بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه ۲۰ آبان


بررسی روزنامه های صبح تهران - پنجشنبه ۲۰ آبان

تیترهای اول

"گفت و گو با 5+1 فقط درباره مسایل جهانی" نقل قولی از محمود احمدی نژاد تیتر اول ایران است. "دفاع موشکی در ارتفاع بلند" با رو تیتر "اس 300 های ایرانی در مرحله تست" در صدر گزارش های تهران امروز جای دارد و خراسان نیز در همین باره خبرداده "تست گرم سامانه موشکی اس 300 بزودی انجام می شود".

"توقف تسهیلات بانکی مانع بزرگ فعالان اقتصادی" تیتر اول جهان صنعت است. دنیای اقتصاد از ورود "سرمایه دلاری به بازار مسکن" خبر داده، ابتکار نوشته "واریز قسط اول یارانه ها امروز به پایان می رسد" و مردم سالاری این گفته مصطفی کواکبیان یکی از نمایندگان مجلس را برجسته کرده که "جلوی افزایش قیمت ها را بگیرید".

"محتوای گفت وگوها، تبادل سوخت نیست" یکی از عناوین اصلی همشهری است. آرمان در گزارشی از "ماموریت احمدی نژاد به هیات 3 نفره اصولگرا" برای برگزاری نشست های مشترک میان اصولگرایان خبرداده و جام جم "اصلاح نظام بانکی پس از هدفمندی یارانه ها" را در صفحه نخستش برجسته کرده است.

"نباید به هیچ حدی از پیشرفت قانع شد" نقل قولی از آیت الله خامنه ای در جمع دانشجویان ارتش تیتر مشترک سیاست روز و رسالت است. کیهان در گزارشی از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته"در الگوی اقتدار اسلامی مرزی برای پیشرفت وجود ندارد" و حمایت به نقل از رییس قوه قضاییه "لزوم همکاری دولت و مجلس برای پیشگیری از وقوع جرم" را برای عنوان نخستش برگزیده است.

گزیده مقالات

عاقبت برنامه توسعه

کوروش شرفشاهی در مقاله مردم سالاری موضوع بررسی و تصویب نهایی برنامه پنجم توسعه در مجلس را دستمایه قرار داده و نوشته پس از آنکه دولت با تاخیر چندین ماهه، لا یحه برنامه پنجم توسعه را تحویل مجلس داد حاضر به تحمل تغییرات اعمال شده از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت نشد و تقاضای بازپس گیری آن را مطرح کرد اما در نهایت با وساطت های فراوان، مجلس دوباره لا یحه برنامه پنجم را مورد بازنگری قرار داد و کتابچه ای به صحن علنی مجلس ارایه شد که رضایت مجلس و دولت در آن لحاظ شده بود. از آن پس نیز مجلس تمام توان خود را برای بررسی و تصویب نهایی آن گذاشته است.

نویسنده با این مقدمه در ادامه مقاله اش نوشته اما سوال اینجاست که شاهنامه آخرش خوش است یا خوش نیست؟ اکنون که زمان برنامه چهارم توسعه به پایان رسیده طی بررسی های گوناگون مشخص شده که تنها 30 درصد این لا یحه اجرایی شده و 70 درصدآن اجرا نشده است و جالب تر این که دولت نهم برای 50 درصد مواد برنامه چهارم تهیه شده در دولت هشتم حتی آیین نامه اجرایی نیز ننوشته است.

سرمقاله نویس مردم سالاری همچنین اضافه کرده که برنامه چهارم توسعه را دولت اصلاح طلب ارائه کرده بود اما فراموش نکنیم که مجلس اصولگرای هفتم آن را تصویب کرد.اما با این وجود 70 درصد آن اجرایی نشده است و امروز در نقطه ای ایستاده ایم که دولت اصولگرا تحمل اصلاحات مجلس اصولگرا را نداشت وخواستار بازپس گیری این لایحه شده بود. البته مساله مهم تر آن است که از عمر مجلس اصولگرا تنها یک سال و نیم باقی مانده و معلوم نیست مجلس بعدی با چه رویکردی فعالیت خود را آغاز کند و نکته مهم تر آن که از عمر دولت دهم نیز دو سال و نیم باقی مانده که باز هم معلوم نیست دولت یازدهم با چه تفکری اداره امور را به دست گیرد.

