حذف فیلم «نیلوفر» از جشنواره جهانی فیلم کیش


حذف فیلم «نیلوفر» از جشنواره جهانی فیلم کیش

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کیش می گویند به دستور مستقیم اداره کل نظارت و ارزیابی (سانسور) فیلم وزارت ارشاداسلامی، فیلم «نیلوفر» که به بخش مسابقه این جشنواره راه یافته بود، حذف شده است.

این نخستین بار در تاریخ جشنواره های سینمایی ست که یک فیلم پس از برگزیده شدن و اعلام عمومی از فهرست نمایش خط خورده و حذف می شود.

محمد خزاعی دبیر جشنواره کیش می گوید برگزارکنندگان جشنواره نقشی در حذف فیلم نیلوفر از جشنواره نداشته اند و این تصمیم صرفا  براساس دستور علیرضا سجادپور، مدیر اداره کل نظارت و ارزیابی فیلم وزارت ارشاداسلامی صورت گرفته است.

علیرضا سجادپور، مدیر اداره کل نظارت و ارزیابی فیلم در گفتگو با رسانه ها علت حذف فیلم نیلوفر از بخش مسابقه جشنواره کیش را نداشتن پروانه نمایش اعلام کرده است.

اما منتقدان می گویند فیلم های برگزیده یک جشنواره خودبخود پروانه موقت نمایش را دریافت می کنند.

«نیلوفر» به کارگردانی سابین الجمایل و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور داستان دخترک دوازده ساله ساکن یکی از روستاهای عراق است که که آرزو دارد خواندن و نوشتن یاد بگیرد تا پزشک شود، اما او در دهکده‌ای زندگی می‌کند که تنها پسرها می‌توانند درس بخوانند. از سوی دیگر مناسبات خانوادگی در اطراف او ـ به‌خصوص رابطه‌اش با عزیز ـ عموی گوشه‌گیر و چوپانش ماجراهای فیلم را رقم می‌زند.

بازیگران این فیلم رویا نونهالی، شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی، صادق صفایی امیر آقایی، نیره فراهانی ، زهرا داودنژاد، تورج فرامرزیان و فاطمه معتمدآریا هستند.

"نیلوفر" به کارگردانی سابین ژمایل تولید مشترک ایران، فرانسه و لبنان است.

رشید بوغریب سازنده فیلم تحسین‌شده "روزهای افتخار" یکی از تهیه‌کنندگان فیلم "نیلوفر" است. بوغریب متولد پاریس است، اما تبار الجزایری دارد. او ماه مه پیش یکی از داوران بخش مسابقه جشنواره فیلم کن بود و در جریان برگزاری جشنواره نشان شوالیه لژیون دونور دولت فرانسه را دریافت کرد.

منتقدان سینمایی می گویند وزارت ارشاد پیش از اعلام عمومی نام فیلم های برگزیده در جشنواره کیش در جریان انتخاب فیلم ها بوده و با آنها موافقت کرده و پروانه نمایش موقت را صادر کرده است. اما در آخرین لحظات محفل تصمیم گیرنده ای که به تازگی در وزارت ارشاداسلامی مستقر شده اقدام به حذف این فیلم از جشنواره کرده است.

گفته شده بازی پرقدرت فاطمه معتمد آریا، از بازیگران برجسته سینما و تئاتر ایران که آشکارا از جنبش سبزها پشتیبانی کرده، در این فیلم علت اصلی تصمیم به حذف فیلم توسط محفل تصمیم گیرنده در وزارت ارشاد بوده است.

منتقدان می گویند محفل تصمیم گیرنده تازه مستقرشده در وزارت ارشاد، پس از جنجال بر سر نمایش «هداگابلر» گروه بازبینی اداره کل هنرهای نمایشی این وزارتخانه را نیز به صورت یکپارچه تغییر داده است.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.