بررسی روزنامه های صبح تهران " شنبه ۲۱ اسفند


بررسی روزنامه های صبح تهران – شنبه ۲۱ اسفند

مسعود بهنود

روزنامه‌نگار

انتقاد از هتاکی و نظرسنجی درباره هاشمی

استقبال از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در انتقاد از هتاکی ها، مهم ترین عنوان روزنامه های اول هفته تهران است که در گزارش های خود همچنان از تحولات لیبی نوشته و از تظاهرات در عربستان سعودی خبر داده و حتی احتمال داده اند این موج در ایالات متحده به تجزیه ایالات آن کشور بیانجامد. یک نظرسنجی که نشان می دهد هاشمی بیش تر از احمدی نژاد برای انتخاب مرد سیاسی سال رای آورده و ابراز نگرانی هائی درباره بودجه سال آینده و رقم های پیشنهادی دولت از مجموع مطالب امروز این روزنامه هاست. فقط یک روزنامه سونامی ژاپن را در صدر اخبار خود منعکس کرده است.

"باید برخی تندروی ها را تعدیل کنیم" تیتر اصلی مردم سالاریاست، "ننگ بی اخلاقی ها دامن نظام را می گیرد" در صدر اخبار آرمان آمده، جام جم، جمهوری اسلامی، رسالت، تهران امروز و آفرینش در ادامه از زبان رهبر جمهوری اسلامی نوشته اند "همه بدانند رفتارهای توهین‌آمیز به نظام ضربه می‌زند" کیهان و سیاست روز و قدس از همین گزارش با عنوان "نقد باید مستدل باشد هتاکی و اهانت صد در صد غلط است" یاد کرده اند و ابرار از زبان آیت الله مکارم شیرازی نوشته "افراد منتسب به حزب الله بیشتر مراقب زبان و قلمشان باشند".

"کاهش حتمی نرخ سود بانکی" تیتر اصلی دنیای اقتصاد است و "درج صوری 113 شرکت زیان ده در میان سودده ها" عنوان اول جهان صنعت.

قدس در مقاله "درباره حفظ آرامش جامعه ایمانی" نوشته در شرایط کنونی، بیش از هر زمان دیگری جامعه به آرامش و ثبات نیازمند است. اکنون نگاه کلان در محاسبات توده ها، تمامی برآوردهای بیگانگان را نقش بر آب نموده است و به مدد عقل سیاسی نخبگان و توده مردم، به ناکامی های آنان بیش از پیش افزوده شده است.

در دنباله این مقاله آمده برخی احزاب و گروه ها با خبرسازی موضع گیری کرده و زحمات دولتمردان را زیر سؤال می برند که این مدل رفتاری قابل پذیرش نیست. مدتی است بعضی جریانها و نحله های سیاسی با ژست انتقادی گرفتن، خدمات دولت را به نحوی مورد هجمه سنگین قرار داده اند که نمی توان از آن بوی انتقاد را استشمام کرد، بلکه ادبیات به کار رفته، بعضا نوعی تخریب و انتقامجویی را در اذهان تداعی می کند.

"چند نفر را جذب کردی برادر؟" عنوان مقاله سیدجواد سیدپور درتهران امروز است که در آنپرسیدههیچ‌کس تاکنون دیده یا شنیده کسی با فحش و ناسزا و تحقیر و توهین توانسته باشد فردی یا افرادی را جلب خودش یا جذب ایده و فکری کند؟

به نظر این روزنامه یکی از اصلی‌ترین الزامات جذب حداکثری رعایت اخلاق و احترام به دیگران مخصوصا افرادی است که لزوما هماهنگی و همراهی با ایده و فکر صاحبان قدرت ندارند. روشن است که احترام گذاشتن به مخالف لزوما به معنای پذیرش عقیده او نیست بلکه تن دادن بی‌قید و شرط به احکام اخلاق اسلامی است، همان چیزی که هم از اهداف بعثت انبیاء و هم از لوازم حکومت اسلامی است.

"هدیه برای قذافی" اثری از مجید ادیبی- جام جم

تهران امروز نوشته جذب حداکثری تنها با رعایت اخلاق فراچنگ می‌آید و آنجا که اخلاق در محاق می‌رود نه تنها جذبی صورت نمی گیرد که یکسره دافعه و دوری از حق اتفاق می‌افتد. سخن حق و حرف حق فی نفسه جاذبه دارد و از این‌ روست که همه پیامبران هم در کلام و هم در مرام از پرتو عالی جاذبه الهی برخوردار بودند. آنکس که خود را نماینده حق می‌داند و با چنین رویکردی با مردم برخورد می‌کند باید به هوش باشد.