نویسنده سرمقاله مردم سالاری در پایان نوشته اکنون نگران این هستیم که برنامه پنجم توسعه به سرنوشت برنامه چهارم دچار شود و دولت یازدهم حاضر نشود بیش از 30 درصد برنامه دولت فعلی را اجرا کند. البته دو سال و نیم زمان خوبی است که احمدی نژاد مصوبات برنامه پنجم توسعه را اجرایی کند اما سوال اینجاست که این دولت بسیاری از مصوبات سفرهای استانی دور اول خودش را که 100 درصد مورد تایید هیات دولت بوده اجرایی نکرده است، چطور انتظار داشته باشیم مصوبات برنامه پنجم توسعه را به طور کامل اجرا کند؟

مردم با هدفمند کردن یارانه ها چگونه همراه می شوند

محمد صادق جنان صفت در سرمقاله دنیای اقتصاد هدفمند کردن یارانه ها را دغدغه اصلی این روزهای شهروندان عنوان کرده و نوشته این روزها، اما شمار و غلظت اخباری که در آن هشدار، اخطار و نوعی تهدید دیده می‌شود بر اخباری که از سوی مدیران اقتصادی بیان می‌شود، سبقت گرفته است که نوعی تحول معنادار به حساب می‌آید. مسوولان سیاسی و اقتصادی دولت و برخی مقام‌های خارج از حوزه‌های یاد شده تاکید دارند، پیامدهای اجرای قانون باید گونه‌ای باشد که کمترین دردسر را داشته و شهروندان به ویژه ‌گروه‌‌های کم درآمد کمترین آسیب احتمالی را تجربه کنند.

نویسنده مقاله در ادامه افزوده مسوولان نیک می‌دانند اجرای قانونی با این حجم از تحولات و تغییرات احتمالی و با این سطح از گستردگی بدون همراه‌سازی همه شهروندان کار دشواری است و به همین دلیل است که بر این موضوع متمرکز شده و تلاش‌می‌شود که گروه‌های گوناگون اجتماعی با اجرای قانون سازگار شوند. از ضرورت‌های اجتناب ‌ناپذیر این خواسته ‌نهاد دولت و سایر نهادهای قدرت در همراه شدن مردم، یکی هم این است که اطلاع ‌رسانی دقیق، علمی، کارآمد و موثر صورت پذیرد که تا این جای کار به نظر می‌رسد کامیابی چندانی حاصل نشده است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد سپس خاطر نشان کرده یکی از مسیرهای همراه شدن واقعی شهروندان برای مواجهه منطقی و عقلانی با پیامدهای اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، اجتناب از خوش‌بینی افراطی است. اگر مسوولان سیاسی و اقتصادی می‌دانند که در هر طرح و تحول بزرگی با گستردگی اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، دست‌کم در کوتاه‌مدت تحولاتی بعضا غیرقابل پیش ‌بینی در دخل و خرج و کسب‌وکار شهروندان ایجاد می‌شود، نباید واقعیت یاد شده را پنهان کرد و مدام از خوشی و شادمانی گفت. شهروندان ایرانی پذیرفته‌اند که این قانون- در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد- اجرا می‌شود و از مسوولان انتظار دارند که در زمان اجرا، نهایت کارآمدی و تدبیر را به کار گیرند.

توافق نخبگی و مشارکت مردمی

رسالت در سرمقاله خود طرح هدفمند کردن یارانه ها را حاصل درک صحیح و مشترک دولت و مجلس از فوری ترین مسایل کشور دانسته و نوشته امروز فضای عمومی کشور نیازمند توافق نخبگی و انسجام نظری، مشارکت ملی و توسعه اعتماد عمومی، آگاهی از گارد جدید دشمن برای سو استفاده از تهدیدات احتمالی اجرای طرح، امید بخشی به مردم و پرهیز از سیاه نمایی، تدبیر همراه با قاطعیت در برخورد با اخلالگران و ... است.‏

صالح اسکندری در این مقاله افزوده هر ساز مخالفی می تواند هارمونی این ارکستر بزرگ را به هم بریزد و هزینه های زیادی به مردم و کشور متحمل نماید. اغلب کشورهایی که در معرض تحولات اقتصادی بزرگ قرار گرفتند عمده تلاش خود را معطوف این مهم نمودند تا با ایجاد یک انسجام نظری و عملی در سیاست گذاری و مدیریت تحول مانع از تسری آلام این جراحی های بزرگ به مردم و به خصوص قشرهای ضعیف تر شوند.

