شش سرنوشت برای خامنه‌ای: ‌مبارک، صدام یا پینوشه؟


شش سرنوشت برای خامنه‌ای: ‌مبارک، صدام یا پینوشه؟  


 مجید محمدی (جامعه‌شناس)
حتی اگر دیکتاتورهای معروف تاریخ مثل هیتلر و موسولینی را که فاصلهٔ زمانی بسیاری با ما دارند کنار بگذاریم، در سه دههٔ گذشته بسیاری از دیکتاتورهای جهان سقوط کرده‌اند.

در عین حال بسیاری از آنها نیز سقوط نکردند و در حالی که قدرت را در چنگ داشتند از دنیا رفتند. اما آنها که سقوط کردند و تعدادشان هم کم نیست به روش‌هایی متفاوت و در شرایط مختلفی از سریر قدرت به زیر کشیده شده‌ و سرنوشت‌های متفاوتی داشته‌اند.

سرنوشت دیکتاتور ایران در شرایط قوت گرفتن جنبش اعتراضی و چالش جدی حکومت و نیز تنگ‌تر شدن عرصه بر اقتدارگرایان اسلام‌گرا و غیر اسلام‌گرا در منطقهٔ خاورمیانه با کدام یک از شش سرنوشت زیر شباهت بیشتری خواهد داشت؟ کدام سرنوشت به نفع مردم و گذار به دموکراسی خواهد بود و کدام به ضرر آن؟ و کدام سرنوشت به نفع خامنه‌ای و خانواده خواهد بود؟

مبارک و بن علی و عیدی امین

این می‌تواند بهترین سرنوشت برای خامنه‌ای و اعضای خانوادهٔ او باشد. آن‌ها می‌توانند از همین لحظه به فکر رزرو هتل در ونزوئلا، روسیه یا سودان باشند. به احتمال زیاد اعضای خانواده با یک کشور آفریقایی موافقت نخواهند کرد و سودان در فرایند نظارت استصوابی وتو خواهد شد. کسانی که خریدهای خود را در لندن انجام می‌داده‌اند به سودان رضایت نخواهند داد. مشکل روس‌ها نیز گذاشتن بار هزینه‌ها بر خانوادهٔ خامنه‌ای بیش از خدمات است، چنان که در نیروگاه هسته‌ای بوشهر عمل کرده‌اند. سوریه را در این فهرست از آغاز باید کنار گذاشت، چون تا آن زمان ممکن است حکومت بشار اسد خود ساقط شده باشد.

سرنوشت قذافی و خانواده این فرصت را به خامنه‌ای داده است تا در صورت بالا گرفتن اعتراضات دست به دیوانگی نزده و جان خود و اعضای خانواده‌اش را به خطر نیندازد. کناره‌گیری و خروج از کشور کم‌مخاطره‌ترین روش مواجهه با مخالفت عمومی مردم است. بن علی به احتمال زیاد همانند عیدی امین، دیکتاتور اوگاندا، در تبعید خواهد مرد. مبارک همچنان در مصر است و سرنوشت وی چندان مشخص نیست، اما با کناره‌گیری از کشتار بیشتر جلوگیری کرد و مردم مصر به او حق محاکمهٔ عادلانه را خواهند داد.

صدام و قذافی

این سرنوشت بد‌ترین سناریو برای مردم ایران است. این سناریو در شرایطی عملیاتی می‌شود که کشور مورد حملهٔ نظامی واقع شده یا جنگ داخلی در جریان باشد. رفتارهای حکومت خامنه‌ای بیشترین شباهت را با رفتار صدام و قذافی داشته است. همچنین برخی همراهان و وفاداران خامنه‌ای ظرفیت کشتن افراد با تانک در خیابان یا حمله با هواپیما به شهرهای کشور را دارا هستند.

حکومت‌های صدام و قذافی در دورهٔ حکومت خویش پرونده‌ای سنگین برای خود در جامعهٔ جهانی برساختند، از انفجار هواپیمای مسافربری تا حملهٔ نظامی به کشوری دیگر.

