تقدیر غیابی از احمد زیدآبادی برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات

تقدیر غیابی از احمد زیدآبادی برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات

جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو به طور غیابی به احمد زیدآبادی، روزنامه نگار ایرانی زندانی، اعطا شده است.

زیدآبادی: در حرفه خود جز قلم و زبان ابزاری در اختیار نداشتم و در بکارگیری این دو نیز از دایره به غایت تنگ و توان فرسای قوانین شان پا فراتر نگذاشتم.

آقای زیدآبادی طی پیامی به مدیرکل یونسکو، جایزه "گیلرمو کانو" ۲۰۱۱ را جایزه ای برای تمام زندانیان عقیدتی و همکارانش دانسته است.

آخرین نشست از کنفرانس روز جهانی آزادی مطبوعات سه شنبه در باشگاه ملی خبرنگاران در واشنگتن، پایتخت آمریکا برگزار شد که در پایان آن جایزه "گیلرمو کانو" ۲۰۱۱ به طور غیابی به احمد زیدآبادی اهدا شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با ارسال یک پیام ویدیویی به این کنفرانس، به احمد زیدآبادی تبریک گفت و از حرفه روزنامه نگاری و روزنامه نگارانی که به گفته وی از آزادی شهروندان دفاع می کنند، تمجید کرد.

او گفت: "اینکه برنده امسال، اینجا نیست که جایزه اش را دریافت کند به خودی خود گویاست، زیرا او در کشورش زندانی است، اما غیبتش فرصتی است مغتنم برای همه ما که درباره اصولی که او برای آنها ایستاده تامل کنیم."

مهرنوش پورضیایی، خبرنگار بی بی سی فارسی در واشنگتن می گوید که یکی از بخش های منحصر به فرد این مراسم پیام های ویدئویی بود که برندگان سال های قبلی جایزه آزادی مطبوعات یونسکو از کشورهای خود برای احمد زیدآبادی ضبط کرده و فرستاده بودند.

او گفت: "آنها روزنامه نگارانی اند که همه مانند او روزهای بسیار سختی را تحمل کرده بودند و بهتر از هر کسی می دانستند که احمد زیدآبادی این روزها چه روزگاری دارد. پیام همه این بود که او تنها نیست و باید قوی باشد."

ماریا اوترو، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور دموکراسی، در حاشیه نشست روز سه شنبه به خبرنگار ما گفت امیدوار است که کمک های مالی که این وزارتخانه برای ایجاد تکنولوژی های مقابله با سانسور اینترنتی در اختیار دیگران گذاشته است به زودی نتیجه بدهد.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگاران و تحلیلگران اصلاح طلب، از جمله چهره هایی بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت و به طور دسته جمعی محاکمه شدند.

من این جایزه را که در واقع جایزه ایست برای تمام زندانیان عقیدتی در کشور و نیز همه همکاران در زندان و یا در دیار غربت که به نحوی گرفتارند تقدیم می کنم به خانواده ام به خصوص همسر و فرزندانم که علاوه بر آلام روحی این دو سال بیش از ده سال است که در هراس و اضطراب سندروم 'زنگ خانه' به سر می برند و با هر زنگ بی موقع یا به موقعی قلب های کوچک و معصومشان به لرزه در می آید"

احمد زیدآبادی

او در دادگاه به ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است. وی در سال ۱۳۷۹ نیز یک سال را در زندان گذرانده بود.

علی افشاری، از فعالان اصلاح طلب که سه شنبه در کنفرانس روز جهانی آزادی مطبوعات حضور داشت در گفتگویی با بی بی سی فارسی آقای زید آبادی را "افتخار جامعه مطبوعاتی" و یکی از "بهترین نمایندگان روزنامه نگاران ایران" خواند.

او گفت که این جایزه نشان داد که حکومت ایران در تلاش خود برای حذف زیدآبادی از حوزه عمومی از طریق زندانی و ممنوع القلم کردن او موفق نبوده است.

نیک آهنگ کوثر، روزنامه نگار و کاریکاتوریست ایرانی نیز گفت که اهدای جایزه به آقای زیدآبادی نشان می دهد فعالیت های او هیچ وقت فراموش نمی شود.

به گفته وی: "زیدآبادی کسی است که از قربانیان نقض حقوق بشر است. او برای آزادی بیان جنگیده و همواره تحت فشار بوده است."

