جواد لاریجانی: بهائیان در امور شخصی آزادی کامل دارند


جواد لاریجانی: بهائیان در امور شخصی آزادی کامل دارند

در سومین سالگرد دستگیری مدیران سابق جامعه بهائیان ایران، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، گفته است که در ایران هیچ کس به علت بهایی بودن دستگیر نشده و به زندان نمی ‌افتد .روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت (۱۴ مه) سومین سالگرد دستگیری شش تن از هفت مدیر سابق جامعه بهائیان ایران است.

فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت در مرداد گذشته با حکم قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران هر یک به ۲۰ سال حبس محکوم شدند .

این افراد اتهام های وارده از جمله "افساد فی الارض"، جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام را بی اساس می دانند .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد جواد لاریجانی گفته است: "بهایی‌ها در ایران مانند هر شهروند دیگر ایرانی از حقوق شهروندی برخوردارند اما درست مانند سایر شهروندان اگر مرتکب جرمی شوند به طور طبیعی دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌ کند ."

این در حالیست که بهائیان پس از انقلاب ایران از حق تحصیل در دانشگاه ها و مشاغل دولتی محروم بوده، مجامع آنها غیرقانونی اعلام شده و قبرستان های آنان در مناطق مختلف تخریب شده است .

محمد جواد لاریجانی گفت: "براساس قوانین ایران تبلیغ بهائیت جرم است اما بهایی ‌ها در امور شخصی خود مطابق قانون، آزادی کامل دارند و هیچ‌کس متعرض آنها نیست ."

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل که پیش از ترک ایران، وکالت هفت بهایی یادشده را برعهده داشت، به بی بی سی فارسی گفته است که این هفت نفر کاملا بیگناه هستند و اگر توسط یک قاضی بی طرف محاکمه شوند فورا آزاد خواهند شد .

پنج تن از مدیران سابق جامعه بهائیان ایران هم اکنون در بند امنیتی زندان رجایی شهر کرج بسر می برند .

فریبا کمال آبادی و مهوش ثابت به تازگی به همراه صدها زندانی دیگر به زندان قرچک ورامین منتقل شدنده اند که وضع بهداشتی و زیستی بند زنان آن وخیم گزارش شده است .

خانم عبادی گفت: "بهائیان در ایران مساله سیاسی ندارند و بازداشت آنها قسمتی از فشاری است که دولت بر اقلیت های مذهبی می آورد ."

او گفت: "در تهرانی که بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد حاضر نشده اند اجازه بدهند که حتی یک مسجد اهل تسنن ساخته شود.".

بهائیان می گویند که طی یک سال گذشته حداقل ۸۰ نفر آنها در شهرهای مختلف ایران تحت پیگیرد قرار گرفته یا بازداشت شده اند.

دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی هم حدود سه هفته پیش از صدور احضاریه برای نورعلی تابنده، قطب این دراویش خبر دادند .

مسیحیان تبشیری که فعالیتشان غیرقانونی اعلام شده است نیز می گویند که یکی از فعالان آنها به نام یوسف ندرخانی سال گذشته در رشت به اعدام محکوم شد .

مرتضی تمدن، استاندار تهران چندی پیش مسیحیان تبشیری را جریانی "فاسد و منحرف" خوانده بود .

علی افشاری، تحلیلگر سیاسی، به بی بی سی فارسی گفت که مقام های جمهوری اسلامی از افزایش گرایش مردم به مذاهب دیگر به شدت نگران هستند زیرا به گفته وی، نرخ رشد پیروان سایر مذاهب در ایران در حال افزایش است .

