مرجع تقلید آرام میان منگنه


مرجع تقلید آرام میان منگنه

آیت‌الله وحید خراسانی در مورد مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کند

اعتراض شدید الحن آیت الله حسین وحید خراسانی، از مراجع تقلید شیعه در قم، به احتمال نمایش بازی یک هنرپیشه تلویزیونی در نقش حضرت عباس، یکی از پسران امام اول شیعیان، انتقاد همزمان هواداران جمهوری اسلامی و مخالفان دولت را برانگیخته است.

محسن کدیور، پژوهشگر دینی و استاد مهمان مطالعات اسلامی در دانشگاه دوک در آمریکا در نامه ای که روز سه شنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) در وبسایت شخصی خود منتشر کرده، از آقای وحید خراسانی پرسیده است: "در طول این سالیان، به ویژه در ربع قرن اخیر، بالاخص در این دو سال آیا هیچ غلط و مسئله ای مهم تر از مسئله یاد شده به حضرت آیت الله گزارش نشده که ارزش اعتراض علنی و اعلام خطر و نصیحت و تهدید آشکار مسئولان امر و دعوت جوانان غیرتمند به اعتراض محشرگونه داشته باشد"؟

از سوی دیگر پایگاه خبری الف، متعلق به احمد توکلی (نماینده اصولگرا و رئیس مرکز پژوهش های مجلس ایران) هم با انتشار یادداشتی از سکوت آیت الله وحید خراسانی در مقابل اعتراضات انتخاباتی سال گذشته و عدم حمایت او از مواضع حکومت در جریان این اعتراضات انتقاد کرده است.

آقای وحید خراسانی روز جمعه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) در جمع گروهی از مبلغان گفته بود: "شنیده ام که می خواهند قمر بنی هاشم (حضرت عباس) را به نقش هنرپیشه ها در آورند... خدا نکند چنین غلطی بکنند، آن وقت هر چه پیش آید و هر چه ما بگوییم، معذوریم".

این سخنان، اشاره به سریال "مختارنامه" تلقی شد که قرار بود در آن هنرپیشه ای در نقش حضرت عباس نشان داده شود.

آیت الله وحید خراسانی از مقلدان جوان خود خواست که در مراسم روز تاسوعای امسال، که بطور سنتی به ذکر یاد حضرت عباس اختصاص دارد، "محشر" به پا کنند و گفت: "مردم! بدانید که این نقشه ها برای این است که وقتی قمر بنی هاشم را به آن صورت نشان دادند، دیگر این سوز و گداز در روضه ها نخواهد بود".

مسئولان سازمان صدا و سیمای ایران پس از اعتراض آقای وحید خراسانی اعلام کردند که تصویر حضرت عباس در سریال "مختارنامه" پخش نخواهد شد، اما این تصمیم مانع از بروز واکنش های انتقادی به اظهارات آیت الله وحید خراسانی نشد.

''استبداد دینی"

محسن کدیور در نامه سرگشاده خود به آیت الله وحید خراسانی نوشته است که بازی هنرپیشه ها در نقش شخصیت های مذهبی در قالب تعزیه سابقه ای طولانی دارد و اگر کسی معتقد است که چنین کاری باید ممنوع شود، باید دلیل فقهی ارائه کند.

اما ایراد اصلی او به آقای وحید خراسانی، در واقع سکوت او در برابر برخوردهای حکومت جمهوری اسلامی با اعتراضات انتخاباتی سال گذشته است.

آقای کدیور که از حامیان جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" است، با اشاره به وقایع پس از انتخابات سال گذشته و دادخواهی زندانیان سیاسی و خانواده های آنها از مراجع تقلید، از آقای وحید خراسانی انتقاد کرده است که با نادیده گرفتن "ظلم" و "استبداد دینی" و پرداختن به توصیف فضایل امامان شیعه و امامزاده ها، از "تضییع اصول" غفلت کرده و به "فروع درجه چندم" پرداخته است.

آقای کدیور مسئولان حکومت ایران را به کشتن معترضان غیر مسلح، دروغ گویی، نقض عهد، خیانت در امانت، ایراد بهتان، اهانت و تحقیر مومنان متهم کرده و با اشاره به تصدی ریاست قوه قضائیه توسط صادق لاریجانی، داماد آیت الله وحید خراسانی، پرسیده است: "آیا قاضی القضاتی چنین نظامی و صدور احکام قضایی ظالمانه مصداق بارز معونت (یاری کردن) ظالمین نیست؟ راستی شاگرد و داماد محترم شما بر اساس کدام حجت شرعی قضاوت را به ثمن بخس، زائده سیاست کرده است؟"

مقامات ایران این گونه اتهامات را رد می کنند و می گویند که اعتراضات پس از انتخابات سال گذشته ایران نوعی تلاش برای سرنگونی حکومت بوده و برخورد با معترضان در چارچوب قانون انجام شده است.

