بررسی روزنامه های صبح پنجشنبه تهران؛ ۲۵ فروردین


بررسی روزنامه های صبح پنجشنبه تهران؛ ۲۵ فروردین



وضعیت اضطراری و آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ بویژه در غرب کشور، اظهارات نمایندگان مجلس در واکنش به گفته های سفیر عربستان و تهدید نظامی ایران، اعلام پرداخت ماهانه یارانه نقدی و همچنین اظهاراتی درباره عدم افزایش بهای گاز از سوی رئیس شرکت گاز از جمله موضوعاتی هستند که روزنامه های امروز به آنها پرداخته اند.

گرد و غبار کشور را فراگرفت

بیشتر روزنامه های امروز همچون ابتکار، سیاست روز، جمهوری اسلامی و تهران امروز تعطیلی بسیاری از شهرهای کشور به دلیل آلودگی شدید ناشی از گرد و غبار را مورد توجه قرار داده اند.

تهران امروز که تیتر و عکس صفحه نخست خود را نیز به این موضوع اختصاص داده است در گزارش مفصلی در این باره نوشته نقشه هوا شناسی کشور نشان می‌دهد که ریزگردهای عربی امسال با شدت بیشتری استان خوزستان را در نوردیده‌اند و با خاکستری کردن آسمان استان‌های مرکزی، جنوبی و غربی به استان آذربایجان رسیدند. این گرد و غباره دیروز صبح ادارات و مدارس استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و... را به تعطیلی کشاند و آسمان لرستان، آذربایجان غربی و... را خاکستری کرد. این مسئله به تذکر بهارستان‌نشین‌ها به رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه نیز منجر شد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است که رایزنی‌های سال گذشته مسئولان کشور با کشورهای همسایه از جمله عراق و عربستان به جایی نرسیده ‌است. به رغم وعده‌های داده شده از سوی دولت ایران برای کمک‌های مادی به عراق، مبارزه با پدیده آلودگی هوا در اولویت کاری عراق جا ندارد. ریزگردها پدیده‌ای کهنه است که در سال‌های پیش از جنگ تحمیلی با همکاری دو کشور کنترل می‌شد اما جنگ هشت سالانه و پس از آن وضعیت عراق باعث شد تا ایران به کانون بحران ‌ریزگردهای عربی تبدیل شود.

به نوشته این روزنامه روز گذشته فخرالدین حیدری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس از جمله نمایندگانی بود که با انتقاد از بی توجهی دولت به وضعیت آلودگی هوای جنوب و غرب کشور در تذکری خطاب به رییس دولت گفت بنده از دوگانه برخورد کردن دولت عدالت‌محور تعجب می‌کنم و از اینکه نسبت به سلامتی ساکنان کردستان خونسرد و بی‌خیال از کنار این موضوع می‌گذرند، تأسف می‌خورم، چرا‌ که این بی‌توجهی و بی‌خیالی دولت واقعاً نفس‌کشیدن را برای مردم کردستان سخت کرده است.

تهران امروز همچنین با اشاره به این که آلودگی و گرد و غبار به تبریز و تهران نیز رسیده است نوشته از نخستین سال‌هایی که آلودگی ها، استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان و بوشهر را درگیر کرده بود، شهروندان آنها منتظر بودند تا گرد و غبار به تهران برسد شاید در سایه توجه دولت به پایتخت نشین‌ها گره آلودگی‌ها درآسمان آنها باز شود. خرمشهری‌ها در چند نوبت دست به دعا برداشتند تا آلودگی‌ها به سمت تهران حرکت کند ... دعای آنها مستجاب شد و آسمان تهرانی‌ها امروز میزبان گرد و غبارهای عربی شد. حالا باید ماند و دید که آیا همانطور که محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست وعده داده بود راه حلی برای پایان گرد و غبارها پیدا می شود یا ایران امسال هم در بحران به سر خواهد برد.

پاسخ به گستاخی عربستانی ها

بیشتر روزنامه های امروز در اخبار و گزارش هایی واکنش نمایندگان و مقامات کشور به اظهارات سفیر عربستان در مصر بر علیه جمهوری اسلامی را منتشر کرده اند. از جمله دنیای اقتصاد در یکی از گزارش های اصلی اش در این باره نوشته سخنان تهدیدآمیز سفیر عربستان در مصر علیه ایران واکنش فوری و قاطع رییس و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را به دنبال داشته است و همزمان، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور هم در زاهدان نسبت به توطئه غرب برای راه‌اندازی دعوای ایرانی – عربی هشدار داد. سفیر عربستان در مصر طی اظهاراتی گستاخانه ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده بود.

این روزنامه سپس به نقل از علاالدین بروجردی رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشته این دقیقا سیاست آمریکا و اسرائیل است که توسط سفیر عربستان مطرح شده است. سیاست ما در منطقه خلیج‌فارس مقابله و ورود به فاز نظامی نیست و این را همه کشورهای منطقه می‌دانند.

