بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه تهران " ۲۹ دی


بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه تهران – ۲۹ دی

تیترهای اول

"مشت‌های گره خورده برای تخریب برنامه هسته‌ای ایران" گزارش اصلی سیاست روز است، قدس خبر از "حضور مشروط لاریجانی در اجلاس ابوظبی" داده است، خراسان نوشته "امارات عقب نشینی کرد لاریجانی به ابوظبی رفت" و آفرینش معتقد است "پافشاری مجلس طرح امارات را منتفی کرد."

"مجمع طرف دولت را گرفت" تیتر اول ابتکار است، "چاره‌جویی سران درباره بانک مرکزی" عنوان اصلی تهران امروز است، تفاهم خبر داده "طرح تحول بانکی آماده شد" جام جم نوشته "نرخ سود بانکی تغییر می کند"، جهان صنعت از "تغییر سود سپرده و تسهیلات قطعی است" نوشته و دنیای اقتصاد از "حذف سوخت ارزان از اول بهمن".

"نه قهر می کنیم و نه به هر قیمتی لیست می دهیم" به عنوان نظر یک حزب اصلاح طلب در صدر اخبار مردم سالاری آمده است، خبر از قول حسینیان نماینده تهران از "بازگشت اصلاح طلبان" نوشته است و "حمایت نمایندگان مجلس از برخورد قاطع قوه قضاییه با اشرار" تیتر اول کیهان و حمایت است.

رسالت خبر داده "پنج وزیر دولت جدید تونس استعفا دادند"، روزنامه جمهوری اسلامی از "ادامه تظاهرات مردم لیبی برای ریشه کن ساختن آثار حکومت دیکتاتوری" نوشته و "حمایت مجلس از حرکت مردم تونس" عنوان اصلی آرماناست.

گزیده مقالات

مذاکرات بی دستور

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به ابراز نگرانی درباره نتایج مذاکرات هسته ای آینده پرداخته و نوشته نامشخص بودن دستور کار مذاکرات نیز یکی از موارد مهم است که نقطه قوت به حساب نمی‌آید و برعکس می‌تواند ادامه مسیر گفتگوها را با مشکلات جدی مواجه سازد. به زمان مذاکرات اسلامبول نزدیکتر می‌شویم و تلاش غرب برای به دست گرفتن ابتکار عمل و صحنه گردانی، بیشتر می‌شود درحالی که مذاکرات به خویشتنداری، تصمیم سازی‌های کلان و مسئولیت پذیری نیاز دارد.

به نوشته این روزنامه در کنار تلاش گروه 1+5 به رهبری آمریکا برای بن بست کشاندن مذاکرات اسلامبول،‌ تلاش دولت میزبان یعنی ترکیه برای ثمربخش ساختن گفتگوها، قابل توجه است. نقش آفرینی ترکیه در موضوع هسته‌ای ایران و تلاش برای ارتقاء موقعیت سیاسی و دیپلماتیک این کشور در جهان اسلام و غرب، از نکاتی است که این روزها به وضوح قابل مشاهده است.

سرمقاله جمهوری اسلامی تاکید کرده صرفنظر از مدیریت صحنه مذاکرات اسلامبول که این بار ترک‌ها سعی در نقش آفرینی در آن دارند و تلاش می‌کنند آنرا به صحنه ابتکار عمل تبدیل کنند، به نظر می‌رسد غربی‌ها زمان زیادی برای ادامه بی خاصیت گفتگوها ندارند و باید هرچه زودتر خود را با واقعیت‌ها تطبیق دهند.

تونس به ایران گره می خورد؟

سیاست روز با این سئوال که چگونه می توان بر مردمی حکومت کرد که مسلمان باشند اما اجازه پخش صدای اذان از رادیو تلویزیون وجود نداشته باشد به مقایسه ‌انقلاب مردم تونس با اعتراضات سال گذشته ایران پرداخته و یک گروه از تحلیل‌گران به گمان خود فرصتی را مهیا دیده‌اند تا شاید بتوانند از سوژه‌ تازه‌ای که به واسطه سقوط یک دیکتاتور در یک کشور عربی، یعنی تونس، رخ داده سوء استفاده کنند و آن را به ایران و مردم ایران گره بزنند.

به نوشته این روزنامه تحلیل‌گران منطقه و جهانی از تفاوت‌های بزرگ و کلیدی مردم ایران ، نوع حکومت و نظامی که در آن حاکم است با دیگر کشورها از جمله کشورهای عربی آگاهی درستی ندارند و همین امر باعث می‌شود تا در تحلیل‌های خود به بیراهه بروند. در حالی که در اکثر کشورهای عربی و اسلامی منطقه از نوع پادشاهی موروثی است و اگر هم نامی از ریاست جمهوری برده می‌شود کم از همان پادشاهی ندارد.

