بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه ۱۶ دی


بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه ۱۶ دی




تیترهای اول

"هفته یکه تازی بورس تهران" تیتر اول دنیای اقتصاد است، جهان صنعت "نارضایتی بیمه شدگان از ادامه مشکلات" در سازمان سازمان تامین اجتماعی را برجسته کرده و"تشکیل یکهزار و 400 پرونده قاچاق بالای یکصد میلیون تومان" نقل قولی از فرمانده نیروی انتظامی کشور است که در صدر گزارش های اقتصاد پویا جای دارد.

"سرقت از گنج صد میلیاردی لبنان" تیتر نخست تهران امروز است، آرمان به نقل از محمود احمدی نژاد نوشته "امام زمان اجرای یارانه ها را هدایت می کند"، همشهری با تیتر"سرانجام، زمستان به تهران آمد" از آغاز بارندگی ها در اوایل هفته آینده پایتخت خبرداده است.

"محکومیت 6 مفسد اقتصادی دانه درشت نفتی و بانکی" تیتر اول خراسان است، حمایت از "تصویب نقشه جامع علمی کشور" خبرداده و سیاست روز در گزارشی از "گام های بزرگ ایران برای شفاف سازی هسته ای" نوشته است.

"واکنش غرب به تور هسته ای ایران" در صدر گزارش های ابتکار قرار دارد، مردم سالاری نوشته"هاشمی رفسنجانی از هیچ کسی شکایت نکرده است" و جمهوری اسلامی در صفحه نخستش "بیانیه 60 تن از علمای مسلمان در محکومیت توطئه غرب برای تجزیه جنوب سودان" را پررنگ کرده است.

رسالت در گزارشی از دیدار علی اکبر صالحی با وزیر خارجه عراق از قول سرپرست موقت وزارت خارجه نوشته "بیگانگان هرچه زودتر عراق را ترک کنند". "پیشنهاد لغو روادید میان ایران و عراق" گزارشی در همین باره است که در صفحه نخست قدس خودنمایی می کند و "تشکیل دولت وحدت ملی پیروزی بزرگ ملت عراق بر آمریکا" هم نقل قولی از سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با رییس مجلس عراق در تهران است که در صدر اخبار کیهان جای گرفته است.

گزیده مقالات

بازگشت به صورت مساله

جهان صنعت در سرمقاله امروزش نوشته پس از آنکه مصوبه مجلس در خصوص حذف رییس‌ جمهور از مجمع عمومی بانک مرکزی و حضور هفت اقتصاددان در این نهاد از سوی شورای محترم نگهبان رد شد، پیش‌بینی‌های متعددی در زمینه ترکیب آتی این مجمع مطرح شد. نخست پیشنهاد حضور نمایندگانی از سه قوه از سوی کمیسیون تلفیق مطرح و در نهایت در صحن علنی رد شد. اما بعد از پیشنهادات برخی نمایندگان مقرر شد مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور رییس‌جمهور، معاون برنامه‌ریزی، وزیر اقتصاد و دو نفر دیگر از هیات وزیران تشکیل شود. همچنین رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد رییس‌جمهور تایید مجمع عمومی و رای اکثریت مجلس تعیین می‌شود.

رامین فروزنده در این مقاله ادامه داده اگر این مصوبه را به تنهایی ملاک عمل در نظر بگیریم به نظر می‌رسد مصوبه مجلس نسبت به وضعیت پیشین موجب ثبات بیشتر ریاست بانک مرکزی شده است...مصوبه پیشین مجلس با وجود ایرادات موجود در آن دارای هدفی به نام استقلال بانک مرکزی بود. هدف یادشده براساس روش‌های روشن و پذیرفته شده اقتصاد در جهان است که در آن سیاست‌های پولی مستقل از قوه مجریه تعیین می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد هدف یادشده به کلی به فراموشی سپرده شده یا اصولا از ابتدا مطرح نبوده چراکه مصوبه اخیر صرفا موجب ثبات در ریاست بانک مرکزی شده است.

