هیات سیاسی ایران درخواست ویزای آمریکا کرده است


هیات سیاسی ایران درخواست ویزای آمریکا کرده است

وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره اینکه آیا با درخواست ویزای این هیات موافقت می شود، خودداری کرده است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با بی بی سی تایید کرده که یک هیات سیاسی دولت ایران برای سفر به نیویورک تقاضای ویزا کرده است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود از ذکر اسامی اعضای هیات بلند پایه ایرانی خودداری کرد.

اما منابع آگاه به دفتر بی بی سی فارسی در واشنگتن گفته اند که این هیات شامل مشاورین و اعضای دفتر ریاست جمهوری و احتمالا اسفندیار رحیم مشائی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد است.

گفته می شود هدف این سفر شرکت در مراسم روز زمین سازمان ملل متحد که همزمان با جشن نوروز است، ذکر شده است. این منابع به بی بی سی فارسی گفته اند هیات ایرانی ممکن است در کنار این مراسم مایل به انجام ملاقات هایی به منظور بهبود رابطه با آمریکا باشد.

دولت ایران تاکنون درباره سفر احتمالی این هیات اظهار نظری نکرده است.

طی چند هفته اخیر موضع گیری مقام های دو کشور علیه یکدیگر تشدید شده بطوریکه وزیر اطلاعات ایران، آمریکا را به حمایت از مخالفان حکومت متهم کرده و واشنگتن نیز سرکوب مردم معترض را به شدت محکوم کرده است.

محمود احمدی نژاد در سفرهای مکرر خود به آمریکا همواره نسبت به ملاقات با مقام های این کشور ابراز تمایل کرده است. اما تاکنون هیچ دیدار دوجانبه ای بین مقام های ارشد دو کشور در آمریکا انجام نشده است.

او و آقای مشائی معمولا در سفرهای خود به نیویورک با گروهی از تحلیلگران، اساتید دانشگاه و کارشناسان موسسات تحقیقاتی و سیاستگذاری آمریکا دیدار می کند.

وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره علت درخواست سفر این هیات ایرانی به نیویورک و اینکه آیا با درخواست ویزای آنها موافقت می شود، خودداری کرده است.

آمریکا بعنوان میزبان سازمان ملل متحد باید برای دیپلماتهای خارجی که به منظور شرکت در نشست های مرتبط با این سازمان به نیویورک سفر می کنند، ویزا صادر کند.

اسفندیار رحیم مشائی که جانشین رئیس جمهور در شورای امور ایرانیان خارج از کشور است، بارها به آمریکا سفر کرده است.

هوشنگ امیر احمدی، استاد دانشگاه راتگرز آمریکا و رئیس شورای آمریکائیان و ایرانیان می گوید محمود احمدی نژاد همواره علاقه مند به مذاکره با آمریکا بوده است.

به گفته او اگر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که بدلیل شرایطی که در منطقه وجود دارد زمان گفتگو با آمریکا برای کاهش تنش ها رسیده، دولت ایران به سرعت دنبال این موضوع را خواهد گرفت.

او که از لندن با بی بی سی فارسی صحبت می کرد، گفت که آیت الله خامنه ای مخالف اصل مذاکره نیست، اما چون معتقد است که آمریکا صادقانه بدنبال حل مسائل خود با ایران نیست، او نیز به هیچ وجه به آمریکا اعتماد نداشته است.

آقای امیر احمدی که همواره از بهبود روابط دو کشور حمایت کرده می گوید هیچ اطلاعی از برنامه سفر احتمالی هیات ایرانی ندارد، اما اگر آقای مشائی زمانی برای ارتباط با مقام های آمریکایی مجوز داشته باشد، این ملاقات در رابطه با یک موضوع خاص نخواهد بود، بلکه بیشتر برای اعتماد سازی و کاهش تنش است.

اما برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که بدنبال بن بست مذاکرات هسته ای ایران و وقایع پس از انتخابات، نشانه ای از تمایل مقام های آمریکایی برای چنین گفتگوهایی وجود ندارد.

دولت آمریکا دو هفته پیش فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و دادستان تهران را به اتهام نقض جدی حقوق بشر مردم ایران تحریم کرد و هشدار داد که امکان تحریم مقام های دیگر جمهوری اسلامی بر اساس این اتهام وجود دارد.

جناح محافظه کار حزب جمهوریخواه بارها دولت باراک اوباما را به موضع گیری ضعیف در مورد وضع حقوق بشر در کشورهای مختلف از جمله ایران متهم کرده است.

ایلیانا راس لیتنن، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در واکنش به درگیری های دوشنبه ۲۵ بهمن در ایران، خواهان تحریم تمام مقام های "ناقض حقوق بشر" جمهوری اسلامی از جمله آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد شده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز در تازه ترین دور تحریم های یکجانبه خود علیه جمهوری اسلامی، بانک رفاه کارگران ایران را به اتهام ارائه خدمات مالی به وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران تحریم کرده است.

roya25 - اینگلیس - لندن
بعد از اینکه ناو را در منطقه به گردش در اورند تا کشورها ی نفت خیز از امریکا از ترس ایران اسلحه بخرند. حالا میخواهند ببینند دستور بعدی از جانب اربابشان چیست?اینگلیس لندن
سه‌شنبه 17 اسفند 1389

amin2011 - اکراین - پولتاوا
کدام توافق.کدام حال مشکل.بابا این رحیم مشنگه فقط دنبال ی جا میگرده برا تعطیلات نوروز بر بگرده.آخه خود احمقشونم میدونن اگه عید ایران باشن نمیتونن خوش بگذرونن.نمیدونم اگه این حکومت اصحالی نبود انها الان چکار میکردن؟ولی خوب میشه بهشون ویزا ندن.حرومزاده بیشترن مسافرت امریکارو داشتن تون این ۳۳ سال حکومت اسهالی
سه‌شنبه 17 اسفند 1389

ناگفتنی - ایران - یزد
آمریکا باید هرچه زودتر سران اصلی ایران را تحریم کند و از صحبت و رویایی با این افراد خودداری کند تا با این کار به دنیا و مردم ایران نشان دهد که مخالف خشونت و نقض حقوق بشر است.
سه‌شنبه 17 اسفند 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.