بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه دوم خرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه دوم خرداد



"خردادهای فتنه" عنوان نوشته روزنامه های تندروست و در حالیکه یک روزنامه به سالگرد دوم خرداد اشاره کرده، روزنامه های جناح راست و منتقدین دولت از راسپوتین ها و تغییر موضع اصولگرایان نوشته اند و روزنامه دولت میلیاردهائی را که دولت احمدی نژاد برای مساجد و روحانیون اختصاص داده به یادها آورده است.
انتقاد از گرانی که دیگر کسی تکذیبش نمی کند و گزارش هایی از مقاومت دولت در برابر مجلس و شورای نگهبان بخش دیگری از مطالب امروز روزنامه های تهران است.
دوم خرداد
شرق تنها روزنامه امروز صبح تهران است که از دوم خرداد سال ۱۳۷۶ و انتخاب اصلاح طلبان یاد کرده است . مرتضی مبلغ در این روزنامه نوشته این روز باشکوه، با خود بهاران زیادی را به همراه آورد: بهار عزت و سربلندی، بهار خردمندی و شایستگی، بهار اقتصاد و شکوفایی اقتصادی، بهار سرافرازی و سربلندی ایران و ایرانی در جهان، بهار مطبوعات، بهار فرهنگ و هنر و علم، بهار مشارکت و نشاط سیاسی، بهار نهادهای مدنی، بهار بر صدر نشاندن حکمت و عدالت و معنویت، بهار راستگویی، صداقت، اعتماد واقعی به مردم و بهارهای دیگر.
به نوشته معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات این روز فرخنده، خزان‌های زیادی نیز با خود به همراه داشت: خزان تحجر و عقب‌ماندگی، خزان شعارهای فریبنده و توخالی، خزان خرافات و تمسک به آموزه‌های سخیف خرافه و جادو و رمل و اسطرلاب، خزان بداخلاقی، خزان ابزارسازی دین و ارزش‌ها، خزان وعده‌ها و شعارهای توخالی و خزان‌های دیگر.
خسرو طالب زاده در شرق نوشته دوم خرداد ۱۳۷۶ با هر تفسیری و در هر نگاهی رخدادی انکارناپذیر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. این حماسه به جامه دولت درآمدن تفکری و اندیشه‌ای با رای مردم و به نام اصلاحات بود. اصلاحات ترجمان مفاهیم و معانی بسیاری بوده است مانند مردم‌سالاری، قانون‌گرایی، آزادی، حق مشارکت همه مردم در ساختار نظام تصمیم‌گیری، تقویت نهادها و احزاب سیاسی و اجتماعی، این فضا وضعی را سامان بخشید که نیروها و ظرفیت‌های بسیاری را به عرصه عمومی بازگرداند و به نشاط و رونق گفت‌وگوها و تضارب آرا و افکار در حوزه‌های دانشگاه و مطبوعات و رسانه‌ها دامن زد.
به نوشته این مقاله این مفاهیم و موضوعات را نمی‌توان بیرون از چارچوب تفکر و فرهنگ انقلاب اسلامی تبیین و در ورای قانون اساسی جمهوری اسلامی تفسیر کرد. اصلاحات، اپوزیسیون جمهوری اسلامی و مخالف انقلاب اسلامی نبوده است. اصلاحات تداوم عقلانی و زمانی انقلاب اسلامی در کالبد جمهوری اسلامی بوده است.
کیهان در سرمقاله خود نوشته از خرداد ۱۳۶۰ تا خرداد ۱۳۹۰، فتنه ها و فتوحات به شکلی شگفت انگیز کنار هم ردیف شده اند. شتاب پیروزی های ملت ایران گاه به اوج رسیده و بعضا نوسانی پیدا کرده و بعد، دوباره اوج گرفته است. اگر هم در مقاطعی از سرعت پیشرفت ها و ظفرمندی ها کاسته شده، مانند دنده معکوس در سربالایی بوده که با وجود وقفه اولیه، به سرعت و شتاب بیشتر انجامیده است.
