بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۳۰ خرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۳۰ خرداد

گزارشهای اصلی

دو گزارش از مجلس عنوان های اصلی روزنامه های امروز صبح را به خود اختصاص داده، اول نامه استیضاح وزیر خارجه که با تیترهائی مانند من کاره ای نیستم در روزنامه ها منعکس شده تا نشان دهد نمایندگان مجلس هدفی جز سرنگونی علی اکبر صالحی دارند و دیگری تردید مجلسیان در صحت آرمان بانک مرکزی و دولت در مورد بیکاری و اعلام رقم واقعی بیکاری توسط کارشناسان. ادامه بحث و نظرها درباره ناامنی زنان در جامعه از جمله که روزنامه ها بدان پرداخته اند.

جلسه مجلس و تقاضای استیضاح وزیر خارجه - شرق



استیضاح یکی به جای دیگران، آمار نادرست دولت

"معارفه در سپه استیضاح در بهارستان" عنوان اصلی شرق است و تهران امروز از "استیضاح غیر مستقیم جریان انحرافی" خبر داده است.

مدیر روزنامه کیهان با حمله به رییس دفتر و نزدیکان رییس جمهور نوشته این جریان اگر به کانون یا مرکزی بیرون از نظام وابسته نباشد، کنج عافیت اختیار می کند تا در فاصله باقیمانده از دوره قانونی دولت، حساسیت برانگیز نباشد، اما چنانچه زلف جریان مورد اشاره با زلف یکی از مراکز و یا کانون های غریب و بیرونی گره خورده و اهداف - احتمالاً و خدای نخواسته- دیکته شده داشته باشد، ادامه ماجرا به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.

علی خرم در روزگار نوشته حرف و حاشیه های زیادی در خصوص طرح استیضاح وزیر امور خارجه مطرح شده است که تحلیل و بررسی دقیق و کارشناسانه نیاز به اطلاعات بیشتری دارد. یکی از اظهارات وزیر خارجه مربوط به عدم اختیارات کافی در حوزه کاری است، انطور که گفته اند، من در وزارتخانه خیلی نقشی نداشته ام و تصمیم گیری ها روند متفاوتی داشته است. همین گفته ها زمانی قابل بررسی و داوری است که رٔییس جمهور نیز نظر خود را اعلام کند تا آن زمان معلوم نیست وزیر خارجه از عدم اختیارات کافی چه بوده است؟

این دیپلمات سابق در مقاله روزگار نوشته کاره ای نبودن در وزارتخانه می تواند این پیام را داشته باشد که نظرات و عقاید شخصی وزیر متفاوت از آن چیزی است که جاری و ساری است. به عبارتی دیگر شاید وزیر قصد داشته خود را از برخی تصمیمات اتخاذ شده و بعضی از جریانات حاکم در سیاست خارجی، جدا کند و شخصیت سابق خود را احیا کند چراکه ایشان دارای فکر بازی در این حوزه ها هستند.

نویسنده به یاد آورده که علی اکبر صالحی چه زمانی که رییس سازمان انرژی اتمی بود، چه آنگاه که سفیر بود نشان داد اهل تعامل و گشایش روابط با کشورهای مختلف منطقه ای و اروپایی است. شاید از این حیث در دولت با مخالفانی روبه رو هستند که اجرایی شدن نظراتشان را با موانعی جدی روبرو می بینند.

عکس صفحه اول دنیای اقتصاد از تردید مجلس در مورد آمار



هفته مردم کجاست شرق

دکتر محمود آخوندی حقوقدان در شرق نوشته هر سال پنجاه و دو هفته دارد، برای بسیاری از هفته‌ها نامگذاری شده است؛ هفته دولت، هفته قوه قضاییه، هفته نیروی انتظامی، هفته محیط ‌زیست و هفته بسیج از آن جمله‌اند. در هر هفته هر یک به نوبه خود سخن‌های خوشایند و دلپذیری می‌رانند؛ از برنامه‌ریزی‌های بسیار پیشرفته و مدبرانه، از خدمات ارزنده و صادقانه و از مدیریت بسیار مطلوب خبر می‌دهند، از حل شدن مساله بیکاری، مهار شدن تورم، پایین آمدن بهای ارز، طلا و مسکن و ارزاق عمومی سخن‌ها می‌گویند، از گسترش تامین اجتماعی گرفته تا رفع نیازمندی‌های عمومی درباره درمان و بهداشت خبر می‌دهند و تا آنجا که امکان داشته باشد، می‌کوشند شهروندان این گفته‌ها را باور کنند.

به نوشته این مقاله در کشور چنین وانمود می‌شود که کشور ما بهشت برین شده است. آنان خود می‌گویند و خود می‌شنوند و خود نیز به داوری می‌نشینند. این امر، یک سویه به قاضی رفتن است. هر شب و روز، هر وقت و بی‌وقت انواع خبرها، از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود و از عملکرد نهادهای مربوط به دفاع از حقوق شهروندی خبرها می‌دهند.

این استاد با سابقه دانشگاه در مقاله شرق با اشارات به تبلیغات حکومتی و تحریم ها و اعلامیه های بین المللی علیه روند حقوقی کشور اضافه کرده آیا واقعیتی وجود دارد که هنوز ملت کهنسال و با فرهنگ ایران از آن خبر ندارند؟ آنچنان واقعیتی که سبب محکومیت‌ها می‌شود و حضور گزارشگر ویژه حقوق بشر را تحمیل می‌کند؟ و سعی و کوشش دولتمردان نیز نمی‌تواند آن را کمرنگ‌تر کند؟

ناامنی مردم

سارا ثبات‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته تجاوز دسته‌جمعی اراذل و اوباش به نوامیس مردم خمینی‌‌شهر در اصفهان و تکرار حادثه‌ای مشابه در یکی از روستاهای کاشمر تاثر افکار عمومی را برانگیخت. اما شاید افکار عمومی بیشتر متاثر شوند زمانی که فرمانده نیروی انتظامی اظهار می‌کند حادثه خمینی‌شهر نیز یک حادثه مانند سایر حوادث بوده و نباید با دامن زدن به آن موج احساس ناامنی را بر جامعه و آن شهر حاکم کرد.

