شوهرکشی در ایران؛ پدیده ای که قبل از انقلاب سابقه نداشت


شوهرکشی در ایران؛ پدیده ای که قبل از انقلاب سابقه نداشت

رادیو فردا : شوهر کشی در ایران پدیده جدیدی است که پیش از انقلاب سابقه نداشته و در سال‌های اخیر شاهد موارد متعددی از آن بوده ایم.

رضوان مقدم این موضوع را در کنفرانس «جستاری در خشونت و راهبردهای خشونت زدایی در ایران» مطرح کرد؛ کنفرانسی که روز شنبه، ششم نوامبر، از سوی سازمان «ایکاوی» یا ائتلاف علیه خشونت در ایران در دانشکده مطالعات شرقی دانشگاه لندن برگزار شد.



شوهرکشی پدیده ای خاص ایران نیست اما رضوان مقدم، فعال حقوق زنان و یکی از بنیانگذاران «کمپین یک میلیون امضا در ایران»، معتقد است شوهرکشی که پیش از انقلاب بسیار نادر بوده ناشی از قوانین تبعیض آمیز علیه زنان است.

وی به رادیو فردا می‌گوید: «من این امر را ناشی از قوانین تبعیض آمیز و خشونتی که علیه زنان در طول زندگی اعمال می شود، می دانم. این مشکلات انباشته می شود و چون زنان به دلیل محدودیت های زیاد قانونی حق طلاق و استقلال مالی ندارند و همه چیز آنان تحت اختیار و تصمیم گیری شوهر است، درصدد برمی آیند خودشان را رها کنند. پدیده شوهرکشی دو حالت دارد، اول به دلیل خشمی است که از مرد در دل زن وجود دارد و می‌خواهد خودش را رها کند. گاهی اوقات هم مسایل عشقی پیش می آید که این هم برمی گردد به قوانین تبعیض آمیز. یعنی اگر زن بتواند آزادنه از مرد جدا شود و زندگی جدیدی را آغاز کند این اتفاق رخ نمی دهد. در حالت اول که وضعیت شدیدی است به عنوان مثال قتل ها وقتی اتفاق می افتد که شوهر به دختر خود نظر دارد و مادر برای رهایی خود از دست مرد دست به این کار می زند. که در نهایت ناشی از قوانین تبعیض آمیز به علاوه سنت های اجتماعی است که همواره زن را تشویق می کنند به سوختن و ساختن و نتیجه اش همین مسالی می شود که شاهد هستیم.»

خانم مقدم! در غرب هم پدیده همسرکشی وجود دارد و تحقیقات نشان می دهد بیشتر، زنانی همسر خود را می کشند که یا مورد خشونت شخصی قرار می گیرند و به طور مرتب کتک می‌خورند و یا فرزندانشان کتک می خورند و از سوی همسرشان مورد تجاوز قرار می گیرند. آیا در ایران هم همین تشابه دیده می شود؟

بله، اما تفاوتی که در اینجا وجود دارد مسئله آزادی زن در جدا شدن است. البته این آزادی در همه جا دیده نمی شود و به عنوان مثال کاتولیک ها نیز مشکلاتی دارند مشابه مشکلاتی که ما در اسلام داریم. وقتی زن حق جدایی نداشته باشد و فرزندش و یا خودش از طرف شوهر مورد خشونت قرار گیرد، این اتفاقات رخ می دهد.

در ایران هم وجه تشابهی وجود دارد و مشکلاتی است که قابل حل و قابل پیشگیری است و باید به فکر چاره برای این مسئله بود. در هر جامعه ای باید علت های خاص آن جامعه پیدا شود.

در بسیاری از کشورهای جهان زنان حق جدا شدن از همسران خود را دارند و مشکل قانونی و دولتی دراین باره وجود ندارد، اما مسئله تامین اقتصادی و یا حیثیت زن در میان است. مثلا زن در سن میانسالی، آینده خود را بعد از جدایی تنهایی می بیند. آیا درایران هم مجموعه ای از تمام این عوامل وجود دارد؟

بله، قطعا همین طور است. مسئله باورها، سنت ها، قوانین، روانشناسی جامعه در این میان مطرح است و حتی می توان گفت تکنولوژی و زندگی ماشینی هم دراین امر تاثیر دارد.


