ممنوع‌الکار بودن میترا حجار چگونه حل شد؟


ممنوع‌الکار بودن میترا حجار چگونه حل شد؟

نمایی از فیلم آناهیتا با بازی میترا حجار و شهاب حسینی

آخرین نیوز: فیلم «آناهیتا» آخرین ساخته عزیزالله حمیدنژاد و جدیدترین فیلم میترا حجار در مقام بازیگر قرار است به زودی در سینماهای ایران اکران شود. شهاب حسینی و پوریا پورسرخ دیگر ستارگان مطرح فیلم هستند وانتظار می‌رود فیلم با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شود.

میترا حجار از هالیوود تا آناهیتا
با توجه به حواشی که پیش از این به خاطر حضور گلشیفته فراهانی در هالیوود به وجود آمد انتظار می‌رود چنین حاشیه‌هایی در انتظار بازیگری چون میترا حجار نیز باشد، همچنانکه حضور او در یک سریال که هم اکنون در حال پخش از تلویزیون است با واکنش تند روزنامه‌ای چون جمهوری اسلامی مواجه شده است.

آناهیتا از گلشیفته تا حجار
اما نکته مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد ماجرای جالب و عجیب بازی میترا حجار در فیلم «آناهیتا» است. چند سال پیش که قرار بود فیلم «آناهیتا» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد ساخته شود گلشیفته فراهانی کاندیدای اصلی بازی دراین فیلم بود و حتی تا پای قرارداد با گلشیفته نیز می‌روند ولی به دلیل حضور وی در یک فیلم هالیوودی این امکان منتفی می‌شود. البته مسئولان اداره نظارت وقت یعنی محمود اربابی به کارگردان فیلم تذکر می‌دهند که از گلشیفته استفاده نکند و ... 

در ادامه میترا حجار که به تازگی از آمریکا به ایران برگشته کاندیدای بازی دراین فیلم می‌شود و صحبت‌هایی برای حضور در این فیلم با او می‌شود که نهایتاً وی بازی در «آناهیتا» را قبول می کند. اما وقتی مدتی از فیلمبرداری با بازی میترا حجار می‌گذرد مسئولان معاونت سینمایی به حمیدنژاد فیلم می‌گویند میترا حجار ممنوع‌الکار است و باید او را کنار بگذارد، ولی حمیدنژاد زیر بار این دستور نمی‌رود.

تجربه جالب کارگردان آناهیتا از برخوردهای سلیقه‌ای
چرا حمیدنژاد چنین واکنشی از خود نشان داد؟ برای اینکه او تجربه چندان خوبی از این برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان در زمان فیلم‌های قبلی‌اش نداشت. او در زمان ساخت فیلم «اشک سرما» قصد استفاده از محمدرضا شریفی‌نیا را داشت ولی مسئولان به او می‌گویند شریفی‌نیا ممنوع‌الکار است. 

حمیدنژاد حرف مسئولان آن دوره را گوش کرده واز شریفی‌نیا استفاده نمی‌کند؛ اما کمی بعد همزمان با فیلم او شریفی‌نیا در فیلم دیگری مقابل دوربین می‌رود. 

حمیدنژاد پس از این واقعه عملا به این نتیجه می‌رسد که دیگر به این برخوردهای سلیقه‌ای توجه نداشته باشد و به همین خاطر زیر بار فشارهای مسئولان برای طرد حجار از پروژه نمی‌رود.
 
شاید در زمان وزارت صفارهرندی و معاونت سینمایی مهندس جعفری جلوه، تصور اکران فیلمی از میترا حجار عجیب وغریب بود ولی کارگردان فیلم «آناهیتا» صبر کرد و در برابر برخوردهای سلیقه‌ای مقاومت نمود تا اکران فیلمش به سرانجام برسد.
artosh - ایران - تهران
ممنوع‌الکار بودن میترا حجار چگونه حل شد؟ جواب : میترا حجار اعلام کرده که دیگر التزام عملی به ولایت فقیه دارد. (شاید هم ذهن من زیادی سیاسی شده و همه چیز رو از این دریچه میبینه!!! اگر اینگونه هست، مگر گلشیفته چه خطایی کرده بود که دیگر نگذاشتن که به ایران بیاد؟!!!!)
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

