بررسی روزنامه های صبح تهران - سه شنبه ۱۴ دی


بررسی روزنامه های صبح تهران - سه شنبه ۱۴ دی




تیترهای اول

"تهدید امینتی جهان در سال 2011 " گزارش اول سیاست روز است. دنیای اقتصاد از "مسابقه رشد در 2011 " خبر داده و "اخراجی‌ های 3" عنوان اصلی ابتکار است.

"تداوم موازی کاری در وزارت خارجه" تیتر اول مردم سالاری است. "پرچم ایران و تصاویر امام و رهبری در غزه به اهتزاز در آمد" گزارش اصلی کیهان است"، ایران تولید خود را در پنج حوزه نفتی خلیج فارس افزایش داد" در صدر اخبار روزنامه جمهوری اسلامی آمده است.

"رکورد شکنی بورس در سومین هفته هدفمندی یارانه ها" عنوان اول قدس است. تهران امروز و جهان صنعت از "تجدید نظر در قیمت و سهمیه گازوئیل" خبر داده اند، "جداسازی کنتورهای مشترک، دغدغه آپارتمان ‌نشین‌ها" گزارش اصلی جام جم است و خراسان نوشته "رکورد شاخص بورس شکسته شد".

"واکنش دادستان کل کشور به نامه کروبی" عنوان اصلی روزنامه خبر است، حمایت از "آخرین خبرها از پرونده های مهم قضائی" گزارش داده، رسالت از قول یک نماینده هوادار دولت نوشته "تعلل در برخورد با سران فتنه به مصلحت نیست"، "مقابل اصولگرائی من در آوردی می ایستیم" از قول دبیرکل هیات موتلفه تیتر آرمان است و آفرینش از قول هاشمی رفسنجانی نوشته "در هیچ کشوری در دنیا دولت به تنهائی قادر به حمل بار تحصیلات عالی نیست".

گزیده مقالات

برکناری مشاوران

غلامرضا کمالی پناه در سرمقاله ابتکار نوشته یکی از ویژگی‌های آقای احمدی نژاد این است که با هیچ کس رو در بایستی ندارد. با وزرا وهم کاران خویش میثاق نامه، می‌بندد اما عهد اخوت هرگز. گاه از شخصی آن چنان حمایت می‌کند که برای حفظ او در برابر همه قوا و قدرت‌های رسانه ای و عالمان با نفوذ و قدر دینی می‌ایستد، گاهی هم حکم عزل چهار وزیر نیرومند و صاحب پشتوانه را در یک آن صادر می‌کند. وزیر خارجه با پشتوانه اش را در حین ماموریت کنار می‌گذارد. دوازده مشاور کم پشتوانه را در یک روز خلع مسئولیت می‌کند بدون آن که از عواقب آن نگران باشد.

به نوشته این مقاله اگر تسویه حساب شخصی و درون گروهی در میان نباشد و به افراد به دیدگاه ابزار دارای تاریخ مصرف نگاه نشود، و صرفاَ به دیده هزینه فایده برای منفعت عمومی به این عزل و نصب‌ها نگریسته شود، اشکالی بر رئیس جمهور وارد نیست.

ابتکار در نهایت نوشته چنانچه غیر از این باشد، فی المثل اشخاص معزول نه به جرم نا سودمندی و کم اثری و مشکل آفرینی بلکه به خاطر جسارت در بیان مشکل و نقد پیشه کردن از گردونه خارج شوند، مطمئناً نه تنها مشکل حل نمی‌گردد که بر آن افزوده خواهد گشت.

با همسایگان ایران

آفرینش در سرمقاله خود به روابط ایران با همسایگانش پرداخته و نوشته متاسفانه در اکثر مواقع روابط همسایگان با ایران به خاطر کسب سود و منفعت بیشتر این کشورها بوده است.به نحوی که معمولا با گرفتن امتیازات تجاری و یا دیگر زمینه های همکاری آنطور که باید و شاید به تحکیم روابط وتعهدات خویش پایبند نبوده و نیستند.

با این مقدمه نویسنده به رابطه ایران و روسیه پرداخته و با اشاره به لغو قرارداد موشک های اس 300 نوشته با همه این ها دوباره در خبرها آمده بود که صحبت هایی در جهت ساخت 20 راکتور هسته ای با طرف روسی صورت گرفته و به دنبال رایزنی ها برای انعقاد قرار داد می باشند. چرا مسئولین محترم در وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی نسبت به عملکردهای گذشته روسیه توجه نمی کنند. آن هم در چنین موضوع حساس و در چنین موقعیتی که ایران در زمینه هسته ای در آن قرار دارد.