کشورهای غربی بلافاصله پس از این گونه اقدامات در پی سقوط آن‌ها برنیامدند، بلکه صبر پیشه کردند تا در بد‌ترین شرایط و ضعیف‌ترین وضعیت به سراغ آن‌ها بیایند. حکومت صدام هنگامی مورد حمله قرار گرفت که در بد‌ترین شرایط پس از حدود ده سال تحریم نفتی قرار داشت و تانک‌های آمریکایی پس از دو هفته از آغاز جنگ به بغداد رسیدند. در ‌‌نهایت صدام در یک گودال شکار و اعدام شد. دو پسرش، عدی و قصی، نیز در یک عملیات نظامی کشته شدند.

هواپیما‌ها و موشک‌های ناتو هنگامی به قذافی و نیرو‌هایش حمله کردند که نیمی از کشورش را از دست داده بود و انقلابیون آماده بودند به نیروهای ناتو برای بمباران کاخ‌های وی خوشامد بگویند و حتی در این جهت اصرار داشتند. کار قذافی بدانجا رسیده که هر شب باید جای خوابش را تغییر دهد و حتی با این تغییرات در یکی از حملات ناتو پسر و سه نوه‌اش به قتل رسیدند.

چائوشسکو

چائوشسکو پس از بازگشت از تهران در شرایط سقوط امپراتوری کمونیستی پس از یک محاکمهٔ دو ساعته به همراه همسرش توسط انقلابیون رومانیایی اعدام شد. او دوستی برای خود باقی نگذاشته بود، حتی در ارتش.

خامنه‌ای نیز در طی دو دهه مرتبا از دوستانش کاسته و بر دشمنانش افزوده است (آخرین آن‌ها ظاهرا احمدی‌نژاد و شرکا هستند). اگر خامنه‌ای همچنان به جنایاتش ادامه دهد (تا آنجا که پیرمردی هشتاد ساله، سیامک پورزند، از رنجی که سربازان گمنام امام زمان بر وی تحمیل کرده‌اند چاره‌ای جز خودکشی نمی‌بیند) دیگر عقلای قوم و فعالان ضد خشونت نخواهند توانست خامنه‌ای و خانواده را از دست براندازان نظامش نجات دهند.

عقلای قوم خواهند گفت: «بگذارید رسم رهبرکشی را ملغی کنیم» تا رهبران فاسد و مستبد و آدمخوار از کناره‌گیری نهراسند، اما براندازانی که خامنه‌ای و رفقا در زندان آنها را شکنجه کرده و عزیزان‌شان را بر دار کرده‌اند به سادگی کوتاه نخواهند آمد.

ظاهرا بیش از همه، وفاداران به حکومت و مقامات منصوب خامنه‌ای در نیروهای امنیتی و نظامی برای تحقق این سناریو تلاش می‌کرده‌اند. هیچ گروهی از این سناریو منتفع نخواهد شد.

چارلز تیلور و عمر البشیر

این می‌تواند بهترین سرنوشت برای مردم ایران باشد، چون بدون ریختن خون و با تمسک به قوانین بین‌المللی دیکتاتور خود را به دست دادگاه و قانون می‌سپارند. تیلور، دیکتاتور سابق لیبریا، و البشیر، دیکتاتور فعلی سودان، به دلیل اقدامات ضد انسانی خود در دادگاه بین‌المللی کیفری محاکمه شده‌اند. تیلور در زندان و البشیر هنوز حاکم سودان است، اما هر دو در زندانی خودساخته به سر می‌برند، یکی در یک سلول کوچک و دیگری در سلولی بزرگ‌تر به نام سودان.