نویسنده سرمقاله کیهان تاکید کرده در ۱۳۸۸ در حالی که آتش فتنه هنوز زبانه می کشید، نوشتیم این «تب پس از واکسن» با سرانجامی مبارک است، امروز تأکید می کنیم فتنه اخیر «واکسیناسیون بدون تب» بود و آثار مبارک آن در سلامت و ایمنی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی به سرعت هویدا خواهد شد. حال اینکه سیر بد بوتر است یا پیاز، دعوایی است که بماند برای معرکه گیران آن دو فتنه.
به دنبال اظهار نظر محمد خاتمی در دیداری با جمعی از فعالان ایرانی، که با همه محدودیت های ایجاد شده توسط جمهوری اسلامی به بیرون درز کرد و بازتابی گسترده یافت، در حالی که رسانه های حکومت تنها به ناسزاگوئی به اصلاح طلبان اکتفا کرده اند رسانه های الکترونیک و شبکه های ماهواره ای مخالفت موافقت مردم را انعکاس داده اند.
روزنامه آرمان در مصاحبه ای با عباس عبدی تحلیلگر سیاسی نظر وی را منعکس کرده از وی پرسیده این گفتگو ها ره به کجا می برد آیا روزنی خواهد گشود یا چنان که برخی مخالفان نوشته اند فقط برای نجات حکومت از بن بست طراحی شده است. آیا کسی در حکومت به این سخنان گوش خواهد داد.
به نوشته این روزنامه سردبیر روزنامه توقیف شده سلام تاکید کرده که اصلاح طلبان باید با ابتکارهائی بن بست را بشکنند و نباید دنبال کسب اجازه باشند.
دولت در برابر قانون
"انتقاد نسبت به فضاسازی علیه بیت امام خمینی" عنوان اصلی روزنامه های مردم سالاری، ابتکار است و شرق در تیتر اول خود همین خبر را با "مراسم باشکوه بدون خودسرها" منعکس کرده است،"جریانهای انحرافی قادر به ادامه مسیر نیستند" به نقل از هاشمی رفسنجانی تیتر اول روزگار است، آرمان همین گزارش را با عنوان "دیگر نمی شود حقایق را از مردم پنهان کرد" منعکس کرده و حمایت از قول رییس قوه قضاییه نوشته "فساد مقدمه تضعیف حکومت هاست".
روزگار نوشته پس از آنکه سخنگوی شورای نگهبان صراحتاً اعلام کرد احمدی نژاد نمی تواند شخصاً سرپرست وزارتخانه ها باشد، فاطمه بداغی معاون حقوقی ریاست جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص تفسیر شورای نگهبان از سرپرستی رئیس جمهور بر یک وزارتخانه اظهار داشت: شورای نگهبان ذیل ماده ۷۳ قانون اساسی تفسیر خود را اعلام کرده که عطف بماسبق می شود چرا که نظرات تفسیری شورای نگهبان کنار هم قابل اجراست.
به نوشته این گزارش معاون رییس جمهور گفته از این رو رئیس جمهوری سرپرست وزارت نفت است.
براین اساس دولت تصمیم خود را در خصوص سرپرستی وزارت نفت اعلام کرده و موضوع پایان یافته تلقی می شود .
مردم سالاری از قول مشاور سابق رییس جمهور نوشته از سخنان و حرف های گروه و جریان انحرافی بر می آید که در نهایت می خواهد به طور کلی روحانیت را کنار بگذارد از این رو می گویند ولایت فقیه باشد اما جز نصیحت کاری نکند.
رییس دفتر فعلی جامعه روحانیت که دو ماه پیش از نهاد ریاست جمهوری کنار رفت به نوشته این روزنامه گفته آنهایی که از جریان انحراف حمایت کردند باید جبران کنند، نه اینکه بتازند و جلو بروند و به کار خود ادامه دهند. وی با بیان ناگفته هایی از نقشه ها و طرح های جریان انحرافی افزود: راس جریان انحرافی گفته بود شش سال اول، زمان مدارا با نظام اسلامی است و دو سال آخر، زمان ساختار شکنی است. اینها قصدشان این بود که نظام را با چالش مواجه کنند.
روزنامه جوان نوشته علی سعیدلو رییس سازمان تربیت‌بدنی با تکذیب اخبار منتشر شده در برخی از سایت‌ها مبنی بر اینکه وی از سمت ریاست سازمان تربیت‌بدنی استعفا داده است، گفت: این خبر قطعا دروغ است.
