خاتمی: برخوردها بی‌اثر است؛ جنبش دانشجویی موتور جنبش سبز


خاتمی: برخوردها بی‌اثر است؛ جنبش دانشجویی موتور جنبش سبز

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران

محمد خاتمی در دیدار با خانواده بهاره هدایت، عضو زندانی دفتر تحکیم وحدت، به مناسبت ۱۶ آذر اعلام کرد که «این گونه برخوردها بی‌اثر است». او همچنین جنبش دانشجویی را «موتور جنبش سبز» خواند.

به گزارش وب‌سایت خبری کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، رئیس جمهور پیشین ایران در این دیدار با ابراز تاسف از صدور احکام سنگین برای دانشجویان و نیز وضعیت آنها در زندان گفت که «نباید به گونه‌ای عمل شود که نحوه برخورد با دانشگاه و جامعه با الگویی که در کشورهای کمونیستی بود قابل مقایسه شود».

محمد خاتمی همچنین شیوه برخورد با دانشگاهیان را غلط دانسته و گفته است که «این گونه برخوردها قطعا به نتیجه نمی‌رسد و شکست خواهد خورد».

رئیس جمهور پیشین ایران در همین زمینه برگزاری برنامه‌های مختلف در چند دانشگاه ایران در گرامیداشت سالروز ۱۶ آذر را نشان‌دهنده «بی‌ثمر بودن برخوردهای انجام شده با دانشجویان» عنوان کرده و نتیجه گرفته است که جنبش دانشجویی «همچنان موتور محرک جنبش سبز است».

به‌رغم فشارهای موجود در ایران بر فعالان سیاسی و منتقدان، در روز ۱۶ آذرماه همزمان با روز دانشجو دانشجویان مخالف دولت در دانشکده هنر دانشگاه تهران و دانشگاه‌های امیرکبیر و علم و صنعت و همچنین دانشگاه‌های قزوین و گیلان
اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی کردند.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، همچنین با اشاره به صدور چند حکم در روزهای اخیر برای برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نیز بازگشت عمادالدین باقی به زندان، وضعیت حاضر را برای معتقدان به منافع ملی ناگوار خوانده است.

او گفت:‌ «متاسفانه برای فعالیت گروه‌ها و انجمن‌های اسلامی مشکل ایجاد می‌کنند و معلوم نیست افراد و گروه‌هایی که به کار مخفی و غیرعلنی اعتقاد ندارند و خواستار اصلاح وضع موجود نیز هستند چگونه باید فعالیت کنند؟»

در ابتدای دیدار آقای خاتمی با خانواده بهاره هدایت که چند تن از اعضای ادوار تحکیم وحدت نیز حضور داشتند، امین احمدیان، همسر خانم هدایت، به تشریح روند پرونده قضایی همسرش پرداخت و گفت که در یک سال اخیر به‌رغم درخواست‌های مکرر از دادستان تهران «متاسفانه نه تنها با مرخصی چندروزه برای خانم هدایت موافقت نشده که حتی در ۸ ماه گذشته با ملاقات حضوری هم موافقت نکرده‌اند».

بهاره هدایت پس از بازداشت مجدد در دی‌ماه سال گذشته، به حکم دادگاه به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد، حکمی که در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد و وی از آن زمان تاکنون بدون استفاده از حق مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد.
mohsen_raja - ایران - تهران
و البته شما هم ترمز دستی جنبش!
جمعه 19 آذر 1389

khosh bavar - ایران - یزد
موتور جنبش خیلی خوب کار میکنه ولی راننده اش که شماها باشید, بلد نیست خوب از این موتور و قدرتش استفاده کنه و سرنشینانش را به مقصد و هدف اصلیشان برسانه °!
جمعه 19 آذر 1389

bluestar - ایران - تهران
بستر اجتماعی جنبش سبز در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی بین سالهای 76 تا 84 شکل گرفت.
شنبه 20 آذر 1389

نظرها - ایران - تهران
جنبش سبز یک راننده ندارد. همه آزاده ها موتور آن محسوب می شوند. کسانی که دنبال یک راننده می گردند (مثل khosh bavar - ایران - یزد) همیشه فکر می کنند باید یک عده معدودی قهرمان یک جنبش باشند. این تفکر غلط مربوط به ولایت مطلقه است نه یک جنبش مردمی. انقلاب ایران هم اگر متکی به توده مردم بود این بلا به سرش نمی آمد که آمد. متاسفانه انقلاب 57 موتور داشت ولی موتور آن در یک نفر یا یک عده معدود جمع شده بود.
شنبه 20 آذر 1389

