بررسی روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۱۱ اسفند


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۱۱ اسفند

مسعود بهنود

روزنامه نگار

جهان بحرانی، رفیق قذافی در تهران آرام آرام

در حالی که روزنامه های مختلف امروز به خاطر تذکر دو ماه قبل وزارت ارشاد از نوشتن درباره حوادث تهران و از جمله وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی دور مانده اند، تنها چند روزنامه هوادار دولت با انتقاد و بدگوئی از جنبش سبز و رهبرانش به این مسائل پرداخته اند. موضوع لیبی و احتمال حمله نظامی آمریکا به آن کشور، مسائل اقتصادی و از جمله این که یارانه های نقدی سال آینده چه مقدار است از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست.

کیهان در گزارشی پیرامون اخبار مربوط به زندانی شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی نوشته در روز اول اسفند وضعیت آنچنان عادی بود که ظاهرا مردم تهران به تنها چیزی که فکر نکردند این بود که موسوی و کروبی در کجا هستند و چه می کنند. این بی اعتنایی زمانی معنادارتر می شود که توجه کنیم رسانه های غربی و چند سایت وابسته به فتنه گران از روز شنبه به طور وسیع این شایعه را پخش کرده بودند که موسوی و کروبی از خانه های خود خارج و به زندان حشمتیه منتقل شده اند.

این روزنامه بدون توجه به این که خبر زندانی شدن میرحسین موسوی و کروبی روز دوشنبه منتشر شد نوشته این خبر چنان ناشیانه بود که قبل از هر کسی محمد خاتمی یکی از سران هراسان فتنه به آن پاسخ داد. وی در بیانیه ای که روز شنبه و در دفاع از موسوی و کروبی منتشر کرد به صراحت تایید کرد که آنها «در حصر خانگی» قرار دارند.

کیهان از قول منابع امنیتی ادعا کرده موسوی و کروبی در خانه هایشان قرار دارند و تنها ارتباطات آنها بویژه ارتباطاتی که از خارج کشور با آنها برقرار می شد قطع شده است. این منابع همچنین گفتند موسوی و کروبی اجازه دیدار با بستگان درجه اول خود را تا زمانی که از این طریق به انتشار مطالب دروغ و تنش آفرین نپردازند خواهند داشت.

به نظر این روزنامه واکنش دولت های اروپائی و آمریکائی هم بدان جهت است که سرویس های غربی نگرانند مبادا با قطع ارتباطات آنها با موسوی و کروبی که عمدتاً از طریق چت اینترنتی و برخی نرم افزارهای ارتباطی خاص صورت می گرفت آنها به تدریج کارکردهای فعلی خود را از دست داده و به موجوداتی مرده و فراموش شده تبدیل شوند.

لیبی و اظهار نظرهای متفاوت

در حالی که روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر اول خود خبر داده "ناوهای آمریکائی در سواحل لیبی مستقر شدند"، "طرح اشغال نظامی لیبی برای جلوگیری از خیزش اسلامی منطقه" عنوان اصلی کیهان است، رسالت و آفرینش هم از قول وزیر خارجه نوشته "22هزار کلاهک هسته ای جهان را ناامن کرده است".

در مقابل تیتر اول کیهان برخی روزنامه های امروز معتقدند اشغال نظامی لیبی برای حفاظت از چاه های نفت است، گروهی دیگر آن را به جهات دیگر می دانند.

قدس نوشته طی هفته های اخیر، بازار نفت تنش بسیاری داشته و قیمت جهانی آن از حدود 90 دلار به بیش از 100 دلار رسیده و این نشان می دهد بر خلاف تونس، یمن، اردن، بحرین و...، لیبی به عنوان یک کشور بزرگ صادر کننده نفت و گاز برای غرب، بسیار مهمتر از دیگر کشورهای در حال تحول است.

به نوشته این مقاله خطوط انتقال نفت و گاز لیبی به ایتالیا و از آنجا به حدود ده کشور بزرگ اروپایی، شبکه مهم تأمین انرژی اروپا را شکل داده و این شبکه انرژی در نتیجه شرایط بحرانی و درگیری در لیبی مختل شده و این مسأله غرب را بر اساس منافع خود وادار به واکنش و تمایل به دخالت در لیبی کرده است، لذا به هیچ وجه نمی توان این تمایل را در جهت دفاع از حقوق، آزادیها و تأمین امنیت مردم لیبی در برابر هجوم نیروهای قذافی تعریف کرد.