نویسنده این مقاله سپس با ذکر مثال هایی از تغییرات اقتصادی کشورهای مجارستان و مالزی و موفقیت آمیز بودن این تغیرات در آن کشورها به موضوع هدفمندی یارانه ها در ایران بازگشته و نوشته اقتصاد انقلابى نسخه قابل اعتمادى براى یک انقلاب اقتصادى در کشور است. این گزاره ساده ماحصل سه دهه تجربه کار اقتصادى در ایران پس از انقلاب اسلامى است. همه مردم و مسئولان باید دست در دست یکدیگر، و با همت، پشتکار جدى و در چارچوب ‌یک برنامه زمان‌بندى مشخص و به عنوان یک وظیفه ملى کشور را در عرصه اقتصادى به مرحله‌اى برسانند که تهدید به تحریم و محاصره اقتصادى به هیچ وجه تاثیرگذار نباشد و این مقطع مهم در اقتصاد کشور را نیز از سر بگذرانند. انقلاب اسلامى در سال 1357 ایران را از وابستگى سیاسى نجات داد و امروز وقت استقلال اقتصادى کشور است.

اوباما در تکاپوی خروج از بحران

جهان صنعت سفر باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به هند و اندونزی را مورد توجه قرار داده و نوشته شکست سیاسی هفته گذشته اوباما در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا که به دلایل اقتصادی روی داد اگر با ادامه ناکامی‌های اقتصادی دموکرات‌ها همراه شود، می‌تواند دولت اوباما را به اتخاذ مواضعی چالش برانگیزتر در عرصه بین‌المللی وادار کند.

حمیدرضا آریان پور در ادامه اضافه کرده اوباما گرچه در هند و اندونزی بردهای سیاسی و اقتصادی بزرگی به دست آورد، در نشست سئول برای قانع کردن 19 کشور دیگر عضو گروه G20 در مورد 600 میلیارد دلاری که بناست فدرال رزرو آمریکا (بانک مرکزی آمریکا) به اقتصاد این کشور تزریق کند، ماموریت سختی پیش‌رو دارد.این تزریق پول که باعث نگرانی کشورهای دنیا شده است در صورتی که به فاصله گرفتن ایالات متحده از دیگر کشورها در نشست 20 کشور صنعتی و نوظهور بینجامد و در میان مدت و دراز مدت عامل تاثیرهای کوچک و بزرگ بر شرایط زندگی آمریکاییان شود، ممکن است دموکرات‌ها را در مسیری دیگر پیش ببرد.

نویسنده مقاله در پایان این موضوع را با وضعیت برنامه هسته ای ایران مرتبط کرده و نوشته جدا از نشست 20 G، هر ناکامی مالی و اقتصادی در شرایطی که جمهوریخواهان اندک زمانی پس از به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان آمریکا خواهان برخورد شدیدتر با کشورمان ایران شده‌اند، می ‌تواند اوباما و همفکران دموکراتش را بر آن دارد تا با موضعی تندتر در برابر مساله هسته‌ای ایران ظاهر شوند، شاید که این موضوع با اقبال جامعه سیاسی آمریکا رو به ‌رو شده و آنها را در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا قدری یاری کند.

تست گرم موشک های ایرانی اس- 300

خراسان در گزارش اصلی امروزش نوشته یک هفته پس از اظهارات دکتر احمدی نژاد در جمع مردم بجنورد که در بخشی از آن روسیه را به دلیل خلف وعده در تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران، ملامت و بر اخذ غرامت این قرارداد تاکید کرد، سرتیپ محمدحسن منصوریان، معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء اعلام کرد که به زودی تست گرم موشک های برد بلند پدافند هوایی از جمله اس-300 ایرانی انجام خواهد شد.

به گزارش این روزنامه این مقام ارشد قرارگاه خاتم الانبیا گفته سامانه هایی مانند اس-300 ایرانی در مرحله اصلاح میدانی و تست گرم قرار دارند و دیگر سامانه های برد بلند نیز در حال طراحی و تولید هستند که در اصطلاح نظامی "تست گرم" به شلیک موشک و انهدام اهداف پرنده اطلاق می شود.