آرمان مصاحبه ای دارد با محمد تقی رهبر که در آن رییس فراکسیون روحانیون مجلس گفته متاسفانه بی اخلاقی زیاد شده است که کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. واقعا جای تاسف است که عده‌ای با کارهایی که انجام می‌دهند موجب می‌شوند تا در کشوری که اسلام در‌آن حرف اول و آخر را می‌زند، اخلاق نادیده گرفته شود.برخی با مصاحبه علیه دیگران و برخی دیگر هم از طریق نامه نگاری به راحتی حیثیت افراد را در معرض سئوال قرار می‌دهند.

خبرنگار آرمان می پرسد برای برون رفت از این شرایط چه باید کرد؟ و جواب می شنود: واقعا نمی‌دانم چه جوابی به این سئوال شما بدهم. وقتی مقام معظم رهبری که بر همه ما ولایت دارند، در کلاس درس خارج از فقه خود هم تاکید می‌کنند که تحت هیچ شرایطی نباید به تهمت و افترا متوسل شد حجت بر همه تمام است.

این نماینده مجلس سپس تاکید کرده این خیلی بد است که برخی به راحتی به خود اجازه می‌دهند که هر حرفی را بر زبان جاری سازند. پس بر همه واجب است که اگر اختلافی هم وجود است با راه‌های منطقی حل شود. البته همه به این مساله تاکید دارند که "اتحاد" لازمه اداره کشور است اما وقتی فضا آلوده شود برخی مترصد کوچکترین فرصتی هستند تا به تخریب دیگری بپردازند.

هاشمی جلوتر از احمدی نژاد

خبر نوشته در نظر سنجی خبرآنلاین برای تعیین چهره سال سیاست، اکبر هاشمی رفسنجانی از محمود احمدی نژاد پیش افتاد.

بر اساس نظر سنجی این سایت از روز چهارشنبه تا ساعت 19 روز جمعه صورت گرفت اکبر هاشمی رفسنجانی با %59.3 در صدر قرار گرفت و محمود احمدی نژاد با % 24.7 درصد در رتبه دوم قرار گرفت.

در پنج ساعت اول محمود احمدی نژاد با 46 درصد در صدر قرار داشت و ‌اکبر هاشمی رفسنجانی با 38 درصد در رتبه دوم قرار گرفته بود. اما این رقابت در روز پنجشنبه نتایج دیگری را نشان داد. ‌بر اساس آخرین نتایج نظر کاربران خبرآنلاین که در نظر سنجی چهره سیاسی سال 89 شرکت کرده اند اکبر هاشمی رفسنجانی با 59 و محمود احمدی‌نژاد با 17 درصد در جایگاه های اول و دوم قرار گرفته اند.

"جوانان و پارتی شبانه" عکس از امیرهاشم دهقانی- خبرگزاری فارس

به نوشته این روزنامه سرانجام در برابر این پرسش که به نظر شما چهره سال 1389 سیاست ایران کدامیک از گزینه‌های زیر است؟ این نتایج به دست آمد: %5.7 علی مطهری را انتخاب کرده اند، %4.2 اسفندیار رحیم‌مشایی را برگزیده اند و %4.1 علی لاریجانی، %1.4 منوچهر متکی، %0.4 علی‌اکبر صالحی، %0.1 محمدرضا رحیمی و %0.1 احمد توکلی را به عنوان چهره سیاسی سال خود انتخاب کرده اند.

صادق زیباکلام در مقاله ای در آرمان با عنوان "آینده هاشمی" نوشته در پاسخ به این پرسش که آیا فشارعلیه هاشمی بعد ازکنار رفتن ایشان از ریاست مجلس خبرگان متوقف شده و یا کاهش خواهد یافت؛ باید گفت که بعید به نظر می‌رسد که اینگونه شود. چرا که مسئله با هاشمی نه به واسطه ریاستش بر کرسی مجلس خبرگان بود و نه به بر سر ریاستش بر مجمع تشخیص. موضع‌گیری و نحوه تعامل هاشمی رفسنجانی با بدنه اجرایی کشور نه تنها بقاء ایشان در گرو این فرآیند است بلکه در سطحی گسترده‌تر، آینده سیاسی آقای هاشمی بستگی به روند فوق دارد.