نویسنده در پایان نوشته فلسفه استقلال بانک مرکزی در اولین گام، اصلی عقلی و پذیرفته شده (یعنی جدا بودن قوه اجرایی از نظارت) است که در اعمال سیاست‌های پولی به کار گرفته شده است. اهمیت این مساله به حدی است که از اصلی‌ترین شاخص‌های ارزیابی بانک‌های مرکزی به شمار می‌رود. نمایندگان مجلس مدتی پیش با عنایت به این مساله سمت و سوی استقلال این نهاد را در پیش گرفتند. با تصمیم اخیر به نظر می ‌رسد اصولا مساله اصلی فراموش شده و باید مجددا سوال را طرح کرد.

هدفمندی و کمبود جایگاه های سوخت

جام جم در مقاله ای هدفمندی یارانه ها و کمبود جایگاه های عرضه سوخت در کشور را دستمایه کرده و نوشته یکی از راه‌هایی که می‌تواند در مدیریت مصرف، مردم را کمک کند، بهبود وضعیت جایگاه‌های عرضه سوخت است که همواره گفته شده مدت حضور مردم در صف یا زمان سوختگیری کاهش می‌یابد. هر چند در روزهای اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شاهد کاهش چشمگیر شلوغی جایگاه‌های بنزین بودیم، اما این روند کم‌کم با توجه به نزدیک شدن پایان سال تغییر خواهد کرد و مراجعه مردم به جایگاه‌ها بیشتر خواهد شد و در این میان شهروندان همیشه هنگام پایان‌ یافتن سوخت خودروی خود به نزدیک‌ترین جایگاه مراجعه می‌کنند، به شرط آن که جایگاهی در دسترس باشد.

زیبا اسماعیلی با این مقدمه افزوده در حال حاضر تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور با کمبود جایگاه سوخت مواجه است و مسوولان نیز برای رفع آن گام‌هایی برداشته‌اند؛ اما به دلیل کمبود زمین، این گام‌ها سست بوده و اثری نداشته است.حال با این کمبود جایگاه در تهران و برخی از شهرهای بزرگ تعدادی از جایگاه‌ها نیز در دست تعمیر طولانی‌مدت قرار دارند که این هم مشکلی بر مشکلات سابق افزوده است.

نویسنده مقاله نسبت به ادامه روند کمبود جایگاه ها در کلانشهرها هشدار داده و اضافه کرده هم‌اکنون جایگاه‌هایی در کشور و بویژه در کلانشهر تهران هستند که ماه‌های طولانی است بسته شده و در دست تعمیر قرار دارد. طبق ضوابط تعریف شده برای بهینه‌سازی جایگاه‌ها و تعمیرات آنها، مدت زمان استاندارد برای چنین اقدامی 2 تا 3 ماه در نظر گرفته شده که برخی از جایگاه‌ها این استاندارد را رعایت نکرده‌اند و بعضا 5 تا 6 ماه نیز طول کشیده که این مساله نظارت بیشتر در این زمینه را می‌طلبد تا مردم برای دریافت سوخت مجبور به طی مسافت طولانی برای رسیدن به جایگاه‌در این راهبندان و شلوغی شهر نشوند.

درسی از بحران جهانی

دکتر سید احمد میر مطهری درسرمقاله دنیای اقتصاد گسترش بحران مالی در جهان را مورد توجه قرار داده و نوشته واقعیت این است که جهان با مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی نظیر نرخ بیکاری بالا، سطح تقاضای ضعیف بخش خصوصی، بدهی‌های سنگین دولت‌ها و ریسک حباب در قیمت دارایی‌ها در کشورهای مختلف جهان روبه‌رو است. این واقعیت بیانگر آن است که بسیاری از کشورها به اصلاح بخش مالی خود اعم از بازار پول و بازار سرمایه به طور جدی نیاز دارند. اصلاحاتی که باید دربرگیرنده قواعدی برای کنترل و مهار نقدینگی و هدایت سرمایه‌ها به سوی فعالیت‌های مولد و افزایش توانایی‌ها برای شناسایی مخاطره‌هایی که بر کل سیستم مالی اثر می‌گذارد، باشد.

نویسنده مقاله با ربط این موضوع به شرایط امروز ایران نوشته اقتصاد ایران نیز بخشی از اقتصاد جهانی است، هم تاثیرپذیر است و هم تاثیرگذار و بخش مالی ایران اعم از بازار پول و بازار سرمایه بی‌نیاز از اصلاح و نظارت نیست. هم‌اکنون حجم نقدینگی به حدود 300هزار میلیارد تومان رسیده است و روند پرشتاب افزایش تعداد بانک‌های خصوصی در کنار بانک‌های دولتی و بزرگ شدن سیستم بانکی در دو سال اخیر همراه با توسعه فعالیت موسسات مالی و اعتباری رسمی و غیررسمی موجود ادامه دارد.تعداد شعب بانک‌ها به روایتی به حدود 20هزار شعبه در سراسر کشور بالغ شده که در کنار رسیدن ارزش جاری بورس به حد 90 میلیارد دلار از ابعاد وسیع وظایف نظارتی بانک‌مرکزی خبر می‌دهد.

