بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه شنبه ۳۱ خرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه شنبه ۳۱ خرداد



اکثر روزنامه های امروز صبح تهدید مجلس به استیضاح وزیر خارجه و اعتراف رییس دستگاه دیپلوماسی را به این که کاره ای نیست در گزارش های اصلی خود نقل کرده و به تحلیل آن پرداخته اند. تهدید و اتمام حجت هواداران دولت با رییس جمهور و ابراز نگرانی از سردرگرمی و آشفتگی بی سابقه در کشور که آن را زلزله سیاسی توصیف کرده اند همراه با انتقادهای تند از تصمیم های بی رویه دولت در مورد ارز و بازرگانی کشور بخش های دیگر از مطالب این روزنامه ها را به خود اختصاص داده اند.

اخبار جهان نیز همچنان تیتر اول چند روزنامه است. چنان که خراسان از "ابرازنگرانی آمریکا ازموافقت سازمان ملل با تاسیس مرکزمبادله اطلاعات درایران" خبر داده، سیاست روز "موانع پیوستن ایران به شانگهای" را گزارش اصلی خود قرار داده و روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "آمریکا هفده میلیارد دلار پول عراق را دزدید".

هشدار به رییس جمهور، استیضاح وزیر و نگران از آینده اقتصاد

"امیدی به جدایی احمدی نژاد از جریان انحرافی نیست" به نقل از حسینینان نماینده هوادار دولت تیتر اول مردم سالاریاست، رسالت از قول یکی دیگر از هواداران دولت نوشته "نفوذی ها بزرگ ترین ضربه را به انقلاب زده اند" و فرهیختگان از زبان رییس مجلس هشدار داده "بی قانونی عقوبت دارد".

کیهان در سرمقاله خود نوشته نزدیک شدن فضای سیاسی کشور به آستانه انتخابات مجلس، این نگرانی را بوجود آورده است که بروز التهابات و تنش های پی درپی چه تاثیری بر فضای انتخابات خواهد گذاشت. صحنه سیاسی کشور در دو سال گذشته تقریبا، هیچگاه خالی از التهاب نبوده است. با وجود تاکیدات پی درپی رهبر اتفاقی که عملا رخ داده این است که التهاب آفرینی به عنوان یک پروژه همواره و به طور ثابت در دستور کار برخی جریان های سیاسی خاص قرار داشته و با جدیت هم پیگیری شده است.

این روزنامه با اشاره به مقاومت احمدی نژاد در مورد باقی ماندن وزیر اطلاعات نوشته برخی کارشناسان عقیده دارند هدف از این اقدامات «متکثر کردن حوزه های درگیری» است آن هم با این هدف که اگر زمانی معامله و کوتاه آمدن اجتناب ناپذیر شد، عرصه های درگیری- بویژه با مجلس- آنقدر متنوع شده باشد که با مصالحه در مورد یکی دو موضوع کم اهمیت بقیه موارد فراموش شود.

سرمقاله کیهان یک تحلیل دیگر را این دیده که جریان انحرافی قصد دارد با التهاب آفرینی های پی درپی این پیام را به خارج از کشور ارسال نماید که وضعیت سیاسی کشور به هم ریخته است و در نتیجه طرف خارجی را نسبت به تداوم فشارها بر کشور متقاعد نماید. پیش فرض این تحلیل این است که این جریان دارای اتصالاتی قوی در خارج از کشور است که شواهد متعددی هم آن را تایید می کند.

صادق زیباکلام در مقاله ای در آرمان نوشته اختلاف میان اصولگرایان آنچنان عمیق شده که جناح سنتی یا مخالفین احمدی نژاد آشکارا از حالا دارند قوه مجریه را متهم به داشتن اغراض ناصواب از جمله تقلب در انتخابات می کنند. یک ماه پیش بود که قائم مقام هیات موتلفه مساله شائبه دخالت دولت در انتخابات را مطرح کرد البته در آن زمان دامنه اختلافات این مقدار نشده بود و به اظهار نگرانی گذشت اما با افزایش شکاف مساله نصحیت ارشاد هشدار موعظه و دادن پند و اندرز به کناری گذاشته شد و حالا برخی از اصولگرایان، اطمینان زیادی به برگزار کنندگان انتخابات ندارند.

این استاد دانشگاه به طعنه نوشته دخالت دولت در انتخابات؟ به راستی اصولگرایان را چه می شود. آن ها در انتخابات آینده هیچ رقیبی ندارند و با توجه به این انسان تعجب می کند از این همه نگرانی و تکاپو، از این همه متهم کردن یکدیگر به داشتن اغراض و مقاصد سو برای انتخابات و مسائلی از این دست.

