سالگرد خروج شاه از ایران؛ نوسان یک قضاوت


سالگرد خروج شاه از ایران؛ نوسان یک قضاوت

محمد رهبر - روزنامه نگار

شاه در آخرین لحظات حضور در ایران در فرودگاه مهرآباد تهران

بی بی سی : پیش نماز مسجد دارآباد، اولین روحانی بود که به همراه انقلابیون اسلحه به دست در بهمن سال ۵۷ پای در کاخ نیاوران گذاشت. دفتر شاه که باز شد همه چیز دست نخورده مانده بود. خدمتگزاران وفادار شاه زمان را با اشیا حفظ کرده بودند و هنوز آخرین سیگار نیم سوخته شاه بر خاکستر نشسته بود.

شاه کمتر از یک ماه پیش برای همیشه دفتر کارش را ترک کرده بود. صبح ۲۶ دیماه شاه با آسانسور پایین آمد و در سرسرای کاخ نیاوران ایستاد. بی‌رمق‌تر از همیشه و با بغضی که می‌توانست به حرفی گریه شود. دستش را بالا برد و اشاره‌ای کرد، «بار خاص» بود به خدمتکارن که به دست و پا بیفتند.

محمدرضا مرادی، خدمتکار شاه می‌گوید، محمد گالیور - یکی از خدمتکاران آشپزخانه - با قد بلندش به پای شاه افتاد و زار می‌زد: «اعلیحضرت جانم نمی‌گذارم بروید.»

دیگران هم به شاه آویختند و شاه به گریه افتاد. کامبیز آتابای، رئیس تشریفات دربار، جلو آمد و خدمتکاران را دور کرد که فرح دیبا رسید.

او می‌گفت: «به سر اعلی حضرت برخواهیم گشت، شما همین جا بمانید و همه چیز را حفظ کنید.»

اولین کسی که به این جمله‌ها اعتمادی نداشت خود فرح بود. از‌‌ همان پاییز سال ۵۷ خدمه و کارکنان کاخ هر روز کمتر می‌شدند، یا سیل انقلاب آن‌ها را می‌برد و یا از کاخ لرزان نیاوران زود‌تر از شاه فرار کرده بودند.

فرح می‌دانست که این خروج مانند سال ۱۳۳۲ نیست و بازگشتی ندارد. شاه جوان سال کودتا، آن روز‌ها همسر دیگری داشت: «ثریا اسفندیاری» بختش بلند بود که آمریکا و بریتانیا هم دست شدند و در میانه آشوب حزب توده و پاشیدن اتحاد محمد مصدق و ابولقاسم کاشانی و دلسردی مردم بعد از سی‌ام تیر ماه، دوباره به تاج و تخت بازگشت.

شاه و ثریا در ایتالیا کنفرانس خبری دادند و شادمانه از کودتا با عنوان قیام ملی ذکر خیر کرده بودند.

این بار اما آمرییکایی‌ها هم مانده بودند که با سیل بی‌وقفه و غیرمنتظره انقلاب ایران چه باید کرد. کاخ سفید با نظرات متضاد «زبیگنیو برژنسکی» مشاور امنیت ملی و «سایروس ونس» وزیر خارجه به سرگیجه‌ای رسیده بود که دست جیمی کار‌تر، رئیس جمهور را در هر تصمیمی می‌لرزاند.

سولیوان سفیر آمریکا در آخرین دیدار به شاه گفت که هر چه زود‌تر برود بهتر است.

۵۰ سال و یکسال

سرنوشت خاندانهای سلطنتی پس از مشروطه گویا با تبعید و فرار پیوند خورد. محمدعلی شاه قاجار که آخرین سرباز استبداد قاجاریه به حساب می‌آمد با سقوط پایتخت به سفارت روس گریخت و مشروطه طلبان با یک درجه تخفیف به سرحدادت ایران تبعیدش کردند.

احمدشاه دلی به پادشاهی نداشت و سردار سپه آنچنان هیبتی داشت که شاه ناکام قاجار خود خواسته به اروپا رفت و قاجاریه منقرض شد. جنگ جهانی دوم، رضا شاه را به جایی فرستاد که پیش از او کمتر ایرانی رفته بود. آفریقای جنوبی و جزیره موریس.

آنچنان که برخی نوشته‌اند شاه نمی‌خواست با خونریزی سلطنت راحفظ کند، شاید این گفته او باشد که می‌خواسته پادشاه برود و دیکتاتور نماند. بااین حال نمی‌توان کتمان کرد که شاه بیش از هر کس بر وقوع انقلاب پای می‌فشرد

محمدرضا پهلوی آخرین و شاید شوربخت‌ترین شاه معاصر بود که انقلاب تا آستانه کاخش رسید و چاره‌ای جز فرار نداشت.