در حالی که مجلس ادامه کار سازمان ترتیب بدنی را غیرقانونی می داند به نوشته این روزنامه سعیدلو در حاشیه جلسه هیات دولت خبر داد که به مناسبت سوم خرداد ۸۱ پروژه ورزشی در شهرهای مختلف مورد افتتاح قرار می‌گیرد.
کسانی که تغییر موضع داده اند
فضل الله یاری در سرمقاله ابتکار نوشته آدم‌هایی که شعارشان این بود که «حرف مرد یکی است» و بر سر نظراتشان به‌گونه‌ای اصرار می‌کردند که گویی بر اصول دین مقاومت می‌کنند، این ها به‌آسانی یک لیوان آب‌خوردن از نظرات خود برمی‌گردند. بنگرید به سخنان اخیر حمید رسایی، فاطمه رجبی و ده‌ها چهره مذهبی و سیاسی دیگر اصولگرا که با توجه به اظهارنظرهای آنان در چند سال اخیر، گویی کسی دیگر در لباسشان حضور دارد و کسی دیگر حرف بر زبانشان می‌گذارد. سخنانی بر زبان می آورند که پیش از این تاب شنیدنشان را نداشتند و در برابر گویندگان این سخنان چنان می‌ایستادند که گویی در برابر کفر ایستاده‌اند.
نویسنده با اشاره به جناح راست نوشته این اتفاق در اردوگاهی می‌افتد که بارها مخالفان خود را به تجدیدنظرطلبی و مواضع ضد و نقیض متهم کرده و آن‌را گناهی نابخشودنی به‌حساب می‌آورد. به‌نظر می‌رسد که این افراد اکنون ملزومات بازی در زمین لغزنده سیاست را دریافته‌اند.
در پایان سرمقاله ابتکار درباره هواداران احمدی نژاد و مخالفان وی در میان جناح راست نوشته شده همین که دو گروه، که روزی چنان درهم‌تنیده بودند که یک جسم به نظر می‌رسیدند و برای اثبات حقانیت طرف مقابل جامه می‌درانیدند، اینک می‌توانند در مقابل همدیگر قرار بگیرند و سخنان درشت بر زبان برانند و دهان به تهدید بگشایند،در عین زشتی، می‌تواند زیبایی‌هایی داشته باشد و آن این نکته است که نمی‌توان با محسوسات، ذهنیات، دانسته‌ها و حتی تجربه‌های پیشین خود، با اعتماد کامل آینده را تضمین کرد.
سیاست روز نوشته هنگامی که بحث نیروهای اهریمنی و شیطانی مطرح شد، همه تصور می‌کردند که این موضوع یک خرافه است و کمتر به آن توجه می‌شد. اما هنگامی که برخی از این افراد که ارتباط با جن و شیطان داشتند دستگیر شدند این موضوع با اعترافات آنها ابعاد تازه‌ای یافت.در تاریخ نیز اینگونه افراد با نفوذ در قدرت حاکمه تاثیرات بسیاری را بر فکر و اندیشه سران برخی کشورها به جای گذاشته‌اند.
نویسنده با بررسی سرگذشت راسپوتین کشیش با نفوذ دربار آخرین تزار روسیه نوشته راسپوتین از یک نیروی شیطانی و اهریمنی برخوردار بود و با همین توان تاثیر زیادی بر روند حکومت تزار گذاشت. مطرح کردن این واقعه تاریخی به این خاطر است که نشان دهیم اینگونه موارد در تاریخ وجود داشته است.اما وجه تمایز حکومت تزار با جمهوری اسلامی ایران که باعث می‌شود از اینگونه موارد به دور باشد، دینی بودن نظام اسلامی براساس مذهب تشیع است. همین وجه تمایز از بروز اینگونه موارد جلوگیری می‌کند.
به نظر سیاست روز علما و مراجع شیعه نسبت به جریان انحرافی که بخشی از آن در ارتباط با اینگونه موارد باز داشت هم شده‌اند وارد عرصه شده و با موضع‌گیری‌های خود از تاثیرگذاری بیشتر اینگونه افراد اهریمنی جلوگیری کرده‌اند. اما پرسش اساسی در این باره این است که چرا انحرافات در این سطح از کشور بروز پیدا می‌کند؟ هدف اصلی اینگونه جریان‌های انحرافی چیست؟ پشتوانه این جریان انحرافی کجاست.