فراز_نروژ - نروز - تونسبرگ
"بهایی ‌ها در امور شخصی خود مطابق قانون، آزادی کامل دارند". بله البته، آنها حق دارند آزادانه به توالت بروند و حق دارند در مراجعت دستهای خود را با صابون بشورند. من یک همسایه دیوار به دیوار بهایی داشتم و در نتیجه حرفهای لاریجانی را باور نمی کنم.
یکشنبه 25 اردیبهشت 1390

SSEPEHR - ایران - ایران
بنده یک شهروند بهایی هستم. همه همکیشان من از تحصیل در دانشگاه محرومند؛ البته تعدادی از بهاییان در این چند سال اخیر وارد دانشگاه شدنداما بعد ازمدت کوتاهی به خاطر عقیده اشان از دانشگاه اخراج شدند، حق کار کردن در هیچ ارگان دولتی را نداریم وکاملا زیر ذره بین قرار گرفته ایم و مقامات دولتی از چون وچند زندگیمان باخبرند. پس چگونه است که این تعداد از بهاییان که در بدترین شرایط در زندان به سر میبرند میتوانند جاسوس نامیده شوند؟!! ویا به آنان تهمت مفسد فی الارض زده شود. آیا به اینگونه رفتار می گویید حقوق شهروندی؟! شما ها خیلی خوب میدانید که هیچ گناهی مرتکب نشده اند وصرفا بخاطر عقیده اشان در زندان بسر می برند ای کاش انصاف را فراموش نمی کردید وآنرا در تاریک خانه ذهنتان بایگانی نمی کردید! شماها که این حکم ناعادلانه را برده اید در پیشگاه خدا مسئولید. اما دریغ وصد افسوس که بی عدالتی حکم راند و تعصب درهای زندان را به روی این عزیزان گشود. به امید آزادی تمامی زندانیان بی گناه در سراسر دنیا.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

مرگ بر امریکا - ایران - ایذه
باید این بهایی ها رو سگ کش کرد نه بهشون ازادی داد.همینها دارن تو اسلام تفرقه ایجاد میکنن. لبیک یا خامنه ای
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

lover of iran - ایران - تهران
له حتما همینطور هست. البته مرتب مغازه هایشان به صورت خود جوش مورد هدف بمب های آتش زا قرار میگیرند، در و دیوار خانه های شان بطور نا گهانی شعار های ضد بهائی از آنها در می آید، قبرستان های شان بدون هیچ دلیل منطقی یکباره به طور کامل آثار خرابی از خود بروز میدهند، و پیر مردان ۷۱ ساله شان بدون مشورت با هیچکس تصمیم میگیرند با کند و زنجیر در خیابان ها قدم رنجه فرمایند تا آبرو و حیثیت شان زیاد شود.ااااااتتت
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
کثافت تقیه ی اسلامی نکن// در شیراز پدر مونا 16 ساله را اعدام کردید و وقتی خود این دختر بی گناه قبول نکرد به دین شما بیاید اورا هم طبق رافت دین خونریزتان اعدام کردید...چقدر دروغ می گوئید سوسمارهای متعفن اسلامی/
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

Pezhman - اتریش - وین
چرا اینقدر ملاها از بهائیان ترس دارند. صدوبیست وچهارهزار .!!! شعبده باز ورمال ادعای رسولی کردند.این یکی هم روشون. مگر آسمون به زمین میآد؟ثانیا"وقتی میخواهید همه ملت را به جرمهای الهی و من درآوردی بازداشت وزندانی کنید.زندانی به بزرگی ایران لازم دارید.جمع کنید بساط ظلم وجورتان را.هر کس در انتخاب دین خود آزاد است.پس الله شما دروغگو است که گفته:(لا إکراه فی الدین)این اعمال غیر انسانی شما برای اقلیتهای تحت ستم, مظلومیت وبرحق بودن را سبب میشود.بروید وچاه جمکرانی ها را زندانی کنید که اسلام را مضحکه خاص وعام کردند.کرم از خود درخت اسلامتان است.درود بر همه اقلیتها. لعنت به رمالهای معتقد به جن واجنه وجاه جمکران که تنها تولیدشان خرافات وتجاوز به پسران شیعه هم مسلک خودشان در کهریزک است.یک دفعه بگوئید: شیعه اثنا شهوتی(اثنا حشری)وجهاد تجاوز به همدیگر بدهید.بشوید قوم لوط. ای لواط کاران عمامه به سر ای فرزندان بوجود آمده از تجاوز ضحاکیان به مادرانتان.زنازادگان دین فروش.سقوط شما نه بدست ادیان دیگر بلکه بدست دین خرافی خودتان است.ضعف خودتان را گردن, دیگران نیندازید.شیعه تق و توقش در آمده.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): از کسیکه بهایی باشد, صدمه ای دیده باشد, هرچند تقسیم کردن مردم و نظر دادن به انان با در نظر گرفتن دینشان کار بسیار اشتباه و بیخردیست, ولی متاسفانه این ددمنشان کاری کردند که مجبور باشیم در این " سطح " در مورد مردم نظر بدهیم. شاد و انسان باشیم .
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