حمید رضا عسگری در مقاله آفرینش به این جا رسیده که شاید با توجه به فشارهای جهانی نسبت به برنامه های هسته ای، ایران مجبور است برای افزایش سرعت روند فعالیت های هسته ای کشور تن به چنین قرارداد هایی بدهیم. این حرف قابل تامل است اما با اندکی تفکر و استفاده از تجربیات گذشته می توانیم طوری با طرف مقابل به مذاکره بنشینیم که دیگر فرصتی برای ضربه زدن در لحظه آخر به ما را نداشته باشد و یا حداقل طوری قرارداد را منعقد کنیم که در صورت عدم تعهد به قرارداد مذکور طرف مقابل در فشار قرار گیرد و جبران خسارت نماید.

مخالفت ها با احکام قضائی

حمایت روزنامه نزدیک به قوه قضاییه در سرمقاله خود نوشته معمولا در هر زمانی مصادیق مختلفی را می‌توان یافت که نسبت به احکام قضایی واکنش‌های موافق یا مخالفی انجام شده باشد. از یک جهت نیز این امر طبیعی تلقی می‌شود چون بهرحال عده‌ای با یک طرف حکم همراهی دارند و عده‌ای دیگر با طرف دیگر حکم، در عین حال از برآیند کلی واکنش‌ها می‌توان دریافت که از یکسو آیا رضایتمندی درخصوص اجرای عدالت وجود دارد یا خیر؟ و از سوی دیگر داوری‌ها در پرتو اصول و معیارهای دقیقی اعم از معیارهای حقوقی صورت می‌گیرد یا بیشتر در پرتو هیجان‌ها و یا تحت تأثیر جوسازی‌های سیاسی اجتماعی وسهم خواهی های فردی یا گروهی است؟

این روزنامه مثال آورده که قوه قضاییه با دادن حکمی به یک کارگردان سینما مورد انتقاد یک گروه قرار گرفته و با حکم یک روزنامه نگار، محکوم طی اعلام رسانه ‌ای بیان می‌دارد که به این حکم اعتراض نخواهد کرد. سپس با کنایه می‌افزاید: "چرا که ظاهرا دستگاه قضایی تصمیم خود را گرفته که هرکاری مایل است انجام دهد". نظر به اهمیت این نوع واکنش‌ها از حیث ترویج احترام یا عدم احترام به حاکمیت قانون و تحکیم اجرای عدالت، بنظر می‌رسد لازم است از حیث حقوقی تاملی در این خصوص صورت پذیرد.

سرمقاله حمایت تاکید کرده مرجع قضایی در نظام‌های حقوقی امروز جهان یکی از مهم‌ترین ارکان تحقق مردم سالاری محسوب می‌شود. آنقدر شئونات قضائی اهمیت دارد که در برخی کشورها یک حرکت ساده قاضی از قبیل پوشش نامناسب در منظر عمومی یا خمیازه کشیدن در یک جلسه عمومی به نحو آشکار یا آمدن جلوی منزل با زیر شلواری یا اظهار نظر خارج از حیطه قضایی به صورت رسانه‌ ای را خلاف شئونات قضائی محسوب و مرجع انتظامی قضات افراد مزبور را مورد برخورد انظباطی قرار داده‌اند. فرض بر این است که مرجع قضایی مستقل از قوای دیگر حکومتی و بدون هرگونه تاثیر پذیری از افراد مختلف اعم از حکمرانان یا افراد سهم خواه باید بر مبنای معیارهای عادلانه با دقت فراوان رسیدگی و مبادرت به صدور حکم نماید.

اطلاع ‌رسانی واحد و عمر چند روزه‌

مهرداد میهن دوست‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته قرار بود هر اتفاقی که در حوزه هدفمندی یارانه‌ها می‌افتد از طریق ستاد هدفمندی یارانه‌ها و اطلاعیه‌های معروفش به مردم اعلام شود. حتی تغییر قیمت بنزین که مهم‌ترین گام اجرای طرح در همان روز اول بود از طریق ستاد هدفمندی یارانه‌ها به گوش مردم رسید.

به نوشته این مقاله در روزهای نخست نیز همه خود را موظف می‌دانستند که از دادن اطلاعات اضافی و خارج از حیطه مسوولیت خود پرهیز کنند و اجازه دهند در تمام زیربخش‌های هدفمندی نیز کار به ستاد واگذار شود اما هرچه از روزهای نخست گذشت انگار این الزام نیز بین مسوولان جلوه کمرنگ‌تری به خود گرفت تا اینکه روز گذشته وزیر بازرگانی درباره قیمت گازوییل صحبت کرد، صحبتی که نه ‌تنها باید از طریق ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شد بلکه اساسا اعلام قیمت جدید سوخت در حوزه وظایف و اختیارات ایشان نیست.

