بررسی روزنامه های صبح تهران " سه شنبه ۲۱ دی


بررسی روزنامه های صبح تهران – سه شنبه ۲۱ دی

تیترهای اول

"پرونده نیم قرن سکوت بوئینگ 727 " گزارش اصلی روزنامه خبر است. سیاست روز از "واکاوی مرگ بوئینگ پیر در شب برفی" نوشته و روزنامه جمهوری اسلامی " تازه ترین گزارش ها از جزئیات سقوط ارومیه" را منعکس کرده است.

کیهان به عنوان "نفوذ به عمق موساد" خبر داده تیم ترور دکتر علیمحمدی دستگیر شد، رسالت همین خبر را در صدر گزارش های خود آورده، حمایت نوشته "موساد عامل اصلی ترور دانشمند هسته ای" است و تهران امروز خبر داده "تروریست های هسته ای به دام افتادند".

"انتقاد رییس جمهور از تاسیس وزارت ورزش" عنوان اصلی جام جم است، ابتکار از "دفاع محکم رییس از معاون" نوشته و آرمان از "تشکیل پرونده فوق العاده برای مشائی" خبر داده است.

"قیمت جهانی نفت افزایش یافت" تیتر اول تفاهم است. "ضعف بانک مرکزی در نظارت بر سودهای کلان بانکی" عنوان اصلی قدس است، دنیای اقتصاد از "چاره‌ جویی بخش خصوصی" نوشته و جهان صنعت از قول رییس مجلس نوشته "بدهکاری سنگین دولت قابل تاسف است" و آفرینش از قول همین مقام نوشته "نباید توقعاتی خارج از ضوابط بودجه ایجاد شود".

گزیده مقالات

مبارزه با فساد

تهران امروز با این تاکید که فساد، جا را برای همه تنگ می‌کند مقاله ای از جواد سیدپور را منتشر کرده که در آن آمده است یکی از آسیب‌های جدی و حتمی برنامه‌های پیشرفت و توسعه، فساد است. فساد اقتصادی، مالی و اداری همه رشته‌ها را پنبه و یک شبه بنای رفیع عدالت را تخریب می‌کند. در جامعه ما هستند کسانی که از مبارزه با فساد، داد سخن می ‌رانند ولی در مواجهه عملی با آن قصور می‌ورزند.

به نظر این روزنامه، هرگاه جامعه‌ای مقابله با فساد را جدی گرفت و از آن استفاده ابزاری نکرد، آنگاه می‌تواند از رشد اقتصادی بیشتر، بهبود وضعیت کسب و کار، ارتقای سطح معیشت جامعه و رشد بهره ‌وری سرمایه بهره‌ مند شود، در غیر این صورت در تسلسل بی ‌پایان هدر رفت سرمایه و منابع مجبور به درجازدن است. ضمن آنکه هر مفسد همانطور که منابع و فرصت‌ها را از بین می‌برد، جا را برای مدیران سالم، تنگ و تنگ ‌تر می‌کند به ‌طوری که سلامت اداری و کاری برای اشخاص و افرادی که حاضر به پذیرش و قبول رفتارهای فسادانگیز نیستند، سخت، دشوار و طاقت‌فرسا می‌شود.

به نوشته تهران امروز از این طریق مدیران سالم و پاک‌دست، مدام در معرض تهدید، تطمیع و برخورد قرار می‌گیرند و هزینه پاسداشت عدالت و صداقت و حفظ بیت‌المال و اموال عمومی به شدت افزایش می‌یابد به ‌طوری که سالم ماندن و درست و پاک زندگی کردن آنقدر سخت می‌شود که مدیران مجبور به کناره‌گیری یا حذف می‌شوند.

وحدت اصولگرایان عملی است؟

آرمان در مقاله ای نوشته با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم، بار دیگر و به سنت مألوف ماه‌های منتهی به انتخابات، بحث وحدت اصولگرایان، بار دیگر گرم می‌شود و فعالان این طیف سیاسی بر لزوم وحدت و همگرایی و مباحثی از این دست تاکید می‌کنند. امسال، برغم آن که هنوز حدود یک سال تا انتخابات آتی مجلس زمان باقی است، سران اصولگرا، چندین نشست با یکدیگر داشته اند که گویا آخرینش نیز پنجشنبه گذشته بوده است.