پاییز سال ۵۷ خورشیدی عملا تهران در دست انقلاب بود. تظاهراتهای میلیونی تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ که خود شاه از فراز و با هلی کوپتر نظاره‌اش کرد، روح پهلوی دوم را که بعد‌ها معلوم شد از بیماری لاعلاج سرطان رنج می‌برده، در هم کوبید.

این پاشیدگی روانی البته در جان شاه انقلاب زده که مرداد سال ۵۹ درگذشت، به پایان نرسید. خاندان پهلوی میراث دار سرگیجه‌هایی بودند که از شب فرار ۲۶ دی ماه مانده بود، لیلا پهلوی ده سال پیش با خودکشی خود را رهانید و علیرضا پهلوی یکماه پیش راه خواهر رفت و به خودکشی تن داد.

سلطنت پنجاه ساله پهلوی، یکساله بر باد رفت. شورش دیماه سال ۵۶ از میان طبقاتی که بورکراسی پهلوی تا لحظه سقوط،‌ شناختی از زیر و بمشان نداشت، برخاست و به انقلاب رسید.

شاه یک ماه به فرار مانده و پس از اینکه دولت نظامی ازهاری و دولت دینگرای جعفر شریف امامی را عوض و بدل کرد در نطقی که به اعترافات رادیو تلویزیونی شبیه بود اعلام کرد که صدای انقلاب مردم را شنیده است. با این حال صدای شاه دیگر برای مردم شنیدنی نبود. شاه، رفتنی بود.

آزادی به جای نان

بازگشت شاه به کشور پس از موفقیت کودتاگران در ساقط کردن دولت محمد مصدق

بسیاری از هوادارن سلطنت پهلوی که حالا کهن سالانی هستند و به خاطره سر می‌کنند، معتقدند که شاه ایران باید با شورش سال ۵۷ قاطعانه برخورد می‌کرد و از هیچ گونه خونریری نمی‌هراسید.

این تحلیل فرا تاریخی البته به هیچ روی در روزهای تاریخی سال ۵۷ شدنی نبود. ارتش شاهنشاهی که تنها تکیه‌گاه سلطنت پهلوی به حساب می‌آمد برای سرکوب شورش‌های مردمی تربیت نشده بود و تنها به کار جنگی منظم می‌آمد.

پرواز چند باره فانتوم‌ها بر آسمان تهران انقلابی بهمن سال ۵۷ هم چندان رعبی به دل‌ها نینداخت. پیش از این قدرت نمایی‌ها بدنه ارتش به انقلاب پیوسته بود.

شاه حتی در دوران سلطنت بلند مدتش نتوانسته بود طبقه متوسط مدرنی ایجاد کند تا اصلاحات اقتصادی و فرهنگی او را که یکسره رو به سوی غرب داشت حفظ کند.

تظاهرات طرفداران قانون اساسی، که در واپسین ساعات دولت بختیار و با انگیزه دفاع از نخست وزیر در امجدیه تهران برپا شد، آنچنان تنک و تهی بود که در کنار میلیون‌ها نفری که خیابان شاهرضا تا میدان شهیاد را سیاه می‌کردند، به حسابی نمی‌آمد.

اگرچه انقلاب ایران در سالی به وقوع پیوست که بالا‌ترین رقم تورم را در میان سالهای سلطنت پهلوی داشت اما آنچه میلیون‌ها ایرانی انقلابی شعار می‌دادند، رنگ و بوی اقتصادی نداشت.

شعار نان، آزادی و برابری که بیشتر از سوی نیروهای چپ مسلح به میان جمعیت انقلابی آمد به سرعت محو شد و جای خود را به شعار «برقرار باد حکومت اسلامی» داد.

شاه خوب، شاه بد

چند روز پس از خروج شاه از ایران، آیت الله خمینی پس از سال ها تبعید به ایران بازگشت

آیت الله منتظری در خاطراتش از پاییز سال ۵۷ می‌گوید. وقتی که تیمسار علوی مقدم رئیس تازه ساواک به دیدارش رسید و در آستانه سفر آیت الله منتظری به پاریس نکاتی را که به رموز مملکت داری شبیه بود به آیت الله گوشزد کرد.

