فاطیما عروسکی برای آموزش حجاب به کودکان

 
فاطیما عروسکی برای آموزش حجاب به کودکان

رادیو فردا : نخستین عروسک اسلامی در ایران، در نمایشگاه حجاب و عفاف تبریز رونمایی شد. بگفته نماینده شرکت سازنده این عروسک که «فاطیما» نام گرفته برای نخستین بار در ایران طراحی شده است. او نقش خانواده ها مهم تلقی کرده و گفته است: این خانواده ها هستند که می توانند با خرید عروسک های اسلامی برای فرزندان خود از همان کودکی آنها را با حجاب و پوشش اسلامی آشنا کنند.

آسیه امینی فعال حقوق زنان در نروژ در گفتگویی با رادیو فردا در این مورد سخن گفته است.

خانم امینی می گوید: ببینید. این بار اول نیست که این اتفاق می افتد. نزدیک به حدود ده سال پیش بود که ما با عروسک سارا و دارا روبرو شدیم. سارا و دارایی که دستکم نام ایرانی داشتند. بر عکس «فاطیما» که حتی از ورژن نام ایرانی آن به عنوان «فاطمه» هم استفاده نکرده اند.

در آن زمان کانون پرورش فکری به عنوان نهادی که عرضه کننده این عروسک به بازار بود، علت تولید چنین عروسکی را مقابله با تهاجم فرهنگی و فرهنگسازی برای کودکان و هنجارپذیر کردن آنها با نمادهای بومی، عنوان کرد.

تولید عروسک سارا و دارا اگرچه ویژگی عمده اش داشتن نام ایرانی و لباس ایرانی بود، به علت ناتوانی صنعت عروسک سازی ما در تولید به صرفه چنین عروسکی، بعد از مدتی دچار مشکل شد.

پس از مدتی ایران ناچار شد از چین درخواست کند که این عروسک سنگین وزن را بسازد و روانه بازارهای ایران کند.

اما من فکر می کنم اقبال عمومی کودکان ایرانی به عروسک باربی- البته متاسفانه- که از نظر من آنهم نماد دیگری از فرهنگسازی برای یک بازار صنعتی است، نشان داد که سارا و دارا هم چندان مورد اقبال کودکان ایرانی قرار نگرفته است.

می دانید که عروسک سارا و دارا قیمت گرانی داشتند، در آن زمان دو تای از آن را باید به مبلغ ۲۴ هزار تومان خریداری می کردیم، فکر می کنم شش یا هفت سال پیش من برای دخترمان این عروسک را خریداری کردم به همین دلیل هم قیمت آن را به طوردقیق می دانم.

با این تجربه من تعجب می کنم که این مسئول محترم دوباره از اولین عروسک – لابد ملی شده- نام می برند.

خانم امینی، به نظر شما چرا به تازگی جمهوری اسلامی توجه خودش را تا این حد متوجه کودکان و نوجوانان ایرانی بویژه کودکان و نوجوانان دختر متمرکز کرده است؟

خوب! در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش کشور و سرپرست آموزش و پرورش یکی از استان های جنوبی و برخی از نمایندگان مجلس همچون خانم آجرلو و دیگران از فرهنگسازی برای کودکان ایرانی ابزار نگرانی می کنند، شاید این مسئله طبیعی است.

البته فرهنگسازی در ذهن این دوستان این طور تعبیر می شود«آشنا کردن دختران با نفس مادری و همسری از طریق افزودن منابع درسی جنسیتی به کتابهای آموزشی در مراحل مختلف تحصیلی. مشخص است که مدیران و مسئولان فرهنگی کشورما نگران چه چیزی هستند. و چه هدفی را از چنین تصمیم گیریهایی چه در عرصه فرهنگی و چه در عرصه اقتصادی دنبال می کنند؟

به طور مشخص منظور من این است که خوابی که این دوستان برای فرزندان کشورمان دیده اند و البته من آن را خواب خطرناکی می بینم، دور کردن آنها از آگاهی های جنسیتی است که در سطح جامعه رو به رشد است و بسیاری از مردم نسبت به آنها واکنش های مثبت نشان داده اند.

یکی از آنها داشتن خانواده برابر است. یکی دیگر از آنها داشتن آزادیهای فردی مشخص و دیگری تمایل عموم مردم به تحصیل کردن فرزندانشان ؛ فارغ از اینکه دختر هستند یا پسر، می باشد.

