهوری اسلامی باردیگر در کانون توجه سازمان‌های بین‌المللی و فعالان حقوق بشر قرار گرفته است و تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز در همین راستا صورت گرفته است.

وظیفه گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، بررسی وضعیت دقیق حقوق بشر در جمهوری  اسلامی است و در همین راستا تلاش خواهد کرد تا به ایران سفر کرده و نتایج تحقیقات خود را به شورای حقوق بشر گزارش کند.

حقوق بشر غربی

به گزارش خبرگزاری ایرنا، صادق لاریجانی در ادامه این گفت وگوی تلویزیونی تصریح کرده است:« ‌متاسفانه حقوق بشر به یک ابزار سیاسی علیه هر کسی که نمی پسندند، تبدیل شده است»

وی همچنین گفته است:« مبانی حقوق بشر غربی قابل تحمیل نیست و نمی توانیم حقوق بشری که آنها از مجموع فرهنگ لیبرالی بر ما تحمیل می کنند، بپذیریم زیرا نظام دینی ما می تواند خودش، نظام حقوق بشری بر اساس مبانی خودش داشته باشد. »

پیش از صادق لاریجانی نیز دو نماینده مجلس نیزگفته بودند، جمهوری اسلامی گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را نخواهد پذیرفت.

محمدکریم عابدی، معاون کمیته حقوق بشر مجلس، با اعلام این که این کمیته در زمینه معرفی گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل تشکیل جلسه داده، گفته بود، در این جلسه تأکید شد «اجازه ورود این فرد به داخل کشور داده نشود.»

هر چند سازمان ملل پیشتر نیز از سال ۱۹۸۴ تا سال ۲۰۰۲ نمایندگان ویژه‌ای را برای ایران تعیین کرده بود، اما به گفته دیپلمات‌ها و مقام‌های سازمان ملل، ایران از «همکاری معنی‌دار» با این نهاد بین‌المللی خودداری کرده بود.

به گفته مقام‌های سازمان ملل، از سال ۲۰۰۵ تاکنون ایران به نمایندگان این سازمان اجازه نداده برای بررسی اوضاع حقوق بشر به کشور بروند.

پیش از تبدیل کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به شورای حقوق بشر، رینالدو گالیندوپل در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳ و موریس کاپیتورن در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران فعالیت می‌کردند؛ اما آن گونه که آقای کاپیتورن به رادیو اروپای آزاد گفته است، پس از انتشار اولین گزارش وی در مورد ایران، «رهبران جمهوری اسلامی چنان خشمگین شدند» که دیگر به وی اجازه سفر به ایران را ندادند.
ghalamfarsai - سوئد - مالمو
انکس را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است?????
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
سیاست شما فقط ادامه حکومت شیطانی ولی وقیحه تا به چپاول ایران و کشتار مردم بپردازید. کثافت های ضد ایران و بشریت
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

faryade demokrasi - هلند - آمستردام
سیاست شما تجاوز به مردم، سیاست شما گشنه نگاه داشتن مردم سیاست شما وحشیترین و کثیفترین سیاست تاریخ بشریت است . یه مشت پشم بیمصرف دارن با مردم چی‌ کار می‌کنن؟
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

faryade demokrasi - هلند - آمستردام
بله تجاوز در ایران اندک هست ،اندکتر از چیزی هست که آقایون میخوان باشه به خاطره همین ناراحتن و دست به کار شدن، تا افکار پلیدشنو در ایران پیاده کنن، این همه امر برای آقایون پشمی کافی‌ نیست،
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
بله کاملا صادقانه فرمود این داش صادق...مدرس گور بگور شده هم فرموده بود"سیاست ما عین دیانت ماست" دین شماها هم که این قرتی بازیها رو نداره که.اقا حرف گوش نمیکنن بزن,بکش,دست قطع کن,...و من الله توفیق
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
شما لاریجانیهای ....ظلمی که به ملت مظلوم ایران کرده اید و همچنان هم ادامه دارد چنان ملت ایران را به خشم اورده که امان از روزی که دست ملت به شما 4 برادر برسد.تیکه بزرگه گوشتونه. یعنی جر وا جرتان میکنند مخصوصا تو قاضی القضات که ناموس ملت را در زندانها بی حرمت کردی و فرزندان این مرز و بوم را به خاک و خون کشیدی.لعنت خدا بر تو و ان نظام ولایت وقیح اسـ...ت که دین را بهانه سرکوب قرار دادی.
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

shahab46 - المان - هانوفر
میدانیم سیاست شما زیر پا گذاشتن حقوق بشر است
پنج‌شنبه 2 تیر 1390

ابرقدرت ایران(مرکز جهان) - ایران - تهران
bita tehrani - کانادا - ونکوور. ببخشید دین شما چیست؟ دین بنده اسلام است که میگوید "حب الوطن من الایمان" عشق به وطن نشانه ایمان است. و یا : کسیکه نزد خویش خوار است (وطنفروش) از شر او ایمن مباش
جمعه 3 تیر 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
هاها حب الوطن!....منظور از وطن حجاز است دیگر مگس.برای همین خونها ریخته شد و این قصه ادامه دارد...و من الله توفیق دوباره
شنبه 4 تیر 1390

ابرقدرت ایران(مرکز جهان) - ایران - تهران
bita vancouver.- کانادا - ونکوور. نه ونکووری جان همان وطنی که برایش از جان گذشتیم و در تظاهراتهای سبز شرکت کردیم . همان وطنی که درونش چندین بار پوسیدیم ولی حاضر به خیانت (وطنفروشی) نشدیم . همان وطنی که برایش هم شهید دادیم هم اعدامی سیاسی. فکر کنم پدرم ما را با رزق "حلال" بزرگ کرده که چنین وطنپرست 2 آتیشه هستیم ! در ضمن این حدیث را از قول یک "شهید زرتشتی" شنیدم ! (شاید وی هم با رزق حلال بزرگ شده بود) ؟ الله اعلم ؟
شنبه 4 تیر 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
مزخرفاتی به نام نکیر و منکر را شنیده بودیم.حالا دیدیم!
یکشنبه 5 تیر 1390

ابرقدرت ایران(مرکز جهان) - ایران - ایران
بیتا ونکووری: باز کم آوردیهاااااا :) چه ربطی به نکیرمنکر داشت , کسیکه در زندگیش (کارش) با وجدان و شرف عمل نموده تمام خصایل انسانی را دارد (از جمله وطنپرستی) . حالا آیا این جمله بنده جزو مزخرفات است یا نه که "شما ایرانی نیستید" . خواهشا اسم ایرانی را خراب نکنید :(
دوشنبه 6 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.