حسین قدیانی نویسنده روزنامه های هوادار دولت در جوان نوشته دو روزنامه‌ای که بیش از همه به دولت و ایضاً جریان انحرافی وابسته‌اند، همچین از میلیون و میلیارد و بنز و بی‌ام و و شاسی بلند و جزایر قناری و تور آنتالیا و پول و پول و پول و آرایه و دکوراسیون و مبلمان و شومینه و طلا و ساعت 30 میلیون تومانی و کت و شلوار 2 میلیون تومانی و کفش پاشنه بلند 330 هزار تومانی حرف می‌زنند و مطلب رد می‌کنند و گزارش می‌دهند که انگار دولت، نه با رأی توده‌های آسیب‌پذیر که با رأی اشراف سر کار آمد.

به نوشته این مقاله باید دید چه شده است که به جای پابرهنه‌ها، حضرات به صرافت جذب قشر مرفه جامعه افتاده‌اند. این دو روزنامه را فکر کنم همه بدانند که کدام جراید منظورم است. پول و حال و حول این دولت مال جریان انحرافی است، سختی‌اش را باید مردم تحمل کنند. واقعاً چرا؟! واقعاً چرا باید ارگان رسمی دولت و ارگان مخفی جریان انحرافی، با این سبک و سیاق مطالب، رسماً به توده‌های مردم‌گرا بدهند که ما در انتخابات بعدی بیشتر دنبال رأی قشر سرمایه‌دار می‌گردیم؟

استیضاح، ادغام و رای اعتماد

کیهان از "رایزنی فشرده دولت و مجلس، درباره استیضاح، ادغام و رای اعتماد" نوشته، تهران امروز "پشت پرده یک انتصاب جنجالی" را در صدر اخبار خود آورده و سیاست روز از "روز خبرساز رییس جمهور در بهارستان" گزارش داده است.

بهروز بیهقی در سرمقاله خراسان با عنوان "مقام ناخوانده ای در وزارت خارجه" نوشته: گویا چالش هایی که هر روز از حاشیه به متن پا می نهند، تمامی ندارند و گریبان ما را رها نمی کنند. اگر تا دیروز موضوع عزل ناگهانی وزیر اطلاعات و رویدادهای پس از آن فضای سیاسی کشور را در سال جهاد اقتصادی تحت الشعاع خود قرار داده بود، حال انتصاب ناگهانی محمدشریف ملک زاده، دبیر سابق شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به سمت معاون وزارت خارجه، مرکز ثقل اختلاف هایی است که احتمالا به استیضاح وزیر خارجه و تشدید اختلاف ها بین دولت و مجلس می انجامد.

به نظر این نویسنده: ملک زاده در حلقه نزدیک ترین همفکران اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور است؛ رئیس دفتری که در اوج تحولات خاورمیانه و در حالی که بسیاری از تحلیل گران مسائل منطقه به ملهم و متاثر بودن این تحولات از آرمان ها و شعارهای انقلاب اسلامی اذعان می کردند، از ملک عبدالله ، پادشاه اردن و یکی از هم پیمانان اصلی آمریکا و اسرائیل در منطقه برای سفر به ایران دعوت کرد.

خراسان پرسیده آیا در میان مدیران با تجربه و در عین حال متعهد وزارت خارجه نمی توان گزینه ای یافت که خوشنامی اش بر اعتبار و ارج دستگاه دیپلماسی کشور بیفزاید؟ هم زمان شدن ورود ملک زاده به وزارت خارجه با تداوم تحولات منطقه، نگرانی ها از موضع وزارت خارجه در قبال این تحولات را دو چندان کرده است. پیش از این عملکرد وزارت خارجه در مسائلی همچون محکومیت و رایزنی های دیپلماتیک برای جلوگیری از سرکوب اعتراض های مردمی در بحرین ضعیف خوانده شده و به شدت مورد انتقاد بود.