دولتمداران جمهوری اسلامی برای مقابله با چنین خواست عمومی در مردم دارند تلاش می کنند که به انحاء مختلف آموزه های خود را در ذهن فرزندان ما فرو کنند، این آموزه ها می تواند از عروسکی که حجاب دارد به اسم «فاطیما» باشد تا تفکیک جنسیتی دروس مدرسه تا بومی گزینی در سطح دانشگاهها و هزاران هزار راه و روش دیگر.
ashozartusht - آلمان - برلین
حتما بچه های این دوره زمونه با بودن باربی و 100 تا عروسک قشنگ و حرفه ای از این الهام می گیرن شک نکنید!!!!!!!!!!!!!
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

iranazadiran - ایران - تهران
بهتره چادر عربی سرش کنند بیشتر بهش میاد و به موضوع درسشون. دارا و سارا تیپ دختر و پسر ایرانی ندارند بیشتر به نژاد عرب میخورند و شمایل آنها. این حکومت در هر موردی در خیانت امانت کرد و نسبت به ایران و ایرانی کینه خود را نشان داد.
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

خانه به دوش - سوئد - استکهم
این عروسک وحشتناک که سنبل خفه خان و سرکوب شیر. زنان ایرانی است ,فقط جفت و جور لایق فلسطین و لبنان است البته الگویی برای تروریستهای افراطیست
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

milad_v v v - ایران - تهران
بترکید که با بچه ها هم کار دارید
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

bashoma - هلند - دلفت
سلام دوستان.من بعد از یه غیبت طولانی دوباره برگشتم. میدونید چیه.به این عروسکا میگن فاطی باربی.یعنی باربیهای اسلامی.یعنی... ای بابا.برید بمیرید.
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

feminism - انگلستان - لندن
به قربانت مگر سیری ? پیازی ?. که توی بقچه و چادر نمازی. بدان خوبی در این چادر کریهی. بهرچیزی بجزانسان شبیهی زنده یاد ایرج میرزا
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

robinhoodd - استرالیا - ملبورن
باحاله دوس دارم.
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

khosh bavar - ایران - یزد
مانند زنهای حرامسرای قاجارها
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

alexxx - اتریش - وین
واسه شستوشوی افکار بچه ها از هیچ حیله و مکری دریغ ندارن.
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

ezatdf - ایران - تهران
کراوات اسلامی - عروسک اسلامی - آبجو اسلامی - پس این عرق سگی اسلامی - شامپاین اسلامی - وُدکا اسلامی کی میرسه
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

alireza_pa - ایران - تهران
این کار ها فایده نداره. هرکسی حق داره بر اساس تفکرات خودش و آنچه که خودش تشخیص میده بفهمه حجاب واسش خوبه یا بد.نباید دین رو تو سر مردم زد که...
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

pandora - المان - کلن
همون فاطی کماندو خودمونه
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

ab55 - فنلاند - هلسیینکی
ezatdf - ایران - تهران. عزیزم یه خورده تحمل داشته باش انها هم میرسند.
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

delmorde - سوئد - یوتوبوری
من یک جفت از این عروسکها را با نام سارا و دارا زمانی که به ایران رفتم برای دخترم خریدم. او لباسهای انها را عوض کرد و لباسی که خود دوخته بود که عبارت از شورت یا شلوارک اغ بود و یک تاپ تنسارا کرد و تن دارا یک پیراهن استین کوتاه یقه چاک نتش کرد. منظور بچه ها بیشتر در این برهه از زمان بدلیل فشارها از خانواه الهام می گیرند و دولت اسلامی ول معطل است اسلام در کشور ما در حال غروب است و این تلاشهای بی نتیجه خواهد بود مگرمشکلات مدمواقعا مورد توجه بیشتر قرار گیرد. و اشتغال. گرانی .بیمه درمانی.بیمه بیکاری.بیمه مریضی. ووو بطور ضربتی اصلاح شودکه من از این دولتمردان خائن دزد چپاولگر نمی بینم احساس مسئولیتی در مقابل ملت.
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

chaman - آلمان - بوخوم
عروسک هم از چشممان انداختند.اگر پسر های ریش و و سبیل دار با کروات اسلامی هم بسازید نامش را هم محمود یا احمد بگذارید تمامی مشکلات ایران و جهان حل می شود.
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

raha1984 - المان - هامبورگ
خاک بر اون سرتون مریضهای روانی با ذهنهای کپک زده و فاسد !
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

artosh - ایران - تهران
milad_v v v - ایران - تهران/ عزیز جان اینا دستشون برسه یه بلایی سر موز هم میارن تا طفل از نطفه التزام به ولایت فقیه پیدا کنه. اگر بچه دبستانی دارید، ازش بپرسید که چه چیزهایی در مدارس بهشون یاد میدن؟!
جمعه 28 آبان 1389

Ahoora Mazda - نیوزیلند - آوکلند
اسلام در ایران از بین رفته واین کارها از سر ناچاری است برای نجات این مذهب . خیلی دیر شده و هیچ قدرتی دیگه نمی تونه ایرانیها رو مسلمون کنه
جمعه 28 آبان 1389

سر خلوتیان - انگلستان - لیدز
دوست پسر فاطیما را کی درست میکنن
جمعه 28 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.