علی خامنه‌ای با جنایاتی که در دو دههٔ گذشته انجام داده، بالاخص قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران و نویسندگان و فعالان سیاسی (تا حدود ۲۵۰ نفر)، کشتار بیش از صد نفر در جنبش اعتراضی سبز، اعدام صد‌ها مخالف رژیم بدون طی مراحل قانونی در زندان، و نیز مشارکت در قتل‌های مخالفان سیاسی در دههٔ شصت پرونده‌ای قطور دارد که شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند آن را به دادگاه بین‌المللی کیفری ارجاع دهد. این کار هنگامی انجام خواهد شد که فشار سیاسی در داخل در حد چالش جدی حکومت افزایش پیدا کند و اعضای دائمی شورای امنیت یک بدیل قابل اعتماد (دولت در سایه‌ای که آمادهٔ همکاری با نهادهای بین‌المللی باشد) برای آیندهٔ سیاسی ایران در نظر داشته باشند. رفتار مجموعهٔ اپوزیسیون جمهوری اسلامی هنوز این اطمینان را برای این اعضا ایجاد نکرده است.

میلوشویچ، پول پوت و پینوشه

با توجه به سن بالا، خامنه‌ای در صورت محاکمه و زندانی شدن در زندان جان خواهد داد. میلوشویچ، دیکتاتور صربستان، در سال ۲۰۰۶ در زندان مرد. پول پوت، دیکتاتور کامبوج، پس از براندازی و بازداشت در حالی که منتظر محاکمه بود از دنیا رفت. پینوشه، دیکتاتور شیلی، نیز در زندان افکار عمومی قرار داشت، اما علی‌رغم پرونده‌های بسیار و قرار گرفتن تحت پیگرد قانونی بیرون از زندان جان سپرد.

خامنه‌ای احتمالا خود، سرنوشت پینوشه را ترجیح می‌دهد، اما در دوران پس از سقوط، حتی با انقلابی آرام و بدون خشونت، اگر در کشور بماند به سختی می‌تواند از چنگ قانون بگریزد. با توجه به قدرت مطلقهٔ ولایت فقیه و سبک مدیریت خُرد خامنه‌ای، او مستقیما در همهٔ جنایات رژیم مشارکت داشته یا حداقل متهم ردیف اول است. این سناریو با فرض زندانی شدن و تحت تعقیب واقع شدن دیکتاتور و نه قتل و خون‌ریزی به نفع مردم و گذار به دموکراسی است.

ملاعمر و اسامه بن لادن

این دو در همکاری با یکدیگر دولت طالبان در افغانستان را اداره می‌کردند: یکی نمایندهٔ خدا بر روی زمین بود و احکام شریعت را اجرا می‌کرد و دیگری منابع مالی برای جنگ آن با اتحاد شمال و پرداخت به کارکنان دولت اسلامی را فراهم می‌آورد. در اثر بلندپروازی و تصور برانداختن امپراتوری آمریکا هر دو پس از شکست نظامی به زندگی پنهان روی آوردند. خانواده‌ بن لادن در سراسر جهان پراکنده است. گرچه ده سال طول کشید، در ‌‌نهایت اسامه به دست کماندوهای آمریکایی شکار شد و ملاعمر و الظواهری در فهرست شکارهای بعدی قرار دارند.

خامنه‌ای هم نمایندهٔ خدا بر روی زمین است و هم دشمنی تمام‌ناشدنی با غرب دارد (ترکیب اسامه و ملاعمر). به شیرهای نفت نیز متصل است (مثل بن لادن). کافی است با توجه به از دست دادن مشاوران باتجربهٔ خود در حکومت‌داری یکی از بلندپروازی‌های وی (مثل داستان اتمی) او را مستقیما در برابر قدرت نظامی غرب قرار دهد. در این حال باید با برخی از اعضای خانواده به کوه‌ها پناه برد یا زندگی مخفی در یکی از شهرهای ایران را برگزیند تا در ‌‌نهایت توسط «دشمن» خارجی یا مخالف داخلی که آن قدر از آنها هراس داشته شکار شود. این سناریو همانند سناریوی قذافی و صدام برای ایران و مردمش بسیار سهمگین است.

