مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۱۳ دی ۸۹


مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه 13 دی 89




تیترهای اول

"سه‌گانه خبرساز مجلس" گزارش اصلی تهران امروز است، آرمان نوشته "مجلس انتخاب شهردار توسط دولت را رد کرد"، "مخالفت با انتخاب شهرداران توسط دولت" تیتر اصلی جمهوری اسلامی است و مردم سالاری نوشته "مخالفت با دولتی شدن شهرداران".

"رقابت های نابرابر بین بخش خصوصی و دولتی" تیتر اول آفرینش است، "احتمال افزایش نرخ سود بانکی" در صدر اخبار جهان صنعت آمده و دنیای اقتصاد پرسیده "حباب در بازار سکه طلا؟"

"فرانسه در اعتراض به فقر و نابرابری، هزاران خودرو را به آتش کشیدند" گزارش اصلی کیهان است، "سرنگونی دو فروند هواپیمای دشمن در خلیج فارس" تیتر اول رسالت است و "رمزگشایی از پرونده فروریختن ساختمان مرموز شماره ۷ در حادثه ۱۱ سپتامبر" در صدر اخبار خراسان آمده است.

"وحدت فرقه های اسلامی میثاق امام" به نقل از رییس مجلس عنوان اصلی حمایت است و خبر از قول یک دیپلمات ایرانی نوشته "ایران هیچ شریطی برای برقراری رابطه با مصر ندارد".

"خودروسازان با دو بلوک سنگین به بورس آمدند" تیتر اصلی سیاست روز است، "رئیس جمهور با 14 مشاور خود خداحافظی کرد" در صدر اخبار قدس آمده و "استقلال بانک مرکزی در مجمع تشخیص" خبر اول ابتکار است.

گزیده مقالات

سه گانه خبر ساز

تهران امروز در گزارش اصلی خود از سه حادثه در مجلس نوشته عدم تصویب طرح دولتی شدن شهرداران در حالی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به‌طور غیرمنتظره و بر خلاف رای پیشین مجلس، با حضور رئیس‌جمهور در ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی موافقت کرد و رای مثبت نخست به تشکیل وزارت ورزش و جوانان نخستین دستاوردش، حذف دو معاونت رئیس‌جمهور خواهد بود.

به نوشته این روزنامه در رای اول دولتی‌ها با استناد به مصوبه مجلسی‌ها در برنامه پنجم توسعه که دولت را موظف به کاهش تعداد وزارتخانه‌ها کرده بود، این مصوبه تازه را مخالف رای قبلی خویش دانستند. با این وجود، این استدلال‌ها توجهی برنیانگیخت تا دو معاونت دولت که دور از نظارت مجلس بودند، در آینده‌ای نزدیک موظف به پاسخگویی شوند. رای دوم اما مخالفت با تلاش‌های دولت بود که مدت‌ها بود با حمایت نمایندگان حامی خویش در کمیسیون شوراها، اندیشه دولتی‌کردن انتخاب شهرداران را در سر پرورانده بود.

تهران امروز اضافه کرده خبرسازی این طرح‌ها اما محدود به روز گذشته نخواهد بود. مصوبه کمیسیون تلفیق به احتمال زیاد در صحن علنی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو خواهد شد. همچنان‌که پیش از این نیز تلاش‌های منتقدان دولت در صحن علنی بود که منجر به تغییر ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی شد،‌ نه رای کمیسیون تلفیق. از سوی دیگر، روزهای آینده بازهم شاهد تلاش‌های دولت برای لغو مصوبه مجلس در شورای نگهبان در مورد تشکیل وزارتخانه جدید خواهیم بود و سرانجام اینکه، بعید است دولت از تلاش‌هایش برای تسلط بر مدیریت شهری دست بردارد.

رای و اعتراض به آن

بیژن مقدم در مقاله ای در جام جم به صدور رای محکومیت مدیرمسوول روزنامه ایران اعتراض کرده و نوشته ملاحظه متن خبر چاپ‌شده در روزنامه ایران و حکم صادره می‌تواند موجب نگرانی بیشتری شود؛ چرا که خبر منتشره صرفا درخواست تشکل‌های دانشجویی است از دادستان تا با رسیدگی به یک پرونده، یک بار برای همیشه به شایعات و شائبه‌ها مهر پایان بزنند.

