کشاورزی روی کاخ هخامنشی لیدوما


کشاورزی روی کاخ هخامنشی لیدوما

کاخ هخامنشی «لیدوما» در منطقه نورآباد ممسنی استان فارس با وجود آنکه چهار دوره کاوش از سوی باستان‌شناسان دانشگاه سیدنی استرالیا را به خود دیده است، همچنان زیر خاک مدفون است.

به گزارش روزنامه شرق ، از آخرین باری که گروه کاوش روی این محوطه هخامنشی کار کرده، 12 ماه می‌گذرد، دور چهارم کاوش‌های این محوطه با پایان مهلت ویزای باستان‌شناسان استرالیایی تمام شد و بقایای بیرون آورده شده کاخ برای حفاظت به زیر خاک بازگردانده شد. این کار پیش از این سه بار دیگر نیز و با هر بار پایان دوره کاوش انجام گرفته بود؛ اما با این همه، از سوی سازمان میراث فرهنگی تاکنون اقدامی برای احیای این محوطه باستانی صورت نگرفته است.

از جمله عمده‌ترین مشکلات پیش روی لیدوما مالکیت کشاورزان محلی روی زمین محل واقع شدن این کاخ است؛ زمین‌هایی که کشت و زرع در آنها محل درآمد و ارتزاق کشاورزان روستای سورون است، زمین‌هایی که ملک پدریشان‌است.

برای آنها نان شب زن و بچه‌شان از تاریخ و پیشینه باستانی اهمیت بیشتری دارد. وقتی کشاورزی تنها راه کسب روزی‌شان باشد، تردیدی نیست که سازمان میراث فرهنگی –‌که متولی اصلی پاسداشت میراث باستانی این مرز و بوم است-‌فکری برای این محوطه تاریخی بکند، آن‌گونه که منابع محلی می‌گویند با مبلغی حدود صد تا 150 میلیون تومان می‌توان این زمین‌ها را خرید و هم خیال مالکان زمین‌ها را آسوده کرد و هم لیدومای هخامنشی را با خیال راحت نجات داد. با این حال اما هنوز این امر تحقق نیافته و لیدوما همچنان زیر خاک است.

بنابراین گزارش ،‌ از باستان‌شناسان استرالیایی هم که هر‌ساله با بودجه دانشگاه سیدنی برای کاوش به منطقه نورآباد ممسنی روستای سورون می‌آمدند و خاک این زمین‌ها را در پی آثار بیشتری از تمدن ایرانی در زیر نگاه ناخرسند روستاییان می‌کاویدند. خبری نیست. گردشگران، علاقه‌مندان و دانشجویانی هم که از روی عکس‌های اینترنتی به اشتیاق دیدن شکوه لیدوما رهسپار این منطقه می‌شوند، تازه با رسیدن به روستای سورون می‌فهمند که لیدوما از حمایتی که شایسته آن است، محروم مانده.

khayyaam - استرالیا - ملبورن
خدا برکت بده امامزاده ها را تا دلت بخواد مانند قارچ سر از زمین در میاورند حال اثار باستانی بچه درد میخورد که هیج درامدی برای اخوند ندارد عیان نشد که چرا امدم کجا بودم دریغو درد که غافل ز کار خوشتنیم
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

Royan - المان - المان
تا مصلای 1000 میلیارد تومنی و مسجد مونده که بسازن و لبنان وغزه را آباد کنند کی به فکر آثار باستانی هست تازه همین ستونها سیخ شده رفته تو چشم آخوندا و چشم ندارن یه ذره از خاکی راببیند که حاکی از شکوه وعظمت ایران قبل از اسلام باشه بعد توقع دارید حفظش کنند و بهش برسند ما ایرانیها باید به فکر ایران باشیم اینها که عرب هستند وغریبه چپاولگر وغارتگر......
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
برای داشتن و رسیدن به " فرهنگ و دمکراسی " باید سرمایه گذاری کرد چه معنوی و چه مادی, پس باید در این 2 نماد جامعه باید " ولخرجی " کرد ! شاد و فرهنگ باشیم .
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
مشت نشانه خروار...همه جای این سرزمین و حتی اهالی آن از حمایتی که شایسته آن است، محروم مانده....اینست قصه تلخ سرزمین تاریخی پارس که تا مغز استخوان را میسوزاند.
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