khosh bavar - ایران - یزد
نظرها - ایران - تهران : 100 افرین بر این شعور سیاسی شما. دوست گرامی, کاملا با شما موافقم. قصدم این بود, که حتا اینطور افراد لایق راننده بودن را ندارند و چون اینطور تشبیه کرد, منم برای ایشان و طرفداران سبز, یک خوشرقصی خوش باوری کردم, زیرا بچه های سبز, که خدمتشان سرتعظیم میکنم, دلشان را به کروبی و موسویها خوش کردند و از من قبلا دلگیر بودند که چرا از سران سبز انتقاد میکنم و انها جریان و مسیر سیاسی اینده شان را تابع فتواهای این اشخاص کردند !? باز هم مرسی از انتقاد خوب شما, شاد و هوشیار باشید !
یکشنبه 21 آذر 1389

kara - هلند - رتردام
khosh bavar - ایران - یزد . نظرها - ایران - تهران . دوستان عزیز، بدون هیچ قصد بی‌ احترامی به جنبش سبز و موتورهای آن (مردم سبز ایران) ذکر این نکته هم لازم است که جنبش یک تشکیلات یا یک رهبری می‌خواهد. در سال ۵۷ رهبری قوی خمینی باعث شکست حتا وطن پرستانی همچون بختیار شد. متاسفانه در حل حاضر همراه با دیکتاتوری شدید سیاه، ضعف ابتکار و تشکیلات سبز هم مشاهده میشود. بعضی‌ وقتها فکر می‌کنم اگر خاتمی در زمان دستگیری عبدالله نوری کابینه را در جلو زندان اوین برگزار میکرد و هیچ وزیر دیگری را انتخاب نمیکرد ..... یا اگر همه سبزهای برجسته راهی‌ اوین میشدند با این ادعا که اگر سبز بودن جرم است ما از دانشجوها سبز تریم (نیستند ولی‌ میتوانند باشند) و مجرمتر، ما را زندانی کنید..... آیا رژیم میتواند در یک روز هزاران نفر را زندانی کند؟....
دوشنبه 22 آذر 1389

khosh bavar - ایران - دروود - لرستان
kara - هلند - رتردام : کارا جان, خمینی قوی نبود, بلکه مردم ضعیف بودن و درک سیاسی انچنانی نداشتند و خمینی چون روحانی بود, به محبوب بودنش کمک کرد, مانند Obama که سیاه بودنش نقش بزرگی در پیروزی او سهم داشت و مردم ضعیف USA که دل پری از Bush داشتند و بحران اقتصادی ضعیف باعث پیروزی Obama . بگذریم از USA , در ایران, همانطوریکه گفتید و دوستمان " نظرها " گفتند, موسویها بهانه ای بود, که مردم از این فرصت طلایی سواستفاده مثبت کرده که در یک روز باعث تظاهرات میلیونی در تهران شده بود. بازاریان مفتخور و طمعکار, دست کمک بسوی مردم دراز نکردند و مغازهها را تعطیل نکردند و همانطوری اشاره کردید, ایران نه تنها کشور بکری است از لحاظ طبیعت, بلکه از نظر سیاسی هم بکر است, یعنی, در این کشور, ماها میتوانیم از هزاران طریق تظاهرات منفی بکنیم که باعث فلج شدن رژیم خواهد بود, ولی متاسفانه, مردم دلسرد و بیتفاوت شدند, زیرا تجربه تلخ خود را که باعث اوردن این نکبتان شدند, فراموش نکردند.
سه‌شنبه 23 آذر 1389

khosh bavar - ایران - دروود - لرستان
قسمت 2): و از طرفی, من خودم در این موقعیت زمانی, ولیعهد را بهترین شخص برای متحد کردن دلهای اشفته ایرانی میدانم, ولی متاسفانه انگار ایشان مشاوران سیاسی خوبی نداره که از طریق ماهواره ماهانه سخنی با مردمش بزند و از ایران فردا که سکولار است, کار توضیحی کنند و این احساس را بمردمش بدهد که ایران هنوز زنده است و ایشان هم با کمال صراحت و بی پروایی از اشتباهات پدرش سخن بگوید ( انسان باید خطا کند, چه شاه باشه و چه خوش باور ) و و و ! دوست گرامی, امکانات و استعدادهای پراکنده زیادی داریم, که متاسفانه بلد نیستیم جمع بندی درست و حسابی بکنیم ! پس, خواهش من از ولیعهد و مشاورانش, بخودتان تکان بدهید و مثل خمینی و فرنگیها که بی غل و غش هستند, با فروتنی و اقرار به اشتباهات گذشته, از طریق ماهواره ماهانه با مردم در تماس باشید !
سه‌شنبه 23 آذر 1389

khosh bavar - ایران - دروود - لرستان
قسمت 3): خمینی, از طریق کاست و نامه, انقلاب کرد, ایا شماها و ماها امکانات کمتری داریم ? پس از طریق ماهواره و Internet درس دمکراسی و سکولار را بمردم حلاجی کنید و ماها کارت برنده ای در دست داریم, که سکولار یعنی چه? که نمونه اش رضاشاه و پسرش محمد رضا شاه ! دوست عزیز, به احتمال زیاد, این تاپیک بزودی بسته میشه, ولی شما و دیگران اجازه دارند در تاپیک جدید از من انتقاد و مرا راهنمایی کنند!
سه‌شنبه 23 آذر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.