ریاضیدانان انگلیسی خبر دادند : فرمول ریاضی تهیه چای


ریاضیدانان انگلیسی خبر دادند :
فرمول ریاضی تهیه چای مطبوع

گروهی از ریاضیدانان انگلیسی در بررسیهای خود موفق شدند فرمول تهیه یک فنجان چای مطبوع را ارائه کنند.

به گزارش مهر، چای یکی از بهترین نوشیدنی ها است. ممکن است بسیاری از مردم تصور کنند که تهیه یک چای عالی هنر است اما اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه اومبریای شمالی در انگلیس نشان دادند که تهیه یک چای خوب بیش از آنکه هنر باشد علم است.

این دانشمندان با ارائه یک فرمول ریاضی راز تهیه یک فنجان چای مطبوع را نشان دادند.

برپایه این فرمول ریاضی، دمای مطلوب برای نوشیدن چای 60 درجه سانتیگراد است که 6 دقیقه پس از ریختن این نوشیدنی در فنجان به دست می آید. اما پس از گذشت 17 دقیقه و 30 ثاتیه، دمای چای به 54 درجه سانتیگراد می رسد که بهترین دما برای لذت بردن از آن است.

فرمول ریاضی یک فنجان چای مطبوع:

TB+ (H2O) 2mins BT+ C(10 ml) 6 mins BT= PC(OT 60°c

توضیح علائم اختصاری:

TB یک چای کیسه ای

BT زمان دم کردن/ در این فرمول دو دقیقه

H2O آب

C شیر/ در این فرمول 10 میلی لیتر

PC یک فنجان چای مطبوع

OT دمای مناسب برای نوشیدن چای/ در این فرمول 60 درجه سانتیگراد

این دانشمندان به منظور تائید فرمول ریاضی خود، به مدت 180 ساعت در آزمایشگاه متدهای مختلف دم کردن چای را امتحان کردند و سپس از گروهی از داوطلبان خواستند که در مجموع 285 فنجان چای را بنوشند.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند:«داوطلبان زمانی از یک فنجان چای لذت بردند که ما توانستیم تعادل میان تلخی و شیرینی را برقرار کنیم. یافته های ما نشان داد که 10 میلی لیتر شیر قادر است تعادل طبیعی میان تلخی و یک شیرینی ملایم را به وجود آورد. دمای مناسب برای نوشیدن 60 درجه سانتیگراد است. برای رسیدن به این دما باید 6 دقیقه از زمانی که چای با شیر در فنجان ریخته می شود گذشته باشد، اما این دما در مورد چای بدون شیر 8 دقیقه یعنی دو دقیقه دیرتر است».

این محققان افزودند: «6 دقیقه زمان انتظار برای رسیدن به دمای 60 درجه می تواند از خطر سوختن دهان با چای جوش جلوگیری کند و به ما اجازه دهد که از مزه و عطر چای نهایت لذت را ببریم».

تحقیقات نشان می دهد که انگلیسی ها در هر روز 165 میلیون فنجان چای می نوشند که این میزان برابر با 60.2 میلیارد فنجان در سال است.

feminism - انگلستان - لندن
چای انگلیسی : یک چای کیسه ای رو میاندازن در یک لیوان آب جوش روش هم شیر اضافه میکنند و با کمی شکر مینوشند :( من که هرگز و هرگز چای انگلیسی را دوست ندشته ام. همیشه سماورم روشنه و چای هم برقراره اصلا بدون نوشیدن چای من نمیتونم روزم را آغاز کنم ولی از زمانی که شروع به نوشیدن چای سفید کرده ام نوشیدن چای به سبک ایرانی خیلی کمتر شده و بدلیل استفادۀ کمتر کردن از قند بسیار مثبت هم میباشد . البته در صدد هستم که چای سبز را هم امتحان کنم چرا که از مزایای آن بسیار خوانده ام .
شنبه 28 خرداد 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
چای بهتره یا قهوه ؟
شنبه 28 خرداد 1390

ekman - ‫ایران - شیراز
‫ضرب نخورند این ریاضیدانان انگلیسی،شق القمر کردند که کشف کردند چه زمانی دمای فنجان چای به ۶۰ درجه میرسد.در مقام مقایسه چای معمولی که بصورت ریخته دم میشود و چای کیسه ای و یا همان چای نپتون،چای کیسه ای هیچ خاصیتی ندارد و بهتر است که از چای ریخته استفاده کنیم و مدت دم کشیدن آنهم حداقل ۷ تا۱۰ دقیقه است و بهترین دمای آب جهت تهیه چای دلچسب و مفید ۷۰ درجه سانتیگراد است،اگر از آب جوش و خبلی داغ استفاده کنیم،گرمای زیاد آب باعث از بین رفتن آنتی اکسیدانهای موجود در چای میشود، که ما متأسفانه طبق عادت دیرینه خودمان از آب جوش استفاده میکنیم که آنتی اکسیدان موجود در چای را از بین میبریم.
شنبه 28 خرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
خدا بیامرزه قهوهچی محلمان را ! چایی که این ایشان درست میکردند در محل 50 ! نفری ما معروف بود . اسم چای هم چای 3 خال بود !
شنبه 28 خرداد 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
بابا دانشمندا خسسته نباشین! یا خیلی بیکارین یا تمام مشکلات دنیارو همین چند دقیقه گذشته حل کردین!
شنبه 28 خرداد 1390

فلرتیشیا - هلند - روتردام
من که عاشق چایی هستم، صبح که از خواب پا میشم تا چایی نخورم چشمام باز نمی‌شه.
شنبه 28 خرداد 1390

silverman - ایران - مشهد
پس ایرانی ها روزی چقدر چای می خورن!!!!!!!!!
شنبه 28 خرداد 1390

ehsanusa - ایران - تهران
این که فرمول ریاضی نیست که! این دستورالعمل دم کردن چاییه که به اختصار نوشته شده. دقیقا مثل دستورالعمل تستهای فنی روی نقشه قطعات صنعتی!!!
شنبه 28 خرداد 1390

saitama - ژاپن - توکیو
feminism گرامی حتما چای سبز را هم امتحان کنید.خواص بسیاری دارد.پایدار باشید
یکشنبه 29 خرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
بیگلی بیگلی - ایران - مشهد نظر شخص ام اینه که هر کدام جای خودش ولی اینو بدون هیچ نوشیدنیه به اندازه چای نمیتونه جای خستگی رو بگیره ودر آخر من میگم چای عشقتره
یکشنبه 29 خرداد 1390

انقلاب دوم - آلمان - هامبورگ
دست گلتون درد نکنه! بعد از 17 دقیقه و 30 ثانیه که چای آب حوض شده, چای باید لب سوز باشیه!!!
یکشنبه 29 خرداد 1390

بیگلی بیگلی - ایران - مشهد
Fanoos* - ایران - شهمیرزاد - پس بفرما چایی :D
یکشنبه 29 خرداد 1390

baran828 - ایران - تهران
دنیا بدون چای =سردرد مطلق!
یکشنبه 29 خرداد 1390

feminism - انگلستان - لندن
saitama دوست خوبم چشم حتمأ اینکار را خواهم کرد البته ناگفته نماند که چای سفید هم بسیار مفید و سودمند است . برقرار و سرافراز باشی عزیز.
یکشنبه 29 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.