پنیر و روش تهیه آن

پنیر و روش تهیه آن

پنیر یک ماده ی غذایی جامد است که از شیر دلمه شده ی گاو، بز، گوسفند یا دیگر پستانداران تهیه می شود. شیر، توسط ترکیبی از پنیر مایه و اسیدیفیکاسیون(عملیات کشت دادن شیر با باکتری اسید لاکتیک) دلمه می شود. باکتری ها، شیر را اسیدی می کنند و نقش مهمی را در بافت و طعم اغلب پنیرها ایفا می کنند.
در مورد تعداد کمی از پنیرها، شیر توسط افزودن اسیدهایی مانند سرکه یا آبلیمو دلمه می شود.


در اغلب پنیرها، اسیدیفیکاسیون، در درجات کم تری، توسط باکتری ها انجام می شود که قند شیر را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند که برای کامل شدن فرآیند دلمه شدن، به شیر، مایه پنیر اضافه می شود.


مایه پنیر، آنزیمی است که به طور معمول از معده ی دام جوان گرفته می شود، ولی امروزه به طور آزمایشگاهی نیز تولید می شود. مایه پنیرهای گیاهی نیز از گونه های مختلف بوته سینارا(Cynara) گرفته می شود.


صدها نوع پنیر مختلف وجود دارد. ایجاد انواع و طعم های مختلف پنیرها به دلیل استفاده از گونه های مختلف باکتری ها، میزان متفاوت چربی شیر ، تفاوت در زمان رسیدن پنیر، فرآیندهای مختلف پنیرسازی(چدار کردن، کشیدن، قالب زدن و شستن قالب) و گونه های مختلف گاو، گوسفند و یا دیگر پستانداران می باشد. عوامل دیگر شامل رژیم غذایی حیوان و افزودن طعم دهنده هایی مانند آویشن، ادویه یا دود چوب می باشد. اینکه شیر، پاستوریزه شده باشد یا نه، نیز می تواند بر روی طعم پنیر تاثیر بگذارد.


پنیر از لحاظ قابلیت نگه داری و محتوای چربی، پروتئین، کلسیم و فسفات بسیار با ارزش می باشد. پنیر نسبت به شیر، سبک تر و فشرده تر بوده و دارای ماندگاری بیشتری می باشد.


تولید کنندگان پنیر، می توانند در مرکز تولید شیر مستقر شده و از شیر تازه، ارزان و هزینه های کم تر حمل، بهره مند شوند. ماندگاری بالای پنیر، به تولید کننده این اجازه را می دهد تا فروش محصول خود را به زمانی موکول کند که قیمت آن بالا رفته و یا به پول احتیاج دارد. در برخی بازارهای مصرف، حتی پول بیش تری برای پنیرهای رسیده پرداخت می شود.


پنیرها به صورت خام یا رسیده، به تنهایی و یا همراه با دیگر افزودنی ها مصرف می شوند. به هنگام حرارت دهی، اغلب پنیرها ذوب شده و قهوه ای می شوند. برخی پنیرها به خصوص در حضور اسید یا نشاسته، به آرامی ذوب می شوند. دیگر پنیرها، به هنگام ذوب شدن، به صورت کشدار در می آیند که این خصوصیت در غذاهایی مانند پیتزا بسیار لذت بخش می باشد. برخی پنیرها به صورت ناهموار ذوب می شوند، چربی آن ها به هنگام حرارت دهی جدا می شود، در حالی که برخی پنیرهای دلمه شده با مقدار کمی اسید، شامل هالومی وریکوتا، به هیچ عنوان ذوب نمی شوند و حتی در حین پخت، سفت تر نیز می شوند.


● ارزش تغذیه ای پنیر
پنیر منبعی غنی ازکلسیم، پروتئین و فسفر می باشد. ۳۰ گرم پنیر چدار حاوی ۷ گرم پروتئین و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم می باشد.
به طول کلی، شیر ۸ درصد پروتئین، ۲۵ درصد کلسیم، ۱۰ درصد فسفر، ۷ درصد روی و ۵ درصد ویتامین A ی مورد نیاز روزانه بدن را به همراه دیگر مواد مغذی تأمین می کند.
● پنیر و حفظ سلامت دندان
تحقیقات نشان می دهد که پنیرهایی مانند چدار، موزارلا، سوییسی و پنیر آمریکایی می توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری نمایند. دلایل متعددی برای این اثر ضد پوسیدگی ارائه شده که عبارت اند از:
▪ کلسیم، پروتئین و فسفر موجود در پنیر از مینای دندان محافظت می کنند.
▪ پنیر، میزان بزاق دهان را افزایش می دهد، در نتیجه، اسیدها و قندها را پاک می کند.
▪ پنیر می تواند دارای اثر ضد باکتریال در داخل دهان باشد.  

