ابهام در مورد دستگیری برادر رهبر سابق جندالله


ابهام در مورد دستگیری برادر رهبر سابق جندالله

در مورد دستگیری یکی از اعضای ارشد گروه جندالله توسط دولت پاکستان ابهاماتی بروز کرده است.

در حالیکه شامگاه پنجشنبه، گزارش هایی از بازداشت برادر عبدالمالک ریگی، رهبر سابق جندالله، منتشر شده بود، روز جمعه، 3 دیماه (24 دسامبر)، خبرگزاری کار ایران - ایلنا - در مطلبی با عنوان "تکذیب خبر دستگیری عبدالرئوف ریگی" نوشت که مقامات پاکستانی این خبر را تایید نکرده اند.

علی محمد آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان، در گفتگویی با ایلنا گفته است: "شب گذشته، استانداری تماسی را با مقامات پاکستانی برقرار کرد که در این تماس، خبر دستگیری عبدالرئوف ریگی تایید نشد."

وی گفت که هیچیک از مقامات رسمی پاکستانی قادر به تایید این خبر نبوده است.

آقای آزاد، عبدالرئوف ریگی را سخنگوی فعلی جندالله و صادر کننده فتواهای فعلی این گروه توصیف کرده و دستگیری احتمالی او را با اهمیت دانسته است.

استاندار سیستان و بلوچستان، که منطقه اصلی فعالیت گروه موسوم به جنبش مقاومت مردمی ایران - جندالله - است، گفته است که دستگیری عبدالرئوف ریگی "مزایای بسیاری در پی خواهد داشت" و افزوده است که باید در مورد دستگیری وی، منتظر خبرهای بعدی بود.

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - هم که در خبری فوری، بازداشت عبدالرئوف ریگی به دست ماموران سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را گزارش کرده بود، بامداد جمعه نوشت که این خبر از سوی "منابع معتبر" تایید نشده است.

اگرچه منابع خبری جمهوری اسلامی از عبدالرئوف ریگی به عنوان "جانشین" رهبر سابق جندالله نام برده اند، اما پس از انتشار خبر دستگیری عبدالمالک ریگی در ماه فوریه سال جاری، این گروه در سایت اینترنتی خود اعلام کرد که شخصی را به نام "محمد ظاهر بلوچ" به جای وی انتخاب کرده است.

مشخص نیست که آیا محمد ظاهر بلوچ نام واقعی رهبر کنونی جندالله است و نقش عبدالرئوف ریگی در تشکیلات این گروه چیست.

خبر بازداشت عبدالرئوف ریگی در پاکستان پس از چاپ مصاحبه تلفنی او با روزنامه الشرق الاوسط انتشار یافت که از این شخص با عنوان "سخنگوی جندالله" نام برده بود.

وی در این مصاحبه تهدید کرده بود که جندالله تصمیم گرفته است به تلافی اعدام یازده نفر در زاهدان در روز دوشنبه، یک کارمند سازمان انرژی اتمی ایران را که در اصفهان به گروگان گرفته است "اعدام کند."

مقامات جمهوری اسلامی در موارد متعدد، به خصوص در پی انفجارهای انتحاری روز تاسوعا در چابهار که جندالله مسئولیت آن را بر عهده گرفت، اعلام کرده اند که اعضای این گروه در پاکستان مستقر شده اند و از حمایت برخی مقامات آن کشور برخوردارند.

دولت پاکستان این اتهام را همواره رد کرده و برخی مقامات آن کشور تاکید ورزیده اند که در مقابله با این گروه و بازداشت و تسلیم برخی اعضای آن به ایران، با جمهوری اسلامی همکاری داشته اند.


شکلات - ایران - تهران
--- الله رو واسه چی میخوان بگیرن یا گرفتنش !؟
شنبه 4 دی 1389

bg_m - بلغارستان - صوفیا
حتما تو پاکستان گرفتنش ولی پاکستان عادت نداره که چیزی رو مفت بده . الان حتما رو قیمتش داران چونه میزنن
شنبه 4 دی 1389

naslesookhteh - ایران - تهران
آرمشون شبیه آرم سپاهه. حداقل پایه ش یکیه. اسلحه و کشتار.
شنبه 4 دی 1389

davidmoor - سوئد - گوتبورگ
لادن ومحموتی وگوهمنه ای وسندبادا کم بود رئوفی اضافه شد
شنبه 4 دی 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.