نگرانی از نمایش عمومی فیلم «پایان نامه»
|
حامد کلاهداری کارگردان فیلم پایان نامه و علیرضا سجادپور مدیر اداره کل نظارت فیلم وزارت ارشاداسلامی در جشنواره فیلم فجر |
مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی می گوید: هیچ نگرانی از وضعیت اکران «پایاننامه» ندارد.
علیرضا سجادپور، مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی (سانسور) فیلم که در روزهای پایانی سال اکران فیلم ها در ایران را دولتی کرد، با اشاره به نسخه غیرقانونی فیلم اخراجی های۳ و جدال سیاسی پیرامون آن گفت: «برای جریان فتنه بسیار متاسفم هستم که آنچنان سقوط کردهاند که نیروهای خود را برای برخورد با یک فیلم گرد هم میآورند. این کاری ضدفرهنگی از سوی جریانی است که داعیه سیاسی دارد.»
رقابت سیاسی دولتیان و مخالفان که به حوزه فیلم و سینما کشیده شد، با اردوکشی هواداران و مخالفان دو فیلم اخراجی های۳ و جدایی نادر از سیمین بیش از گذشته علنی شد.
اما به گفته منتقدان این جدال پایان نیافته و روز به روز ابعاد گسترده تری می یابد. سخنان مدیر اداره کل نظارت بر فیلم وزارت ارشاد موید تداوم این کشاکش است؛ زیرا جنجال بر سر نمایش اخراجی ها هنوز فروکش نکرده، نوبت به «پایان نامه» رسیده است که به گفته منتقدان سینمایی درونمایه آن تغییر ماهوی رویداد قتل نداآقاسلطان، نماد جنبش سبز است.
اما علیرضا سجادپور که یکی از مشوقان و حامیان اصلی ساخت فیلم «پایان نامه» است، با اشاره به نوبت نمایش این فیلم دولتی گفت نگران فروش فیلم پایان نامه نیستیم.
فیلم «پایان نامه»با کمک بلاعوض وزارت ارشاد و به تهیه کنندگی روح الله شمقدری، برادر جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد و به کارگردانی حامد کلاهداری ساخته شده است. منتقدان گفته اند حامد کلاهداری سازنده فیلم از خویشان نزدیک علیرضاسجادپور است. از این رو، همه امکانات وزارت ارشاد بدون طی تشریفات اداری و با مساعدت همه جانبه مدیران دولتی برای ساخت این فیلم بسیج شد. فیلمی که روایت دولتی قتل نداآقاسلطان، در پایان راهپیمایی بزرگ سبزها در تهران است.
علیرضا سجادپور در پاسخ به این پرسش که بعد از مسائل رخ داده در جریان نمایش «پایاننامه» ساخته حامد کلاهداری در جشنواره فجر نگرانی از اکران عمومی آن در نوبت دوم اکران نوروزی ندارد، گفت: «آن واکنشها یک برنامه از پیش تعیینشده از سوی سی یا چهل نفر بود که پیش از شروع نمایش فیلم آغاز شده بود.»
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی نیز در حاشیه جشنواره فیلم فجر با تایید هوکردن فیلم ارزشی پایان نامه توسط تماشاگران گفته بود: «برخی تماشاگرنماها با طرح و برنامه قبلی در سالن نمایش فیلم حضور پیدا کرده و از همان ابتدا شروع به هو کردن میکردند که در واقع این نشان میدهد برخی افراد برای اعمال دیدگاههای شخصی خود در جشنواره حضور مییافتند.»
یک تماشاگر که به حاشیه های نمایش عمومی فیلم پایان نامه در دوران جشنواره فجر پراخته بود، در این باره نوشت: «برای اولین بار بود که نمایش یک فیلم با تدابیر شدید امنیتی در بیرون و داخل سالن سینما همراه شده بود. آیا نمایش یک فیلم ارزش این همه تدابیر امنیتی و حضور نیروهای امنیتی را دارد؟»
یک منتقد سینمایی نوشته است: «هدف وزارت ارشاداسلامی از ساخت فیلم پایان نامه این بوده و که مسئولیت کاری را که خود کرده اند، به گردن مخالفان بیندازند. هرچند ساخت و برداشت های سینمایی دولتی از اعتراضات خیابانی ضددولتی امر تازه ای نیست، دولت چین پس از رویداد اعتراضی میدان صلح آسمانی پکن (تی آن مین) با ساخت یک مستندبازسازی شده نشان داد معترضان نه دانشجویان دانشگاه های پکن بلکه مشتی جاسوسان کشورهای غربی و اوباش حاشیه نشین بوده اند. دولت ونزوئلا نیز با ساخت فیلم مستندنمایی روایت دولتی از یک قتل سیاسی خیابانی را ساخت تا نشان دهد مخالفان خود اقدام به شلیک بسوی معترضان کرده اند تا دولت مظلوم را ظالم نشان دهند.»