khosh bavar - ایران - یزد
SSEPEHR عزیز, میدانم درک و تحمل این داستانهای وحشتناکی که از این قشر پوسیده و مخوف اسلامی میشنویم نه تنها برای شما بلکه برای هر عقل عاقلی مشکل است, زیرا این دژخیمان حتی به فرزندان خود رحم نمیکنند تا چه برسد به اقلیتهای مذهبی مانند سنی و بهایی و یهودی و مسیحی, هر چند نباید از سنی بنام " اقلیت " نام برد که تعدادشان به میلیونها میرسد. سپهر عزیز, مگر اینطور نیست که میبینیم و انرا هم بزبان میاوریم که ایران 400-300 سال از اروپا و جهان عقب است, یعنی اروپای قهقهرایی هم دچار این قشر مذهبی بودند که بنام دین جنایتها میکردند و مردم را در خیابانها بدار میبستند و یا انانرا به بهانه جادوگری در اتش میسوزاندند ?! متاسفانه این قرعه بنام شما و ما افتاده همانند مردم مبارز دوره رنسانس اروپا که با درد و خون خود, این میراث گرانبها ( دمکراسی ) را برای نسل امروز نوادگان خود به ارمغان گذاشتند و اینرا یقین بدان که فرقه بهائیت در ایران شهرت و نام خوبی دارد که من تا حالا کسیرا ندیدم,
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

rezashah1919 - ایران - تهران
یکی از مدرن ترین و اجتماعی ترین دین/ دین بهائیست. مذهب شیعه بسیار عقب افتاده است. پدر و مادر من شیعه هستند. من خودم مذهب شیعه داشتم. ولی این مذهب را با آن قرآن و آن خدایش به خود شیعه ها تحویل دادم و خودم را از شر این دین افیون ارتجاعی و عقب مانده نجات دادم. هموطنان بهایی من افرادی روشنفکر و بسیار فهمیده ای هستند. آرزو دارم که شیعه ها نجابت / شخصیت / متانت و پاکی این هموطنانرا سرمشق خود قرار دهند.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

bita tehrani - کانادا - ونکوور
SSEPEHR - ایران - ایران.هموطن عزیز.شخصا بهایی های زیادی را میشناسم که مورد اذیت و ازار فراوان قرار گرفته اند.درد شما درد همه انسانهای ازاداندیش است که انسانیت را فراتر از دین و عقیده و جنسیت و قومیت میدانند.درد تو درد من و ماست و همین احوالات است که من و امثال من را از هرچه دین است منزجر میکند.اگر این انقلاب ناب نمیشد احتمالا ما در سایه اسلام لایت و شیک زمان شاه به هر انچه پدران و مادران ما بعنوان عقیده بما ارث میدادند معتقد باقی میماندیم.....و گاهی فکر میکنم نسل پدران ما که انقلاب کردند دقیقا چه میخواستند و اصلا چه فکر میکردند! ...ایران ازاد فردا را با هم جشن میگیریم,با هم,کنار هم,بدور از قضاوتهای ابلهانه و کوردلانه.شاد و پیروز باشی.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