به گزارش این روزنامه آقای بروجردی سپس گفته این ادبیات زیبنده کشورهای منطقه نیست و جمهوری اسلامی ایران در عین اقتدار نظامی و استقلال سیاسی معتقد به داشتن رابطه خوب با همه کشورها به‌خصوص همسایگان است. اگر عربستان این اشتباه تاریخی را در اشغال خاک بحرین مرتکب نمی‌شد، این تنش‌های سیاسی فعلی نیز به‌وجود نمی‌آمد.

به نوشته این روزنامه غلامرضا کرمی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این رابطه با بیان اینکه عربستان نباید پای خود را بیشتر از گلیمش دراز کند، گفته آل‌سعود از قدرت نظامی ایران در منطقه مطلع است و واکنش ایران به عربستان در صورت اشتباه ‌آل‌سعود به طوری خواهد بود که آنها دیگر فرصت اشتباه را نداشته باشند.

همچنین دنیای اقتصاد نوشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نیز در واکنش به اظهارات سفیر عربستان سعودی در مصر با بیان اینکه واکنش ایران به احتمال تحرک نظامی عربستان غیرقابل تصور و پشیمان‌کننده خواهد بود، گفته عربستان حقیر‌تر از آن است که درباره ایران اسلامی صحبت کند. ما این رفتار تحریک‌کننده عربستان را ‌که بیشتر به یک جنگ روانی شبیه است، یک رفتار انتحاری در برابر ایران می‌دانیم و به برادران عربستان توصیه می‌کنیم که در برابر ایران اقدام به رفتار انتحاری نکنند.

بازهم مهلت قانونی تمام شد

همشهری در گزارشی اتمام مهلت قانونی برای ابلاغ یک قانون مصوب مجلس از سوی رییس دولت و ابلاغ آن توسط علی لاریجانی را برجسته کرده و نوشته رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز قانون«اصلاح قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب 1389 » را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ کرد.

به نوشته این روزنامه براساس ماده یک قانون مدنی مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه‌پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس‌جمهور باید ظرف مدت 5 روز آن را امضا و به مجریان ابلاغ کند ‌و دستور انتشار آن‌را صادر کند و روزنامه رسمی موظف است آن‌را ظرف مدت 72‌ ساعت پس از ابلاغ منتشر کند. طبق تبصره این ماده از قانون مدنی درصورت استنکاف رئیس‌جمهور از امضا یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده، به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند.

همشهری نوشته تبصره ماده یک قانون مدنی، در مناسبات دولت و مجلس کم تکرار نشده است؛ بارزترین آنها در تیرماه سال گذشته رخ داد که علی لاریجانی به‌دلیل استنکاف دولت از ابلاغ قانون کمک 2 میلیارد دلاری به مترو تهران و کلانشهرها، شخصا این قانون را ابلاغ کرد؛ قانونی که قرار بود تا پایان اسفند سال 89 اجرا شود و چون اجرا نشد، مجلس اوایل اسفند سال‌گذشته با مصوبه‌ای این قانون را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش همشهری اختلاف نظر دولت و مجلس تنها در عدم‌ ابلاغ قوانین مصوب مجلس از سوی رئیس‌جمهور خلاصه نمی‌شد. بحث در اینجا بود که اصل ‌و اصل 138 قانون اساسی که تاکید دارد تصویب‏نامه‌ها و آیین‏نامه‌های دولت ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا درصورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستند، نیز از اردیبهشت سال 89 به یکی از محورهای اختلاف دولت و مجلس تبدیل شده بود؛ به‌طوری که اعضای هیات تطبیق مصوبات با قوانین و مقررات، مصوبات دولت را از سایت دولت و روزنامه رسمی می‌خوانند.

این روزنامه در گزارش خود همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه حل اختلاف بین دولت و مجلس به دستور رهبر جمهوری اسلامی که هنوز گزارش نهایی آن منتشر نشده است نوشته شاید مشخص شدن نتیجه اصلی گزارش کارگروه حل اختلافات دولت و مجلس، پایانی بر فصل اختلافات حقوقی دولت و مجلس باشد.

پرداخت ماهانه یارانه نقدی

جمهوری اسلامی در گزارشی از آخرین تغییر و تحولات در اجرای هدفمندی یارانه ها اظهارات دبیر ستاد هدفمندی یارانه را منعکس کرده و از قول وی نوشته بر اساس درخواست‎های مردمی و تقاضاهای نمایندگان مجلس، پرداخت ماهانه یارانه نقدی خانوار در ستاد هدفمندی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. بنابراین مصوبه از اردیبهشت ماه یارانه نقدی خانوارها ماهانه و برای هر نفر 44 هزار و 500 تومان واریز می‌شود.