علی ودایع در سرمقاله مردم سالاری از زلزله در سیاست نوشته حال و روز عرصه سیاست داخلی و خارجی ایران، تحت تاثیر زلزله های گاه و بی گاه است که نمی توان منکر آن شد

این روزنامه در بررسی وضعیت دستگاه دیپلوماسی کشور تاکید کرده در اغلب کشورهای جهان دستگاه دیپلماسی فارغ از گرایش های سیاسی از ثبات جدی برخوردارند اما با زلزله هایی که دامن باغ ملی را گرفته است، دستگاه دیپلماسی ایران عملکرد کمرنگ و گاه بی رنگی داشته است. در روزهایی که آنکارا به یمن خلع یک قدرت دیپلماتیک اسلامی حداکثر بهره برداری را در انقلاب ها و خیزش های عربی دارد، ایران جز بحرین در کدام منطقه موفق عمل کرده است؟

مردم سالاری اظهار عقیده کرده با انتصاب مهره جنجالی در یکی از مهمترین سمت های باغ ملی زلزله های پیاپی گریبان وزارت امور خارجه را خواهد گرفت. اگر صالحی از سمت خود عزل شود مهره جنجالی موقتا سکاندار دستگاه دیپلماسی می شود و اگر هم صالحی بماند مهره جنجالی با اقتدار سناریوی تعریف شده را اجرا خواهد کرد. دخالت در تعیین 50 سفیر و تعداد زیادی دیپلمات ودر دست گرفتن چرخش مالی هنگفت دستگاه دیپلماسی با در نظر گرفتن رابطه با شورای عالی ایرانیان و تحرکات مشکوک آن می تواند چالش های جدی را با سازمان های امنیتی ایجاد کند.

اقتصاد پریشان و کمک های خارجی

"دولت در رشد اقتصادی ضعف دارد" عنوان اول جهان صنعت است و دنیای اقتصاد از "تصمیم آخر برای حقوق کارمندان" خبر داده است.

"چراغی که به خانه رواست" عنوان مقاله دکتر حسین راغفر در روزگار است که در آن با اشاره به کمک های خارجی ایران پرسیدهاین کمک ها با چه اهدافی صورت میگیرد ممکن است حتی این کمکها توجیه اقتصادی یا سیاسی داشته باشد اما نکته این است که آیا واقعاً این اهداف تامین میشود یا فقط یک پرداخت یکجانبه است که کشور ما امتیاز چندانی از آن نمی گیرد. به نظر می رسد منافع اهدافی را که این ساز و کار برای دستیابی به آن طراحی شده است جامعه ما زیاد نمی بیند یا حداقل برای مردم ملموس نیست.

نویسنده مثال زده دولت وام های بلندمدت و کلان یا کمکهای اقتصادی برای راه اندازی فلان نیروگاه در فلان کشور آفریقایی پرداخت میکند. در حالی که در تابستان مردم کشور خودمان به دلیل کمبود سرمایه گذاری در نیروگاه های برق با کمبود برق مواجه هستند. اینها تناقضات اساسی است که همیشه سوال بوده اما متاسفانه فضای بازی برای طرح این مسائل وجود ندارد.

مثال دیگر مقاله روزگار کمک ایران برای راه اندازی خودروسازی در یک کشور امریکای لاتین، ونزوئلا است در حالی که رشد اقتصادی ونزوئلا در سال 20 درصد و رشد اقتصادی کشور ما نیم درصد بود. از طرفی ونزوئلا با توجه به رشد جمعیتش یک کشور بسیار ثروتمند نفتی است.

در پایان مقاله روزگار آمده به عنوان کشوری که بسیاری از قطعات تولید خودرو را وارد میکنیم، میخواهیم به یک کشور دیگر تحت عنوان کمک اقتصادی خود رو صادر کنیم. در حالی که به نظر می رسد این کار نه تنها اهداف اقتصادی ندارد بلکه به لحاظ سیاسی هم واقعاً معلوم نیست آیا این کمکها منافعی برای کشور ما خواهد داشت یا خیر. کشورهای زیادی را میشود، نام برد که که سالهای سال یکطرفه به این کشور کمک کردیم و مردم ما حداقل ثمرات این کمک را تا به حال ندیده اند.

امیرهادی انواری در گزارشی که اعتماد آن را در صدر اخبار خود آورده نوشته در هر چه آخر باشیم، همیشه در فهرست‌هایی مثل واردات جزو اولین‌ها هستیم. این هم از مواهب مدیران امروز است.

گزارشگر با اشاره به این که 5/1 قرن قبل مردی از ایران روانه هندوستان شد و با امکاناتی محدود و در لباس مبدل، توانست انحصار را دور بزند و چای و چایکاری را به ایران بیاورد نوشته نتیجه این شده که تا امروز ایران یکی از 13 کشور جهان است که در آن «چای» این نوشیدنی پرطرفدار و ارزشمند کشت شد. اما امروز از قرار در راهی قرار گرفته، که طی سال‌های اخیر، زعفران و پسته و فرش ایرانی رفتند.