به نظر نویسنده این مقاله گرچه قانون مطبوعات می گوید قاضی می تواند حکمی به جز رای هیات منصفه صادر کند اما سوال اساسی این است که هیات منصفه «نماد» چه چیزی است. آیا جز این است که افکار عمومی با حضور در دادگاه در قالب هیات منصفه‌ای مرکب از اقشار مختلف مردم به قضاوت و داوری در خصوص یک اتهام می‌نشیند؟ اگر قرار باشد با اتکا به ظاهر قانون، قضات ما با تکیه به حق خود احکامی مغایر با نظر هیات منصفه صادر کنند آیا عملا دستگاه قضایی را در مقابل افکار عمومی قرار نداده‌اند؟

جام جم در نهایت ابراز نگرانی کرده که با این حکم که در پی شکایت مهدی هاشمی از مدیر مسوول ایران صادر شده، باب شکایات ضد انقلابیون فراری، سلطنت‌طلب‌ها و منافقین از انقلابیون باز ‌شود.

آیا چنین است؟

حسین شریعتمداری مدیر کیهان پرسیدهدر حالی که شاکی پرونده یک متهم فراری با اتهامات و جرایم یاد شده است، دستگاه محترم قضایی چه اصراری بر محکومیت آقای اشتهاردی داشته است و این همه اصرار در محکوم کردن وی با کدام توضیح منطقی و توجیه قانونی صورت پذیرفته است؟

نگرانی نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان این است که: وقتی دادگاه دلایل و اسنادی را که از سوی آقای اشتهاردی علیه مهدی هاشمی ارائه شده، مصداق تهمت و افتراء و نشر اکاذیب می داند، آیا به طور تلویحی متهم فراری- شاکی پرونده- را از اتهامات وارده و جرایم مشهودی که مرتکب شده تبرئه نکرده است؟ شاید بفرمایید، بخشی از دفاعیه شامل تهمت و افتراء بوده چرا در حکم صادره و یا اعلام حکم به این نکته اشاره ای نفرموده اید؟

بخش دیگر از یادداشت روز کیهان این است که اصرار دادگاه در محکومیت کاوه اشتهاردی و اعلام رسانه ای حکم صادره، در نگاه اول، این تلقی را به ذهن خطور می دهد که وقتی دستگاه قضایی از نشر اکاذیب علیه یک متهم فتنه گر فراری توسط یک نیروی مؤمن و متعهد و فداکار و فرزند شهید نمی گذرد و با قاطعیت وی را محکوم می کند، به یقین در برخورد با فتنه گران، آشوبگران و عوامل قتل مردم عادی و بسیجیان بی نام و نشان در جریان فتنه 88 قاطعیت، اصرار و شتاب صدچندانی به خرج می دهد. آیا چنین است؟

نقش مردم در اداره امور

سروش ارشاد در سرمقاله مردم سالاری نوشته نمی توان سخن از توسعه همه جانبه در جامعه ای زد، اما «مشارکت مردم در امور» را مورد توجه قرار نداد. اصولا اداره امور توسط مردم، سبب می شود که حل مشکلات و حرکت به سوی پیشرفت با سرعت بیشتری همراه باشد چرا که مردم، خود را در همه امور شریک می دانند و همین مشارکت عاملی است برای توسعه همه جانبه. شوراهای اسلا می شهرو روستا از آن دست ارکان تصمیم گیری در کشور به حساب می آید، که نمونه عملی مشارکت سیستماتیک مردم در اداره امور شهری و روستایی است.

به نوشته این مقاله مشارکت دادن مردم در امور شهری، نیازمند ابزارهای نظارتی و اختیارات قانونی است که انتخاب شهردار توسط شوراها، یکی از این ابزارهای قانونی به حساب میآید. اما گویا دولتی ها، علا قه مندند که انتخاب شهرداران در کشور را در اختیار بگیرند، تا بدین ترتیب، از یک سو از جایگاه شوراها بکاهند و از دیگر سو عریض و طویل شدن دولت را رقم بزنند.