آشنایی با انواع پنیر و کاربرد آن در آشپزی و قنادی

پارمزان :
پنیر سفید و کهن ایتالیاست که از شیر گاو تهیه شده است پارمزان به دو نوع کهن و جوان وجود دارد پارمزان کهن طعمی بسیار عالی دارد و بهای بیشتری نسبت به پارمزان جوان دارد
موارد استفاده :
سس ها ، سوپ ها ، پاستاها و خوراک های با برنج و غذاهای داخل فر


چدار :
پنیری انگلیسی که تکه تکه های بریده شیر را روی هم قرار می دهند و به همین دلیل به این اسم مشهور شده است چدار دارای چربی حدودا 48 % در ماده خشک است و گونه ای از ان به سبب استفاده از رنگ پرتقال نارنجی است و بهای گرانتری نسبت به چدار مهمولی دارد

گودا :
پنیر معروف هلندی است که وطن اصلی ان شهر کوچکی است به همین نام در ابتدا از شیر خام تهیه شده است اما از اوایل قرن بیستم با شیر پاستوریزه تهیه می شود گدا دارای 48 % چربی در ماده خشک است
موارد استفاده :
به سبب ذوب شدن سریع برای غذاهای که داخل فر پخته می شوند مناسب است

موتزارلا :
پنیری ایتالیایست که در ایران به اشتباه به ان مازارلا یا موزارلا گفته می شود به سبب تولید فراوان و عم دستیابی به شیر گاو میش از شیر گاو ساخته می شود ایتالیا یی ها از دیر باز برای پخت پیتزا از ان استفاده می کردند
موارد استفاده :
چون سریع ذوب نمی شود در تهیه انواع سالاد و خوراک ها و ساندویچ های سرد استفاده می شود ترکیب این پنیر با گوجه فرنگی ، ریحان تازه و روغن زیتون از بهترین خوراکیهای روزهای گرم است


بوترکیزه :
پنیر چرب المانیست که انواع 40 ، 50 و 60 % چرب ان تولید می شود
موارد استفاده :
به علت چربی زیاد وطعم خوب ان برای غذاهای داخل فر و رنده شده ان برای سالاد های سرد و به صورت ورقه ای برای صبحانه مناسب است


فتا :
پنیری است که سالها در ایران تولید می شود اصل ان با شیر گوسفند در بلغارستان و یونان تهیه می شود
موارد استفاده :
ویژه سالاد و غذاهای سرد و صبحانه است.


پنیر پروولون

این نوع پنیر دارای پوسته ی بیرونی براق و طلایی رنگ می باشد، پنیری است کشدار و از نظر شکل و اندازه و طعم دارای گونه های متفاوتی است، مثلا، با عطر یا بدون عطر، با طعم ملایم یا ادویه دار و تند. به طور کلی سه نوع مختلف از پنیر پروولون موجود می باشد.

1ـ پروولون شیرین
2ـ پروولون تند
3ـ پروولون دودی:
این پنیر بسیار غنی است و در هر کیلوی آن 4700 کالری وجود دارد، همچنین دارای 45? چربی و پروتئین می باشد و به عنوان دسر و برای پخت غذا قابل استفاده است و به عنوان چاشنی برای اسپاگتی های مختلف و پیتزاها و غذاهایی که در آن خمیر به کار برده اند نیز استفاده می شود و همچنین در غذاهایى که در فر تهیه می شود از خاصیت ذوب بسیار بالایی برخوردار است.