با توجه به فقدان روند‌ها و جهت‌گیری‌های مشخص در ساختار سیاسی ایران و فردی و محفلی و تصادفی بودن تصمیمات در جمهوری اسلامی، پیش‌بینی آیندهٔ سیاسی این کشور بسیار دشوار است. ممکن است حکومت خامنه‌ای تا پایان عمر وی تداوم پیدا کند و در عین حال ممکن است همین فردا یا تا چند ماه آینده سقوط کند. حکومت جمهوری اسلامی بر اساس توازن قدرتی که در سطح بین‌المللی و در داخل کشور وجود دارد فعلا بر سر کار مانده است، اما با کوچک‌ترین عاملی که این توازن را بر هم زند پایه‌های لرزانش متزلزل‌تر شده و همه چیز فرو خواهد ریخت.
khosh bavar - ایران - یزد
سرنوشت ?! برای یک فرد پیر و خرفت مانند او سرنوشت معنی و مفهومی نداره زیرا سرنوشت این قشر به هر شکلی که ختم شود خود را " حق و شهید " میپندارند, پس بهتر میبود از سرنوشت نسل جوان و پر امید ایران بنویسیم که چه انتظاری از اینده و سرنوشت خود دارند که اگر دست روی دست گذاشته و منتظر ناجی هستند ?! شاد و سرنوشتساز باشیم.
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

89562389 - ایران - نجف آباد
کیست که نداند شکنجه های هولناک ساواک، صحنه سازی و تلافی جویی های کور و به رگباربستن ۹ زندانی دلیر (بیژن جزنی و کاظم ذوالانوار، و...) که با تمایل و توافق امثال پرویز ثابتی صورت کرفت از جمله عوامل فروپاشی رژیم پیشین بود. [۷]. بهترین فرزندان مردم قربانی استبداد می‌‌شدند، هیچ روز و شبی نبود که در کمیته به اصطلاح ضد خرابکاری فریاد زندانی های زیر شکنجه به گوش نرسد، هیچ روزی... نمی‌‌توان ستم بزرگی را که به فرهنگ ورزان جامعه رفت، فراموش کرد.. پس از ۲۸ مرداد به این سو که کنسرسیوم غارتگر نفت بیداد می‌کرد، رژیم شاه بزرگترین سّد شکل گیری نهادهای دموکراتیک بود. ظلمات پس از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و ُملا ُخورشدن آنهمه رنج و شکنج، فقط در گواِدُلوپ و آخرین بازی ماهرانه کارتر و فقرعنصرذهنی مردم ریشه نداشت، به ستم رژیم پیشین نیز مربوط بود. این واقعیت را تنها کمونیست‌ها و گروه‌های سیاسی عنوان نکرده اند، امثال من نیز که نه کمونیست هستم و نه به گروه های سیاسی وابستگی دارم، گواهی می‌دهم.
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

89562389 - ایران - نجف اباد
. کمیته مشترک ضد خرابکاری، مخوف ترین شکنجه گاه ساواک بود . هیچگاه روزی را که به آنجا برده شدم، فراموش نمی‌کنم، نوجوان بودم و تقریباً از پشت کوه آمده بودم. هیچوقت ندیده بودم کسی با پوتین پاهای زخمی زندانی را له کند و لیچار بگوید. فریاد زندانیان شکنجه شده به گوش می‌رسید و سرهنگ وزیری قاه قاه می‌خندید.
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

SSEPEHR - ایران - گیلان
سخنی به سیاستمدران: من نمی دانم سرنوشت شما چیست؟ اما یک چیز را میدانم: تنها کسانی از میان شما به راستی نیکبخت خواهند بود که در پی خدمت به دیگران باشند. مانندکوروش بزرگ،که نامش را از اذهان مردم پاک نمی توان نمود،فقط به این دلیل که در خدمت مردم سرزمینش بود. هان ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان ایوان مدائن را آیینه عبرت دان!!
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

لیلی ایرانی - ایران - تهران
سرنوشتش شبیه هر کدوم که بشه فرقی نمیکنه.چیزی که معلومه اینه که بزودی سرنگون میشه
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

razmandeh - سوید - استکهلم
به نظر بنده حالا که خود انګلیس و امریکا این پدر سوخته ها را سر کار اوردن خودشون هم ببرنش ـ/ ما که هر کاری بلد بودیم کردیم و اخرش ګفتن که ما مزدور امریکا ږږږږ و هستیم لطفا جناب ملکه انګلیس که نسخه پیچ خوبی هستش !! نسخه نهایی این مهره سوخته خودشونو هم بپیچند !
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