gorgnama - ایران - تهران
چی میشد این یزدگرد یکم با عرضه بود تا ما به این بدبختی نمی افتادیم؟؟؟؟؟؟؟. چی میشد شاه یکم گلابی نبود تا بازم به این فلاکت نمی افتادیم؟؟؟؟؟؟؟
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
شما سوسمار زادگان عرب به طلای گنبد امامان قاتلتان برسید اثار باستانی را دشمن می پندارید چون ایرانی نیستید بلکه از نوادگان همانها هستید که حسین شما گفت////بدترین عرب از بهترین ایرانی برتر است ایرانیان را باید به بند کشید و زنان و دخترانشان را به اسارت برد/// خاک عربستان بر سرتان.
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
دکتر بزغاله میگه دشمن روی شعر اتل متل کار کرده و بعد میگه کوروشی داریوشی وجود نداشته. امروز ما می بینیم دشمن اصلی ایران کیه و چجوری و کجاها داره برای نابودی ایران و ایرانی کار می کنه. اگه دیر بجنبیم روزی می رسه که اسم ایران رو هم به یه اسم عربی عوض کنن و دیگه نه نشانی از ایران بمونه و نه ایرانی
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
مرگ بر اهریمنان اشغالگر تازی
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

gogoli - ایران - تهران
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس .. مزدور صهیونیست! تو نمیخوای از رو بری؟ اگه عرضه داری بیا اینجا یه کاری بکن. تو مثل بچه های مهد کودکی هستی. فکر میکنی هرچی خودتو بیشتر "کثیف" کنی بیشتر از بزرگترها انتقام میگیری. اما در نهایت این خودتی که داری تو .. دست و پا میزنی. اصلا مگه ادعا نداری که "ایران" وطن توئه؟ خب بیا آزادش کن! معطل چی هستی؟ سوهان ناخونت گم شده؟! اسلحه دیگه ای واسه جنگیدن نداری؟!.
سه‌شنبه 31 خرداد 1390

A.ahooraei - المان - کلن
حالا اگه یه تکه از استخوانهای یک الاغ رو از زیر زمین در آورده بودن سریع امامزادش میکردن و میگفتن اینها تکه های فلان اماممون هست که از کربلا به اینجا حمل شده وازش امامزاده می ساختن و همه خلق چرکو و بوگندو واسه طواف دورش میچرخیدن. با عرض معذرت از فهمیده هاش. من اصلآ احترامی واسه احمقها قائل نیستم چونکه هر چه میکشیم از همین غشر هست.
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
جناب اقا خدای بزرگ.میگویند تو دانائی . میگویند تو توانائی . میگویند تو بر جای حق نشسته ای. میگویند چه . و چه و هزاران القاب دیگر بتو میبندند تا ترا بزرگ کنند و از بغل تو باب نابی برسند. من از تو خدای که جهان را میگویند افریدی میپرسم. ایا این درست است که از کشور استرالیا بیایند و اثار باستانی ما را کشف کنند و بگویند که اولین انسانهای متمدن خدای تبارک وتعالی همین ایرانی ها بودند ولی ما انرا کشف کردیم. اقای اقا خدا این درست است که برای گنبد و بارگاه امام موسی کاظم که میگویند در زمان حیاتش انرا همیشه در زندان با غل و زنجیر نگهمیداشتند از ایران پول برای گنبد و بارگاه ان بفرستند ولی اثار باستانی کشور مان در زیر خروار ها خاک مدفون باشد؟ اقای اقا خدا ترا بخدائی تو قسم میدم بمن بگو اط این دو مقبره ایران و کاظمین کدامیک بیشتر برای تو خدا. نه مخلوق برای تو خدا کدامیک بیشتر مفید بودند.؟ جان هر چه انسان . ترا جان مادرت این را بما بگو که ما هم بفمهیم
چهار‌شنبه 1 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.