روایت آیت الله پسندیده از دلیل اختلاف نام فامیل برادران خمینی

 
روایت آیت الله پسندیده از دلیل اختلاف نام فامیل برادران خمینی

به گزارش پارسینه، آیت الله سید مرتضی پسندیده، برادر بزرگ امام خمینی در کتاب خاطرات خود دلیل اختلاف نام فامیل ایشان چنین روایت کرده است:

در اینجا موضوعی که مکرر مورد بحث بوده تشریح می کنم علت اینکه فامیلی من پسندیده و فامیلی مرحوم اخوی هندی و فامیلی حضرت آیت الله خمینی مصطفوی است چیست

.دربدو تشکیل اداره آمار و ثبت احوال(سجل احوال) آقای بنی آدم در خمین و سایر مناطق مامور سجل احوال شد و در سال 1304 شمسی ایشان گفتند که نام خانوادگی درایران نباید تکرار شود(در صورتی که عدم تکرار برای هر شهر بود )من برای مراعات نام خانوادگی،خود و اخوی کوچکم را هندی گرفتم ولی نام فامیلی اخوی کوچکتر حضرت امام خمینی را مصطفوی گرفتم که اگر تکرار شد ایشان هندی شود و اگر تکرار نشد ما مصطفوی شویم.(ما سه برادر و سه خواهر از یک پدر و مادر هستیم ومادر ما،درجوانی با شهادت شوهر مبتلا شد و به نگهداری ما اشتغال داشت و برادر و خواهر دیگری نداشتیم.)پس از صدور رای من موافقت کردم که مصطفوی بشود قبول نکردند.تقاضا کردم احمدی(نام خانوادگی دائی هایم)باشد قبول نکردند گفتند نباید عربی باشد باید فارسی یا (پارسی)باشد.من چند نام نوشتم فرستادم که هر کدام را می خواهند انتخاب نمایند«پسندیده»را انتخاب کردند.

این دلیل اختلاف نام خانوادگی سه برادراست ولی نام خانوادگی در نظر و رای و تابعیت و تبعیت ما نسبت به حضرت امام خمینی تاثیری نداشت و با قاطعیت افکار ایشان را مورد عمل قرار می دادیم چون ما با درباریها و عملیات آنها موافق نبودیم.

باز هم مختصری بنویسم که در این موقع مردم تعطیل عمومی کردند. بر علیه بنی آدم تظاهرات و شکایات شروع شد که دولت و آمار چه حق دارد اسم زن و خواهر و مادر ما را بنویسد ولی من با این تعطیل موافق نبودم و بعد هم همه نام خانوادگی را با نهایت ناراحتی و کراهت قبول کردند.زنها پرده نشین بودند حتی زنهای رجال و سلاطین قاجار که به خیابان می آمدند طرز خاصی بود." کور شو دور شو بود."مستخدمین باید رو به مردم پشت به زنها بایستند و حجاب طرق مختلفی داشت که لزومی ندارد بنویسم.

منبع: کتاب خاطرات آیت الله پسندیده ،ص181 و 182/

اتیلا - ژاپن - توکیو
اخوند بیسواد چرت و پرت فرمودید ,,,!!مگر غیراز این است که شما هندی هستید؟؟؟
سه‌شنبه 25 آبان 1389

khosh bavar - ایران - یزد
کسی مینونه مزخرفات این مردک را به زبان قارسی ترجمه کنه وبنویسه ?! " ور شو دور شو بود " و بقیه اراجیفش ?! مرسی از قبل .
سه‌شنبه 25 آبان 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
بله خوب هندی بودند دلیلی نداشت نسبت به یک کشور بیگانه نظیر ایران تعلق یا احساس خاطری داشته باشند, عذر بر انان نیست, سئوال از مردم کشور ایران است که چرا یک بیگانه را به رهبری و پادشاهی برمیگزینند!.
سه‌شنبه 25 آبان 1389

Nader Jahanbani - کانادا - تورنتو
خطاب به مردم ایران:. هیچ میدانستید که پدر خمینی تامپسون نامی بوده انگلیسی که در کمپانی هند شرقی در هندوستان دارای پستی بوده است. نامبرده عضو ارشد وزارت استعمار انگلیس بوده که به تجویز مقامات ارشد این وزارتخانه, اسلام مصلحتی آورده و به زیارت مکّه هم رفته بود. خمینی در واقع پسر حاجی تامپسون! میباشد زیرا تمامی سیاستهای وی در راستای منافع بریتانیا به پیش رفت. مردم ایران: حال دانستید که اعتماد به چه تخم لقّی نموده اید؟ اعتماد به آیت الله M.I.6 و اینتلجنت سرویس!
سه‌شنبه 25 آبان 1389

pedram2000 - مالزی - کوالالامپور
بابا به خدا اینا از ایل و تبار سیکای هندن . یه نگاه به علامت سیکای هند بندازید و اونو با علامت جمهوری اسلامی مقایسه کنید خودتون میبینید که %99 شبیه همن . اون %1 رو هم عوض کردن که تابلو نشه .
سه‌شنبه 25 آبان 1389

shemiranian - ایران - تهران
در جایی خواندم که فامیلی هندی زاده به دلیل این است که پدر اینها یک هندی انگلیسی تبار بوده و فامیلی پسندیده را دربار روی ان یکی گذاشته بدلیل اینکه مورد پسند دربار بود.اما هرچه هست اینها ایرانی نیستند.
سه‌شنبه 25 آبان 1389

pelle - سوئد - استکهلم
khosh bavar - ایران - یزد. گل گفتی باور جان ما هم هرچی زور زدیم معنی حرفهایش رامتوجه نشدیم ،ظاهرا به یک مترجم احتیاج داریم ،تنها چیزی که دستگیرمان شد اینکه خمینی واقعا هندی بوده .
سه‌شنبه 25 آبان 1389