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد همچنین اضافه کرده به خاطر داشته باشیم که منبع اولیه بحران مالی جهانی، ناشی از اقدامات فعالان بازارهای پول و سرمایه بود و بسیاری از بانک‌های بزرگ و شرکت‌های واسطه‌گری مالی با مدیریت ریسک ضعیف و سرمایه‌های ناکافی و غیراستاندارد، زمینه‌ساز بحران شدند تا جایی که فقط در آمریکا 180 بانک ورشکسته شدند.بانک مرکزی ایران اگر مسوول حفظ ارزش پول ملی و کاهش نرخ تورم است باید بداند وظایف نظارتی بر بازار مالی کشور را نیز بر عهده دارد و برای توسعه و تثبیت بازارهای مالی کشور نیاز به سیاست و برنامه و استراتژی دارد و حتی در ساختار تشکیلاتی خود که در 30 سال اخیر تغییر چشمگیری نداده است، با توجه به ابعاد فعلی اقتصاد ملی باید تجدیدنظر کند.

لطفا "غافلگیر" نشوید

سیاست روز در مقاله ای با اشاره به آغاز بارش باران و برف در تهران نوشته امروز "آسمان" با ما مهربان است. می ‌بارد و آلودگی‌ها را از چهره پایتخت می‌تاراند اما یادمان باشد که فردا هم روز دیگری است. لطفا چشمهایتان را ببندید و به این تصویر فکر کنید. تصویری که از کلانشهر تهران که در آن برف می‌آید. حالا شادمانی کودکان را از رویای آدم برفی به یاد بیاورید ...حالا مدیران شهری را تصور کنید که یکی پس از دیگری "غافلگیر" می‌شوند و در رادیو از شهروندان عذرخواهی می‌کنند. در ادامه تصویر ترافیک نفس گیر تهران را ببینید و باز برفی را که یک ریز می‌بارد.

علیرضا بندری با توجه به درپیش بودن بارندگی ها در پایتخت در ادامه این مقاله نوشته کیسه‌های شن و نمک در انبوه برف پنهان می‌شوند و مدیران همچنان با رسانه‌های گروهی مصاحبه می‌کنند؛ برف امسال قابل پیش بینی نبود. ما نمی‌دانستیم زمستان ویژه‌ای را پیش رو خواهیم داشت. البته تلاش خودمان را .... اما متاسفانه ... یکی سری ناهماهنگی‌ها ... موازی کاری....نه! این مصاحبه کسی را گرم نمی‌کند. وقتی هوا "بس ناجوانمردانه" سرد می‌شود هیچ یک از این حرف‌ها فایده‌ای ندارد.

نویسنده مقاله در پایان خطاب به مسولان دولتی نوشته آقایان مسئول! این هشدار است. هوا رفته رفته سردتر می‌شود و آنچه قرار است از آسمان ببارد ، برف است. ایران رادیاتور نیست. توجه کنید برف است. برف! بلورهای یخی که از آسمان به زمین می‌آید . از همین الان خودتان را برای مقابله با عوارض منفی برف و یخبندان آماده کنید تا باز مثل همیشه "غافلگیر" نشوید!

ضرورت مبارزه با اقدامات خرابکارانه

تهران امروز با توجه به فرا رسیدن سالروز ترور دکتر مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران قتل این استاد دانشگاه را به سرویس های جاسوسی خارجی ربط داده و نوشته خرابکاری در شکل کلی آن اعم از جاسوسی هسته‌ای، ترور افراد کلیدی دخیل در برنامه هسته‌ای، فروش قطعات آلوده و اخیرا پخش بدافزارها ازجمله راهکارهایی می‌باشند که آمریکا و در سه دهه گذشته رژیم صهیونیستی از آنها برای ضربه زدن، متوقف کردن یا تغییر مسیر فعالیت ‌های هسته‌ای کشورها استفاده کرده‌اند.