به نوشته این استاد دانشگاه اگر هاشمی بر سر موضع‌گیری‌هایی که از 22 خرداد 88 به این‌سو اتخاذ کرده، این روش را ادامه دهد، روند نگاه به وی به همین منوال ادامه خواهد یافت. برعکس اگر مشارالیه بر موضع‌گیری منتقدانه‌اش پایان دهد، بالطبع فشارها علیه وی متوقف خواهد شد، هتاکان و متعرضین به فائزه هاشمی مجازات خواهند شد و مساله دانشگاه آزاد نیزحل و فصل می‌گردد. به بیان دیگر، پاسخ به این پرسش که آینده هاشمی چه خواهد شد فی‌ الواقع و در عمل بستگی به موضع‌گیری خود وی دارد. همه شواهد و قراین موجود حکایت از آن دارد که مناسبات و وضعیت هاشمی با جناح پیروز در انتخابات 22 خرداد بهبودی کامل نخواهد یافت.

در آخر مقاله آرمان آمده هاشمی مجبور است برای مصالح بلند مدت تر نظام همچنان هشدار و زنهار بدهد. بالطبع این موضع‌گیری باعث تداوم کدورت میان ایشان و منتقدانش خواهد شد و بنابراین وضعیتی که برقرار بوده احتمالا همچنان ادامه خواهد یافت. تنها نقطه قوت و امیدواری آن است که برخی دیگر از مسئولان، چهره‌ها و شخصیت‌های دلسوز نظام هم همچون آقای هاشمی پای پیش گذارده و دست کم در خلوت برخی از مشکلات و مسائل کشور را با جناح پیروز در انتخابات در میان بگذارند.

چرا دانشجویان ایرانی نتوانند

محمد علی سپانلو - روزگار

عباس عبدی در سرمقاله روزگار درباره اعلام وزارت علوم درباره ممنوعیت اخذ پایان نامه هایی با موضوع ایران از سوی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور آن را از تصمیمات عجیبی دانسته و در تشریح نظر خود نوشته اولین نکته ای که نویسنده بدان پرداخته این است که دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی با دانشجوی علوم مهندسی و پزشکی یک تفاوت جدی دارند. وقتی قرار باشد یک دانشجوی ایرانی درباره سلولهای بنیادی پژوهش کند، تفاوت چندانی با یک دانشجوی هندی یا فرانسوی نخواهد داشت ولی اگر قرار باشد مطالعه ای درباره ساختار و تحول خانواده صورت گیرد، برحسب اینکه منظور تحول خانواده در هند یا فرانسه یا ایران باشد، این سه دانشجوی هندی یا فرانسوی یا ایرانی، برای انجام این پژوهش در موقعیت گوناگونی قرار میگیرند.

به نوشته این مقاله اگر دانشجو مجبور شد که درباره تحولات خانواده در هند یا فرانسه مطالعه کند، و با هزار زحمت هم فارغ التحصیل شد و به ایران برگشت، در این صورت کارایی وی برای درک و تحلیل مسائل ایران کمتر از کسی است که پایان نامه اش مرتبط با مسائل کشور خودمان بوده است؟

و نکته سوم این که دانشجویان ایرانی از این پس در خارج از کشور مطالعه ای درباره ایران نداشتند، آیا میخواهیم انجام این مطالعات را در داخل نیز ممنوع کنیم؟ اگر خیر، پس همین مطالعات انجام شده در ایران نیز میتوانند ترجمه و مورد استفاده خارجی ها قرار گیرند. و دیگر این که وقتی می نالیم که خارجی ها تصور درستی از ایران ندارند آن وقت نباید نگران شویم که تصویر درست ما را به دست اوردند.

نویسنده سرمقاله روزگار تاکید کرده اگر اطلاع بیگانگان از این مسائل واجد یک واحد ضرر برای ایران باشد، بی اطلاعی خودمان از این مسائل، واجد صد واحد ضرر است. و این عاقلانه نیست که برای پرهیز از یک واحد ضرر احتمالی زیر بار صد واحد ضرر قطعی برویم. تازه اگر آنان از وضعیت ایران اطلاع یابند چنان که مسوولان کشور هم گفته اند بسیاری از تصمیم هائی که به زیان ما گرفته می شود و ناشی از ندانستن اطلاع از وضعیت ایران است از میان خواهد رفت.