میلیاردها برای مسجد و روحانیت
در مقابل حملات رسانه های جناح راست به دولت، ایران روزنامه رسمی دولت درعنوان اصلی خود از "حمایت بی سابقه مالی دولت از مساجد و مراکز دینی" نوشته و در سرمقاله خود تاکید کرده بودجه‌ای که دولت وقت در سال ۱۳۸۳ برای حمایت مالی از حوزه‌های علمیه و مراکز دینی اختصاص داده بود از ۳۵ میلیارد تومان فراتر نرفت اما با دقت و توجه ویژه رئیس جمهور محترم، این مبلغ در سال‌جاری به رقم خیره‌کننده ۷۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که حاکی از ۲۲ برابر شدن آن است. چگونه می‌توان رئیس جمهور و دولتی که دارای چنین گرایش و نگرشی به مراکز علوم دینی است، به ضدیت با روحانیت متهم کرد؟ مسئولیت جلوگیری از تکرار اینگونه شبهه‌افکنی‌ها و اتهامات بی‌اساس با کیست؟
علی اکبر جوانفکر با اشاره به میلیاردها توانی که در بودجه به عنوان های مختلف برای روحانیت در نظر گرفته شده نوشته با این افزایش چشمگیر و بی‌سابقه در بودجه امور قرآنی، مدعیان پرهیاهو چه پاسخی به مردم آگاه و خبیر جامعه اسلامی که ناظر بر تحولات کشور هستند، ارائه می‌کنند؟
مدیر خبرگزاری دولت در پایان سرمقاله روزنامه ایران نوشته در برابر هجمه تبلیغاتی شبکه به هم پیوسته رسانه‌ای مخالف دولت، قوه قضائیه چه نقشی را برای خود در نظر گرفته است؟ سکوت در برابر این داعیه‌های بی‌اساس را چگونه می‌توان توجیه کرد؟
اعتراف به گرانی، بعد از تکذیب ها
"شوک مالیاتی به بازار سکه" گزارش اصلی دنیای اقتصاد است، سیاست روز از "چراغ سبز به تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها" خبر داده و جهان صنعت نوشته "هشدار به کاهش بازدهی بورس."
مردم سالاری هم در سرمقاله خود نوشته از زمانی که اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها آغاز شده، مدام خبرهایی به گوش می رسد که شائبه عدم صداقت با مردم را به ذهن متبادر می کند. از آن جمله می توان به اظهارات رئیس سازمان بازرگانی تهران اشاره کرد که روز گذشته افزایش قیمت برخی اقلا م را حاصل افزایش قیمت های جهانی دانسته و همچنین گفته که اگر هدفمندکردن یارانه ها نبود، افزایش قیمت ها بیشتر بود.
حمید رضا شکوهی در این مقاله نوشته البته جای خوشبختی دارد که پس از مدت ها، سرانجام مسوولان، یکی پس از دیگری به افزایش قیمت ها اعتراف می کنند و گرانی را تکذیب نمی کنند; کما اینکه دیروز وزیر بازرگانی هم گرانی ها را تایید کرد. اما این که گرانی را به افزایش قیمت های جهانی نسبت دهیم و فراتر از آن مدعی شویم که اگر هدفمندی یارانه ها نبود افزایش قیمت ها بیشتر می شد حرف عجیبی است
سرمقاله مردم سالاری به یاد آورده که هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت برخی کالا ها را به دنبال داشته و این موضوع را نمی توان پنهان کرد. وقتی قیمت نان و گاز و آب و برق و بنزین و گازوئیل افزایش یافته و طبیعتا هزینه تمام شده کالا ها هم بیشتر شده، آیا می توان مدعی شد که افزایش قیمت کالا ها ربطی به هدفمندی یارانه ها ندارد و حاصل افزایش قیمت های جهانی است؟
دنیای اقتصاد در گزارشی نوشته یک روز پس از آنکه رییس دیوان محاسبات از ارائه گزارشی به مجلس درباره تخلف دولت در نحوه تامین منابع مالی پرداخت نقدی یارانه‌ها خبر داد، غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس نیز از جزییات بیشتری از تخلفات یارانه‌ای دولت پرده برداشت و اعلام کرد که دولت ۵ هزار میلیارد تومان از محل منابع بانک مرکزی به عنوان تنخواه جهت پرداخت یارانه نقدی برداشت کرده که این موضوع خلاف قانون بوده و در حال پیگیری است.