عرق سگی - ایران - تهران
احمدی نژاد به همه ادارات بخشنامه می کنه و می گه از این به بعد چایی رو باید به جای قند با خرما بخورین، چون هم انرژی داره، هم هسته
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

hassan5 - ایران - تهران
امیدوارم بشکلی تعویض حکومت صورت بگیرد که مردم حداقل هزینه را بپردازند.الحق والانصاف مردم ایران لیاقت حکومتی بهتر از این حکومت ارازلان و اوباشان عقب افتاده متحجر را دارند.بالاخره این ملت سابقه صد سال فعالیت در راه ازادی دارند.
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

alexxx - اتریش - وین
khosh bavar عزیز فکر میکنی کفتار پیر منفوری مثل سید علی خایهمنی واقعا" مرگ رو برای خودش هم حق و شهادت میدونه یا اینکه این رو فقط برای جوانان ساده و با ایمان, و بعضی حتی با قلبی پاک توصیه میکند و خود از بی محتوا بودن این جفنگیات کاملا اگاه ست. چون همچون سگ حاری نه ایمان پاکی دارد و نه قلبی پاک.! پس گمون نکنم این پیره سگ مردیشور برده خودش هم وعده وعیدای خودشا قبول داشته باشه. الایی تختش بیشورن ! شاد و برقرار باشی. ;-))
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

seven11 - مجارستان - بوداپست
89562389 - ایران - نجف آباد ببین عمو جان نمیدونم تو صحبتهای دکتر غفاری را شنیده ای یا نه؟ عضو حزب کمونیست کارگری بود، پیش از انقلاب اون زمان دستگیر شد و هم بعد از انقلاب خودش گفته که اصلاً قابل مقایسه نبود اون دوران با این دوران! خود آخوند منتظری در خاطراتش نوشته که تو زندان چلوخورش بادمجون میدادند وقتی ملاقه کمونیسته به دیگ خورد همین آقای آخوند که موقع آزادی حسرت یک بشقاب برنج خالی رو داشته از رو شکم سیری تو زندان شاه میره نون و املت میخوره چون دیگ غذا را کمونیسته نجس کرده بود حالا نتیجه اینکه من نمیگم شاه خوب بود ولی از تمام مخالفینش باشرفتر، وطنپرست تر، باسوادتر، عاقل تر و انسان تر بود.
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

fred1540 - بلژیک - هرنه
با سلام. تمام مسائلی که توضیح دادیدواقعاکارشناسی شده و منطقی بود ولی به نظر من اشخاصی که شما ار انها نام بردید ازمبارک وبن علی تا ملا عمر وبن لادن به این نتیجه رسیدم که اونها انقدر به بشریت ظلم نکردن که این رژیم اخوندی در حال حاضر با ملتش میکنه و مسائلی از این قبیل ولی اگر تاریخ رو خوب مطالعه کنید به خوبی متوجه میشید چه مسائلی باعث شروع براندازی یک حکومت استبدادی ودیکتاتوری میشه برای مثال در مجلس کنونی کشور چندین جناح وجود داره از اصولگراها تا ...ودر همه مسائل اختلاف نظر دارن این اختلافات کم کم به بیرون درز پیدا میکنه و باعث اشنایی بیشتر مردم با مسائل روز میشه ما الان در سال 1390 هستیم مردم بیسواد کم داریم 31سال از انقلاب به ظاهر مردمی میگذره بچه انقلاب الان واسه خودش هدف و برنامه داره ولی با کدوم حمایت از بحث اصلی دور نشیم تمام مسائل روز کاملا بیانگر اینه که دوره این حکومت هم رو به پایان
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