پیام به حاضران

بی بی سی فارسی نسخه ای از پیام آقای زیدآبادی به مدیر کل یونسکو و سایر حاضران در کنفرانس واشنگتن را بدست آورده است.

او در این پیام که ترجمه انگلیسی آن برای حاضران در کنفرانس واشنگتن قرائت شد از غیبت خود عذرخواهی کرد و گفت: "دادگاه انقلاب افزون بر ۶ سال زندان ۵ سال تبعید و محرومیت از فعالیت همیشگی سیاسی اجتماعی مطبوعاتی و حزبی مرا برای تمام عمرم از هر گونه گفتن و نوشتن محروم کرده است از این رو هر گونه پیامی صرفا بر دامنه ی درد و رنج خود و خانواده ام می افزاید."

او می نویسد: "من در حرفه خود جز قلم و زبان ابزاری در اختیار نداشتم و در بکارگیری این دو نیز از دایره به غایت تنگ و توان فرسای قوانین شان پا فراتر نگذاشتم."

موسسه بین المللی مطبوعات نیز جایزه قلم طلایی سال ۲۰۱۰ خود را به احمد زیدآبادی داده بود.

آقای زیدآبادی که در دوران تبلیغات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از نامزدی مهدی کروبی حمایت می کرد، یک روز پس از انتخابات دستگیر شد.

او در پیامش به مدیرکل یونسکو جایزه اش را جایزه ای برای تمام زندانیان عقیدتی و همکارانش دانسته است.

آقای زیدآبادی می گوید: "من این جایزه را که در واقع جایزه ایست برای تمام زندانیان عقیدتی در کشور و نیز همه همکاران در زندان و یا در دیار غربت که به نحوی گرفتارند تقدیم می کنم به خانواده ام به خصوص همسر و فرزندانم که علاوه بر آلام روحی این دو سال بیش از ده سال است که در هراس و اضطراب سندروم 'زنگ خانه' به سر می برند و با هر زنگ بی موقع یا به موقعی قلب های کوچک و معصومشان به لرزه در می آید."

وی می افزاید: "تقدیم می کنم به مادر سهراب و همه مادران دلشکسته ای که فرزندانشان هرگز به خانه بر نگشتند تقدیم می کنم به همه مادران و خواهران و دختران و فرزندانی که در فراق و هجران عزیزان در بند خود اشک بر گونه هایشان خشکیده نمی شود از آن جا که به یاد ما هستید خداوند مهربان به یادتان باشد و به شما پاداش خیر دهد."

احمد زیدآبادی پیشتر عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) بود.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) پس از برگزیدن وی به عنوان برنده جایزه "گیلرمو کانو" اعلام کرده بود: "انتخاب احمد زیدآبادی ادای احترامی است به شجاعت و مقاومت استثنایی او و تعهد کم نظیرش به آزادی بیان، دموکراسی، حقوق بشر، تساهل، و انسانیت. این جایزه، علاوه بر او ادای احترامی است به ده ها روزنامه نگار ایرانی که در زندان هستند."

ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو خواهان آزادی آقای زیدآبادی از زندان شده است.

جایزه جهانی آزادی مطبوعات با عنوان گیلرمو کانو را سازمان یونسکو از سال ۱۹۹۷ هر سال به یک فرد یا نهاد اهدا می کند که در هر جای جهان برای بهبود آزادی بیان تلاش کرده باشد، به ویژه اگر جان فرد در اثر این تلاش به خطر افتاده باشد.

89562389 - ایران - نجف آباد
با سلام من اومدم.
چهار‌شنبه 14 اردیبهشت 1390

fred1540 - بلژیک - هرنه
با سلام. تبریک به اقای زیدابادی و خانواده محترمش امیدوارم در مسیری که قدم برداشتن همیشه ودر هر شرایط ثابت قدم باشی سختی که شما در این دوران از حکومت فاسد اخوندی میکشید قابل تحسین و نام شما و امثال شما که برای بشریت زندگی خود را به خطر انداختید در تاریخ ایران زمین ثبت خواهد شد به طور مثال کمتر کسی هست که نام زیدابادی نشنیده باشه همیشه پیروز استوار ثابت قدم باشید خداوند یارو یاورتان
چهار‌شنبه 14 اردیبهشت 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.