آقای کدیور هشدار داده است که تمرکز مراجع تقلید تنها بر حفظ حوزه علمیه قم و "ظواهر شرعی" بدون توجه به ضرورت "اقامه قسط" و رعایت حقوق مردم می تواند "باقیمانده ایمان جوانان را نیز بر باد دهد".

'حساسیت'

در جبهه مقابل، هواداران جمهوری اسلامی هم در انتقادات خود به اظهارات اخیر آیت الله وحید خراسانی، به سابقه بازی هنرپیشه ها در نقش شخصیت های مذهبی در تعزیه اشاره کرده و نوشته اند که این امر "بی سابقه و غیر عادی" نیست؛ اما شباهت این انتقادات با انتقادات آقای کدیور در همین حد باقی می ماند.

به عنوان نمونه، نویسنده سایت الف گروهی از معترضان انتخاباتی سال گذشته را "آشوبگران سبزپوش" یا "اوباش سبز" نامیده و آنها را متهم کرده است که در جریان تشییع جنازه آیت الله حسینعلی منتظری در قم و وقایع روز عاشورا در تهران به مقدسات اسلام اهانت کرده اند و از آیت الله وحید خراسانی پرسیده است: "نمایش چهره حضرت عباس کار زشت تری است یا انجام آن اعمال پلید در روز عاشورای حسینی"؟

مخالفان دولت می گویند که مأموران حکومتی خشونت های روز عاشورای سال گذشته تهران را آغاز کردند و در جریان آن تعدادی از معترضان، از جمله علی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی را به قتل رساندند.

سایت الف همچنین از آقای وحید خراسانی انتقاد کرده است که در جریان حمله دو سال پیش اسرائیل به غزه، مسلمانان را "راهنمایی و ارشاد" نکرده است.

آیت الله وحید خراسانی از جمله مراجع تقلید سنتی در قم محسوب می شود که در مورد مسائل سیاسی اظهارنظر نمی کند و به گفته آقای کدیور به تئوری "ولایت فقیه" اعتقادی ندارد.

او شاگرد آیت الله سید ابوالقاسم خوئی بوده است و گفته می شود که درس خارج فقه او در حوزه علمیه قم از پر طرفدارترین درس هاست.

آقای وحید خراسانی در جریان سفر اخیر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به قم به دیدار او نرفت و ملاقاتی بین آنها صورت نگرفت.

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
نهاد مرجعیت نهادی بود که هیچیک از شاهان قاجار و پهلوی جرات امر و نهی به آن را نداشتند و امروز این نهاد چنان بی ارزش شده است که روزنامه نگاران معمولی به آن امر و نهی می کنند با لحن حقارت باری یکی می گوید چرا جنبش سبز را محکوم نکردی و دیگری می گوید که چرا از آن حمایت نکردی. چنین حقارتی برای مرجعیت شیعه در طول تاریخ بی سابقه است.
پنج‌شنبه 18 آذر 1389

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
قمر بنی هاشم قبلا در یکی از سریالهای دینی تلویزیونی نمایش داده شده. یادم نیست شاید سریال امام علی بود.
پنج‌شنبه 18 آذر 1389

Nader Jahanbani - کانادا - تورنتو
سایت ایرانیان انگلستان چرا دارد نعل وارونه میزند؟ آخر از این دایناسورهایی که بعد از سالیان دراز ترور و جنایت این رژِیم سکوت اختیار کرده بودند, تازه از خواب زمستانی بیدار شده و فقط بعنوات ابراز مخالفت نسبت به حاکمیت, نشان دادن صورت یک چهره مذهبی در سیما را مطرح میکند, چه چیزی از آن برای ملّت بخت برگشته و سرکوب شده, مادّه می شود؟ آیا به رهایی آنان از لوث وجود این رژیم پلید کمکی میرساند؟ آیا در راستای دمکراسی خواهی مردم است؟ اصلاً چنین اظهاراتی دارای چه بار و وزن سیاسی یا اجتماعی است؟ شما چرا با این بیانات به دجّالگری دایناسورهای نظام یاری میرسانید و در بوقشان میدمید؟!
پنج‌شنبه 18 آذر 1389

khosh bavar - ایران - یزد
مخ بتون و سیمان شده اش را نمیشه, از نو برنامه ریزی کرد, زیرا از 5 سالگی روانه مکتبخانه شده, و از کله سحر تا نصف شب, کتاب یک بعدی خوانده و دنیا را فقط از یک زوایه و یک بعد توجیه میکنه ! وای بر ما, که همیشه اینطور افراد بتونی, برای نسل جدید با دادن راه حلهای مانند 1400 سال پیش خواهان راه حل مشکلات امروزی هستند ! وای بر ما ?!
پنج‌شنبه 18 آذر 1389