تیمسار مقدم از منتظری خواسته بود از رهبر انقلاب بخواهد تا دستور دهد کارمندان اعتصابی شرکت نفت، برای مصرف داخلی و سرمای زمستان مردم سوخت تولید کنند. رییس ساواک گفته بود که در مضیقه بودن مردم، بدبینی به روحانیت را در پی دارد. مقدم این را هم به قائم مقام رهبری سالهای بعد گفت که وقتی حکومت را به دست گرفتند از کمونیست‌ها برحذر باشند.

آیت الله خمینی با تعجب پیام مقدم را شنید و شرکت نفت هم برای مصرف داخلی نفت تولید کرد، اما مقدم چند ماه بعد در صف اولین اعدامی‌های جمهوری اسلامی بود.

آنچنان که برخی نوشته‌اند شاه نمی‌خواست با خونریزی سلطنت راحفظ کند، شاید این گفته او باشد که می‌خواسته پادشاه برود و دیکتاتور نماند. بااین حال نمی‌توان کتمان کرد که شاه بیش از هر کس بر وقوع انقلاب پای می‌فشرد. انقلاب سفید، انقلاب شاه مردم، قیام ملت و شاه - نام مستعار کودتای ۲۸ مرداد- همگی از تعابیر انقلابی ابداع شاه بود.

یادداشت احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات که بسیاری آن را نقطه پایان سلطنت می‌دانند بر انقلابی بودن شاه تاکید می کرد.

این یاداشت که 17 دیماه 1356 به چاپ رسید، شورش ۱۵ خرداد 42 را حاصل همدستی فئودالیته و رهبران مذهبی ارزیابی کرد که می‌خواستند مقابل انقلاب سفید شاهنشاه بایستند، رشیدی مطلق می‌نویسد: «خوشبختانه انقلاب ایران پیروز شد. آخرین مقاومت مالکان بزرگ و عوامل توده‌ای در هم شکسته شد و ۱۵ خرداد به عنوان خاطره‌ای دردناک از دشمنان ملت ایران باقی خواهد ماند.»

با گذشت ۳۲ سال از سقوط شاه و تجربه جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد طرز حکمرانی پهلوی در میان عده‌ای از نسل جوان امروز ایران که روزگار او را ندیده‌اند هوادارنی دارد. هستند میان سالان و انقلابیان دیروزینی که محمدرضا پهلوی را آنچنان سیاه به مانند بهمن سال ۵۷ نمی‌بینند.

قضاوت درباره محمدرضا پهلوی پس از یک ربع قرن نوسان پیدا کرده، شاه خوب، شاه بد و شاید هر دو با هم.

behnam2009 - انگلستان - لندن
روحت شاد
دوشنبه 27 دی 1389

بچه تهرون - ایران - تهران
فرشته چو ییرون رود دیو ز در اید. از تو فبر درت میاریم و استخونهاتو اتش میزنیم ای ضحاک زمانه ای دیوانه بیوطن ای عجوزه هندی تبار ای خمینی رذل.
دوشنبه 27 دی 1389

togyan - انگلیس - لندن
نسل جوان ان زمان, همه با احساسات ضد امریکایی و نسل جوان این زمان همه با رویای شیرین زندگی در امریکا. کدومش بیشتر به نفع امریکا شد رفتن شاه یا بودنش?
دوشنبه 27 دی 1389

Larkiden - لوکزامبورگ - لوکزامبورگ
تمام احزاب و سران و مردمی که به انقلاب 57 کمک کردند و برای ورود خمینی گل بر خیابان پاشیدند یک معذرت خواهی بزرگ به نسل های بعدی ایران بدهکارند .. اکنون بسیاری طرفی را گرفته اند و حزبی و بسیاری راه کشورهای غرب را با اموال انباشته شده در زمان شاه را درپیش گرفتند و دم از آزادی و پس از سه دهه قلم بدست گرفته و نقد آن زمان میکنند.. چیزی که مردم اکنون تا مغز استخوانشان تاثیر انقلاب مردم شکم سیر آن موقع را چشیده اند.. مردمی که سواد سیاسی ندارند و مدعی سیاست مداریند.. کم نیستند اطراف ما.. مقابل ما در آیینه و بر مسند قدرت. خلایق هرچه لایق
دوشنبه 27 دی 1389