سیاست روز در عین حال با این تاکید که کشورهای دیکتاتوری منطقه باید نگران باشند نه ایران، نوشته مردم ایران 32 سال پیش از این، انقلاب بزرگی را برپا کرد که تاکنون پس از گذشت آن همه سال همواره روز به روز پایه‌های حکومت مردمی‌اش استوار‌تر شده و الگویی بوده است برای کشورها و مردمی تحت سیستم و دیکتاتوری زندگی می‌کنند.

تونس و فتنه 88

کیهان در ادامه تاکید های چند روزه خود به امکان سرایت حوادث تونس به دیگر کشورهای منطقه نوشته در منطقه ملت های مسلمانی را می بینید که سالهاست زیر چکمه حاکمان خودفروخته دست و پا می زنند، ثروت های ملی آنان به غارت می رود، شخصیت آنها لگدمال می شود، با آموزه های اسلامی به شدت و خشونت مقابله می شود و این همه سختی و فشار و پلشتی را با این توهم تحمل می کنند که اگر علیه استبداد و استعمار حاکم دست به شورش و خیزشی بزنند، مانند همیشه از سوی قدرت های بیرونی و حامی حاکمان دست نشانده، سرکوب خواهند شد.

مدیر روزنامه کیهان در برداشت جدید و امروز خود درباره حوادث تونس اظهار عقیده کرده که ماجرای اعتراض های سال گذشته ایران خود نقطه تحولی بوده است، برای کل منطقه چرا که "چون فتنه سال 88 خواست اروپا و آمریکا بود و مردم تونس دیدند که علیرغم خواست نه فقط یک قدرت استکباری، بلکه تمامی قدرت های استکباری، این فتنه به سختی شکست خورد، برای رهایی خود و سرزمین خویش از سلطه دیکتاتورها و استعمار بیگانگان خیز بر داشتند".

حسین شریعتمداری در این مقاله از خوانندگان خواسته به منطقه نگاه کنند: تونس، مصر، اردن، الجزایر، بحرین و به شعارها و خواسته های مردمی که علیه حاکمان مستبد خود خروش برداشته اند، تمامی خواسته ها و شعارها با آموزه های انقلاب اسلامی در همخوانی کامل است. مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، درود بر اسلام، مرگ بر لائیک ها، اسلام دین من است.

اندر احوال خرس روسی

علی ودایع در مردم سالاری به عنوان "اندر احوال خرس روسی" نوشته روس ها پارسال برای عدم عرضه پدافند اس 300 مشکلا ت فنی را پیش کشیدند، قراردادهایی برای احداث نیروگاه های اتمی با تکنولوژی بالاتر از آنچه که به ایران عرضه می کنند عقد کردند اما حالا که دیگر موعد بهره برداری از نیروگاه رسیده پرونده ای به نام استاکس نت روی میز آمده است.

به نوشته این روزنامه روس ها در سناریویی جدید برای تاخیر چندین باره در راه اندازی نیروگاه بوشهر ممکن است کنترل تجهیزات نیروگاه بوشهر را در دست گرفته باشند و حادثه چرنوبیل در ایران تکرار شود. در مقابل مقام های ایرانی این موضوع را جنگ روانی غرب علیه ایران در آستانه مذاکرات استانبول قلمداد می کنند. در این کشاکش بر سر طراحی استاکس نت جای این سوال مطرح است که این ویروس چگونه به نیروگاه بوشهر راه یافته است؟

سرمقاله مردم سالاری به این جا رسیده که روس ها از این که شاهد یک کشور با نفوذ در جامعه جهانی با قدرت هسته ای در مرزهای خود باشند نگران تراز آمریکا و اسرائیل هستند بنابراین در پرونده دریای خزر و نیروگاه بوشهر علیه منافع ملی ایران اسلامی گام بر می دارند. گرچه ظاهرا برخی در مقابل آمریکا از مواضع تهران دفاع می کنند اما این ژست تنها بهانه ای است برای انجام معاملات رنگارنگ با واشنگتن و غرب.

ضرورت نگاه واقع‌گرایانه به روسیه

محمود شوری در سرمقاله آرمان نوشته موضع روسیه کم و بیش موضع مشخصی است، که حداقل و حداکثری دارد. حداکثر مواضع روسیه در قبال ایران آن چیزی بوده است که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم . روسیه در این مقطع همکاری‌هایی با ایران داشت و از توان خود در ایجاد مانع در روند صدور قطعنامه‌ها علیه ایران بهره برد و موانعی ایجاد کرد. اما حداقل موضع‌گیری روسیه در قبال ایران را می‌توان در موضع‌گیری‌های چند ماه گذشته این کشور دید.