dkdk - دانمارک - اسلیس
artosh - ایران - تهران . چرت چرت چرت .اخه چقدر چرت مینویسید?کدام التزام.چرا بیخودی چهره هنرمندان را لکدار میکنید?بدترین چیز ناحق سخن گفتن است.بابا یکمی از خدا بترسید و اینقدر مزخرف ننویسید.
جمعه 28 آبان 1389

habibollah - ایران - تهران
artosh - ایران - تهران. گلشیفته مگه اوسکوله که برگرده بیاد؟. گلشیفته سلطان بانوی سینمای ایران. رودستش نیومده ونمیاد.
جمعه 28 آبان 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
بیشتر بازیگران خصوصا بازیگران زن سابقه ممنوع الکار شدن در ایران را دارند و این ممنوعیت پس از مدتی مشمول مرورد زمان می شود و از بین می رود. در مورد شریفی نیا علت ممنوع الکار شدنش جالب بود. او در جشن خانه سینما مسئول اهدای جوایز جود و با خودش یک دست مصنوعی آورده بود و هنگام جایزه دادن به هنرمندان زن با استفاده از آن با آنها دست می داد و پس از آن به دو علت ممنوع الکار شد یک مسخره کردن احکام اسلام دو مسخره کردن مقام معظم زهبری با استفاده از دست مصنوعی. راستی یادتان می آید بازی اش را در «دنیا» و «امام علی» ؟ آنچه شیران را کند روبه مزاج. احتیاج است احتیاج است احتیاج.
جمعه 28 آبان 1389

pejmanfrance - فرانسه - پاریس
من نمیدونم این کلمه اشتباه ممنوع الکار از کجا وارد فارسی شده و چرا اینقدر این کلمه زشت و غلط را بکار می برند
جمعه 28 آبان 1389

artosh - ایران - تهران
dkdk - دانمارک - اسلیس/ دوست عزیز من که گفتم شاید ذهن من زیادی سیاسی شده و همه چیز رو از این دریچه میبینم..! اما اینکه چرا گلشیفته که ادعا میکنه دوست داره به ایران برگرده و نمیتونه، اما خانم حجار برمیگرده و دقیقاً همون نقش رو بازی میکنه، جای سوال داره، نداره؟! در ضمن حرف از هنرمند و احساساتشون زدی، من خودم با هنر غریبه نیستم، اما یادتون نمیاد حضور جناب شریفینا هنرمند رو در مراسم تحلیف اون هم در اوج سرکوب مردم؟! نظرتون در مورد آقای افتخاری چیه؟! در کل قبول دارم شاید صحبتم درست نباشه، اما با این وضعیت به بهتر از اینا نمیتونم فکر کنم.
جمعه 28 آبان 1389

elahei_e_venus - ایران - تهران
. آقای DKDK از دانمارک یعنی چی آخه ،این حرفه می زنی "چهره هنرمندارو لکه دار می کنید"شما به یکی علاقه دارید نمیشه که هیچکس هیچی نگه ، بله اتفاقا من با نظر آرتوش کاملا موافقم ، نشستی اونجا خارج از کشور نمیدونی اینجا چه خبره ، یکی بره خارج و برگرده تازه ی کارنامه ای هم مثل میترا حجار داشته باشه ، میزارن کار کنه؟ آره اجازه میدن کار کنه ، فقط به این شرط که مودبانش اینه که اعلام کنه التزام به ولایت فقیه داره وگرنه (...) ضمنا آقای حبیب الله این همه از گلشیفته تعریف می کنی یادت باشه ی بازیگری تو این مملکت بود به اسم سوسن تسلیمی . یادت میاد؟ هر چند من کارهای گلشیفته رو دوست دارم ولی شمای جورایی داری بت سازی می کنی اینجوری هم نیست که شما میگی خیلیا رو دستش بودن و هستن و خواهند بود.
جمعه 28 آبان 1389

طاطا - ایران - تهران
habibollah دوست عزیز تا بازیگرانی مثل معتمدآریا سوسن تسلیمی لیلا حاتمی و فریماه فرجامی در تاریخ سینمای ایران هستن حالا حالا ها نوبت به گلشیفته نمیرسه. لحن کلام و حالت بازی گلشیفته همه جا یه جوره چون خودشه نقش بازی نمیکنه.
جمعه 28 آبان 1389

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
بالاخره چطوری حل شد؟!
شنبه 29 آبان 1389

1983 - ایران - تهران
فارسی را پاس بداریم کلمه ممنوع الکار دیگه از کجا آمده
شنبه 29 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.