yahosen - ایران - تبریز
حضرت ایت اله خامنه باداشتن بیش ازسی چهل میلیون بسیجی .عاشق نظام ورهبر.اعم از زن ومرد جوان وپیر.انشاالله تا ظهور اقا امام زمان عمر بابرکت خواهد داشت وپوزه دشمنان داخلی وخارجی را به خاک خواهد مالید
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

fred1540 - بلژیک - هرنه
ولی نباید اون اشتباهی که مردم 31 سال پیش مرتکب شدن دوباره تکرار بشه از انتخابات گرفته تا تغییر قانون همه کارها باید حساب شده وبرنامه ریزی شده باشه و کار را باید داددست کاردان نه مثل الان که ریاست مجتمع قضایی یک دادگاه اخوندی باشه با 5 کلاس سواد و کارهای منظورم از گفتن ونوشتن این مطالب این بود که سرنگونی دولت ورژیم اخوندی شروع شده ونظام از داخل بین خودشون اختلاف پیدا کردن هر کسی مواظب منافع خودش هست اطمینان به همدیگه ندارن وخودشون هم فهمیدن تا یک کشور ثالث برای زندگی انتخاب کنن ولی اینجارو دیگه کور خوندن هر جافرار کنن عاقبت باید برگردن و جواب 31 سال ظلم به مردم به دن ولی باز هم دیر نشده ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازه هست میتونن از این به بعد به مردم خدمت کنن اون خدمتیکه لایق یک ایرانی هستش ولی چشم اب نمیخوره اینها دستشون به خون جوانان پاک ایران زمین الوده شده و باید تقاصشو پس به دن منتظر اون روزی باشید که دادگاهی علنی بشن و از صدا و سیما ببینید و بشنوید به جنایتها که انجام دادن مثل مناظره انتخاباتی که مردم شاهد اون بودن ازادی نزدیک استوار پیروز شاد و زنده دل باشیم
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

kili_patilaki - قطر - دوحه
هیچکدام. تا ما ملت بی بخار در صحنه هستیم خامنه ای ها حکم رانی میکنند! خامنه ای در نهایت میمیرد و باز هم یکی مثل او می آید!
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

