ویمبلدون؛ دعوا بر سر مقام جهانی است


ویمبلدون؛ دعوا بر سر مقام جهانی است

افشین مبصر

بی‌بی‎سی، محل برگزاری مسابقات

نادال، جووکویچ، فدرر، مدعیان قهرمانی ویمبلدون ۲۰۱۱

یکصد و بیست و پنجمین تورنمنت تنیس ویمبلدون در لندن را رافائل نادال، مدافع اسپانیایی عنوان قهرمانی و نفر اول رده بندی جهانی آغاز کرد. او در اولین گام برای دستیابی به یک قهرمانی دیگر در زمین چمن ویمبلدون نسبتا به راحتی از سد مایکل راسل بازیکن آمریکایی گذشت.

نادال برای قهرمان شدن به شش پیروزی دیگر که بطور قطع در مقابل حریفانی قویتر از راسل خواهد بود نیاز دارد اما شاید حتی پیروزی در این تورنمنت برای اینکه این بازیکن ۲۵ ساله اسپانیایی در صدر رده بندی جهانی باقی بماند کافی نباشد.

برخلاف پنج سال گذشته که رقابت اصلی برای دستیابی به جام قهرمانی ویمبلدون میان نادال و راجر فدرر قهرمان سابق جهان از سوییس بود، امسال نفر سومی هم به این رقابت اضافه شده که نه تنها می‌خواهد مقام قهرمانی ویمبلدون را از نادال بگیرد که قصد دارد او را از صدر رده بندی جهانی هم پایین بکشد.

نوواک جوکوویچ نفر دوم رده بندی جهانی از صربستان تا قبل از آن که در اوائل همین ماه در مرحله نیمه نهایی جام آزاد فرانسه، رولان گاروس، مغلوب فدرر شود، شش ماه اول سال ۲۰۱۱ را بدون شکست پشت سر گذاشته بود.

در چند ماه گذشته او در چهار فینال مسابقات ماسترز، که دو تای آن بر روی خاک رس زمین مورد علاقه نادال بود، قهرمان اسپانیایی جهان را شکست داد و اختلاف خود با او را در جدول رده بندی جهانی به کمتر از پنجاه امتیاز رساند.

حالا نادال برای اینکه بعد از ویمبلدون هم نفر اول جهان بماند پایان حتما دوباره قهرمان شود و بعد هم دعا کند که عملکرد امسال جوکوویچ از سال قبلش بهتر نشود. پارسال جوکوویچ در اینحا به نیمه نهایی رسید. اگر امسال یک گام بیشتر بردارد و به فینال برسد، حتی اگر نادال قهرمان هم شود باز هم جوکوویچ نفر اول جهان خواهد شد.

نادال برای اینکه بعد از ویمبلدون هم نفر اول جهان بماند پایان حتما دوباره قهرمان شود

حالا اگر نادال قهرمان نشود، حتی اگر جوکوویچ در دور اول هم ببازد و حذف شود باز هم نفر اول جهان خواهد شد که این یکی از اعجاب‌های سیستم رده بندی جهانی است که خیلی از بازیکنان آن را ناعادلانه می‌دانند اما بر این اساس تنظیم شده که هر بازیکنی نسبت به سال قبلش بهتر باشد وگرنه امتیاز از دست می‌دهد.

اما درهرحال امروز که روز اول تورنمنت است، نه معلوم است که نادال به کجا می‌رسد نه جوکوویچ، بخصوص که بازیکنان بزرگ دیگری هم سر راه آنان هستند که اجازه نخواهند داد این دو هرچه دلشان می‌خواهد انجام دهند.

قرعه کشی امسال ویمبلدون به نحوی است که اگر هر چهار نفر اول جهان به نیمه نهایی برسند در آن مرحله نادال با اندی ماری نفر چهارم جهان از بریتانیا روبرو می شود و جوکوویچ با فدرر. بازی فدرر و جوکوویچ با در نظر گرفتن نتیجه مسابقه آنان در رولان گاروس مسابقه ای بسیار حساس و تماشایی خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران تنیس، به رغم عملکرد جوکوویچ در سال جاری، همچنان فدرر و نادال را دو بخت اصلی قهرمانی می دانند و بسیاری از آنان فکر می کنند که احتمال قهرمانی فدرر بیشتر از نادال است. این در حالی است که در رویارویی های مستقیم نادال و فدرر رکورد نادال بهتر است و آخرین باری هم که این دو در فینال رولان گاروس مقابل هم ایستادند، نادال به پیروزی رسید.

در هرحال هنوز خیلی زود است که در باره فینال و قهرمانی صحبت کرد. تنها چیزی که مسلم است این است که امسال در ویمبلدون رقابت تنها برای تصاحب جام قهرمانی این تورنمنت قدیمی که امسال یکصدو بیست و پنجمین سال خود را جشن می‌گیرد نیست، بلکه مقام اولی جهان هم احتمال دارد دست به دست شود.

pandora - المان - کلن
فدرر,تکرارنشدنی هست.هیچ کس تکنیک بازیش رو نداره.فقط الان سنش داره میره بالا و همین از اوج کشیده اش پایین
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

dannni - سوئد - استکهلم
فدرر واقعا با شخصیت و متین حیف دوست دخترش تپل است
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

oghab - فنلاند - هلسینکی
کسی که با راکت تنیس اشنائی داره .میدونه فدرر کجا اون نادال خر شانس کجا .تا به حال بازیکنی به تکنیک فدرر در تورنمت ها تیامده .
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.