Don Mario - کلمبیا - بوگوتا
بی‌ گمان شاه بدون اشتباه نبود ولی با گذشت این ۳۲ سال ، دوست و دشمن بر این عقیده هستند که مردم برای خواسته‌هایی‌ در قمار انقلاب شرکت کردند که نه تنها به حد اقل آن خواسته‌ها نرسیدند بلکه مقدار زیادی از داشته‌هایشان را نیز در آن شورش کور از دست دادند و اگر در آن بحبوحه کسانی مثل اعضای جبهه ملی‌ و به طور کلی سیاسیون ملی‌ گرأ به همرزم قدیمی خود یعنی‌ شاپور بختیار فرصت میدادند و او‌ را حمایت میکردند شاید الان سرنوشت دیگری داشتیم ولی حیف که نه تنها این کار را نکردند بلکه او‌ را طرد و همه مسحور شعبده چشم ماری شدند که با صدای نیلبک اجنبی و از سبد تحجر رقص کنان به بیرون در آمد و اول از همه همان‌ها را نیش زد و ما باید هنوز بعد از ۳۲ سال به فکر در آوردن سر گاو از خمره باشیم !!!
دوشنبه 27 دی 1389

شمبلیله - انگلیس - لندن
جاوید شاه و فقط 28 سال سن دارم ولی خوندم از خوبی و وطن دوستی شاهنشاه و دیدم مردم کشی و وطن فروشی اخوند را . شنیدم دیگر ملل از افتخارات 2500 ساله و نفرت از این حکومت دیکتاتور و نژاد پرست 30 ساله . جاوید شاهنشاه اریامهر و جاوید رضا شاه دوم .
دوشنبه 27 دی 1389

khosh-kheyal - ایران - شیراز
شاه هرچی بود از اینا خیلی بهتر و سرتر بود. اگه اون دوران زندانی و شکنجه بود الان ۱۰۰ برابر بدترشو داریم. اگه شاه دزدی میکرد حداقل واسه مردم خرج هم میکرد نه مثل اینا که همه رو به جیب میزنن. بلاخره مردم در ۵۷ خودشون رو از چاله در آوردن انداختن تو چاه.
دوشنبه 27 دی 1389

شمبلیله - انگلیس - لندن
جاوید شاه و فقط 28 سال سن دارم ولی خوندم از خوبی و وطن دوستی شاهنشاه و دیدم مردم کشی و وطن فروشی اخوند را . شنیدم دیگر ملل از افتخارات 2500 ساله و نفرت از این حکومت دیکتاتور و نژاد پرست 30 ساله . جاوید شاهنشاه اریامهر و جاوید رضا شاه دوم .
دوشنبه 27 دی 1389

persisk - نروژ - اسلو
درود و رحمت ابدی نثار روح بزرگ و آریائیت. اکثر به اتفاق آنانی که زمانی دور مرگ و سقوط تو را میخواستند امروز . به چه کنم چه کنم افتاده اند. قدر عافیت ندانستیم و نسل من با سه دهه عمری سوخته وسیاه تاوان ناشکری و حماقت جماعتی نادان و کوته بین را باز پس میدهیم !
دوشنبه 27 دی 1389

Fereshteh.p - اتریش - وین
خدا همه کسانی را که انقلاب کردند تا ابد به خاک سیاه بکشه،
دوشنبه 27 دی 1389

شمبلیله - انگلیس - لندن
جاوید شاه و یه جوان هستم که خوندم از وطن پرستی و عشقی که شاهنشاه اریامهر به ملت و وطنش میورزید ودیدم وطن فروشی و مردم کشی این حکومت اسلام را. روحت شاد پدر ایران زمین ای کاش من پدر بزرگم بودم و سرباز تو پدر خوبان ای پدر ایرانزمین اسوده بخواب که جوانان ایرانزمین بیدارند . جاوید شاه جاوید رضا شاه دوم یگانه امید ایران زمین.
دوشنبه 27 دی 1389

ایران بانو - ایران - تهران
شاه چه خوب و چه بد دیگر شاهی برای ایران وجود ندارد روزهای خوب و به یاد ماندنی و افسانه اییکه اکنون با ویدیوهای انها به خود میگوییم چه روزگارانی داشتیم تمام شد ..سناریویی که غربیها برای ما نوشتند و ما ایرانیهای خرد باخته دو دسته خاک را بر سر خودمان ریخیتم ..شاه برای مردم ایران زیادتر از زمان خودش بود ..برای ایرانیهای خرد باخته ایی که امامشان را در ماه میدیدند و موی سفید مادر بزرگ در قران مانده را ریش خمینی ملعون حساب میکردند .مردم ایران فکر میکردند که همسایه انها هلند و فرانسه و المان است نمیدانستند که همسایه کناری انها عربستان با شمشیر گردن میزنند و همسایه دست چپی انها پاکستان است و همسایه شمالی انها روسیه که برای یک تکه نان سیاه باید در صف ایستاد و از شاه توقع داشتند که ایران را برایشان بهشت کند اما همان بهتر که خمینی ملعون این بهشت به رین را برای انها ساخت ..اما دست خمینی درد نکند که ریشه مجاهد و کمونیست و توده ایی را از ایران کند ..روح و روان محمدرضا شاه و شاهزاده بی صدا ایران زمین دلاور مرد علیرضا پهلوی شاد
دوشنبه 27 دی 1389