محمد عزیزی در این مقاله اضافه کرده ترور سه دانشمند هسته‌ای نیز در همین راستا قابل تحلیل است. هرچند در جریان حوادث داخلی سال گذشته ترور شهید علی‌محمدی، محملی برای رقابت‌های داخلی قرار گرفت، ترور شهید شهریاری و آقای عباسی تردیدها را در مورد دست داشتن خارجی‌ها در این امر و نظام‌مند بودن این اقدامات تروریستی رفع کرد.

نویسنده مقاله سپس در بخش دیگری از این مقاله نوشته یقین داریم نهادهای مسئول امنیتی اقدامات قابل توجهی را در یک سال گذشته در مورد پیدا کردن عاملان ترور این دو شهید انجام داده‌اند و بخشی از آنها از نظر حفاظتی قابل طرح و آشکار کردن نیستند. با این حال ضروری است افکار عمومی را متقاعد کرد نهادهای مسئول در این زمینه حساسیت لازم را داشته و پیگیر موضوع می‌باشند. نهادهای مسئول ذی‌ ربط باید به شیوه‌ای مناسب، عموم مردم را در مورد حفاظت از جان دانشمندان و افراد نخبه آموزش دهند. این فقط یک ایده است. می‌توان هسته‌های مردم نهادی برای مقابله با اقدامات تروریستی تشکیل داد.

غرامت جنگی حق مسلم ماست

مردم سالاری در سرمقاله اش سفر علی اکبر صالحی سرپرست موقت وزارت امور خارجه ایران به عراق و دیدار با مقامات عالی این کشور را مورد توجه قرار داده و نوشته آنچه در مذاکرات با مقامات عراقی همواره مغفول واقع می شود موضوع دریافت غرامت جنگ تحمیلی هشت ساله از عراق است.
براساس تخمین اولیه مجامع رسمی بین المللی پس از جنگ عراق علیه ایران، این کشور باید 1000 میلیارد دلار غرامت به ایران می پرداخت اما حتی یک دلا ر از این غرامت به ایران پرداخت نشده است.

حمیدرضا شکوهی در این مقاله افزوده موضوع دریافت غرامت نه مشمول مرور زمان می شود و نه ربطی به تغییر دولت ها دارد. در حوزه روابط بین الملل، مهم نیست در کشوری که موظف به پرداخت غرامت است کدام دولت بر سرکار است چرا که دریافت غرامت یک حق ملی است. بارها از زبان مسوولان عراقی شنیده ایم که به بهانه شرایط کنونی عراق خواستار بخشش غرامت از سوی ایران شده اند در حالی که پذیرش این خواسته غیر ممکن است. ما با "دولت" عراق دوست هستیم اما پرداخت غرامت، از سوی "کشور" عراق، با تغییر دولت ها مشمول مرور زمان نمی شود.

نویسنده سرمقاله مردم سالاری یادآور شده هیچ مسوولی در ایران در هر مسندی اجازه ندارد غرامت جنگی را به عراق ببخشد چرا که دریافت غرامت، حق ملت ایران است؛ حق خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان و ایثارگران و حق تمامی مردمی است که هر یک به گونه ای از این جنگ هشت ساله متضرر شده اند. تاکنون کویت میلیاردها دلار غرامت جنگی از عراق دریافت کرده، آن هم بابت جنگی که پس از پایان جنگ ایران و عراق رخ داده اما کشور ما هنوز غرامتی از عراق نگرفته است.

سرمقاله نویس مردم سالاری در پایان نوشته انتظار ما این نیست که همین امروز تمامی غرامت تعیین شده پرداخت شود بلکه باید برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا این غرامت به طور اقساط، یا به شیوه ای مشابه پرداخت غرامت به کویت (ارسال نفت به این کشور) به کشور ایران پرداخت شود. در این حوزه، مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون امنیت ملی مجلس می تواند نقش موثرتری داشته باشد چرا که محذوریت هایی که دولت در عرصه بین الملل با آن مواجه است، در مسیر حرکت مجلس در عرصه بین الملل خللی وارد نمی کند و بدین ترتیب مجلس می تواند مسیر دریافت غرامت از عراق را هموارتر کند.
Rojan_d - انگلستان - بریستول
ﺳﻼﻡ.
پنج‌شنبه 16 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.