علی ودایع در مردم سالاری با تاکید بر این که کشورهای مسلمان تنها نظاره گر حماسه ای هستند که مردم لیبی خلق می کنند نوشته در حالی که غرب خود را آماده ماهیگیری از رودخانه نفت در لیبی می کند، ایران که به رقم هشدارها روابط خود را با لیبی و قذافی گسترش داده بود همچنان نماینده تام الاختیار سرهنگ قذافی را در تهران می بیند. رفیق گرمابه و گلستان قذافی خود را دبیر کمیته مردمی دفتر مردمی لیبی می خواند.

نویسنده مقاله سعدمجبر را مردم مورد اعتماد قذافی خوانده و نوشته او در زمان جنگ به دلیل مخالفت با صدام حسین و برای سود اقتصادی به فروش تسلیحات به ایران پرداخت و از آن جا که خود در ربودن امام موسی صدر دست داشت در طول مدت زمانی که در تهران سفیر بود از پیگیری و پاسخ گویی درباره پرونده رهبر ایرانی شیعیان لبنان سرباز زد.

نویسنده مقاله مردم سالاری که موضع گیری چاوز و ارتگا را به نفع قذافی با اهمیت دیده در عین حال پرسیده در روزهای سرنوشت ساز لیبی، ایران تنها به موضع گیری علیه قتل عام مردم در لیبی بسنده کرده است چگونه می شود پذیرای دیپلمات هایی بود که همچنان به قذافی و مرام وی وفادار هستند و برای پرونده امام موسی صدر بازخواست نمی شوند!

دوست خوب قذافی

محمدحسین روانبخش در ستون خود در مردم سالاری نوشته با نقل بیت "دوست آن باشد که گیرد دست دوست - در پریشان حالی و درماندگی" نوشته برای درک اهمیت این شعرو حرف های بعد از آن، بد نیست نیم نگاهی به وضعیت معمر قذافی بیندازید که با رویارویی با مردم کشورش به چنان فلاکتی افتاده که مسلمان نشنود، کافر نبیند! حالا دو سه روز دیگر برای پیدا کردن یک لانه موش نقلی هم مشکل دارد ...اما یک دوست خوب هست که اولین و آخرین امید قذافی است و حتی 10 روز پیش که شایعه فرار او شنیده می شد، می گفتند که قذافی پیش او رفته است. این دوست وفادار هم کسی نیست جز هوگو چاوز!

باور نمی کنید؟ لابد فکر می کنید که این هم توطئه استکبار جهانی است؟ نخیر! دیروز شخص شخیص هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا در واکنشی متفاوت از جامعه جهانی رهبر دیکتاتور لیبی را دوست خود توصیف کرد و نسبت به دخالت نظامی آمریکا در این کشور هشدار داد.

به نوشته طعنه آمیز این روزنامه: این رئیس جمهور کاملا مردمی! در گفت وگو با تلویزیون ونزوئلا اظهار داشت: همه معمر قذافی را قاتل توصیف می کنند و از من می خواهند که واکنش نشان دهم، اما من پیش از بررسی دقیق تحولات لیبی نمی توانم حکم دهم و قذافی از گذشته های دور تاکنون دوست من بوده است.

مردم سالاری نوشته البته چاوز راست می گوید. کشتن 2-3 هزار نفر که دلیل به هم زدن دوستی نمی شود! قطع رابطه دلیل محکم می خواهد! لابد بقیه عالم هم چیزی سرشان نمی شود که قذافی را قاتل می دانند. آفرین به این دوست وفادار که چنین محکم پشت دوستش است و برای روز مبادا می تواند آن لانه موش کذایی را در اختیار قذافی بگذارد. آدم هایی مثل معمر قذافی باید به دوستی با امثال چاوز روی بیاورند و به بقیه دنیا پشت کنند!