sapho - ایران - اصفهان
معمولا دلیلش ازدواجای اجباریه اونم ازدواج دختر بچه های زیر 18 سال که توسط قانون حمایت میشه.
سه‌شنبه 18 آبان 1389

sir.amir - انگلستان - منچستر
وقتی مرد همه کار میکنه و قانون هم پشتشه
سه‌شنبه 18 آبان 1389

sepher - استرالیا - سیدنی
راست میگه اصلا دخترها توی ایران دست به اسلحه نمیبرند!!! بکی از اشنایان ,دوست دختر سابقش درخواست دیدنشو میکنه که میخوام ازت سئوالی بکنم بنده خدامیره دیدن دوست عزیز قدیمیش! ازش میپرسه جریانت بافلانی شنیدم جدی هست میگه اره تاریخ عقد فلان روز و از این حرفا که دختره یه کلت از کیفش در میاره میزنه یک گلوله توی پیشونی پسره الان دو ساله که از این جریان میگذرهه! .
سه‌شنبه 18 آبان 1389

YAS ABI - بلژ - برسل
این خانم هم فقط ک موضوع را فهمیده و بزرگ کرده. انواع جنایات هست وانگیزه ها متفاوت .جواب سوال زیر را بده طفره نرو:. خانم مقدم! در غرب هم پدیده همسرکشی وجود دارد و تحقیقات نشان می دهد بیشتر، زنانی همسر خود را می کشند که یا مورد خشونت شخصی قرار می گیرند و به طور مرتب کتک می‌خورند و یا فرزندانشان کتک می خورند و از سوی همسرشان مورد تجاوز قرار می گیرند. آیا در ایران هم همین تشابه دیده می شود؟. جواب درست??
سه‌شنبه 18 آبان 1389

khosh bavar - ایران - یزد
یک پدیده جدید ?! اگر من این تابو را بازگو کنم, میترسم باعث سوتفاهم بشه و باعث سوختنم بشه, ولی بقول معروف " قدم اول " همیشه سخته و من باید بخودم جراعت میدم, قدم اول را بردارم !? بنظرم نه تنها زنان در ایران, بلکه مردان ایرانی هم, الگوی انان همیشه جهان اول با معیارهای مدرن بوده, ولی نه اینکه رسانه عمومی (tv و مطبوعات ) به حلاجی مشکلات جهان اول و راه حل ان نمیپردازند, و کارشناسان اجتماعی هم در ایران اجازه حلاجی و توضیح این مسائل ندارند, بدینجهت هر شخص عامی دید و شناخت شخصی خودش را از معیارهای دیده و یا شنیده از جهان اول را دارد و از این جهت قصد دارند بهتر از اروپاییها باشند که ان " ارزشهای " دیده و یا شنیده را با " زیاده روی " به ان جامعه عمل میپوشاند ! و اگر سریعتر و واضحتر تابو را بشکنم باید اینطور بزبان بیاورم: با عرض معذرت : مانند کلاغی که راه رفتن کبوتر را تقلید میکنه, که راه رفتن خودش را فراموشش شده!? خواهش میکنم مانند ادم متمدن با من تبادل نظر بفرماید, هر چند خود را متمدن نمیدانم ولی سعی میکنم خودم را متمدن جا بزنم, مرسی
سه‌شنبه 18 آبان 1389

zoroye iran - اتریش - وین
ازدواج خیلی مسخرس یعنی چی ادم باید تا ابد یه طاعونیو تحمل کنه به نظر من ادم اگه عقل داشته باشه ازدواج نمیکنه هر وقت از کسی سیر شد با یه دختر دیگه دوست بشه .مدت زیاد با یه دختر بودن منجر به این فاجعه ها میشه .حال کنید ازدواج کیلو چنده اینو امام خمینی در رسالش گفته
سه‌شنبه 18 آبان 1389

leila leila - سوئد - گوتنبرگ
کسی نگفت پس زن کشی که از اول تاریخ به بهانه ناموس پرستی رایج بوده و هست چی???
سه‌شنبه 18 آبان 1389

kalkal - ایران - تهران
اره اصلا هم سابقه نداشت . اصلا ما کی کلانتری و شهربانی و زندان قصر و آگاهی و تامینات و اینا رو داشتیم. اینا مال بعد از انقلابه . آره آره راست میگید.
چهار‌شنبه 19 آبان 1389

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.