به نوشته این مقاله وحدت در انتخابات، لوازمی دارد که مهم ‌ترین آن، وجود رقیب است. این روزها، سخن از وحدت اصولگرایان زیاد است اما کمتر به این نکته اشاره می‌شود که وحدت برای رقابت با چه کسی؟ طبیعتا و بر مبنای آنچه در سپهر سیاسی کشور همواره حاکم بوده، رقابت اصلی بین اصولگرایان با اصلاح‌طلبان است اما اگر شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اصلاح‌طلبان، اساساً از گود رقابت خارج باشند، آن وقت این سوال مطرح می‌شود که اصولگرایان برای رقابت با چه کسانی این قدر به دنبال وحدت و تجمیع قوا هستند؟! آیا می‌خواهند با لیستی واحد در برابر کاندیداهای انفرادی حاضر باشند.

به همین جهت، آرمان نوشته اگر واقعاً بنابر وحدت و همگرایی انتخاباتی است، باید بدواً زمینه ‌ای برای حضور جدی اصلاح‌ طلبان قانونمند در انتخابات فراهم آید تا رقابت و به تبع آن وحدت معنا پیدا کند والا کدام مسابقه فوتبال را دیده اید که در آن یک تیم قدرقدرت و متحد و همدل، با حریفی که وجود خارجی ندارد رقابت کند و با زدن گل به دروازه رقیب ناموجود، فریاد شادی و پیروزی سر دهد؟

وحدت اصولگرایان ابتکار

غلامرضا کمالی پناه در ابتکار نوشته این روزها، سخن از وحدت در میان گروه‌های پراکنده ی اصولگرا بسیار به گوش می‌رسد. از تشکیل "کمیته مشترک جامعتین برای بررسی وحدت اصول گرایان و راهکارهای آن" و "انتشار بیانیه ای از آیت الله مهدوی کنی و آیت الله یزدی" گرفته تا شکل گیری "کمیته سه نفره متشکل از آقایان حداد عادل ، ولایتی و عسکر اولادی" به منظور پی گیری مباحث وحدت ساز حاصل از گفتگوهای گروه 30 نفره که با اشاره آقای احمدی نژاد دور هم گرد آمده اند، تا نهایتاً "تدوین منشور اصول گرایی" و وعده رو نمایی از آن، در رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه‌های این هفته، انعکاس گسترده ای داشته است.

به نوشته این روزنامه، تا سال گذشته نظام سیاسی جمهوری اسلامی دوشه بال داشته که در دوره‌های مختلف نام‌ها و عناوین گوناگونی به خود گرفته اند. مثلا گاهی چپ و راست ، زمانی تند رو و میانه رو، وقتی هم دوم خردادی و محافظه کار و اخیراً هم به نام‌های اصلاح طلب و اصول گرا قلمداد شده اند. واقعیت تلخ و گزنده، زخم شدیدی است که یکی از بالهای بزرگ سیمرغ نظام سیاسی برداشته است.

ابتکار نوشته، اگر تا امروز پرواز با دو بال در فضای انتخابات هیجان انگیز و تماشایی بود، اما اکنون با اینکه اصلاح طلب نامیده می‌شد، زخم خورده و ناتوان، آویزان این پرنده شده است. اصلاح طلبان که همانند رقیب دیرینه خویش، از گروه‌های زیادی تشکیل شده اند، پس از حوادث انتخابات سال 88 مبهوت و سر در گم گشته اند در چنین حال و هوایی، در اردوگاه اصول گرایان صداهای متفاوتی به گوش می‌رسد، گروهی پرواز با یک بال را مشکل و غیر مفید می‌دانند و ضرورت ترمیم آن بال دیگر را در سخن تایید می‌نمایند. و البته دسته دیگری مشخص نیست می‌خواهند حساب کهنه پاک کنند یا فکرشان همین اندازه قد می‌دهد.

کیهان در مقابل هاشمی

حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان از رییس مجلس خبرگان به جهت انتشار بیانیه ای در نوزدهم دی ماه سالگرد انتشار مقاله ای توهین آمیز به آیت الله خمینی سی و سه سال قبل انتقاد کرده و پرسیده در این سی و سه سال چرا هیچ گاه آیت الله هاشمی در این باره بیانیه نداد. مدیر روزنامه کیهان برای نقد نوشته های تازه هاشمی رفسنجانی به استدلالی پرداخته که معمولا هر از چند در مورد نوشته هائی که با آن موافق نیست پیش می کشد و می نویسد چرا وقتی همین چند ماه قبل، تصویر مبارک آن بزرگوار را پاره و لگدمال کردند، نه فقط سکوت کردید و احساسات جنابعالی برانگیخته نشد، بلکه به گونه ای تلویحی - اگرچه سکوت نیز چنین است- از آن اراذل و اوباش حمایت نیز فرمودید.

نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان با نقل چند جمله مانند "تقلید از مراجع کار میمون است"! "روحانیت، قشری گرا و انحصارطلب است"! "روحانیت به جای عاقل پروری، عوام پروری و مقلدپروری می کند"! "اصلی ترین مانع دموکراسی در کشور ما، آن است که در ایران هنوز خدا نمرده است"! "امامان معصوم هم قابل نقد هستند"! "مظاهر دینی، چون حجاب و حیای زنان، نماد عقب افتادگی است"! از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسیده آیا حق نداریم از حضرتعالی به عنوان یکی از مدافعان مرجعیت بپرسیم که چرا در مقابل اینهمه اهانت آشکار به مرجعیت، پیامبر اکرم ائمه اطهار و اسلام سکوت کرده بودید؟

این مقاله در نهایت احتمال داده که بیانیه ای که وبلاگ هاشمی رفسنجانی به مناسبت نه دی منتشر شده نوشته دیگران باشد چرا این بیانیه، به لحاظ ادبیات نوشتاری، "مغلوط" از نظر محتوا، "مخدوش" و با توجه به چگونگی استدلال، "ابتدایی" به نظر می رسد و این تلقی را پدید آورده و قوت می بخشد که جناب هاشمی فقط تایید کننده متن بوده و اجازه انتشار آن را صادر فرموده اند.

این نگاه خالی از احساس آقای وزیر

بیژن کیامنش در مقاله ای در سیاست روز نوشته سقوط هواپیما و یا فرود اضطراری آن هر چند دردناک و تاسف آور است اما خبر چندان تازه ای در رسانه های ما نیست. حافظه تاریخی مردم ایران در این زمینه بسیار پر خاطره است . حوادث تلخی که فی نفسه توان فنی و مهندسی کشور را به چالش می گیرد و بر قلب و روح مردم، زخمی کاری می زند.

به نظر نویسنده نگاه های خالی از احساس ، این زخم را کاری تر می کنند . انگار روی تکه های شکسته و خونین حادثه دیدگان بایستی و با خونسردی فقط به آن سوتر نگاه کنی. آن سوتر از این حادثه. حتی آن سوتر همه این اتفاقات ... و این همان نگاه خالی از احساس است. نگاهی خالی از فرو تنی و شرمساری ... نگاهی همچون نگاه برخی از مدیران راه و ترابری که چیزی آنان را به هیجان نمی آورد. چیزی در آنان احساس فروتنی را برنمی‌انگیزد . .. گویی در کنار حادثه می ایستند و فقط نگاه می کنند. بی آنکه چیزی در آنان برانگیخته شود. بی آنکه به هیجان بیایند و یاآنکه قلب آنان - ولو لحظه ای – با اندوه بتپد.

سیاست روز نوشته ایستادن کنار اجساد حادثه دیدگان و اظهار خشنودی از آنکه این حادثه چندان تلفاتی نداشته، براستی چگونه می‌تواند به رضایت‌مندی ما بینجامد. مایی که مسئول مستقیم این حوادث هستیم. حوادثی که فقط قلب مردم را خونین نمی کند بلکه موقعیت فنی و علمی آنان را نمایشی دیگر می بخشد. نمایشی که هیچ ایرانی آن را نمی پسند ... آن را نمی خواهد و از بودن و رخ دادن آن همه وجودش شرمسار می شود ... این پرواز خونین را بخاطر بسپاریم. همه ما. حتی شما آقای وزیر راه حادثه ای که دیگر فخر نیست. بلکه سخن گفتن خاموش، از بی مدیریتی است. لطفا کمی هم فروتن باشیم.

چرا به مردم نمی گوئید؟

خراسان در مقاله اصلی خود نوشته جان باختن ۷۷ نفر از هموطنان در حادثه تلخ و ناگوار سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری با ۱۰۵ مسافر و خدمه در حوالی شهر ارومیه موجی از تاسف، تأثر و نگرانی در جامعه ایجاد کرد و باز هم همان سوالات و نکات تکراری، ذهن بسیاری از مردم را درگیر خود کرد که بهتر است مسئولان خصوصا دکتر بهبهانی وزیر راه و ترابری و مسئولان سازمان هواپیمایی ملی کشوری در این مقطع زمانی و پس از بروز حوادث متعدد هوایی، پاسخ هایی به موقع، صریح، شفاف و مستدل و قانع کننده برای سوالات مردم آماده کنند.