بدون وثیقه نمی توان به کوه رفت

سیاست روز در گزارشی نوشته سی کیلومتر آن‌سوتر از شیراز، پشت کوه‌هایی که این کلانشهر را از منطقه سیاخ و دارنگون جدا می‌کند، هر کس دلش بگیرد و هوای رفتن کوه داشته باشد، بدون شناسنامه و وثیقه نمی‌تواند از حصارها عبور کند. عشایر باشی یا شهر نشین، اهل منطقه باشی یا میهمان، تفاوتی نمی‌کند، حتی این روزها که کوه سبز است و دل‌هوایی‌تر از گذشته، به ‌قصد تفرجی و تمدد اعصابی، مدام هوای کوه می ‌کند و دنبل و کنگر.

به گزارش این روزنامه پای درد دل‌های مردم روستای آل سعدی و قلعه‌چوبی، دو روستای عشایرنشین که امروزش با چندسال پیش تفاوت‌های بسیار دارد، اگر بنشینی، باید قوی باشی تا اشک‌هایت سرازیر نشوند، باید سخت باشی تا آرام بگیری و نگویی تف بر این دنیا و دنیا خواهان. اهالی این دو روستا عشایر طایفه قراقویونلوی قشقایی هستند که امروزه ساکن شده‌اند. قراقویونلوها پیش از صفویه ایلی بزرگ بودند و در بخشی بزرگ از ایران، در مقابل آق‌قویونلوهای اهل سنت، حکومتی شیعی مذهب به پا کردند.

جوان فعال قرا‌قویونلو (قره‌غانی) می‌گوید: زمانی اینجا پر بود از بوی زندگی، اما امروز دیگر اینگونه نیست، مردها به شهر می‌روند برای کار، کار که چه عرض کنم، کارگری، برای یک لقمه نان، برای آنکه دستشان پیش هر کس و ناکس دراز نشود.

وحید نامداری اضافه می‌کند: دیروز اگر همه عشق عشایر بردن گوسفندانش به ‌چرا بود، امروز دیگر گوسفندی ندارد و برای آنکه دلش سر نرود، دور و بر ماشینی می‌چرخد که مدلش پایین است و چرخ زندگیش را از گردش وا می گذارد.

در گزارش سیاست روز آمده حتی امروز که زمین‌هایشان، مراتعشان و همه داراییشان را گرفته‌ایم، حتی امروز که بی‌مرتعی مجبورشان کرده که گوسفندانشان را بفروشند و سرگردان شهر شوند! حتی حالا که دور کوه را حصار کشیده‌ایم و بدون شناسنامه و وثیقه هیچ‌کس را نمی‌گذاریم پا به دامنه کوه بگذارد، هنوز اول حرفش دفاع از اسلام است و جدا کردن حساب خیلی‌ها از انقلاب و نظام اسلامی.

فرهیختگان تحت عنوان عکس تکان دهنده از دستگیری هشتاد جوان در یک پارتی در تهران این عکس خبرگزاری مهر را منعکس کرده است.

ادبیات ایران سانترفوروارد ندارد

جام جم در گزارش واره ای نوشته سالی که رو به پایان است، سال اتفاق‌های پراکنده و رویدادهای خوب و بد و تلخ و شیرین در عرصه ادبیات ایران بود. امیدواریم در سال پیش رو گزارش‌های ادبیات ما همگی گزارش‌های دلگرم‌ کننده و شادی‌آوری از پیشرفت ادبیات معاصر ایران در پایان دهه 80 باشد.

در ادامه گزارش به طنز آمده ماجرای خود بازنشسته اعلام کردن علی معلم دامغانی از عرصه شعر با بازتاب‌های مختلف همراه بود و البته نه‌تنها گروهی از شگفتی خود از این سخنان شاعر در جشنواره شعر فجر سخن گفتند، گروهی نیز طبع طنزپردازشان گل کرد و این اقدام استاد را به چهارگوشه تشک بوسیدن کشتی‌گیران و کفش آویختن فوتبالیست‌ها شبیه دانستند.

به نظر می‌رسد این رسم می‌تواند مورد استقبال گروه دیگری از استادان شاعر و داستان‌نویس ما نیز قرار بگیرد و به جای بازی کردن نقش پیرمردها و پیرزن‌های غرغرویی که دائم از جوانان انتقاد می‌کنند، کاری کنند که خاطره خوب شاعری و داستان‌نویسی آنها در زمانی که چشمه احساسشان خشک نشده بود برای نسل‌های بعدی بماند.