به تاکید مردم سالاری این علا قه دولت به ورود به حوزه انتخاب شهرداران در حالی وجود دارد که طبق سیاست های جدید کشور، باید از تصدی گری های دولت در امور کاسته شود. آیا انتخاب شهرداران توسط دولت به افزایش تصدی گری دولت در امور و کاسته شدن نقش مردم در اداره امور، نمی انجامد؟

میدان های انرژی و منافع ملی کشور

آفرینش در سرمقاله خود با اشاره به میدان های نفت و گاز مشترک ایران با همسایه های جنوبی و غربی خود نوشته کشورهای مختلف در منطقه از آنجا که بیشتر اقتصادهایی رانتیر و وابسته به صدور نفت و گاز دارند همواره کوشیده اند تا دراولویت قراردادن برداشت از میدان های مشترک سهم بیشتری را از این میادین بدست آورند روندی که به طور مثال قطر در پارس جنوبی در پیش گرفت و باعث شد تا که ما بازنده اصلی رقابت باشیم.

به نوشته علی رمضانی باید گفت در دو سال اخیرو با خیز برداشتن کشورهایی همانند عراق در عقد قراردادهای بین المللی با شرکت های نفتی معتبرو توجه به افزایش تولید نفت از میدان‌های نفتی، ما چه مسئولیتی در این امر داریم و آیا اگر شرایط سرمایه‌گذاری عراق فراهم شود و شرایط امنیتی و سیاسی مساعدی شکل بگیرد بغداد ملاحظه‌ای نسبت به منافع ما خواهند داشت و آیا انچه که در مورد پارس جنوبی با قطر اتفاق افتاد این بار در انتظار ماست؟

سرمقاله آفرینش تاکید کرده عدم سرمایه گذاری مطلوب و مناسب، کاهش سرعت بهره برداری در مقایسه با همسایگان در حوزه ای مشترک و دهها دلیل دیگر هم اینک وضعیت ما را در شرایطی قرار داده که تنها باعث خوشحالی کشورهای شریک در میدان های مشترک نفتی و گازی شده، چنانچه ما در آینده نیز دست به بهره برداری از این منابع مشترک بزنیم عملا حجم بالایی از سرمایه های ملی را ازدست داده ایم روندی که بی شک با منافع ملی کشور سازگار نیست .

به دنبال کدام تحول

مصطفی سعیدی پور در سرمقاله جهان صنعت با اشاره به تصمیم وزارت صنایع برای تاسیس یک ستاد برای فروش لوازم خانگی ارزان نوشته این تصمیم تحول اساسی در روابط این وزارتخانه با یک اتحادیه ایجاد می کند. این ستاد با طرح جنجالی تامین و با شعار حمایت از توزیع، پا در کفش خصوصی‌ها کرده است.

به نوشته این مقاله وزارت صنایع مدت‌هاست نقش حامی تولیدکننده‌ها را بازی می‌کند اما در این حرکت عجیب پیدا نیست چه اتفاقی می افتد. در نظر بدارید که دریافتی این وزارتخانه از دولت بعد از هدفمندی یارانه‌ها (بابت حمایت از تولیدکننده‌ها) چیزی حدود 850 میلیارد تومان خواهد بود.

سرمقاله جهان صنعت تاکید کرده فارغ از معایب این طرح که چیزی را عاید تولیدکننده و حتی مصرف‌کننده نمی‌کند باید پرسید که چرا ستاد تحول صنایع و معادن با در نظر گرفتن اعتبار 850 میلیارد تومانی برای این بخش تحول ایجاد نمی‌کند و به دنبال دخالت در بخشی است که با هدایت خصوصی‌ها نقش خود را داشته است.

behnam2009 - انگلستان - لندن
این عکس خمینی خیلی خنده داره. حیوونکی اون روز ها مثل امروز گریم و نورافکن و اینها مد نبود که صورت کریهش رو یک کم بهتر کنن. شب تو خواب ببینه آدم سکته رو شاخشه.
دوشنبه 13 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.