Don Mario - کلمبیا - بوگوتا
من مساله را اینطور نمیبینم ، مشکل ما به گفته دوستمان بی‌ بخاری مردم نیست ، مسکل این است که از مشروطیت تا به حال هر وقت حرکتی بوده مقوله یی به اسم آخوند و متعاقب آن سؤ استفاده این گروه از ایمان و باور‌های مردم آن شور و شوق آزادی را به بیراهه برده است بیخود نیست که در زمان مشروطیت و با شروع تشکیل اولین مجلس شورای ملی و دسیسه بازی ، قانون نظارت ۵ روحانی بر کلیه لوایح تصویب شد و این خود شروعی بر مشکلات شد که بعد‌ها یکی‌ از آزایدیخواهان حرفی زد که باید با طلا نوشت و آن این بود که اگر روزی دوباره این شرایط پیش آمد باید از حضور این طبقه در مجلس جلوگیری شود ولی چه خواب بودند طبقه روشنفکرمان در اول انقلاب که این نصیحت را نه شنیده گرفتند. درست استِ در این ۳۲ سال ۲،۳ نسل نابود شدند ولی تجربه این سالها به درد نسلهای بعدی می‌خورد که بدانند با این آتشی که این طبقه سوزاندند هیچ دیگی‌ به جوش نمیاید غیر از دیگ صبر مردم از بی‌ عدالتی و البته زدادن باور‌های غلط به این طبقه ارتجاعی .
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
1-چند روز پیش مقاله ای خواندم از سخنرانی هلیری کلینتن در دانشگاهی که جنبه تدریسی داشت. اون بخش از این سخنرانی که به ایران مربوط میشد قابل ملاحظه است چون این یک سخنرانی عمومی نبوده که مناسبات سیاسی بر ان غالب باشه و بیشتر جنبه تحقیقی و اموزشی دارد. او در مورد جنبش سبز میگوید که این جنبش به حد نصابی نرسیده که قابل پشتیبانی باشد و تلویحا پذیرفته که حکومت فعلی ایران مخالف جدی وتهدید پذیری در حال حاضر ندارد و نفوزش در منطقه به حدی هست که داعیه ابر قدرتی منطقه را دارا باشد. البته این نظر انهاست ولی مطمعنا این نظر حاوی گزارشات اطلاعاتی سازمانهای اطلاعاتی انهاست که ازطریق ماهواره ای و جاسوسی به او رسیده است. هرجند من و شمای ایرانی میدانیم که این نظر صحت ندارد.
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
2- ما بخوبی میدانیم که مخالفین این رژیم خیلی بیش از انست که امریکائیهاتخمین زده اند. حال باید علت این تفاوت دید را مو شکافی کنیم. انها تظاهراتها و پیامدهای انرا زیر زره بین قرار میدهند و بر رسی اماری انجام میدهند. ما افکار عمومی مردم و نا رضائیتها را مد نظر میگیریم و در این میان احساست وطن پرستانه و تازی ستیزی خود را هم چاشنی ان میکنیم. حال باید ببینیم نقاط ضعف ما در چیست که نتوانسته ایم انچه را که واقعیت است را به دیگران ثابت کنیم و به عبارت دیگر نمایش دهیم. ایا به کفته یکی از دوستان این بی بخاری یک ملت است یا مانند دوست دیگرمان نقش روحانیت در جنبش صد ساله را مقصر بدانیم. بنظرم هرکدام در موقع خود درست است اما ایا روحانیت بدون داشتن پایه مردمی میتوانست تا این اندازه اثر گذار باشد. به هیچ وجه روحانیون قشری هستند که تعدادشان در مقاطع مختلف تاریخی متفاوت بوده و همیشه نان را به نرخ روز خورده اند اما در هیچ شرایطی تعدادشان به حد کافی برای اثر گذاری در جامعه نبوده است.
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
3- اما همیشه لمپنها/ چاقو کش ها/ و پائین طرین سطوح جامعه که چیزی برای از دست دادن ندارند لشکر روحانیت را تشکیل داده اند. اما از طرف دیگر روشنفکران و طبقات متوسط جامعه و مرفحان که جمع مخالف را تشکیل میده اند چیزی برای از دست دادن دارند و سخت به ان چسبیده اند. پس در نمایش قدرت به محض فشار و خشونت طرف مقابل صحنه را خالی میکنند. در 25 بهمن جوانان از جان گذشته و با شهامت به خیابان امدند چون انها هم دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. اما خانواده ای انها و بقیه که حاضر به از دست دادن نیستند هر چند مخالفند اما پشت جوانان را خالی گزاشتند تا جانیان انها را به مسلخ ببرد. و اینست داستان به نتیجه نرسیدن جوانمردی و پایمردی گروهی که تا پای جان میروند اما ماهواره ها انان را اندک نشان میدهند. حال نام این را بی بخاری بگزاریم یا دلبستگی به همان که هست. فقر ما فقر فرهنگی است و تا انرا بر طرف نکنیم باید چشم براه ناجی باشیم. پایدار باشید
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

amir4834 - ایران - ایران
تا ببینیم روحه مقدسش به خدا پیوسته.جونمون دیگه چیزیش نمونده
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

perspolisi - استرالیا - سیدنی
89562389 - ایران - نجف آباد . دوستِ عزیز این مقاله در مورد دیکتاتور الانه،. ممنون بابت خاطراتتون ولی‌ می‌تونم بپرسم به چه جرمی‌ در زندان‌های مخوف شاه بودید.
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

ب.ا - مالزی - سایبر
مهم نوع رفتن نیست فقط امیدوارم مردم کمترین هزینه راپرداخت کنندو باهوشیاری ایندفعه دیگرکشورمان راعزیزداشته واشتباهات گذشته راتکرارنکنیم متاسفانه تاریخ نشان داده ایران وایرانی همیشه ازداخل بیشترین لطمه راخوردبه امید روزی که هراایرانی ازساده ترین حقوق انسانیت برخوردار باشه .....اب را در دریا ببینیم نه در سراب
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

monarchy - نروژ - اسلو
89562389 - ایران - نجف اباد . حقت بود. حالا فهمیدی چرا به شما میگفتند خرابکار, پشت کوهی?. بفرما. حالا خرابیاتو جمش کن دیگه. پس چی شد? الان خوش می گذره?
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