به نظر این مقاله این حادثه و حوادث مشابه آن که طی روزهای اخیر افکار عمومی جامعه را به سمت خود کشانده، موضوعی فردی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت بلکه شکل اجتماعی به خود گرفته است.

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله مردم سالاری نوشته این حوادث نشاندهنده چند نکته است. نخست اینکه برخورد با مجرمانی که دست به چنین اعمالی زده اند تاکنون به گونه ای نبوده که در مقابل بروز حوادث مشابه، بازدارندگی ایجادکند. نکته دوم که مهمتر به نظر می رسد این است که از نظرفرهنگی در کشور متاسفانه دچار پسرفت شده ایم.


نویسنده این مقاله سپس پرسیده ایران چقدر در ایجاد امنیت و احساس امنیت در کشور موفق بوده و این اتفاقات اگر نشانه ای از ناامنی نیست پس نشانه چیست؟
هواپیمای اختصاصی چه شد؟

محمد حسین روانبخش در ستون طنز مردم سالاری نوشته: غلامحسین الهام را به خاطر دارید؟ روزگاری شش دانگ صندلی کنار دست محمود احمدی نژاد مال ایشان بود و در همان روزها، وقتی هواپیمایی را که دولت اصلا حات برای سفرهای دولتمردان خریده بود، تحویل گرفت، چند بار انگشتش را گاز گرفت و گفت که بعید می داند احمدی نژاد ساده زیست از این هواپیما استفاده کند.

نویسنده این مقاله به یاد آورده الهام چون دلش بازهم آرام نگرفت یادداشتی نوشت با عنوان «داشتیم شاه می شدیم» و تاکید کرد که اگر احمدی نژاد از این هواپیما استفاده کند دیگر احمدی نژاد نیست! آن روزها گذشت. آن روزها چه زود گذشت و روزهایی آمد که دولت به جای آنکه سوار آن هواپیمای ۲۰ میلیارد تومانی شود، مصوبه ای تصویب کرد که هواپیمای ۴۵ میلیارد تومانی بخرد!

و خلاصه طنز مردم سالاری چنین پایان می گیرد: لابد الان غلامحسین الهام می گوید که صندلیش امروز در اختیار اسفندیار رحیم مشایی است واو نباید در این باره حرفی بزند اما بد نیست او هم توضیحی درباره حرف های قدیمش بدهد و اعتراف کند که چقدر داستانی که برای مردم تعریف می کرد، قابل تامل بوده است.

کارتون علی درخشی - شرق



تردید مجلس در آمارهای دولت


مردم سالاری در گزارش اصلی خود از "فریادهای نمایندگان در مخالفت با آمارهای دولتی اشتغال" نوشته، "راست آزمائی آمار دولتی" تیتر اول آرمان و جهان صنعت است و روزگار از "دولت علیه دولت" نوشته است.
محمد صادق جنان‌صفت در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته اعتماد، ریسمانی را می‌ماند که یک سر آن در دست‌های شهروندان و سر دیگر آن در اختیار نهادهای رسمی به ویژه دولت است؛ این دو پدیده، با نگهداری این ریسمان، ضمن حفظ پیوند و اتصال، از افتادن دیگری جلوگیری می‌کنند.

سرمقاله دنیای اقتصاد تاکید کرده این یک واقعیت تلخ است که آمارهای ارائه شده آن هم با تاخیر از سوی دولت از نظر شمار قابل توجهی از کارشناسان با کم‌اعتمادی مواجه شده و اتفاقی است که افتاده و راه برگشت از آن اعتمادسازی آماری است. آمارها را نمی‌توان برای ابد و با استفاده از تکنیک‌های آماری و تغییر در تعریف برخی مقوله‌ها از دسترس و دید شهروندان به ویژه کارشناسان پنهان کر.د

سعید لیلاز در سرمقاله روزگار نوشته برای ارزیابی آمار بیکاری در سال های ۸۹ و ۹۰ چند شاخص روشن داریم یکی نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی است که نشان می دهد هزینه های عمرانی دولت نسبت به سال ۸۹ در خوش بینانه ترین حالت ها ثابت بوده، بعد از کسر تورم حداقل سی در صد کمتر از سال ۸۷ است و تقریبا معادل سال ۸۳ در حالی که درآمدهای نفتی دو و نیم تا سه برابر شده است .بنابراین هزینه های عمرانی دولت نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش دارد.

شاخص دیگر به نظر نویسنده اقتصاددان رشد اقتصادی است که مدیران بانک مرکزی و دولت به دلیل ناچیز بودن تا به حال از اعلام آن خودداری کرده اند اگر در سال ۱۳۸۹ یک میلیون و ششصد هزار شغل ایجاد شده بود باید نرخ تشکیل سرمایه به بالای سی در صد می رسید و هزینه های عمرانی دولت حداقل دو برابر می شد.

مقاله روزگار گمانه زنی کرده که دست کم پنج میلیون بیکار در کشور هست که بین شانزده و هفده در صد می شود و در شش سال گذشته به طور متوسط هر سال یک در صد به نرخ بیکاری افزوده شده است.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.