نویسنده این روزنامه با تاکید بر این که احتمال وقوع حادثه در هیچ زمینه ای از جمله سفرهای هوایی هیچ گاه در هیچ جای دنیا "صفر" نمی شود نوشته به هر صورت هر یک از عوامل مختلف علمی، فنی، آب و هوایی، انسانی و امکانات تکنولوژیکی، تجهیزاتی، پشتیبانی و ... در کاهش یا افزایش احتمال بروز حوادث نقش دارد و اگرچه این مهم از نظر مردم و افکار عمومی پوشیده نیست اما همان طور که اشاره شد پاسخ سریع، دقیق و مستدل به سوالات و شبهات مردم در این زمینه، علاوه بر این که واقعیت ها را روشن تر می کند، میزان اعتماد و اطمینان افکار عمومی را به سخنان و اظهارات مسئولان بیشتر می کند.اما چند نمونه از سوالات و مسائل مورد پرسش مردم درباره وقوع حوادث هوایی در کشور.

سئوال های دیگر خراسان این هاست: چرا مسئولان درباره تعداد سفرهای هوایی، درصد استفاده مردم از هواپیما برای انجام سفرها، مقایسه آمار استفاده از هواپیما در ایران با دیگر کشورهای جهان و درصد برخورداری مردم کشورمان از امکانات مسافرت هوایی نسبت به سایر کشورها آمار دقیقی ارائه نمی کند؟ چرا درباره تعداد هواپیمای موجود در کشور، درصد سقوط یا بروز نقص فنی در هواپیماهای ایران در مقایسه با سایر کشورها به صورت علمی و شفاف در اختیار مردم قرار نمی گیرد و چرا اثر تحریم های نامعقول و غیرمنطقی و بلکه ناجوانمردانه به سیستم حمل و نقل هوایی به صورت واضح و دقیق توسط مسئولان برای مردم بیان نمی شود.

تأملی در قصه تلخ سقوط ها

آفرینش در سرمقاله خود نوشته بر اساس برنامه چهارم توسعه با در نظر گرفتن شرایط تحریم کشور باید متوسط سن هواپیماها از 21 سال ابتدای برنامه به 15 سال کاهش می یافت، 60 فروند از هواپیماهای ناوگان هوایی کشور از دور خارج میشد و هواپیماهایی جدید که حداکثر هشت سال از عمرشان گذشته باشد، به ناوگان اضافه می شد اما این برنامه ها بنا به دلایل مختلف فنی مدیریتی و... محقق نشد واکنون بنا بر این است که تا پایان برنامه پنجم سن ناوگان هوایی کشور تا 15 سال کاهش یابد که خود بیانگر عقب ماندگی اساسی این بخش در کشور و بی شک نیازمند نگاهی اساسی تر از سوی مسئولان در راستای مشکلات چند لایه ناوگان هوایی کشور است.

دوم نکته ای که علی رمضانی در این مقاله بر آن انگشت نهاده این است که با توجه به سابقه‌ی سقوط و حوادث هوایی از این دست در سالهای گذشته برخی از مسئولان هر چند با بیان اینکه دلیل اصلی سقوط هواپیمای بوئینگ 727 شرایط بد جوی و به علت شرایط نامساعد آب وهوایی و نامناسب بودن دید خلبان و ناشی از نقص فنی هواپیما نبوده است اما بی شک باید این قبیل حوادث با تامل بیشتری مورد بررسی قرار گیرد تا علل اصلی این گونه حوادث مورد شناسایی قرار گیرد و همانند برخی قول های قبلی در مورد اعلام علت اصلی سقوط هواپیما به فراموشی سپرده نشود.

مقاله آفرینش اضافه می کند هر چند وزیر راه و ترابری پس از حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ 727 در ارومیه گفته است هنوز آمار سوانح هوایی ایران نسبت به متوسط حوادث هوایی جهان پایین است اما شواهدو قرائن بیانگر وضعیت نه چندان مناسب ناوگان هوایی کشور و آمار های بالای سقوط، حوادث متعدد هوایی و تاخیر های چند گانه در این بخش روبرو بوده به طوری که وضعیت ناوگان هوایی کشور را در قیاس با بسیاری از کشور های منطقه در وضعیت نابسامانی قرار داده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.