محمدحسن منصوریان همچنین گفته هر چند فقط 20 درصد از تهدیدات هوایی علیه کشور ما در ارتفاعات برد بلند صورت می گیرد، ولی هم اکنون در حال ساخت سامانه های دفاعی هستیم که بتوانند در این ارتفاع نیز ماموریت های ما را به بهترین وجه پاسخگو باشند با این حال امیدواریم در آینده بسیار نزدیک اخبار خوبی در زمینه ساخت و تولید سامانه هایی با برد بلند منتشر شود.

وحدت اصولگرایان و اصول وحدت

محمدحسین عباسی در سرمقاله تهران امروز موضوع وحدت اصولگرایان را مورد توجه قرار داده و نوشته در اینکه اصولگرایان در شرایط کنونی و پیش‌رو بیشتر از هر زمان دیگری به وحدت رویه احتیاج دارند، تردیدی نیست. جریان سیاسی و تفکر اصولگرایی بنابر الزامات تحولات سیاسی – اجتماعی نیازمند بازنگری است. هر فکری که بخواهد در عرصه سیاسی چراغ راهنمای سیاست در کلان کشور باشد، نیازمند نقادی و جرح و تعدیل است و اصولگرایی نیز از این قاعده مستثنا نیست. تحولات یکسال گذشته این نیاز را دوچندان کرده است. اقتضای یک جریان سیاسی مثل اصولگرایی این است که در مسیر حرکت و در فرآیند شدن هویت سیاسی خود را تعریف کند.

نویسنده این مقاله در ادامه نوشته امروزه برخی‌ها ذیل چتر اصولگرایان کارهایی را انجام می‌دهند که آگاهانه یا ناآگاهانه، خواسته یا ناخواسته منجر به ایجاد ابهام در ذهن نیروهای حزب ‌اللهی و وفادار نظام می‌شود و این تصور را ایجاد می‌کند که نکند طرح وحدت اصولگرایان اقدامی تاکتیکی جهت عبور از انتقادات یا خدای نکرده منحرف کردن مسیر انتقادات دلسوزانه از برخی رفتارها باشد. اگر معیار اصولگرا بودن اطاعت از ولی امر می‌باشد، همه موظف‌اند خود را با این معیار تطبیق دهند بی‌آنکه درصدد تفسیر و کشف نیت و اجتهاد شخصی در این مورد باشند.

نویسنده سرمقاله تهران امروز سپس ادامه داده که یک طیف قائل به این است که پیروزی جریان سیاسی اصولگرا نتیجه پیروزی آقای احمدی‌نژاد است. برخی نزدیکان رئیس‌جمهور هم صراحتا از این فرضیه دفاع می‌کنند که جریان سیاسی اصولگرا در پی انتخابات 1384 مطرح شد و اکنون در پی سهم‌خواهی از دولت و حامیان آن و جناب آقای احمدی‌نژاد است. در اینجا مجال بحث در مورد درستی یا نادرستی این مفروض وجود ندارد اما همگان قبول دارند که پیروزی آقای احمدی‌ نژاد بدون حمایت عقبه اجتماعی تفکر اصولگرایی در میان امت حزب ‌اللهی و وفادار به نظام ممکن نبود.

محمد حسین عباسی در پایان نوشته وحدت اصولگرایان جز در پرتو توجه به چارچوب‌های تفکر اصولگرایی محقق نخواهد شد و این نیز در سایه پاسخگویی به دغدغه‌های جدی عقبه اجتماعی اصولگرایی محقق می‌شود. این عقبه اجتماعی از برخی بازی‌های سیاسی ولو با عناوین و تابلوهای مختلف ناراضی است و حتی در برخی موارد نگران است. در شرایطی که برخی ولخرجی‌ های اقتصادی و سیاسی به منظور شناخته شدن در جامعه و کسب آرای قشر معروف به خاکستری اسباب نگرانی امت حزب‌الله و علما و سران اصولگرا را فراهم کرده، آنها حق دارند نگران باشند که مبادا طرح وحدت اصولگرایان در مقطع فعلی هم اقدامی تاکتیکی در این راستا باشد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.