به نوشته این گزارش در حالی که همزمان با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بسیاری از کارشناسان از عدم امکان تحقق درآمدهای یارانه‌ای خبر می‌دادند، بسیاری هم بر این نکته تاکید داشتند که درآمدهای دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم کافی نیست و از همین رو دولت مجبور به استفاده از منابعی به غیر از درآمدهای قانونی از محل اصلاح حامل‌های انرژی خواهد شد و لذا برای این منظور از منابع بانک مرکزی برداشت خواهد کرد.
همزمان وزیر امور اقتصادی و دارایی هرگونه استقراض از بانک مرکزی در این باره را تکذیب کرد، اما دریافت تنخواه از بانک مرکزی را حق دولت دانست.
محمد حسین روانبخش در ستون طنز مردم سالاری نوشته وزیر بازرگانی با بیان اینکه به دلیل منع قانونی پرداخت یارانه به کالاهای اساسی نمی توان با گرانی برخی کالاها مقابله کرد، گفت که این وزارتخانه نمی تواند برای افزایش قدرت خرید اقشار آسیب پذیر کاری انجام دهد.
السلام ای قشر مستضعف، سلام و والسلام!
هر چه بوده بین ما شد بعد از این دیگر تمام!
بعد از این، داریم ما وضعیتی خیلی درام!
پس بیا بشنو، عزیزم، جمله حسن ختام:
نیست دیگر کار ما خدمت رسانی این زمان
شانه خالی کرده ام از زیر هر بار گران
* * *
گفته بودم من ، گرانی نیست در سال جدید
روزگار خوب ارزانی در این کشور رسید
نیست هر تغییر قیمت جز خبرهای بعید
بعد از این در کشور ایران تورم ور پرید!
توبه کردم ، هر چه گفتم دود شد در آسمان
شانه خالی کرده ام از زیر هر بار گران
* * *
بعد از این هر مشکلی ، ای دوستان ، مال شما
نیست دیگر کارها دست وزارتخانه ها!
حل هر مشکل فقط باید بخواهید از خدا
دست بردارید پس از کله کم موی ما
گرچه جایم هست محکم در کنار دیگران
شانه خالی کرده ام از زیر هر بار گران
دعا برای آن ها که در کما هستند.
روزنامه های مختلف امروز صبح از وخامت اوضاع ناصر حجازی دروازه بان پیشین تیم ملی فوتبال ایران نوشته اند که از مدت ها پیش گرفتار سرطان است. شرق در کنار کارتون علی درخشی مقاله بیژن عبدالکریمی را منعکس کرده که پرسیده آیا فقط باید برای حجازی دعا کرد.
نویسنده اول تاکید کرده در یکی دو روز گذشته وقتی تیتر صفحه اول برخی از روزنامه‌ها را دیدم با تیتر «برای ناصر حجازی دعا کنید» روبه‌رو شدم. با وجود تمام احترامی که برای ایشان و همه جامعه ورزشی کشور قایل هستم این مساله به ذهن من خطور کرد که چرا درمورد وضعیت بغرنج و بحرانی مهندس عزت‌الله سحابی که این روزها در اغما به سر می‌برد در روزنامه‌ها سطری نوشته نمی‌شود. مردی که متعلق به نسلی است که اخلاق را زیرپا نگذاشت و نسلی که دیگر تکرار نخواهد شد. اگر جامعه‌ای مدعی ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است چرا حرمت ارزش‌ها و اخلاق در حوزه سیاست را نگه نمی‌دارد.
به نوشته مقاله شرق: این نگاه که ارزش‌ها فقط در اختیار ماست و در هیچ‌کجا یافت نمی‌شود درست نیست جامعه مدعی ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی باید نشان دهد که از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در هرکجا و در هر شخصیتی که باشد حتی در شخصیت‌های رقیب و مخالف سیاسی دفاع می‌کند.
در پایان مقاله شرق آمده آیا خدمات مردانی چون عزت‌الله سحابی، یدالله سحابی و مهدی بازرگان و ... از خدمات مردانی چون ناصر حجازی، احمدرضا عابدزاده، افشین قطبی و علی دایی کمتر بوده است؟
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.