جهان صنعت نوشته دقیقا بر مبنای همین اظهارات یکی از خبرگزاری‌ها با انتشار جدولی حدس و گمان‌های یک مقام آگاه را منتشر کرد تا سردرگمی مردم بیشتر شود. دست آخر هم سردار رویانیان سخنان وزیر بازرگانی را تکذیب کرد و گفت که در مرحله بررسی نهایی هستند اما باز هم خبری از ستاد هدفمندی یارانه‌ها نشد که نشد.

یارانه ها و علمی دیدنشان

سیدجواد سیدپور در سرمقاله تهران امروز نوشته پیش از آنکه موضوع و مسئله یارانه‌ها به‌طور جدی در کشور مطرح شود، دو رویکرد کلی همواره در عقبه این تفکر وجود داشته؛ یکی نگاهی که معتقد بود با هدفمندسازی و حذف یارانه‌ها، اقتصاد به دوزخی غیرقابل تحمل تبدیل می‌شود و دیگری تصوری که می‌اندیشید با هدفمند شدن یارانه‌ها اقتصاد کشور یک روزه به بهشت برین پهلو خواهد زد. این دو نگرش هنوز هم در میان مسئولان و غیرمسئولان واجد طرفدارانی است و برای اثبات مدعای خود گاه به ادعاهای ناروا و نادرست هم دامن می‌زنند.

این مقاله تاکید می کند این‌جهانی و علمی دیدن، ما را بر آن می‌دارد که در انجام هرپروژه و ظهور پدیده‌ای از این سنخ به "اعتدال عقل ‌محور" نیز رجوع کنیم و آن را پاس بداریم. بدین معنا که بپذیریم هر اقدامی می‌تواند هم تبعات خوب و هم احیانا پیامدهای نادرست به بار آورد. پذیرش چنین مسئله‌ای به معنای نفی عقل یا قبول شکست زودرس نیست بلکه نشانه‌ای از "خرد آینده‌نگر" هم هست.

تهران امروز نوشته درست است که اقتصاد ایران پس از هدفمند سازی یارانه‌ها تفاوتی آشکار با پیش از آن خواهد داشت ولی این لزوما به معنای آن نیست که تمامی بیماری‌ها یا امراض تاریخی یک اقتصاد یکسره از بین برود. قطعا با اجرای چنین موضوع مهمی می‌تواند صورت مسئله ‌های جدیدی در اقتصاد کشور ظهور کند که تا پیش از آن سابقه نداشته و یا کمتر مورد توجه بوده است.

ذخایر مشترک با همسایگان

محمد رضا فیروزمند در سرمقاله دنیای اقتصاد به حوزه های مشترک نفتی با همسایگان پرداخته و در مورد عراق نوشته دولت نوری‌المالکی برای محقق ساختن برنامه‌های بلند پروازانه خود برای رسیدن به تولید 8 تا 10 میلیون بشکه نفت در روز، ضمن برگزاری مناقصات بین‌المللی فشرده توانسته است پای شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از جمله اکسون موبیل، انی، شل، لوک اویل، بی‌پی و حتی شرکت‌های چینی مانند ساینوپک را به صنعت نفت عراق باز کند. در این میان، بی‌شک توسعه میادین بزرگی مانند مجنون (آزادگان جنوبی) و سنباد (یادآوران) با مجموع تقریبی 60 میلیارد بشکه ذخیره نفت در جا نیز از چشم سیاست‌گذاران صنعت نفت عراق پنهان نمانده.

به نوشته این کارشناس نفتی، عراق خواهد توانست در بلند مدت از توان شرکت‌های خارجی برای توسعه و بهره‌برداری از این میادین بزرگ استفاده کند، امری که در صورت وقوع همکاری احتمالی میان ایران و عراق را دچار چالش خواهد کرد. آیا با توجه به موانع قانونی پیش روی همکاری مشترک با دولت‌های همجوار، مذاکرات با عراق هم به سرنوشت مذاکرات با عمان بر سر میدان هنگام دچار خواهد شد؟ اما چه باید کرد؟

سرمقاله دنیای اقتصاد در نهایت اظهار نظر کرده: یکی از مشکلات کلانی که در این مسیر وجود دارد، نگاه پروژه‌ای به مقوله میادین مشترک نفتی است. همین نگاه پروژه‌ای را همچنین می‌توان در فقدان قواعدی منسجم و مجزا برای بهره‌برداری و توسعه این دسته میادین نفتی، به‌خصوص در زمینه‌هایی مانند جذب سرمایه ‌گذاری خارجی، مشاهده کرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.