پنیر فیلا فیلا یا پنیر پیتزا انگلیسی

فیلا فیلا به معنای کش دار بودن، نوعی پنیر پروسس پیتزا می باشد.این پنیر خواص بهتری نسبت به سایر پنیرهای پیتزا دارد که به چند مورد آن اشاره می شود:
پنیر فیلا فیلا از خاصیت ذوب بسیار استثنایی برخوردار بوده و به راحتی بر روی پیتزا پخش شده و به هیچ وجه آب نمی اندازد
یکی از خواص این محصول بالا بودن طول عمر فیلا فیلا در یخچال نسبت به سایر پنیرهای پیتزا می باشد که این مساله به شرایط بهداشتی و نحوه فرآیند انجام شده مناسب روی آن برمی گردد.
حتما باید پنیر رنده شده فیلا فیلا را 4 الی 5 دقیقه قبل از پایان پخت به پیتزا اضافه شود (یعنی پس از اضافه کردن پنیر رنده شده فیلا فیلا حداکثر 5 دقیقه در فر بماند) .
پنیر فیلا فیلا به علت داشتن بافت امولسیونی به هیچ وجه نباید به صورت فریز شده مصرف گردد.بهترین دما برای نگهداری این محصول 4 الی 8 درجه سانتی گراد در یخچال معمولی می باشد.چنانچه این پنیر اشتباها فریزر گردد، معایب زیر در هنگام پخت پیتزا پدیدار خواهد شد:

ــ کوتاه شدن بافت پنیر و نهایتا کاهش قابلیت کشدار شدن پنیر؛
ــ جدا شدن بیش از حد چربی در هنگام ذوب.
ــ سوختن پروتئین ها .

موارد مصرف پنیر فیلا فیلا در پیتزا، انواع غذاهای ایتالیایی و سوپ ها می باشد.

توفو :

توفو پنیری است که از شیر سویا به دست میاد و اصلا کلسترول نداره و چربی خوبی داره معمولا در رژیمها میگن که از توفو استفاده کنین چون خواص خیلی زیادی داره
و میشه برای صبحانه و برای سالاد ها ازش استفاده کرد


اینا تعدادی پنیره که تقریبا تو ایران متداوله کلی پنیر دیگه هم هست که اینجاها پیدا نمیشه.

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
پنیر فقط فقط پنیر تبریزی هر چند این روزها پنیر تبریزی هم مثل قدیمها اون کیفیت و خوشمزگی خودش رو نداره دیگه همه چیز تقلبی شده !!!
دوشنبه 23 خرداد 1390

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
فرانسه 400 نوع پنیر مختلف دارد.کلا اروپا خوشمزه ترین ومتنوع ترین پنیر ها را دارد.من عاشق پنیرهای اوروپائی هستم.ما 4 یا 5 نوع پنیر داریم وکلی پز داریم همین ترکیه بیش از 100 نوع پنیر دارد.خوشمزه ترین آنها کشکوان است.ای کاش بجای واردات کفش چینی وآت وآشغالهای چین پنیر های خوب وارد کشور میکردند.
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
مدتیه شبکه ی mechef روی ماهواره انواع این پنیرها رو همراه با طرز پختشون رو نشون میده. اکثرا هم ایتالیایی هستن.. مامانم هم هر از گاهی درست میکنه خیلی خوشمزه میشه
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

pariha - کویت - کویت
mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر دوست عزیز من یکی از عاشقان پنیر هستم هم نوعش به جز پنیرهای کپک زده - اصلا لبنیات ترکیه حرف نداره یا پنیر حلوم گریل شده شما درست میفرمایید ما در ایران تنوع در انواع پنیر نداریم در صورتی که لبنیات ایران هم تا حدود زیادی خوب هست و میتونیم بهتر از خیلی کشورها باشیم ولی دریغ از مسولین بی لیاقت
سه‌شنبه 24 خرداد 1390

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
Pariha-کویت-کویت.بله-شما درست میفرمائید.حلوم وعکاوی که از بهترین ها هستند در بکابری در غذا ها وشیرینی ها از قبیل کنافه بالجبن ،قطایف وغیرهم کم نظیرند.من که ضعف شدیدی نسبت به پنیر دارم.همه جورشو دوست دارم.کپک زده های اروپا ذائقه خاص میخواهند.(روکفور)فرانسه خیلی خوشمزه است .ای کاش کشور ما بجای پفک سمی واین واردات خطرناک وآلوده چینی پنیر وارد میکرده.حالا دیگر گذشت ومردم بیچاره باید دنبال نان شبشان باشند.لبنایات ما رو به بهبود است.البته قبل از انقلاب بهترین لبنیات را داشتیم.یادش بخیر.
چهار‌شنبه 25 خرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.