ARTEMIS-SW - /فرانسه - پاریس
89562389 - ایران - نجف آباد . توی اسلامی باز برای پوشاندن//ک//ه//ی// که اسلام و ملایان پفیوز به ایران زدند برگشتی به زمان شاه??????هر نقصی زمان شاه بود انرا یک میلیون برابر کردید بازمثل ...کلب...پاچه ی شاه را میگیری???اکثر زندانیان سیاسی یک مشت اشغال بودند چون رجوی و تعدادی از همین اخوندهای 100 پدر سوسمار/// خودت را نشان دادی که هستی و مقصود از کامنتهایت جیست...تمام اعدامیان زمان شاه که دوران دیگری بود و غلط!!!!!!. قابل مقایسه با فقط تابستان 67 که رهبران عزیزت موسوی و کروبی مزور و حیله گر 10000 نفر جوان هست ??? چرا از جوانان پرپر شده ی 2 سال اخیر نمیگوئی که فریب دو رهبر سبز اسلامیت را خوردند به زیر خاک رفتند و تعدادی بعد از تحاوز????مرگگگگگ بر دین و خدایت///دیگر هم مرا مورد خطاب قرار نده من از انسانهای 100 رو متنفرمممممم/
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
89562389 - ایران - نجف آباد .اگر ما می دانستیم که مزدورانی ضد بشریت و ضد فرهنگ 5000 ساله ایرانی و ضد دینی از داخل این ولایت درمی اید خود ما ملت ایران همان اول انقلاب جر وا جرتان میکردیم تا به این فلاکت زندگی مرگ تدریجی نمی افتادیم.
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

nader46 - انگلیس - لندن
89562389 - ایران - نجف آباد:تا بوده ,ابادانیها تولاف زدن معروف هستند.انگار نجف ابادیها تولاف زنی جلو افتادن.فرق لاف زدن تو/ زمین تا اسمان با لاف ابادانی فرق داره.ابادانیها لاف زدنشون بامزه وجالب هست و واسه شوخی وسرگرمی هست مخصوصن با لهجه جالبشون.اینجور که شما از خودت میگی,همه عمر مبارز تکاور رنجر زندانی کماندو حبس کشیده وخلاصه واسه خودت چگوارای ایران بودی.(قصد توهین ندارم از جمع بندی کامنت هات به این کفش!!بزرگ رسیدم)مبارز ولی خالی بند نباشیم.
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

seven11 - مجارستان - بوداپست
Atheist-0 - کانادا - ونکوور دوست عزیز رهبری این جنبش دست کسانی است که از بدنه این نظامند یک زمانی نخست وزیر و رئیس مجلس بودند و نون و نمک این رژیم را خوردند به همین دلیل وقتی شعله اعتراضات داشت به شعله انقلاب تبدیل میشد خود همین آقایان گفتند دیگر بس است بروید خانه هایتان!! پیش بینی این عاقبت کار سختی نبود فقط باید منطقی فکر کرد.
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

Alish_uk - انگلیس - بیرمنگهام
کوروش کبیر:. هشدارتان می دهم؛. او که به کشتن آزادی بیاید. هرگز از هوای اهورا خوشبو نخواهد شد. بخشوده نخواهد شد. بزرگ نخواهد شد
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

compatriot - کانادا - تورنتو
89562389 - ایران - نجف اباد. اه، تو پ... داری! حالا شدی مزدور این رژیم حتمن. بایستی شماها را شاه میکشت که این چنین به سر این مملکت نیارید! مملکتو به باد فنا دادید حالا طلبکار هم هستی؟ ما ملت انقلاب نمیخواستیم کسایی مثل شما مردم را فریب دادند!
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.