Freedomforiran - انکلستان - لندن
شاهنشاه عزیزم روحت شاد و یادت کرامی باد این ملت نمکنشناس لیاقت شما را نداشتند و لیاقتشان همین حکومت جمهوری إسلامی است که حقشان را کف دشتشان می کذارد
دوشنبه 27 دی 1389

perspolisi - استرالیا - سیدنی
من هم مثل خیلی‌‌های دیگه دوران شاه نبودم. ولی‌ کافیه با یه کم مطالعه و صحبت با اونهایی که دوران شاه رو تجربه کردند فهمید که انقلاب فقط به خاطر دل‌ سیریه مردم اتفاق افتاد. لطفا نگین اون موقع آزادی نبود، اگه بر فرض آزادی هم نبود، اقلا مردم راحت زندگی‌ میکردن. بعدش هم، الان که انقلاب شد چه تغیری کرد. بهتر شد؟ یا اعتیاد، بیکاری، فقر، بد بختی، خاری و ذلت ایران در دنیا، فروش کلیه، صادر کردن دختر‌ها به کشورای عربی‌ و و و....... خیلی‌ بدبختیهای دیگه. کاه و یونجه که زیاد بشه انقلاب ایران اتفاق میفته. افسوس و صد افسوس.
دوشنبه 27 دی 1389

dook - امارات - دبی
کما تدین تدان. گذشته هرگز باز نگشته و نخواهد گشت.الا مردم ایران دست از این خرافه پرستی بکشن.
دوشنبه 27 دی 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
تیمسار مقدم رییس ساواک این را هم به قائم مقام رهبری آیت الله منتظری گفت که وقتی حکومت را به دست گرفتند از کمونیست‌ها برحذر باشند!!!. وقتی رئیس ساواک و بیشتر فرماندهان ارشد ارتش( ارتشبد قره باغی) با انقلابیون بودن! میشه فهمید چرا کودتا 57 انقدر سریع به نام انقلا ب ثبت شد.
دوشنبه 27 دی 1389

MNS - امریکا - مورگن هیل
خوب مطلق وجود نداره باید درصد خوبی وبدیرا در نظر گرفت شاه اگر دیکتاتور بود ولی تمام تلاشش برای بالندگی و سرفرازی ملت ایران در تمام دنیا بود ولی ملت ایران هنوز به این رشد فرهنگی نرسیده بود دنبال اسلام واخوند دوید / هیچ کشوری بدون فقیر /معتاد/ روسپی .. نیست ولی درصد ها تفاوت دارند فقط مقایسه یبن ایران قبل 57 وایران امروز متاسفانه شاه دیکتاتو ر نبود کم اعدام کرد باید خمینی وتمام تخم وترکه اش ورفقا و هوا دارانش را اعدام میکرد شایددر تمام دوران حکومتش 46 نفر را اعدام نکرد ولی اینها از اول با اعدام شروع کردن و تا روزی ه هستن از 60 میلیون نفرنسق میکش اگه شاه از امثال اینها نسق کشید بخاطر ملت بود ولی اینها از ملت بخاطر یه مشت عرب گندیده وخرافات نسق میکشن / امیدوارم اشتباهی که نسل قبل کرد این نسل جبران کنه وریشه اینها بدست مردم نده بشه.
دوشنبه 27 دی 1389

mazany - ایران - آمل
من آنزمان ابتدایی بودم و خوشحال از رفتن شاه..........ولی نمیدانستیم قرار است دیکتاتوری آخوندی (کودن ترین قشر) بر ملت ایرانحکمرانی کند.....
دوشنبه 27 دی 1389