گزارش اعتماد با اشاره به این که اینک ایران از بریتانیا ـ که خود واردکننده چای است- چای وارد می‌کنیم چرا که ایران با بریتانیا فرق دارد، چنان که ایران با واردات «هر روز بیشتر از دیروز» کمر تولید داخل را شکسته، وام بلاعوض را با اصل و سودش از چایکار طلب می‌کنیم. مگر ما مثل چین هستیم که زعفران و فرش ایران را گرفته و با نصف قیمت به خودمان پس می‌دهد؟

آمار همراه این گزارش نشان می دهد بر اساس گزارش فائو ایران هر سال بیش از 75 هزار تن چای معادل 280 میلیون دلار وارد می‌کند و پنجمین واردکننده بزرگ چای در جهان شناخته می شود در حالی که مصرف چای در ایران، تنها 4 تا 5/4 درصد مصرف کل جهان است.

ا.عطارپور در سرمقاله جهان صنعت نوشته اکنون مدت‌هاست که دولت به طور دایمی با مشکلا‌ت دست و پنجه نرم می‌کند اما هیچ‌گاه حال و روز آن را تا به این حد نزار ندیده بودم؛ وقتی بی‌اعتمادی به آمارهای دولتی تا به نمایندگان مجلس گسترش می‌یابد. در واقع اعتماد مردمی سرمایه بزرگی است و هر دولتی که داشته باشد در مقابل مشکلا‌ت بیمه می‌شود. این اعتماد بسیار سخت به دست می‌آید و سخت هم از بین می‌رود و وقتی از بین رفت بسیار بسیار سخت‌تر اعاده می‌شود.

به نوشته این مقاله دولت ظاهرا در چنین وضع سختی قرار گرفته است. از همین رو رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در نقد آمارهای دولتی در خصوص بیکاری و اشتغال می‌گوید: هیچ اقتصاددانی آن را قبول نمی‌کند.

از آزادی باقی تا جداسازی دانشجویان


"عماد باقی آزاد شد" خبر اول آرمان است و ابتکار در تیتر اصلی خود از "جداسازی دختران و پسران دانشجو از اول مهر" نوشته،

ادغام همه چی برای اشتغال

"راهکارها و ادغام‌ها و معرفی مشاغل جدید" عنوان ستون طنز اعتماد است که پوریا عالمی در آن چند وزارت خانه ادغامی جدید پیشنهاد کرده که اشتغال زا هم هست.

وزارت راه + آموزش و پرورش = وزارت آموزش راه

تولید شغل: راه باز کنی دولتی. جاده صاف‌کنی انتخاباتی. انسداد راه. سد معبر در کوی دانشگاه. راهزنی. تکنسین انحراف مسیر دولتی. تکنسین ایجاد راه‌بندان به صورت خودجوش. کارشناس کار راه‌اندازی جوانانی که هنوز وام ازدواج نگرفته‌اند.

وزارت امور خارجه + وزارت رفاه = وزارت رفاه خارجی‌ها

تولید شغل: کارشناس رفاه شهروندان اندونزی. تکنسین حال مبسوط بردن شهروندان آرژانتینی. کارشناس ارشد رفاه، حال، کیف و لذت روسیه. متخصص تولید شادی مددوف. فوق تخصص ریخت و پاش نفت به جای نقل و نبات روی سر هندی‌ها. کارشناس چاپ پوستر عکس آقای احمدی‌نژاد به زبان‌های مختلف. دکترای دوستی با ملت‌ها. فوق دکترای

وزارت نفت + وزارت رفاه + وزارت امور خارجه = وزارت رفاه نفتی خارجه

تولید شغل: تکنسین بستن قراردادهای نفت و گاز و کشیدن خط لوله‌ی صلح برای رفاه حال شهروندان و فقرای هندی و پاکستانی.

به نوشته ستون کاناپه اعتماد کلا همه‌چیز را با همه‌چیز ادغام کنید. مطمئن باشید از این آش شلم شوربایی که هست بل‌بشوتر نمی‌شود اوضاع. حسن این قضیه این است که اگر هیچ شغلی هم برای جوانان و بیکاران تولید نشود، نمایندگان مجلس سرشان به این کارها گرم می‌شود و برای کار بی‌فایده‌ای مثل مطرح کردن سوال و استیضاح وقت پیدا نمی‌کنند.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.