به گزارش این روزنامه محمدرضا فرزین در ادامه این اظهاراتش همچنین درباره نگرانی و انتقاد برخی نمایندگان درباره طرح دولت برای افزایش درآمد دولت از محل حذف یارانه ها به مبلغ 62 هزار میلیارد تومان گفته برخی نمایندگان نظرات شخصی خود درباره درآمدهای هدفمندی را مطرح می‌کنند، در حالی که استدلالهای ما در کمیسیون تلفیق بودجه ارائه شد، نمایندگان تلفیق آن را پذیرفتند و به پیشنهاد دولت رأی دادند. دولت با قیمتهای کنونی حاملهای انرژی هیچ مشکلی در تامین منابع مالی اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها ندارد و با قیمت‌های کنونی منابع مالی طرح قابل تحقق است.

به نوشته این روزنامه آقای فرزین با اشاره به احتمال اجرای فاز دوم اصلاح قیمتها در سال جاری نیز خاطرنشان کرده همان‎طور که زمان اجرای فاز اول اصلاح قیمت‌ها اعلام نشد، زمان اجرای فاز دوم نیز اعلام نخواهد شد.

جمهوری اسلامی در پایان گزارش خود نوشته که برخی نمایندگان معتقدند درآمد 62 هزار میلیارد تومانی پیش‎بینی شده برای اجرای قانون هدفمندی در سال جاری قابل تحقق نیست و دولت تنها با افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند این میزان درآمد را کسب کند.

بازنگری در قبوض گاز

آفرینش هم در گزارشی با اشاره به نارضایتی شهروندان از افزایش گازبها در قبوض دریافتی ماه های اخیربه نقل از مدیرعامل شرکت ملی گاز از بازنگری در قبض های گاز خبر داده و نوشته قبوضی که غیرمتعارف هستند یعنی میزان مصرف آنها به‏طور ناگهانی و یک‏باره افزایش داشته باشد این قبوض دوباره بازنگری می‌شود و بعد از مراجعه متخصصین این شرکت به در منازل و پیگیری موضوع قبوض جدید صادر خواهد شد.

به گزارش این روزنامه جواد اوجی گفته اوجی با اشاره به نارضایتی ها در این باره گفته بعضی از هموطنان در این خصوص گله‌مند هستند که به عنوان مثال قیمت گاز پرداختی از جانب آنها دو تا پنج برابر نسبت به قبل از اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها افزایش یافته است که من باید بگویم همزمان با اجرای این قانون فصل سرما آغاز شد به‏طوری که این افزایش قیمت دقیقاً در اوج مصرف گاز رخ داد.

به نوشته این روزنامه مدیرعامل شرکت گاز اضافه کرده که تاکنون سری دوم قبض‌ها به دست مردم رسیده است و در روزهای آینده آخرین قبوضی که مربوط به فصل سرما است در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد و قبوض بعدی مربوط به ماه‌های فصل گرم سال می‌شود که قیمت آن به مراتب بسیار پایین‌تر است که قبوضی است که در حال حاضر صادر می‌شود.

به نوشته آفرینش جواد اوجی افزایش قیمت گاز را تکذیب کرده و گفته نحوه محاسبه قیمت گاز بعد از کارهای کارشناسی و جمع‌بندی به صورت پلکانی صورت می‌گیرد، این نحوه محاسبه تاکنون برای مردم مشکلی را ایجاد نکرده و قصد نداریم نحوه محاسبه را هم تغییر دهیم.
haghighatgo - آلمان - برلین
ببخشیدها توهین نباشه! . چه قدرتیه که آدم به گدو تبدیل میشه ..الله اکبر تف برشیطان ..حاج آقا؟؟ !!. فلسفه یارانه : برای اینکه گدوها نخشکند دولت اسلامی از تو اقیانوسش یه ته لیوان به هر گدو میده !! توهین نکن بما خاک بر سرت حقیقتگوی خارج نشسته مرتیکه طاغوتی. شاهی ..دیکتاتور. ما همه مون هم گدو نیستیم بلکه گدو حلوائی و خیار هم تومون پیدا میشه !! برای یه پیر زن تنها که "اعتقاد به گدو بودن اسلامی داره" و مادر بنده باشه قبض گاز 4000 تومن بوده حالا 75000 تومن قبض جدیدش میگه و یارانه برای هر نفر که گدوی اسلام زده شده 44500 تومنه حالا باید یا این پیرزنه 86 ساله شل و تقریبا کورچادری بره مسافرکشی و یا شب کنار خیابون وایسه و یا من براش پول بفرستم که بریزه تو حلقوم دارودسته دولتی ها و پول برقش هم یه جور دیگه !! یا امام حسین ..یا امام حسن ..یا فاطمه زهرا ..یا علی و یا همتون هر دوازده امام (ص)..(ص) .بهتون به جون عزیزانتون که اون زیر تنتون آویزون بوده قسم میدن یه جوری هم شده از تو گدوهای قم ومشهد و اصفهان و یزد برید بیرون !! بس دیگه !! .
پنج‌شنبه 25 فروردین 1390

بابک - ایران - سبزوار
من که یک ریال به این دولت دزد نمی دهم
جمعه 26 فروردین 1390

بابک - ایران - سبزوار
هر مامور گازی هم بخواهد زر یزند با خشونت شدید مواجه می شود
جمعه 26 فروردین 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.