massoudoslo - نروژ - اسلو
SSEPEHR .ایران .ایران /هموطن شما حقیقت را میگوید و من متاسفم که این چنین به بند و زجر این حکومت در و پیتی ایران گیر کرده اید !من با بهاییان آشنا هستم و همه اشان همین حرفا و نظرات شما را دارند .شما در ایران ممنوع و در سختی زندگی میکنید چونکه دین و اعتقاد تان روشن و محکمتر از اسلام حکومتی ایران است.من به جرات میتوانم بگویم در این سالهای زیادی که در ایران نیستم هیچ وقت شیعه ای را ندیدم که برای اعتقادش مثل بهاییان در صلح و متانت بایستد و با عملش دینش را تبلیغ کند. به امید جهانی بدون حکومت های مذهبی و دیکتاتور.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

sobat - ایران - تهران
pezhman-اتریش-وین-باید گفت پیرو هیچ هستید.دفاعتون هم از بهائیت الکی است اونها هم پیرو یه سری مراسم وآداب دین هستند که برای شما گران است چرا الکی به پیامبران الهی همگی توهین میکنید؟ما میگیم عقیده هرکس برای خودش ولی شما به 124000 پیامبر بد میگیداونوقت از بهائیت حمایت میکنید!!!!!!!مگر اینکه سودی بخواهید ببریدهیچ هدفی ندارید.شما دلتان برای خودتان هم نسوخته مطمئن باشید.انشاءلله که همیشه وجدان وعقل را پیش رو قرار دهیم......به امید یاری الله
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

طاطا - ایران - تهران
من دوستان بهایی زیادی داشتم بسیار آدمهای خوب و بی آزاری بودن. هیچوقت ازشون هیچ بدی ندیدم. از مسلمونا که خیلی بهتر بودن. توی ایران نه تنها بهایی ها مورد ظلم هستند بلکه زرتشتی ها از اینکه جایی دینشون رو ابراز کنن واهمه دارن. خاک بر سر هر چی مسلمونه که همه دنیا رو مفسد میدونه ولی خودش سر آمد تمام فسادها و بدی هاست
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

Arsene lupin - ایران - تهران
sepehr جان فقط میتونم بگم متاسفم.............صبور و قوی باش هموطن
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

SSEPEHR - ایران - ایران
فرهاد عزیز (ایران یزد )به نکته قابل توجه ای اشاره فرمودید، مردم اروپا هم این دوران تاریک را گذراندند. اصلا خاصیت تعصب ورسیدن به قدرت مطلق همین است. هر دینی که اجلش فرا میرسد در واقع با تعصب و خرافات و اوهام آمیخته میشود. ما بهاییان ایرانی هستیم وسرزمینمان را به جان دل دوست میداریم و همچنین هموطنانمان را، هر چند موردبی مهری بعضی از مردممان قرار میگیریم مثل آن هموطنم از ایذه که دوست دارد ما را مثل سگ بکشند!! در هر صورت مرگ حق است؛ حال به هر طریقی که باشد!! فرهاد گرامی مثل همیشه نسبت به همه وبنده لطف داری. از همدردیت سپاسگزارم. حق یار ویاورت باد
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

avareh swed - سوئد - بوروس
مرگ بر امریکا .ایران ایذه . از نوشته ات معلوم میشود بقول معروف ساندیز خور هستی .ماهی چند میگیری .عوضی دهاتی تازه به پول رسیدی .کمی فکر کن وبعد حرف بزن .یاد غلط کردنهای بعد هم باش . دوست جون جونی احمدی از قزوین ردشده حالیته .یانه ..
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

SSEPEHR - ایران - ایران
ایران ایذه هموطنم؛ اگر ایمان کسی قوی باشد هیچ دسیسه وتفرقه ای نمیتواند خدشه ای به آن وارد نماید وباعث (بقول شما)تفرقه شود. دیانت بهایی پایه واساسش محبت به عالم انسانی است؛ نه ایجاد تفرقه! این هم جز هزاران هزار تهمت بی پایه وبی اساس است. فقط برای توجیه ظلم وستمی که علیه بهاییان میشود در واقع هر چه دل تنگتان میخواهد میگویید! امیدوارم روزی فرا رسد که شما بدون تعصب وکینه و با رعایت عدل وانصاف (که در دین اسلام بسیار به آن تاکید شده ) داوری کنید. حق یارت باد
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