کاریکاتوری از رسانه های عرب. خبرگزاری مهر

پشیمانی مردم عراق

سیدعلی محقق در ابتکار نوشته در بحبوحه‌ی جنبش‌های اخیر کشورهای عربی، دوستی به طعنه می‌گفت: «من مانده‌ام که مردم عراق چه مرگشان است؟ مگر امریکایی‌ها شر دیکتاتور دیوانه‌ی حزب بعث را از سرشان کم نکرد و دموکراسی غربی را به ‌صورت شیک و کادوپیچ ‌شده، دو دستی تقدیم مردم این کشور نکرد!» اشاره‌ی این دوست به راهپیمایی اخیر عراقی‌ها در «روز خشم» و به آتش‌کشیدن استانداری چند استان و آشوب عمومی در برخی شهرها، از سوی معترضان بود.

به نظر نویسنده نمی‌توان چیستی جریانات اعتراضی را در کشورهای عربی، در غم آزادی یا استقلال یا حتی غم نان، به ‌تنهایی خلاصه کرد. به‌ عبارت ‌دیگر، مردمان کشورهای عربی، پیش و بیش از اینکه در جست‌وجوی نان یا آزادی بوده باشند، به‌دنبال زدودن غم تاریخی خود و به‌ تبع آن، به چنگ‌آوردن آزادی، استقلال، دموکراسی و نان رفته‌اند که حاصل آن، انقلاب‌های اخیر مصر و تونس و اعتراضات پیوسته، در دیگر کشورهای عربی است.

مقاله ابتکار تاکید کرده بسیارند عراقی‌هایی که این روزها، زیر لب با خود می‌گویند که کاش امریکایی‌ها نمی‌آمدند و صدام حسین می‌ماند و در چنین روزهایی، با «ارحل، ارحل» گفتن و پایین‌کشیدن مجسمه‌هایش، آسمان عراق را بر سر دیکتاتور کشورمان تیره و تار می‌کردیم تا تاریخ و آینده نگوید که در قرن پانزده هجری، سرنوشت عراق را نه عراقی‌ها که بیگانگان رقم زدند.

دولت و داستان مبالغ نقدی یارانه‌ها

"یارانه ماهی 38 تا 50 هزار تومان" عنوان اصلی آرمان و جهان صنعت است، تهران امروز از "تمهید جدید مجلس برای تامین بودجه مترو" خبر داده، قدس "بازگشت به قانون بازنشستگی پیش از موعد" را مهم دیده، "حباب در بازار سکه طلا" گزارش اصلی دنیای اقتصاد است و مردم سالاری از طرح تازه نمایندگان خبر داده "داوطلبان نمایندگی مجلس باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند".

طهماسب طلایی‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته رقم یارانه‌های نقدی از ابتدای طرح هدفمندی یارانه‌ها همیشه موضوعی بوده است جریان‌ساز؛ اما این بار انگار پس از پرداخت دو دوره از یارانه‌ها قرار است رقم آن نیز دستخوش تغییراتی شود زیرا آن‌گونه که مجلس‌نشینان از بودجه سال 90 حرف می‌زنند، رقم اختصاص یافته برای این بخش کفاف پرداخت یارانه به میزان قبلی را نمی‌دهد و دولت مجبور است رقم را کاهش دهد تا بتواند به همه مشمولان و ثبت‌نام شده‌های دریافت یارانه پرداخت لازم را داشته باشد.

به نوشته این مقاله برخی مجلس‌نشینان طی روزهای اخیر در این بخش و بخش‌های دیگر از اختلاف محاسباتی و کسری‌هایی در بودجه 90 خبر داده‌اند تا این زمزمه تقویت شود که رقم یارانه دو ماهانه دیگر 89 هزار تومان نیست و ماهانه 27 هزار تومان است هرچند وزیر اقتصاد این موضوع را تکذیب کرد اما به نظر می‌رسد بر اساس گفته‌های معاون بودجه برنامه‌ریزی نظارت راهبردی ریاست‌جمهور، اگر نیمی از درآمد‌های 56 هزار میلیارد تومانی حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به یارانه‌گیران کنونی اختصاص یابد، ماهانه برای هر ایرانی از 38 تا 50 هزار تومان یارانه می‌توان متصور بود.

زهرا کاویانی در سرمقاله دنیای اقتصاد از یارانه نقدی در دوره گذار نوشته و یادآور شده که یارانه نقدی 89 هزار تومانی که به حساب سرپرست خانوارهای ایرانی در آخر آذر ماه امسال واریز شد، یک دوره را سپری کرد و در گام دوم، مرحله دیگر این یارانه‌ها نیز واریز و از اول اسفند قابل برداشت شد.