استاد معلم که این روزها با ترک صحنه شاعری بیش از گذشته در کسوت رئیس فرهنگستان هنر فرو رفته‌اند این هفته همچنین به شعری که روی اسکناس‌ها درج شده و معتقد است "بنی‌آدم اعضای یکدیگرند" ایرادی جانانه گرفتند. رئیس کل بانک مرکزی از این به بعد به شاعران بازنشسته حواسش باشد که سیبل انتقادات فنی آنها نشود.

جام جم با اشاره به انتقاد علی معلم از نوشته روی اسکناس ها اضافه کرده وقتی رئیس فرهنگستان هنر در گزارش ادبیات ما حضور داشته باشد و خداحافظی‌اش به آویختن کفش فوتبالیست‌ها تشبیه شود برای رعایت مراعات النظیر هم که شده مجبوریم سخنی از یک رئیس فرهنگستان دیگر هم ضمیمه این نوشتار کنیم. غلامعلی حدادعادل در جمع ناشران گفته است: مساله توزیع در کشور ما تبدیل به یک طلسم شده است. انتشار کتاب مانند یک مسابقه فوتبال است. وقتی همه تیم با هماهنگی و مشارکت توپ را به نفر آخر برسانند تا آن را به گل تبدیل کند و او توپ را خارج از چارچوب دروازه بزند همه زحمات به هدر می‌رود. عدم توزیع مناسب کتاب هم مانند همین ضربه اشتباه آخری است.

تجلیل از یک شاعر پیشکسوت

قدس نوشته جایزه شعر خبرنگاران که عصر روز پنج شنبه برپا شد، با تجلیل از محمدعلی سپانلو به عنوان چهره پیشکسوت شعر، برگزیدگانش را معرفی کرد.

به نوشته این روزنامه در مراسم پایانی پنجمین دوره این جایزه که با سخنرانی محمود دولت آبادی و نیز پیام شمس لنگرودی همراه بود، از محمدعلی سپانلو - شاعر، پژوهشگر و مترجم پیشکسوت - برای تلاش بیش از نیم قرن و معرفی شعر جهان به شاعران ایرانی در عرصه ترجمه قدردانی شد و حضار ایستاده او را تشویق کردند.

قدس نوشته سپانلو در این مراسم، طی سخنانی کوتاه از تعامل مثبت و خوب خود با خبرنگاران سخن گفت و چند شعر از سروده هایش را قرائت کرد. و بعد از آن محمود دولت آبادی گفت اگرچه این روزها از واژه هایی از این دست زیاد استفاده می شود اما سپانلو در یک عبارت حضوری است پنجاه ساله در عرصه های مختلف فرهنگی ایران. او همچون وجدانی بی تاب در طول این سالها در همه جا حاضر بوده و هست.

سیب زمینی آلوده و عوارض استفاده از یارانه

محمدحسین روانبخش در مردم سالاری نوشته: دو سال پیش در همین روزها، توزیع سیب زمینی مجانی در بین مردم شروع شد.یادش بخیر، گونی های سیب زمینی چقدر فراوان بود و انگار پول نفت که قرار بود سر سفره ها بیاید تبدیل به گونی سیب زمینی شده بود! البته آن سیب زمینی ها هیچ ربطی به انتخابات ریاست جمهوری خرداد 88 نداشت و دقیقا مثل توزیع سود سهام عدالت، به طور اتفاقی با انتخابات همزمان شده بود و بعد از انتخابات هم به طور اتفاقی ادامه پیدا نکرد، مثل این روزها که هیچ کس به مخیله اش خطور نمی کند که دولت سیب زمینی مجانی توزیع کند و همه این محصول را به قیمت کیلویی 1000 تومان می خرند!

نویسنده ستون مردم سالاری اضافه کرده اگر تا دیروز شایعه آلودگی تخم مرغ های وارداتی وجود داشت، حالا باید در خوردن سیب زمینی هم احتیاط کنیم و هر چه دو سال پیش سیب زمینی مجانی خورده ایم، حالا باید به تلافی اش، پول زیاد بدهیم و سیب زمینی آلوده ای بخریم که حتی برای زمین کشاورزی هم خطر دارد! ولی اگر صبر دارید می توانید دو سال دیگر صبر کنید تا دوباره روزهایی برسد که باز هم به طور اتفاقی موعد توزیع سیب زمینی رایگان می رسد، اما الان اصلا از این خبرها نیست و همین که یارانه نقدی می گیریم، از سرمان هم زیاد است و استفاده از آن ممکن است عوارض هم داشته باشد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.