نویسنده کارشناس مسائل روسیه پیش بینی کرده در اجلاس آتی هم روس‌ها سعی می‌کنند این سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را ادامه دهند. در عین حال که تلاش می‌کنند جلوی تندروی‌های غرب را بگیرند، از این سو هم تا جایی که برایشان مقدور باشد سعی می‌کنند اجازه ندهند که ایران سیاست‌های مستقل خود را در سطح نظام بین الملل دنبال کند.

نتیجه گیری مقاله آرمان این است که هر چه همکاری روسیه و حداقل احساس همکاری روسیه با قدرت‌های غربی بیشتر شود، می‌تواند تاثیرات منفی بر مواضع روسیه در قبال کشورهایی مانند ایران داشته باشد. به این جهت که روس‌ها مجبورند تعدیل‌هایی را در مواضع خود ایجاد کنند، هرچند ممکن است این تعدیل‌ها خیلی از روی شوق و علاقه هم نباشد.

جنجال بر سر چه؟

حمیدرضا طهماسبی پور در سرمقاله جهان صنعت نوشته موضوع استقلال بانک مرکزی ماه‌هاست که نقل محافل اقتصادی کشور است و این موضوع به خوبی نشان داده که مباحث اقتصادی در ایران به سادگی تبدیل به موضوعاتی غیراقتصادی می‌شوند و زوایای کارشناسی بحث به حاشیه رانده می‌شود. این نکته در این ماه‌ها تا جایی پیش رفته است که رهبر نیز به این موضوع ورود کردند و بررسی این موضوع را به عنوان معضل در مجمع خواستار شدند.

در ادامه مقاله آمده ما مانده‌ایم که این همه بحث و جنجال چرا ایجاد شد و این حجم ساعت کاری که از مسوولان در سال همت مضاعف و کار مضاعف گرفته شده است چه می‌شود؟ اگر همین یک مورد بود شاید به این موضوع هم وقعی نمی‌نهادیم اما نمی‌توانیم اتفاق دو روز قبل را فراموش کنیم.

اشاره سرمقاله جهان صنعت به ماجرای ثبت سند خودرو‌ها در دفاتر ثبت است بعد از ایامی که در مجلس و دیگر نهادهای عمومی اتلاف شد وضع به همان روال قبلی برگشت تا همچون نمونه‌های دیگری که در این خصوص دیده‌ایم، یک نکته را دریابیم و آن اینکه طرح غیرکارشناسی موضوعات یا مقاومت بیش از حد در برخی مسایل، تنها نتیجه‌ای که دارد اتلاف زمان در سالی است که باید کار بیشتری در آن می‌شد.

دولت و تحولات و تغییرات پی در پی

ابتکار در سرمقاله خود به یاد آورده محمود احمدی نژاد در همان بدو ورود به پاستور مخالفت خود با ساختارموجود سازمان مدیریت و برنامه ریزی یعنی قلب برنامه ریزی اقتصاد کشور اعلام و بعد هم به سرعت منحلش ساخت. این اولین و درعین حال برجسته ترین و غافلگیرانه ترین اقدام دولت در این راستا بود. رئیس دولت با کشتن این گربه فربه در همان بدو ورود به حجله پاستورعزم جزم خود برای تغییرات اساسی در بنیان برنامه ریزی دولت را به همگان نشان داد.

این مقاله سپس به بررسی تحولات دیگر پرداخته و نوشته از آن روز تاکنون، یک روز از تغییر کامل نظام آموزشی کشور سخن می‌رود و روزی دیگر انتقال دستگاههای اجرایی از تهران و پخش آنها درسطح کشور کلید می‌خورد. روزی اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار می‌گیرد و روزی دیگر رسانه‌ها از تصمیم دولت برای تغییر نظام توزیع کالا در بازار و یا اصلاح نظام معاملات املاک خبر می‌دهند. اتخاذ چنین تصمیمات ضرب الاجلی و گسترده ای به همراه روند سریع تغییر مدیران و مدیریتها که ریشه در رفتاری متکی بر انکار گذشته دارد، پا به پای روزها و ماههایی که از عمر دولت گذشت رشد کرد و بیشتر و بیشتر شد و به تدریج به یک رویه معمول و طبیعی در کار مبدل گردید.

سرمقاله ابتکار معتقد است در حالی که ثبات مهمترین مولفه مورد نیاز برای فعالیت صحیح سازمان‌های سیاستگزار و برنامه ریز در کشور است طی پنج سال اخیر و به تدریج تلاش برای بی ثباتی اینگونه جایگاه‌ها به مسابقه ای میان قوا و سایر نهادهای کلان کشور مبدل شده است. بر این اساس است که می‌توان ماجرای تغییرات اخیر در بانک مرکزی را در میان تقابلات جدید و قدیم قوا مصداقی برای مثل معروف «زدی ضربتی ضربتی نوش کن» تلقی کرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.