SSEPEHR - ایران - ایران
از همه دوستان وهموطنان گلم سپاسگزارم؛ از صمیم قلب سپاس میگویم بخاطر حس انسان دوستانه شما. براستی که:( همه بار یک داریم وبرگ یک شاخسار) جدای از هم نیستم؛ چرا که انسانیم وهمه برای یک هدف به این دنیا پا نهاده ایم وآن هم محبت وفقط محبت. با بهترین آرزوها برای همگی شماعزیزان هموطن. پیروز ایران وایرانی.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
مرگ بر امریکا - ایران - ایذه. حق تو و امثال تو همان رهبر سگ کش مثل تو.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

Pezhman - اتریش - وین
sobat - ایران - تهران . درود برشما. دفاع ازخفوق بشرحق و وظیفه هرانسانی است.اینکه امثال خامنه ای نمی توانند فاجعه قلعه طبرسی را در مورد بهائیان تکرار کنند.وجود چشمها وگوشهای بینا وشنوا و دادگاههای بین المللی جنایات علیه بشریت است.با هرانسانی بایدانسانی رفتاروحقوق انسانیش رعایت شود.اگردر سایر ادیان کهریزک باشد.باید زیرفشار بین المللی قرارشان داد.ولی اگر مانند بهائیان وبوداییان دین را فریضه شخصی دانسته وکاری بکار دیگران نداشته باشند.عزیز ومحترم هستند.امیدوارم .درکنار سازمان جهانی دفاع ازحقوق بشر فراتر از مذهبتان با من وما همسنگر باشید..من کاری به شیعه بودن یا بهایی و سنی بودنشان ندارم.مهم انسان بودنشان است.ومذهبی بودن یانبودن در اینجور مواقع مهم نیست.فقط برابری انسانها قانون است.خدا و ادیانش در برابر انسانیت پر کاهی بیش نیستند.حق با ماست که وجود داریم و هستیم. نه با عالم غیبی !.. خودآگاه وتندرست باشید.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

Pezhman - اتریش - وین
SSEPEHR - ایران - ایران.. ایران فردا. ایران آزاد.درود بر همه اقلیتهای مذهبی ونژادی وفرهنگی ایران خصوصا" برادران بهائی.سحر نزدیک است.
دوشنبه 26 اردیبهشت 1390

sobat - ایران - تهران
pezhman-اتریش- وین-سلام من بر شما برادر بزرگوار -نمیدونم چه تفکری داریدولی اینکه میگوئید خدا وادیانش در مقابل بشریت چیزی نیستند....مطمئننا از ته دل نمی گوئید حتما خدا را در اعماق وجودتون حس کردیدکه به شما ماشالله سلامتی داده و.......سالم وزنده باشید زمانی حرفتون رو میپذیرم که بگید خامنه ای و طرفداراش در مقابل انسانیت هیچی نیستند...نه خدایی که بند بند وجودم اورا صدا میزند...من وشما خدایمان را دوست داریم چون از همه به روراست تر هست چه جور دلتون میاد خدای خوبو اینجور از خودتون برونید؟؟؟!!!!من که دوستی از او بهتر ندارم وروزی چند ساعت عاشقانه وبچگانه باهاش درد دل میکنم واون به من گوش میده......شاد وسرزنده و سعادتمند باشید...
سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1390

SSEPEHR - ایران - ایران
pezhman اتریش وین هموطن گرامی از محبتت سپاسگزارم. آرزوی روزی را دارم که همه انسانها، در سراسر این کره خاکی، دست در دست هم جدای از باورها وعقایدشان، جهان را به سمت وسوی دوستی ومحبت وصلح پیش ببرند. این تنها چیزی است که خالق یکتا از ما انسانها انتظار دارد او عاشقانه ما را دوست دارد و میخواهدکه ما نیز چنین باشیم. همانطور که شما وسایر دوستان با بنده ابراز همدردی کردید یعنی همان عشق و دوستی عمیق بین ما انسانها، منتها بعضی از افراد این ودیعه الهی را فراموش کرده اند وبجایش از کینه و انتقام و بی محبتی دم میزنند. برای شما هموطن خوبم بهترینها را آرزومندم.
سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.