metradat - انگلستان - لیدز
مشکلی نیست.میتوانند عکس یک میمون را نشان بدهند. لیدز انگلستان
پنج‌شنبه 18 آذر 1389

baran shomal - نروژ - اسلو
این اشغالها خودشون اعتقادی ندارند و فقط می خواهند عده ای را تو زمان عهد بوق نگه دارند
جمعه 19 آذر 1389

khan.dadashh - ایران - تهران
این جنجال هااا بیشتر واسه اینه تا مردم بیشتر فیلم مختار رو ببینن. و هزینه هایی که کردن هدر نرره.
جمعه 19 آذر 1389

bawafa1385 - المان - هامبورگ
شما چکیده حرف این عالم دام افاضاته و مد ظله عالی و دامنت شوکته را خوب دقت کنید . درد اقا درد قمر بنی هاشم نیست . درد ابالفضل عباس نیست درد روضه خوانی است . درد ضجه زدن مردم است . درد ضجه اقا ضجه. مردم باید ضجه بکنند . مردم اگر ضجه نکنند . پس چه بکنند . شما را بهمان حضرت قسم بفرمائید چه بکنند . اصلا دشمنان اسلام چشم دیدن ترقی ما را ندارند . ای موشک اس 300 با وفا تو چشم دشمنان اسلام
جمعه 19 آذر 1389

1k adame sadegh - کانادا - تورنتو
میگن حضرت عباس علیه ظلم و ظالمان ان زمان مبارزه میکردند. این ملت ایران که برای حقشان مبارزه هم نکردند فقط اعتراض مسالمت امیز کردند برعلیه ظالمان و کشته شدن.حالا میخواهم ببینم چه کسی مظلوم بوده حضرت عباس که با لشکر تا دندان مسلح بر علیه ظالمان جنگیدند و شهید شدند یا ملت ایرانی که بدون داشتن هیچ سلاحی فقط صدای اعتراض را بلند کردند علیه ظالمان زمانه وبه چه طرق فجیهی شهید و شکنجه شدن حالا میخواهم بپرسم جه کسانی از مظلوم ترین هستند ای افت الله خراسانی که فقط بدلیل یک سناریو که معلوم نیست که صحت داشته باشد اعتراض میکنی ولی واقعیت را داری میبینی وخفقان گرفته ای.
جمعه 19 آذر 1389

khayyaam - استرالیا - ملبورن
انها همیشه بر خر مراد سوارند و تا زمانیکه باین شپشوها بگویند ایت اله انها سواری میگیرند و این وظیفه ماها است که با کسب دانش این مفت خور . . ها ی جامعه را از ذهنمان محو کنیم بامید ان روز
جمعه 19 آذر 1389

bluestar - ایران - تهران
metradat - انگلستان - لیدز - اون وقت همه مردم او را با جد بزرگوار جنابعالی اشتباه میگرفتند.
جمعه 19 آذر 1389

bg_m - بلغارستان - صوفیا
bluestar - ایران - تهران اینو خیلی قشنگ گفتی
جمعه 19 آذر 1389

alibabatabrizi - ایران - تبریز
metradat - انگلستان - لیدز بس لطفن عکستو بفرست تا نشونش بدن .
جمعه 19 آذر 1389

shir o khorshid - ایران - اصفهان
alibabatabrizi - ایران - تبریز . bg_m - بلغارستان - صوفیا . bluestar - ایران - تهران . حسین چرا قیام کرد شما میگویید به خاطر برانکندن ظلم .قبول .سال قبل هم مردم میخواستند ظلم را بخشکانند .حسین کیه شما میشه؟ .مردم جنبش سبز با شما چه نسبتی دارند ؟واقعا خاک تو سر همتون که به خاطر یک عرب که برادرش ایرانیان را نجس خواند به هم وطن خودتان توهین می کنید.به شما پیشنهاد میکنم کتاب دوقرن سکوت عبدالحسین زرین کوب را مطالعه نمایید
جمعه 19 آذر 1389

feminism - انگلستان - لندن
shiro khorshid درود بر تو . کتاب دیگری بنام 23 سال به قلم علی دشتی که از پژوهشگران، نویسندگان و سیاستمداران ایرانی بود و حتی تحصیلاتش را از مدارس مذهبی در حوزه‌های علمیه آغاز کرد اما بعدها تندترین انتقادها را به روحانیت و مبانی دین اسلام داشت ولی این کتاب هرگز اجازه چاپ رسمی در زمان شاه نگرفت و بعد از انقلاب هم شماری از ان بصورت غیر مجاز چاپ و به فروش رفت. از ایشون نقل کرده اند که گفته بود lt; اگر شاه اجازه داده بود،این گونه کتابها به چاپ برسد و در اختیار مردم قرار بگیرد، ما هرگز انقلاب اسلامی را در این کشور تجربه نمی‌کردیم gt;.
جمعه 19 آذر 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