به نوشته این مقاله هدف از اعطای یارانه در یک اقتصاد به هر شکلی که باشد، کمک به اقشار کم درآمد جامعه و ایجاد شرایطی برای کم کردن فاصله طبقاتی و گام برداشتن در جهت عدالت اقتصادی است. به همین منظور در حال حاضر مسوولان معتقدند که پرداخت یارانه نقدی به ‌جای یارانه روی قیمت کالاهای اساسی و به‌ خصوص حامل‌های انرژی، دستیابی به هدف مورد نظر؛ یعنی برقرار کردن عدالت اقتصادی را آسان‌تر می‌سازد.

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد نظر داده از دو راه می توان در جامعه عدالت برقرار کرد راه اول آن است که به تمامی افراد مقادیر یکسانی بدهیم و راه دوم آن است که فرصت‌های یکسانی در بهره‌مندی از منابع اقتصاد برای همه افراد فراهم کنیم؛ در حال حاضر، یارانه نقدی عواید یکسانی را برای همه ایرانیان داوطلب دریافت یارانه فراهم آورده است. اما تغییری در فرصت‌های آنها ایجاد نکرده است.

کارتون علی کاشی. روزنامه مردم سالاری

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته فضای اقتصادی کشور طی هفته‌های اخیر تحت تأثیر چند موضوع محوری و مهم قرار گرفته. جهت گیری‌های کلان سیاست‌های مالی که در لایحه پیشنهادی دولت به عنوان بودجه سال آینده تبلور یافته، سمت و سوی کلی سیاست‌های پولی که در قالب اطلاعات غیررسمی از بسته سیاستی - نظارتی نظام بانکی کشور در سال 90 هویدا شده و برنامه‌ها و تمهیدات دولت برای ادامه مراحل اجرایی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها که جنبه‌‌های مختلف خود را در مسائلی مانند حداقل دستمزد کارگران در سال آینده و درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت‌ها به نمایش گذاشته است.

به نظر این مقاله مجموع این موضوعات درحالی که شرایط ویژه اقتصاد کشور در لایه بازارهای خرده فروشی به شدت تحت تأثیر ایام پایان سال و نوروز قرار دارد سبب شده موضوع بودجه سال 90 از پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بیشتری برخوردار شود.

خبرهای کوتاه روزنامه ها

حساب های شرکت نفت مسدود

ابتکار نوشته در حالی که یک مقام آگاه از مسدود شدن حسابهای شرکت ملی نفت به دلیل عدم پرداخت مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی خبر داد، قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت این مساله را رد کرد.

این مقام آگاه گفت: شرکت ملی نفت ایران از سال 81 تاکنون در برخی از موارد مالیات خود را پرداخت نکرده است که هر بار با رایزنی از مسدود شدن حساب های خود جلوگیری می کرد، اما این بار سازمان امور مالیاتی حساب های این شرکت را در نزد یکی از بانک های دولتی مسدود کرده است.

جشن صادرات غیرنفتی

سیاست روز نوشته روز گذشته معاون اول رئیس جمهور در جمع صادرکنندگان برتر رتبه دوم کشور اعلام کرد که باید در اسفند ماه سال آینده جشن صادرات غیرنفتی 45 میلیارد دلاری برگزار شود، این در حالی بود که وزیر بازرگانی در پاسخ به سوال سیاست روز مبنی بر اینکه آیا دست یابی به رقم 45 میلیارد دلار قابل تحقق است، گفت: امیدواریم با فراهم ساختن زمینه ها ارزش صادرات کشور در سال آینده نسبت به امسال 20 تا 25 درصد رشد یابد.

این روزنامه نوشته رقمی که از سوی وزیر بازرگانی برای وضعیت صادرات سال آینده عنوان شد تا حدودی از رقم اعلام شده توسط دکتر رحیمی نزدیک تر به واقعیت به نظر می رسد.

پژوی احمدی نژاد فروخته شد

مردم سالاری نوشته یک ایرانی با پرداخت بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان خودروی شخصی محمود احمدی‌نژاد که به منظور تأمین مسکن معلولان به مزایده گذاشته شده بود را خریداری کرد. این خودرو پس از یک هفته نمایش در نمایشگاه خودروهای کلاسیک در منطقه آزاد اروند عصر امروز سه شنبه، با مشخص شدن برنده مزایده به وی واگذار می‌شود.