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
1- من یکی از همان نسلی هستم که امروز شما جوانها بحق تف و لعنتش میکنید. هر چند در زمان انقلاب خارج از ایران بودم ولی به جرئت میتوانم بگویم که شاید اگر در ایران میبودم منهم سوار بر همان موج احساسات که کشور را در بر گرفته بود و البته سالها زمینه اش را اماده کرده بودند سوار میشدم. بهترین خاطرات جوانیم در همان عهد سلطنت شاه بود. ازادی فردی و اجتمائی که ما تجربه کردیم حتی با اروپا و امریکای امروز قابل قیاس بود. اما فقدان ازادی سیاسی ما را به دردی مبتلا کرد که هنوز هم درمان نیافته و باعث شد هم در سال 57 ان اشتباه را بکنیم و هم امروز از رهانیدن خود از این فلاکت قاصریم. شاید حتی شما جوانان عزیز هم دران شرایط احساسی . و از پیش فراهم امده میزیستید همان اشتباه را میکردید که پدران شما مرتکب شدند. طبق ضربالمثل معروف که ؛ معما چو حل گشت اسان شود؛ امروز با در دست داشتن مدارک و شواهد موجوددر فضای مجازی درک مسئله سال 57 اسان شده باشد اما باور کنید این درک در انزمان میسر نبود.
دوشنبه 27 دی 1389

Esfahan Nesfe Jahan - آلمان - برلین
روح و روان شاهنشاه ایران, فرزندانش , همچنین تمام عزیزانی که در راه آزادی وطن جان دادند شاد باد.
دوشنبه 27 دی 1389

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
2- در حقیقت تصمیم این که ماندن شاه در قدرت دیگر به منفعت غرب نیست. سال 51 در سازمانهای اطلاعاتی غرب کلید خورد. این بعد از سخنرانی شاه در سال 51 که رسما اعلام کرد که دیگر قرار دادهای نفتی تحمیلی سالهای قبل را در موعد انقضا که سال 57 میشد را تمدید نخواهد کرد. از همان زمان مقدمات کار در دستور کار سازمانهای اطلاعاتی غرب قرار گرفت. نفوذ در ساواک و ارتش ایران از یک طرف و شایعه پراکنی بر علیه خانواده و نزدیکان شاه در جامعه و دامن زدن به نا رضایتی های خیالی بتدریج شرایط را اماده میکرد. از طرف دیگر وجود جنگ سرد بین امریکا و شوروی و وجود سازمانهای چپ زیر زمینی وابسطه به شوروی با اعتقاد به جنگ مسلحانه امریکا را بر ان داشت که طرح کمر بند سبز توسط کارتر را به اجرا در اورد. این طرح محاصره شوروی توسط یکسری دولتهای مذهبی مسلمان بود که به زعم امریکائیها از پیشروی کمونستها بطرف ابهای خلیج فارس جلو گیری میکردنند. پس با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده و افکارشان بطرف خمینی در اب نمک خوابانده سوق داده شد.
دوشنبه 27 دی 1389

farhad352 - ایران - تهران
او رفت و امروز میلیون ها ایرانی با حسرت و تاسف از اینکه جایگزینی شاه را با آخوند و تاج را با عمامه و صداقت و رو راستی را با خرمقدسی ملای بیسوادو سر سپرده آمریکا ، عوض کردند آری خمینی دجال آدمخواری بود که با فریب و نیرنگ و چون ابلیسی فریبکار مردم وطن ما را نه تنها از غرور و شرف انسانی محروم ساخت بلکه با تجاوز و غارت و کشتار تازی زاده های بیشرف، تمامی دارایی های مملکت را به غارت و یغما برد و با قتل های سال 67 نشان داد که با علی قاتل رابطه فامیلی نزدیکی در خونخواری دارد!.
دوشنبه 27 دی 1389

farhad352 - ایران - تهران
امروز کمتر خانواده ایرانیست که از نحوست این رژیم ننگین آسیب و زیانی ندیده باشد و روزی را با خیال راحت و بدون دغدغه به شب رسانیده باشند.براستی باید با اهریمن و طاعون آخوند به ستیز برخاست و این اهریمنان حرام لقمه و اخاذی گر و متجاوز را به جوخه های مرگ سپرد تا روز رهایی ایران و ایرانی با روز آخوند مرگی بزودی فرا رسد. مرگ بر خمینی دجال و خامنه ای و آلهم اجمعین و چاکران مزدور و پاچه خور آنها. درود بر ایرانیان وطن پرست و آخوند ستیز ایرانی که به چیزی کمتر ازمرگ آخوند رضایت نخواهند داد
دوشنبه 27 دی 1389

