گرد و غبار ایلام و کردستان را تعطیل کرد


گرد و غبار ایلام و کردستان را تعطیل کرد

با ورود موج گرد و غبار از عراق به استانهای غربی و جنوبی ایران، تمامی سازمانهای دولتی و مراکز آموزشی در استان ایلام و مراکز آموزشی و فرودگاه ها در کردستان در روز چهار شنبه 24 فروردین تعطیل اعلام شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبادالله فلاحی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام از راهی شدن 128 نفر به بیمارستانهای این استان خبر داد.

اداره هواشناسی استان ایلام نیز اعلام کرد که به علت گرد و غبار دید افقی به کمتر از پنجاه متر کاهش پیدا کرده است.

همزمان، شورای اطلاع رسانی استان کردستان با انتشار بیانیه ای تمام مقاطع تحصیلی این استان در شیفت بعد از ظهر را تعطیل اعلام کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز با انتشار اطلاعیه ای، وضعیت آلودگی هوا در این استان را خطرناک اعلام کرد و از شهروندان خواست که در زمان خروج از منزل، مسائل ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.

محمدطالب حیدری، مدیرکل هواشناسی استان کردستان با اشاره به ورود ریزگردهای عربی از روز گذشته به این استان، گفت: "از دیروز هر لحظه بر میزان این آلودگی افزوده شده و هم اکنون به شدت نهایی خود رسیده است."

او افزود: "بر اساس نقشه های هواشناسی، موج آلودگی از استان خوزستان آغاز و تا استان آذربایجان غربی ادامه دارد و بیشترین میزان آن مربوط به دو استان خوزستان و کردستان است."

فخرالدین حیدری، نماینده مردم سقز و بانه روز چهارشنبه 23 فروردین در جلسه علنی مجلس، به عدم مدیریت بحران گرد و غبار اعتراض کرد.

نماینده سقز و بانه گفت: "سئوالم از دولت این است اگر این گرد و خاک که برای سلامتی مضر است، هوای تهران را آلوده می کرد، دولت اینگونه برخورد می کرد؟ مطمئنم دولت برای حفظ سلامتی مردم تهران دیوار هوایی هم می ساخت."

بارش شدید گرد و غبار همچنین برای دومین بار در فروردین امسال، هوای تبریز را نیز بحرانی کرد و در خوزستان غلظت گرد و غبار به بیش از هفتاد برابر حد مجاز رسیده است.

مسئولان شهرهای آلوده در اطلاعیه هایی از شهروندان، به ویژه بیماران ریوی و تنفسی و افراد سالخورده و کودکان خواستند که حتی الامکان از خانه خارج نشوند، و اگر مجبور به این کار هستند از ماسک های تنفسی استفاده کنند.

هرچند بعضی از کارشناسان معتقدند استفاده از ماسک های معمولی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی شهروندان کافی نیست.

در سال‌های اخیر پدیده افزایش گرد و غبار معلق در هوا، به شکل مقطعی در برخی مناطق ایران به ویژه شهرهای جنوبی و غربی سبب آلودگی شدید هوا و کاهش دید در این شهر‌ها شده، اما در دو سال گذشته این پدیده شدید‌تر و وسیع‌تر شده است.

به گفته کار‌شناسان، گسترش بیابان‌ها و بی‌توجهی به طرح‌های بیابان زدایی در کشورهای عراق، عربستان، اردن و سوریه یکی از دلایل این آلودگی‌ها است اما بیشتر این گرد و غبار از بیابان‌های همسایه غربی ایران، یعنی عراق وارد ایران می‌شود.
neda2oo7 - ایران - شیراز
دوران جنگ کم بود بعد از جنگ هم از دست عراقی ها آسایش نداریم
پنج‌شنبه 25 فروردین 1390

Royan - المان - المان
ریز گردها یعنی چی ؟ شاید منظورش ماسه باشه.
پنج‌شنبه 25 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
عجب مردم ایران گرفتار گرد و غبارهای عربی شدند ! ول کن معامله نیست از 1400 سال قبل, این عربها شروع کردن به گرد و غبار کردن و الان هم گرفتار گرد و غبار صحرای کوفه و کربلایشان هستیم . شاد و ایرانی باشیم !
پنج‌شنبه 25 فروردین 1390

l3e4uty9irl - امریکا - بربنک
باز می خواهند ه غلطی بکنن که گرد و غبار ساختن?خدا رحم کنه. اب
جمعه 26 فروردین 1390

پدرام-اهواز - ایران - اهواز
این آخوند های ننه خطا تا مشکل به تهران نرسه هیچ غلطی نمیکنان
جمعه 26 فروردین 1390

shervin-iran - ایران - خرم آباد
ما ایرانی ها اگر شانس داشتیم بجای اینکه کشورمون همسایه چندتاکشور عربی بیابونی وخشک و کثیف باشه همسایه چندتا ازاین کشورهای اروپایی سرسبز وقشنگ وزیبا وتمیز می شدیم ...شانس نداریم دیگه دادا....LOL
شنبه 27 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.