تلاش برای جلوگیری ازتشکیل وزارت ورزش‌

ابتکار نوشته با توجه به گذشت بیش از یک ماه از تایید و تصویب وزارت ورزش و جوانان رئیس جمهور هنوز وزیر و یا سرپرست جدید این وزارتخانه را تعیین نکرده است. ظاهرا تصویب طرح تاسیس وزارت ورزش و جوانان که به نوعی حکم انحلال سازمان تربیت بدنی هم به شمار می‌رود به کش و قوس بین دولت و مجلس پایان نداده و چالش بر سر اجرای این طرح هنوز هم ادامه دارد.

به نوشته این روزنامه علی سعیدلو که معمولا در حاشیه مراسم‌های مختلف سیاستهای سازمان تربیت بدنی را تبیین می‌کند، در حاشیه مراسم تقدیر از دانشجویان مدال آور از تلاش دولت برای ادامه کار سازمان تربیت بدنی و عدم تشکیل وزارت ورزش و جوانان خبر داد:«ما به دنبال راهکاری برای جلوگیری از وزراتخانه شدن سازمان تربیت بدنی هستیم.»

ابتکار نوشته رئیس سازمان تربیت بدنی در پاسخ به تهدید مسئولان کمیته ملی المپیک که 15 اسفند را به عنوان آخرین ضرب الاجل برای واریز بودجه به خزانه این کمیته اعلام کرده اند، گفت مثلا چه کار می‌خواهند بکنند؟ دولت با این موضوعات تهدید نمی‌شود. ما بودجه را به موقع در اختیار همه قرار خواهیم داد، هر کس که می‌تواند کار کند، کار کند.

توقیف اموال مستندسازان ایرانی در سودان

آرمان نوشته سودان وسایل و اموال یک تیم مستند ساز ایرانی را که به این کشور رفته بودند ضبط کرد در حالی که مستند سازان دارای نامه رسمی وزارت امورخارجه و سفارت سودان در تهران بوده اند.

یکی از اعضای این تیم مستند سازی به نوشته آرمان گفته در تماسی با سفارت ایران در سودان تلاش کردیم تا بتوانیم این مشکل را به نحوی رفع کنیم اما متاسفانه آقای الف با بی تفاوتی گفت که ما نمی توانیم کاری برای شما انجام داده و مسئولیتی قبول نمی کنیم.

مرگ فاطمه به دلیل فقر

ابتکار خبر داده در مناطق جنوبی هکلوت رودبار، فاطمه ساله به همراه خانواده مظلوم و محرومش در داخل کپری در خواب ناز صحبگاهی آرمیده بود که سقف آن بجای حصیر به دلیل نداری با گِل پوشانیده شده بود و بر برسرشان آوار شد.

به نوشته این روزنامه اعضاء خانواده فاطمه تعدادی در زیر آوار می‌مانند و تعدادی نجات می‌بایند اما در این بین فاطمه جوان ساله که کلاس سوم ابتدائی بود در زیر آوار کپر ماند و ماند و ماند، پدر فاطمه یک پا بیشتر نداشت نتوانست کاری برای فاطمه اش کند و فاطمه بین سقف کپر و زمین جانش را داد آنهم بدلیل اهمال مسئولین!اما می‌پرسید چرا اهمال کاری مسئولین؟؟ اگر به آنجا سری بزنید و در کنار کپر فاطمه خانه نیمه ساخته کمیته امداد را ببینید که سه سال است همچنان نیمه کاره است، اگر مسئولین در ساخت این واحد سرعت عمل به خرج میدادند آیا امروز فاطمه بخاطر بارندگی زیر آوار کپر می‌ماند؟ و این سوال را با خود تکرار خواهی کرد که جان چند فاطمه دیگر در خطر است؟

خودکشی یک نخبه

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده یکی از کارمندان شهرداری منطقه 7 تهران دیروز اقدام به خودکشی کرد.

به گزارش این روزنامه مسئولان این منطقه شهرداری درباره این حادثه توضیحی نداده، ولی براساس گفته‌های کارمندان، فرد مورد نظر دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف بوده و از نخبگان آن منطقه به حساب می‌آمد.

کارتون روز

کار فیروزه مظفری. خبر

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.