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
3- تبلیغ روی خمینی بسرعت بسط داده شد خمینی که بجز عده معدودی بازاری کسی اسمش را هم نشنیده بود. ناگهان بعنوان مردی عارف که به هفت زبان زنده دنیا مسلط بود سر زبانها افتاد. وقایع بعد نیازی به توضیح نیست. فرستادن خمینی به پاریس و قرار دادن او در صدر اخبار دنیا / توضیع وسیع اعلامیه های او توسط ساواک و ساختن شایعات دیده شدن عکس وی در ماه و همزمان فرستادن سالیوان به دربار شاه مریض احوال با پیغام شاهنشاه بهتر است هر چه زود تر ایران را ترک کنند و همزمان اعلام همبستگی رئسای ارتش و نیروهای هوائی و دریائی و انتضامات یکی پس از دیگری با نیروهای انقلابی همه و همه بسرمان اورد انچه را که میبینید. غرضم از اینهمه پر حرفی نشان دادن این نکته است که کجا هم نسلان من میتوانستند نقش موئثری داشته باشند؟ بجز اربده کشی در خیابانها که فقط ظاهر قضیه بود. اما انچه که اشاره کردم در مورد اینکه نداشتن ازادی سیاسی لطمه جبران نا پذیری به ملت ما زد که ما را از گرفتن تصمیم درست در مقاطع حساس باز داشته. همین امروزهم ما همه از هر نسل میدانیم که چه نمیخواهیم امانمیدانیم که چه میخواهیم یا اگر هم میدانیم متفق القول نیستیم .
دوشنبه 27 دی 1389

hamed-irooni - ایران - سیستان
من به وضعیت الان و قدیم خوب یا بد کاری ندارم ولی شاهی که با همکاری آمریکا و انگلیس دولت مصدق رو برداشت رو قبول ندارم.
دوشنبه 27 دی 1389

shahab46 - المان - هانوفر
روحش شاد, چطور یک ملت را گول زدند پدر سیاست بسوزد
دوشنبه 27 دی 1389

بردیا 1000 - ایران - ایران
تمای کشورهای عقب مانده و جهان سومی اسلامی ناگزیر به گذراندن این پروسه انقلاب وباز گشت به گذشته و محک زدن ومقایسه دین و بنیاد گرایی با مدرنیت هستند درست به مانند وقوع رنسانس در اروپا که از شانس بد این تکامل و دگرد یسی تاریخی و اجتناب ناپذیر نسیب نسل ما شده . همینجا از ایت الله خمینی وخا منه ای و فداییان انها تشکر میکنم که با رفتار وکردار 32 سالشان تیر خلاصی بر اعتقادات دینی من و بسیاری دیگر. زدند وچهره واقعی دین وحکومت اسلامی را به ما نشان دادند .
دوشنبه 27 دی 1389

بردیا 1000 - ایران - تهران
ادامه ...... این تجربه گرانبها را به قیمت گذافی بدست اوردیم که برای نسل اینده ایران ازاد و دموکرات بسیار راهگشا خواهد بود . مشکل ما مردم نه شاه و خمینی بلکه خودمانیم که ناخواسته و باالاجبار از 1400 سال پیش به اینطرف دچار یروس بیماری اسلام شدیم و برای بهبودی تحمل دردطاقت فرسای این 32 سال حکومت ادم خواران درست به مثابه واکسنا سیون میباشد که برای گذار از این دوران مخوف و رنسانس ایرانی به ان احتیاج داشتیم ودر این میان قشر اخوند و روحانی تنها مهره هایی هستند که با رفتار و کردار ناهنجار خود ناخود اگاه باعث دگر دیسی و بلوغ فکری و تاریخی ما مردم شدند . برای گذار از این مسیر تاریخی اجتناب ناپذیر تنها حرف و حدیث و قران کافی نبود و لازمه رهایی از این گنداب متعفن دین قرون وسطایی تجربه این دین با تمام وجود و حس کردن ان با پوست و گوشت و خونمان بود . با تجربه حکومت ولایت وقیح خامنه ای است که به ما حقیقت (عدل علی ) در صدر اسلام به خوبی پی میبریم .
دوشنبه 27 دی 1389

porharfi - هلند - آرنم
سالروز آخرین خروج ِ شاه.همزمانی با سالروز *ترانه بنده عشق با صدای بی. نظیر دلکــــــــــــــــش*دارد!.بنده عشق به سرزمینی که با فریاد ..مرگ بر!. زنده باد (ها)!..نه تنها سرزمین که مَردُم ِ آن سرزمین "برده ِ نفرت "شدند!..
دوشنبه 27 دی 1389

hameshehbahar - انگلیس - لندن
به چهره شاه بنگرید چه غمی درش موج میزنه. بعد اون هندی زاده کثافت داره میره ایران بدون هیچ احساسی بقول خودش احساسی ندارم!! ملت خر هم که بدنبالش....بجنهم که مرد متیکه کفن بسر
دوشنبه 27 دی 1389