Ahoora Mazda - نیوزیلند - آوکلند
kakal و عقاب هم یا هندی یا پاکستانی یا عرب افغان هستن
سه‌شنبه 25 آبان 1389

a_bamdad - ایران - تهران
Nader Jahanbani - کانادا - تورنتو. مرسی از راهنمایی و اظهار فضلتون مردم کانادا!
سه‌شنبه 25 آبان 1389

porharfi - هلند - آرنم
دروغ گفته :..فامیلی .نباید عربی باشد...دروغ است چون آقای *محمود محمود* را. بسیاری از ایرانیان میشناسند .که در همان زمان ِشناسنامه گرفتن .ایشان (محمود محمود)برای خود برگزیدند...و بر همگان روشن است که "محمود یک نام و یا واژه عربیست!.. "چگونه ممکن است که در ایران نمیباید نام عربی انتخاب کرد؟ در حالیکه .جناب. محمود در یکی از شهر های ایران شناسنامه گرفته اند؟؟!.
سه‌شنبه 25 آبان 1389

poriyaye_vali - قطر - دوحه
اگه ایرانی بر ایران حکومت میکرد که وضعیت ایران وایرانی اینجوری نبود
سه‌شنبه 25 آبان 1389

saeid.j - انگلستان - کاونتری
بیگانگان رو انتخاب کردن که الان اجازه میدن خیلی راحت خلیج پارس رو خلیج دیگه ای بخونند
سه‌شنبه 25 آبان 1389

Pezhman - اتریش - وین
در برادر بودنش با دجال قرن , شکی نیست. مثل آن ملعون یک خط درمیان حرف میزند.اگر کسی رابطه جمله( زنهای رجال و سلاطین قاجار که به خیابان می آمدند طرز خاصی بود." کور شو دور شو بود.") را با (دلیل اختلاف نام فامیل برادران خمینی) را متوجه شد.یه جایزه پیش من داره.
چهار‌شنبه 26 آبان 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
khosh bavar - ایران - یزد . کور شو یعنی نگاه نکن, دور شو یعنی برو دور برو کنار! داره میگه مردم تظاهرات کردن و حتی زنهای دربار هم امده بودن توی تظاهرات امابا محافظ و بادی گارد اومده بودن!.
چهار‌شنبه 26 آبان 1389

سید ابوالقاسم واعظ - جاکارتا - اندونزی
"بر علیه مامور ثبت احوال تظاهرات کردند که دولت و آمار چه حق دارد اسم زن و خواهر و مادر ما را بنویسد" قابل توجه کسانی که می گویند چه بودیم و چه شدیم. به نظر من ایران در دوران صفویه تا آخر قاجاریه از نظر فرهنگی بسیار عقب مانده شد و وضعیت کنونی حاصل آن عقب ماندگی است که سال ها طول می کشد جبران شود. در دوران پهلوی هم بسیاری مردم پا در راه تفکر و تمدن گذاشتند ولی به هیچوجه عمومی نبود و بسیاری مردم در دریای جهالت غوطه ور بودند و همچنان هم هستند.
چهار‌شنبه 26 آبان 1389

pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا
نوره به قبرت بباره خمینی، با کاری که کردی ریشهٔ اسلام و عرب پرستی‌ رو در ایران خشکوندی.
چهار‌شنبه 26 آبان 1389

farhad352 - ایران - تهران
هیچ ایرانی با شرفی نمیتواند ظلم و ستمی را که برادر نانجیب و بیشرف تو در حق مردم ایران نمود فراموش کند و لعنت بر تو تمامی ابا و اجدادت نسل اندر نسل ... هندی زاده های بیشرف و نانجیب.
چهار‌شنبه 26 آبان 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
باز هم جنس بنجل فرستادن ایران؟!!! حالا نمیشد بجای این خمینی شیاد و جلاد، شاهرخ خان و راج کومار و .. رو میفرستادن ایران تا مردم کمی شاد بشن؟!!!
چهار‌شنبه 26 آبان 1389

آپامه - استرالیا - سیدنی
این بنده خدا دروغ از این بزرگتر نمی توانست بگوید چون وقتی در ایران شناسنامه میگرفتند 98 درصد فامیلیها عربی بودند و منعی نداشتند و تکرار فامیلی برای کسانی که رابطه فامیلی نداشتند بود و نوادگان عموها و. هم همه یک فامیل داشتند چه برسد به یه برادر. البته اینها هر کدام از یک پدر بودند و در هندی بودن اینها هم شکی نیست. به قول دایی جان ناپلئون کار کار انگلیسهاست!!!
چهار‌شنبه 26 آبان 1389

khosh bavar - ایران - یزد
sepher - استرالیا - سیدنی : مرسی دوست عزیز, چقدر شیرین وشیوا بیان کردید, و از طرف pelle - سوئد - استکهلم هم از شما تشکر میکنم, پس تا بعد !
چهار‌شنبه 26 آبان 1389

mashady - انگلیس - منچستر
این بیچاره دروغهای مادرشو باور کرده . اینها از یک مادر ولی چند پدر مختلف درست شدن
پنج‌شنبه 27 آبان 1389

MNS - امریکا - مورگن هیل
انها انقدر احمق بودن که نفهمیدن عدم تکرار نام خانوادگی برای اعضای یک خانواده مطرح نشده .در ضمن اگه نام فامیل عربی ممنوع بود پس مصطفوی حتما فارسی اصله.بعد هم اینها حرفاشون طوری میزدن که مردم سخت بفهمن و فکر کنن که اینا خیلی حالیشونه, بیچاره ملت
جمعه 28 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.