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
اگر شاه هنوز بود، در خرداد پارسال باز هم می رفت و قید سلطنت را می زد. و اگر ده بار دیگر هم مردم قیام کنند، خامنه ای حتی برای دستشوئی رفتن هم از جایش تکان نخواهد خورد.
دوشنبه 27 دی 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
هگل....هر ملتی لایق حکومتیست که بر او حاکم است///نوش جانتان شماکه ع.ع.ع.ع.قلاب کردید و اکثریت ملت را در چاه ویل ملا و اسلام رها و الفراررررررررررررر به خارج//شما به شاه و بختیار فرصت جبران نقیضه هاو کاستی ها را ندادید ولی به ملایان پست فطرت دهها بار....ننگتان باد.
دوشنبه 27 دی 1389

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
شوربختانه برخی کشورهای اروپایی خود پشتیبان اسلامگرایی و گسترش حکومتهای دینی در خاورمیانه هستند. بماند که بیشتر مردم هم در نادانی و خرافه به سر میبرند.
سه‌شنبه 28 دی 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
arashbehdin - امریکا - اتلانتا . 100 در صد اینطور است اسلام وسیله ای برای منافع مادی اروپائیها.
سه‌شنبه 28 دی 1389

MNS - امربکا - مورگن هیل
به قول المانیها wer nicht hoert muss fuellen یعنی کسیکه گوش نده باید احساس کنه , ( این معنی لغوی است)فارسی اشم گوش نکردی حرفهای شاه را?خوردی نوش جونت .
سه‌شنبه 28 دی 1389

invincible - آمریکا - مینستا
با سلام به عزیزان:. شکی نیست که وضع الان از زمان شاه صد برابر بدتر هست، ولیکن چرا ما ایرانیها نباید بهترین رو داشته باشیم یعنی‌ مصدق و رهروان او!!! چرا استاندارد ما ایرانیها نباید مثل جاهای دیگه دنیا عالی‌ باشه!!! شاه کیه خمینی کیه هر دونه از شماها صد برابر رهبر بهتری از اون دو هستید، یک زمانی‌ بحثی‌ بود در باره اینکه ایران صاحب بهترین افراد و عقب افتاده‌ترین افراد هست، اگر فردی رژیم کثیف ملّاها رو می‌خواد فقط باید بره تو گور!!! به امید پیروزی مردم عزیز ایران بر ضحاک زمان خامنه‌ای مرگ بر احمدی‌نژاد، درود بر شما-شاد و خندان باشید آمریکا مینستا
سه‌شنبه 28 دی 1389

maryam-germany-71 - المان - برلین
فرشته رفت و دیو عجوزه خونخوار امد
سه‌شنبه 28 دی 1389

zayandehroodi - دانمارک - کبنهاک
خودتونو جر بدید و شعارهای الکی و بدید صفحه سیاه کنید شاه الان استخوانهاش هم پودر شده و شاهنشاهها مثل دایناسورها منقرض شدند و دیگه بر نمیگردند اگه میخواستند یه غلطی بکنند و بیاند ایران مردم غیور ایران هواپیماشونو تو هوا منفجر میکنند و نمیگذارند خون عزیزانشون که در زندانهای تاریک دیکتاتور پهلوی مظلومانه ریخته شد پایمال شود . پهلوی ها اگه وطن دوست بودند در ابران میموندند و جواب پس میدادند ولی مثل الاغ رفتند کشورهای اطراف و گدایی کردند و برای خوابیدن یک شب در اردن از شاه حسین التماس کردند ولی التماس انها رد شد و به نزد فراعنه رفتند و همانجا رضاچی با فراعنه در خاک شد روحت ازرده باد دیکتاتور وطن فروش خائن.
سه‌شنبه 28 دی 1389

hafeze shirazi - ایران - تهران
زمان بزرگترین قاضی است . فکر نمی کنم برای هیچ کس به اندازه شاه خدا بیامرزی گفته باشند و لعنت به کسانی که مملکت را به این روز انداختند. همین رژیم جواب خائنانی مثل فردوست و مقدم و قره باغی را داد. لعنت به همه کسانی که این مملکت را به این وضع کشاندند و نور به مزار مبارک اعلیحضرت و بقای بازماندگانش
پنج‌شنبه 30 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.